satttanism
28-05-2009, 12:00
اين كار خوبي نيست كه از شركت دل، در اين شرايط وخيم انتقاد كنيم. كارخوبي هم نبود 10 سال پيش، زماني كه اين شركت اوضاع خوبي داشت، به طور مدام مورد تمجيد قرار بگيرد.
با اين حال اين شركت براي مطالعه در كلاسهاي مديريتي گزينه مناسبي است؛ چون به شما ياد ميدهد وقتي استراتژي رشد شركت به بن بست ميرسد چه كاري ميتوان كرد. اين وضعيت درست در نقطه مقابل شركت Sun Microsystems است كه مدل كسبوكارش خوب بود، اما ورشكست شد!
به هر حال شركت Dell ديگر وضعيت سابق خود را ندارد. درآمد خالص اين شركت دقيقاً 40 درصد كمتر از سال گذشته پيشبيني شده است. اين درآمد 455 ميليون دلار يا 23 سنت در هر سهم تخمين زده ميشود. سال گذشته درآمد خالص اين شركت 784 ميليون دلار يا 38 سنت در هر سهم بود. در حالي كه اكنون فروش با 20 درصد كاهش، از 16 به زير 13 ميليارد دلار رسيده است.
طي 12 ماه اخير ارزش سهام دل 50 درصد كاهش يافته و اين كاهش ظرف پنج سال اخير 65 درصد بوده است. علت اين سقوط كمابيش مشخص است: نقطه قوت شركت دل توليد كامپيوترهاي شخصي و سرور براي مشتريان شركتي و اتخاذ مدل فروش مستقيم به بازار بوده است. اما حجم خريد مشتريان شركتي اخيراً كاهش يافته و مشتريان تجاري نيز خريد لپتاپهاي شيك را به رايانههاي ميزي ترجيح ميدهند.
البته در صنعت تكنولوژي اين موارد زياد پيش ميآيد كه رهبران بازار شكست بخورند. شركت سان نمونه اخير اين مثال است. سان پروژههاي كلان و گران قيمتي را براي رشد اين شركت آغاز كرد كه يكي از پس از ديگري شكست خوردند. نتيجه اين شد كه شركت Oracle در ماه آوريل سان را به قيمت 5.6 ميليارد دلار خريد.
هماكنون شركت دل در حال بازنگري مدل كسبوكار خود و طراحي لپتاپهاي شيك و متنوع از 249 دلار تا 1999 دلار است. اين شركت هزينهها را كاهش داده و توليد را به خارج از كشور آمريكا برونسپاري كرده است.
همانند سان، شركت دل ديگر ماشين رشد نيست، اما از اين وضع به خوبي آگاه است. البته همه ميدانند راهي كه اين شركت در پيش دارد بسيار طاقت فرساست و از لحاظ كاهش هزينه تنها يك چهارم هدف خود را پوشش داده است. پيشبيني ميشود اين شركت 5000 نفر از نيروهاي خود را اخراج كند و اگر همين مسير را طي كند شايد به مقصدي متفاوت از شركت سان برسد!
ناشر: Forbes
ترجمه: همکاران سیستم
با اين حال اين شركت براي مطالعه در كلاسهاي مديريتي گزينه مناسبي است؛ چون به شما ياد ميدهد وقتي استراتژي رشد شركت به بن بست ميرسد چه كاري ميتوان كرد. اين وضعيت درست در نقطه مقابل شركت Sun Microsystems است كه مدل كسبوكارش خوب بود، اما ورشكست شد!
به هر حال شركت Dell ديگر وضعيت سابق خود را ندارد. درآمد خالص اين شركت دقيقاً 40 درصد كمتر از سال گذشته پيشبيني شده است. اين درآمد 455 ميليون دلار يا 23 سنت در هر سهم تخمين زده ميشود. سال گذشته درآمد خالص اين شركت 784 ميليون دلار يا 38 سنت در هر سهم بود. در حالي كه اكنون فروش با 20 درصد كاهش، از 16 به زير 13 ميليارد دلار رسيده است.
طي 12 ماه اخير ارزش سهام دل 50 درصد كاهش يافته و اين كاهش ظرف پنج سال اخير 65 درصد بوده است. علت اين سقوط كمابيش مشخص است: نقطه قوت شركت دل توليد كامپيوترهاي شخصي و سرور براي مشتريان شركتي و اتخاذ مدل فروش مستقيم به بازار بوده است. اما حجم خريد مشتريان شركتي اخيراً كاهش يافته و مشتريان تجاري نيز خريد لپتاپهاي شيك را به رايانههاي ميزي ترجيح ميدهند.
البته در صنعت تكنولوژي اين موارد زياد پيش ميآيد كه رهبران بازار شكست بخورند. شركت سان نمونه اخير اين مثال است. سان پروژههاي كلان و گران قيمتي را براي رشد اين شركت آغاز كرد كه يكي از پس از ديگري شكست خوردند. نتيجه اين شد كه شركت Oracle در ماه آوريل سان را به قيمت 5.6 ميليارد دلار خريد.
هماكنون شركت دل در حال بازنگري مدل كسبوكار خود و طراحي لپتاپهاي شيك و متنوع از 249 دلار تا 1999 دلار است. اين شركت هزينهها را كاهش داده و توليد را به خارج از كشور آمريكا برونسپاري كرده است.
همانند سان، شركت دل ديگر ماشين رشد نيست، اما از اين وضع به خوبي آگاه است. البته همه ميدانند راهي كه اين شركت در پيش دارد بسيار طاقت فرساست و از لحاظ كاهش هزينه تنها يك چهارم هدف خود را پوشش داده است. پيشبيني ميشود اين شركت 5000 نفر از نيروهاي خود را اخراج كند و اگر همين مسير را طي كند شايد به مقصدي متفاوت از شركت سان برسد!
ناشر: Forbes
ترجمه: همکاران سیستم