PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کاربردهای وسایل فیبرنوری



masih_m2000
09-05-2009, 16:29
سلام

من مطلب خیلی زیبا دارم اگه نخونی از دست رفته .

تونومتری چیست ؟
به وسیله این دستگاه قادر خواهیم بود فشار کره چشم را اندازه گیری کنیم.
فشار بالای چشم باعث بروز بیماری به اسم گلوکوما یا همان آب سیاه میشود که اگر درمان نشود منجر به آسیب دیدن دید فرد و در نهایت کوری میشود.
بدین منظور پیشنهاد میشود که همه افراد بالای 40 سال هر 3 یا 5 سال برای جلوگیری از بروز بیماری گلوکوما مورد آزمایش قرار بگیرند

masih_m2000
09-05-2009, 16:31
سلام

بازم مطلب درباره ی این قسمت . نظر یادتونره .

اما هنگام انجام این تست چه اتفاقی می افتد ؟
فشار درون چشم همیشه از بیرون اندازه گیری میشود. اگر شما در یک مطب چشم پزشکی باشید فشار چشم بدون هیچ گونه عمل تماسی اندازه گیری میشود و درواقع یک روش noninvasive میباشد.
چشم پزشک توسط دستگاه مقداری هوا درون چشم بیمار می دمد این دستگاه از یک نوع سنسور شبیه آشکار سازهای کوچک راداری بهره میگیرد و فشار چشم را از روی فروفتگی هایی که توسط هوای دمیده شده در روی سطح چشم ایجاد شده اندازه گیری می کند. این فرورفتگی های ایجاد شده در روی سطح چشم عادی هستند و بعد از مدت کوتاهی برطرف میشوند و آسیبی برای چشم بیمار ایجاد نمی کنند.
تعدادی از بیماران هستند که احتیاج دارند که فشار چشمشان مورد آزمایش قرار بگیرد اما به چنین مطب هایی با این وسیله پزشکی دسترسی ندارند به عنوان مثال بیمارانی که احتیاج دارند برای آگاهی از بیماری گلوکوما در اتاق های عمل مورد آزمایش قرار بگیرد.
در این موارد فشار چشم میتواند توسط یک وسیله که شبیه به یک خودکار اندازه گیری شود.
یک طرف این وسیله بر روی کره چشم قرار میگیرد بیمار احساسی شبیه داشتن یک لنز تماسی بروی چشمان خود را دارد.



هدف
• کمک به تشخیص بیماری گلوکوما یا فشار های بالای چشم
• بررسی فشار چشم در حالات عادی برای موارد پیشگیرانه

طرز کار دستگاه تونومتری :
اندازه گیری فشار مایع Aqueouse (آبگین) درون چشم ها



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

در این روش یک بی حسی موضعی در چشم ها ایجاد می کنند

masih_m2000
09-05-2009, 16:33
سلام
بازم مطلب دارم نظر یادتون نره .

انواع روش ها :
تونومتری در حالتی که از لنز های تماسی استفاده میشود به صورت مستقیم بر روی سطح چشم اعمال میشوند.
در طول ایجاد فرورفتگی در کره چشم، شما بر روی یک تخت دراز می کشید و تونومتر بر روی چشم های شما قرار میگیرد و فشار چشم اندازه گیری می شود.
در طول تونومتری تماسی شما بر روی یک صندلی می نشینید و سر شما به صورت ثابت نگاه داشته شده و پیشانی شما نیز بر روی پیشانی بند دستگاه قرار می گیرد در این حالت دستگاه تونومتر بر روی چشمی که بی حسی موضعی داده شده است فشار را اندازه گیری می کند.
در تونومتری بدون تماس، دستگاه هیچ گونه تماسی با چشم ندارد، در عوض مقداری هوا برای اندازه گیری فشار به درون چشم دمیده میشود.

بعد از تست :
• شما بعد از این تست میتوانید به راحتی به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید.
• شما باید تا 30 دقیقه بعد از تست از مالش چشم خود خودداری کنید.
عواملی که بر روی نتیجه موثر خواهد بود:
شیب نا منظم قرنیه می باشد که نیازمند یک تونومتری خاص است.

شرح:
فشار خوانده شده بر حسب میلیمتر جیوه می باشد رنج عادی برای فشار چشم در حدود 20 میلیمتر جیوه یا کمتر میباشد. فشار های بالای چشم ممکن است نشان دهنده بیماری گلوکوما یا بروز افزایش فشار خون شود

مزایا :
• آسان و سریع بودن تست گلوکوما
• غیر تهاجمی بودن این دستگاه

masih_m2000
09-05-2009, 16:33
سلام

بازم مطلب دارم

آندوسكوپی


مقدمه
كلمه آندوسكوپ از دو كلمه یونانی به معنای درون و دیدن تشكیل شده است . عبارت آندوسكوپی به معنای استفاده از تجهیزات برای معاینه درون ارگان های حفره مانند بدن بهصورت دیداری است.
در علم پزشكی از دیر باز تمایل و رغبت برای دیدن اجزای درون بدن نیروی محركی بوده است تا بدان وسیله بتوان به بیماران كمك كرد. در كنار جراحی باز ، این روش معاینه و جراحی با كمترین تهاجم به بدن ، روشی ظریف ، استادانه و ماهرانه البته با كمترین مشكل برای بیمار محسوب می شود .
طبیعت راه رسیدن به این هدف را فراهم آورده است . دستیابی به درون ، از طریق حفرات و سوراخ های بدن انسان امكان پذیر است. راه حل به كار برده شده برای آندوسكوپی استفاده از نور بازتابیده بود و تنها یك آینه عنصر اصلی این روش معاینه محسوب می شد . در گذشته اجزای درون بدن با چشم غیر مسلح دیده می شد بدون استفاده از هر گونه وسیله نوری یا سیستم كمكی .

masih_m2000
09-05-2009, 16:34
سلام
بازم مطلب دارم که خیلی قشنگه.

ویدیو آندوسكوپ ، ساختمان و كاربردها
انتقال الكترونی تصاویر گرفته شده از بدن به یك واحد پردازشگر ویدئویی ، پیشرفت تكنولوژیكی جیدی در علم آندوسكوپی به شمار می رود . امروزه در اكثر اعملا جراحی آندوسكوپی از ویدئو و دوربین های عكاسی برای دیدن وثبت عمل استفاده می شود ریال، در این گونه سیستم ها در عین اینكه می توان اجزای داخلی بدن را به شكل تصاویر رنگی در حین انجام عمل آندوسكوپی مشاهده كرد، این تصاویر قابلیت ظبط و ذخیره شدن داشته ، در موقع لزوم می توان آنها را باز خوانی كرد .
متخصصان آندوسكوپی ، با دیدن تصاویر رنگی فیزیواوژیكی گرفته شده ، از بدن ، می توانند پی به وجود انواع مختلف بیماری ها و همچنین لخته ها در عضو مورد نظر ببرند و شرایط پاتولوژیكی بسیاری را ارزیابی كنند . نظیر بررسی میزان خون رسانی به بافت ها و مخاط های مختلف و تشخیص بافت های غیر طبیعی كه در زیر این مخاط ها فرا گرفته نظیر تومور های زیر پرده مخاطی . مزیت اصلی استفاده از آندوسكوپ ویدئویی آن است كه این سیستم ها قادر به تصویر كشیدن اجزای داخلی بدن هستند ، به گونه ای كه امكان تماشای تصویر ، همزمان به وسیله تمامی افراد تیم جراحی امكان پذیر باشد بدون آنكه رزولوشن تصویر پایین بیاید .
نكته دیگر آن است كه در صورت عدم استفاده از سیستم های ویدئو حین انجام عمل آندوسكوپی ، متخصص برای دیدن تصاویر مجبور است كه از طریق یك چشمی ، آن هم با دقت زیاد نگاه كند و اغلب به دلیل خم شدن روی بیمار ، خستگی و فشار شدیدی را در ناحیه چشم ها ، گردن و پشت خود احساس می كند . در حالی كه اگر از آندوسكوپ ویدئویی كمك گرفته شود ، متخصص این امكان را دارد كه در یك وضعیت مناسب و راحت قرار گرفته ، خستگی كمی را احساس كند . ضمن آنكه تمامی افراد تیم جراحی می توانند روند معاینه و درمان را به وضوح دیده ، از این طریق كمك مؤثری به جراح نمایند .

masih_m2000
09-05-2009, 16:35
سلام

بازم مطلب دارم خوبه . نظره بدید .

اصول عملكرد
شكل زیر مقطع عرضی Distal tip از یك آندوسكوپ Flexible را نشان می دهد . همان طور كه می دانیم آندوسكوپ های فیبر نوری كه به نام فیبروسكوپ ها معروغند دارای 2 دسته فیبر نوری هستند كه یكی برای هدایت روشنایی و دیگری برای هدایت تصویر استفاده می شود .


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این شكل علاوه بر فیبر های نوری ، كانال های ساكشن و وسائل جراحی ، همچنین كانال های آب و هوا دیده می شود
كاربردهای تجهیزات آندوسكوپی در پزشكی
آندوسكوپ ها به شكل بسیار گسترده ای در تمامی زمینه های علوم پزشكی كاربرد داشته و امروزه بخصوص در اورولوژی ، جراحی های نورولوژیك و هیستروسكوپیك قابلیت های زیادی از خود نشان می دهند .
در جراحی های آندوسكوپیك یا همان MIS Procedures ( minimally invasive surgery) در عین اینكه تغییر شكل غیر طبیعی بافت های بدن بسیار كم دیده می شود ، بهبودب بیمار نیز در مدت زمان كوتاهی نسبت به Open surgical prosedures صورت می گیرد و از این جهت آندوسكوپی روش روش بسیار كم ضرر برای بیمار می باشد و آسیب بسیار كمی متوجه بیمار می باشد .
اطلاعات تشخیصی حاصل بغایت ارزشمند است زیرا به ارائه شواهد روشن و مستقیمی می انجامد ، مثلاً زخم های روده ، انسدادها ، تومور های خوش خیم و بد خیم ، بیماریهایی چون سیروز كبدی و غیره را می توان مستقیماً مطالعه كرد . همچنین بیوپسی ( نمونه برداری از بافت ) ، استفاده از الكترودهای مخصوص سوزاندن وبند آوردن خونریزی و با وسایل خارج سازنده برای بیرون آوردن اجسام خارجی از اعمال معمولی در آندوسكوپی به شمار می رود .

masih_m2000
09-05-2009, 16:36
سلام

بازم مطلب دارم
دستگاه دیالیز:
دستگاهی است كه عمل جداسازی مواد سمی مانند اوره و آمونیاك از خون را انجام می دهد.از این دستگاه بعنوان جانشینی برای كلیه در صورت نارسایی یا از كار افتادن آنها استفاده می شود.
اساس كار دستگاه:
در ابتدا ماده هپارین بوسیله پمپی به خون اضافه می شود تا خون رقیق شود.مخلوط این دو وارد ----- دیالیز شده و از طریق غشایی نیمه تراوا در مجاورت مایع دیالیز یا دیالیزیت قرار می گیرد.تركیبات موجود در دیالیزیت شامل یونهای سدیم و پتاسیم و گلوكز می باشد.مواد سمی خون از غشاء نیمه تراوا عبور كرده و وارد محفظه تبادلی دیالیزیت می شود.مایع دیالیز از ماده غلیظ دیالیز یت تهیه می شود و بوسیله دو پمپ قابل تنظیم در محفظه اختلاط پدید می آید. ----- هادر شكل های مختلف ساخته می شوند و شامل سه خانواده كلی زیر می شود:
الف:دیالیز كننده مارپیچی:لوله ای است دارای دیواره نیمه تراوا كه خون به داخل آن رانده شده ومایع دیالیز در اطراف لوله كه بشكل مارپیچ می باشد جریان دارد.
ب:دیالیز كننده سطوح متوازی:شامل صفحات موازی نازك كه درون آنها خون و خارج آنها مایع دیالیز جریان دارد می باشد. ج:كلیه فیبر تو خالی:شامل ده تا پانزده هزار فیبر تو خالی با قطر 02 میلیمتر و طول 150 میلیمتر كه كنار هم قرار گرفته اند.خون درون آنها و مایع دیالیز در اطراف آنها جریان دارد. با توجه به حساسیت خاص دستگاه دیالیز سیستمهای ایمنی واخطارهای متعدد در قسمتهای مختلف دستگاه نصب شده است.این سیستمها در مواقعی نظیر ورود هوا به مسیر جریان خون یا پاره شدن غشاءحائل در ----- دیالیز پمپ خون را خاموش كرده و عمل دیالیز پس از رفع مشكل بوسیله تكنسین مربوطه میسر خواهد شد.

masih_m2000
09-05-2009, 16:37
سلام

مطلبی عالی دارم

برای امروز بخشهایی از توضیحات دستگاه اتوکلاو را از مجموعه بانک اطلاعاتی تجهیزات پزشکی آماده کردیم که امیدوارم به دردتون بخوره...

اتوكلاو(بخار، اتوماتیك )

اتوكلاو بخار به دستگاهی اطلاق میشود كه در آن درجه حرارت باید با استفاده از بخار قابل دستیابی باشد. در قرن نوزدهم برای اولین بار، اتوكلاوهای بخار برای استریل كردن مایعات بكار گرفته شد ولی با پیشرفت علم و تكنولوژی در حال حاضر از این دستگاه برای موارد متفاوتی از قبیل مایعات، تجهیزات و سایر موارد استفاده میشود .
فضای فیزیكی دستگاه اتوكلاو باید به گونه ای طراحی گردد كه ورود وسایل استریل از یك در و خروج آنها از در دیگر باشد .
چینش وسایل در داخل اتوكلاو باید به صورت عمودی باشد و فضای خالی بین آنها وجود داشته باشد كه بخار به راحتی در میان آنها نفوذ كند. وزن بسته ها بهتر است 5 تا 7 كیلو باشد و ابعاد آن نیز بسیار كوچك یا بسیار بزرگ نباشد.
استاندارد EN554مربوط به كنترل دوره ای اتوكلاوهای بخار است . بر اساس این استاندارد محفظه دستگاه باید قابلیت جا دادن پانل هایی به ابعاد mm600×mm300×mm300 و یا ضرایبی از این ابعاد را داشته باشد. در نهایت وسایل از در دیگری خارج شده و در قفسه مخصوص لوازم استریل چیده میشوند.
اجزای تشكیل دهنده اتوكلاو اتوماتیك
دارای دو صفحه مدرج دایره ای شكل جهت نمایش میزان فشار جكت (فشار دستگاه ) و فشار چمبر (فشار محفظه) میباشد. دارای دكمه ای است جهت انتخاب جنس ماده ای كه قرار است استریل شود ( مایع یا جامد ) . همچنین این دستگاه دارای یك نمایشگر درجه حرارت می باشد .

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

در دستور كار هر اتوكلاو مراحل هفت گانه زیر قرار دارند :
1- خطای استریل-2- درب استریل (كه در پشت دستگاه قرار دارد برای خروج وسایل استریل شده) -3- درب غیر استریل (جلوی دستگاه قرار دارد برای ورود وسایل غیر استریل ) -4- سیكل خلاء ( خالی كردن فشار داخل محفظه توسط پمپ خلاء ) -5- سیكل استریل -6- سیكل خشك كن -7- اتمام سیكل .
این دستگاه دارای شیلنگ تخلیه و كمپرسور ( جهت فشرده كردن بخار) می باشد . بر سر راه شیر ورودی هوا یك منبع روغن وجود دارد تا هوای خشك وارد دستگاه نشود و دستگاه آسیب نبیند.

masih_m2000
09-05-2009, 16:39
سلام
تردمیل


كاربرد
‏ تردمیل یك صفحه متحرك با اعمال نیروی موتور است كه امكان تنظیم نمودن سرعت و همچنین ارتفاع صفحه در یك جهت (شیب) آن نیز وجود دارد.

فیزیولوژی ‏
كاربرد اصلی تردمیل‌ها، تست ورزش است كه در آن بیمار فعالیتی محدود را متناسب با وضعیت پایش سیستم قلبی- عروقی خود انجام می‌دهد. هدف از انجام این تست، آشكار شدن اختلالات احتمالی عملكرد قلبی تحت فشار و استرس است.
تردمیل‌ها همچنین در فیزیوتراپی به عنوان فعالیتی در جهت توانبخشی اعضای آسیب‌دیده و یابهبود سریع‌تر پس ازجراحی به كار می‌رود.

اصول عملكرد[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تردمیل دارای یك كمربند پهن بوده كه امكان كنترل سرعت‌های مختلف آن توسط یك موتور الكتریكی وجود دارد.
شیب (زاویه) صفحه متحرك نیز توسط یك موتور بالابرنده قابل تنظیم است تا حركت بیمار بر یك مسیر رو به بالا (تپه مانند) شبیه‌سای شود.
صفحه كنترل مقابل بیمار امكان كنترل سرعت، شیب و همچنین محاسبه باز‏ زمانی مصرف انرژی بیمار حین حركت بر روی صفحه متحرك را فراهم می‌آورد. در این حالت ممكن است نرخ ضربان قلب نیز مانیتور شود.
اگر تردمیل برای انجام تست استرس به همراه مانیتورینگ به كار رود (همانند ثبت سیگنال‌های ‏ECG‏) امنیت بیمار و همچنین صحت داده‌های ثبت شده از بیمار به حداكثر خواهد رسید.
مقادیر نوعی (متداول)
سرعت: 5/1 تا 6 كیلومتر بر ساعت (‏km/h‏)
شیب (انحراف از افق): 0 تا 10%


بازم از این مطلب های عالی دارم .

masih_m2000
09-05-2009, 16:40
سلام

بازم مطلب دارم خوب


مزایای استفاده
* امكان تنظیم سرعت در مقادیر دلخواه
* امكان محاسبه انرزژی با توجه به معلوم بودن سایر پارامترها
* بازدهی كار با این سیستم از بسیاری دیگر از ورزش‌های پیچیده قلبی و عروقی بیشتر است
* اسفاده در منزل و هر مكان دلخواه دیگر
* بعضی از انواع این دسنگاه امكان شمارش قدم، پایش ریتم قلب و محاسبه تعداد كالری سوخته شده را نیز دارند.

masih_m2000
09-05-2009, 16:41
سلام

بازم مطلب خیلی خوب


ملاحظات خرید
تطبیق یك سیستم مناسب با بودجه موجود ممكن است فرآیند كسل كننده‌ای باشد. انتخاب بهترین مدل در محدوده قیمت مناسب، یك هنر است. ثبات وسیله و ایجاد یك دوی یكنواخت بسیار مهم است. هرگز سیستمی را كه در هنگام دویدن شما لرزش ایجاد می‌كتد را خریداری نكنید.به مكان نگهداری بازوها و پهنای كمربند وسیله دقت كنید. اندازه و میزان آلودگی صوتی تولیدی از موارد دیگری است كه باید به آن توجه شود. معمولا از این وسیله در هنگام گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون استفاده می‌شود؛ لازم است نویز صوتی به‌گونه‌ای باشد كه مجال این كار را فراهم سازد!‏

masih_m2000
09-05-2009, 16:42
سلام
بازم مطلب دارم


بن ماری(Water bath):


دستگاهی است که بطور وسیع در انجام آزمایشات بیوشیمی، انعقادی خون و... کاربرد دارد. این دستگاه دارای یک مخزن آب میباشد که ممکن است بر روی مخزن فوق درپوشی تعبیه شده باشد. معمولا درپوش ها زاویه دار و حدود 30 درجه بوده( برای اینکه بخارات به داخل لوله هایی که در دستگاه قرار میگیرد نریزد). حرارت آب دستگاه بوسیله یک ترموستات قابل تنظیم است. نوع جوش این دستگاه درجه حرارتی تا حدود 100 درجه را دارا بوده وبن ماری نوع سرولوژی قابل تنظیم در دماهای مختلف بویژه 37 درجه میباشد. بهتر است که برای جلوگیری از رسوب املاح بر روی المنت از آب مقطر استفاده شود.
تصویر بن ماری:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


تیشو پروسسور (Tissue Processor) :
این دستگاه برای آماده سازی نمونه بافت های مورد نظر به صورت لایه نازک برای مطالعه توسط میکروسکوپ میباشد. برای استفاده ابتدا محفظه های دستگاه را از محلولهای لازم پر میکنند. سپس بافتها را در کپسولهای موم مانند سفید رنگی قرار میدهند و کپسولها را در ظروف جراگانه قرار میدهند. یک بازوی مکانیکی ظروف حاوی بافتها را از محفظه ها عبور میدهد و سپس بافتهای درون کپسولها به کمک اجزای الکترومکانیکی دستگاه به لایه های نازک تبدیل میشوند.در زیر تصاویر دستگاه آورده شده است:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

masih_m2000
09-05-2009, 16:43
سلام

بازم مطلب قشنگ دارم نظر بدید ها .

این بخش انگلیسیه .

TECHNOLOGY

Peyman Puyanezhad ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] Inc. and Breakaway Imaging, LLC, a privately held developer of medical imaging systems for surgery, announced an agreement that grants exclusive worldwide distribution and marketing of Breakaway Imaging's O-arm(TM) Imaging System, an intraoperative crossover technology enabling two-dimensional (2-D) (fluoroscopy), multi-plane 2-D, and three-dimensional (3-D) volumetric imaging system, to Medtronic Navigation. The agreement is effective immediately. Financial terms of the agreement were not disclosed.
The O-arm Imaging System provides complete multi-dimensional surgical imaging. It is the only approved platform that provides surgeons with real-time, 3-D images, as well as multi-plane, 2-D and fluoroscopic imaging. Initially intended for use in orthopedic surgical procedures, the O-arm Imaging System is designed to expand to additional surgical applications such as image-guided surgery. The O-arm Imaging System received FDA clearance this year.
"Computer-assisted surgical (CAS) navigation is a cornerstone for growth for many minimally [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] procedures and future biologic delivery," said Pete Wehrly, vice president and president of Medtronic Spinal and Navigation. "Adding the O-arm to the Medtronic offering allows us to provide a complete, seamless solution for surgeons who rely on our technology to provide integrated imaging and CAS navigation. This collaboration represents a significant opportunity to bring innovative technologies that not only enable new procedures, but also enhance operating room efficiencies and possibly improve patient outcomes."
The O-arm system, with patented breakable gantry and flat screen detector that enable it to collect 2-D or 3-D volumetric imaging within seconds, is designed specifically for use by surgeons in standard operating rooms while yielding high-quality imaging comparable to fixed CT systems. [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] features enable repeatable positioning of the gantry between imaging shots and an unobtrusive location to permit unrestricted patient access.
"The O-arm is the first x-ray based innovation in surgical imaging since the introduction of the C-arm," said Rich Grant, president, chief executive officer and co-founder of Breakaway Imaging. "By joining forces with a leader in CAS navigation and instrumentation, we are now able to bring this important technology to more surgeons than ever before, giving them access to a full complement of visualization tools and implants from one company."
" Medical Equipment & Technology In Middle East "

masih_m2000
09-05-2009, 16:49
سلام

بازم مطلب دارم . نظر بدهید . لطفا

فناوریاطلاعاتوشاخههایآن
فناوری اطلاعات ( IT ) عبارتی است که به همه صورت های به کار رفته در تولید، ذخیره، تبادل، و کاربرد اطلاعات نسبت داده می شود؛ در اشکال مختلف مانند داده های تجاری، گفت وگوهای صوتی، تصاویر ثابت، تصاویر متحرک، چند رسانه ای، و...
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فناوری اطلاعات ( IT ) عبارتی است که به همه صورت های به کار رفته در تولید، ذخیره، تبادل، و کاربرد اطلاعات نسبت داده می شود؛ در اشکال مختلف مانند داده های تجاری، گفت وگوهای صوتی، تصاویر ثابت، تصاویر متحرک، چند رسانه ای، و... .
از این عبارت در هر دو حوزه مخابرات و رایانه استفاده می شود؛ منظور؛ آن فناوری است که پیش از این با نام " انقلاب دیجیتال " از آن یاد می شود.
فناوری اطلاعات ( IT ) عبارتی است که به همه صورت های به کار رفته در تولید، ذخیره، تبادل، و کاربرد اطلاعات نسبت داده می شود؛ در اشکال مختلف مانند داده های تجاری، گفت وگوهای صوتی، تصاویر ثابت، تصاویر متحرک، چند رسانه ای، و... .
از این عبارت در هر دو حوزه مخابرات و رایانه استفاده می شود؛ منظور؛ آن فناوری است که پیش از این با نام " انقلاب دیجیتال " از آن یاد می شود.
● فناوری اطلاعات و ارتباطات
فناوری اطلاعات وارتباطات ( ICT ) عبارتی است که شامل همه وسایل ارتباطی و کاربرد های آن ها می شود؛ مانند رادیو، تلویزیون، تلفن همراه، رایانه، نرم افزار و سخت افزار، شبکه، سامانه های ماهواره ای و... . همین طور خدمات گوناگونی که با آن ها در ارتباطند؛ همچون ویدئو کنفرانس و آموزش از راه دور. از این عبارت معمولا به همراه کاربردش در حوزه ای خاص استفاده می شود؛ مثل فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش، سلامت یا کتابخانه ها.
در خارج از ایالات متحده ( همچون اروپا ) بیش از " فناوری " بر " اطلاعات وارتباطات " تأکید می شود.
بسیاری از کشور ها در سراسر دنیا، سازمان هایی را موظف به پیشرفت " فاتا " کرده اند؛ زیرا معتقدند که کمبود در این زمینه، موجب عقب ماندگی اقتصادی هم خواهد شد. از منظر بین المللی، سازمان ملل متحد هم به شدت در حال ارتقای " فناوری اطلاعات در خدمت توسعه " است؛ به عنوان ابزاری برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم و از میان برداشتن مرز های جغرافیایی.
گرایش های ICT که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود، عبارتند از:
۱) شبکه ها و ارتباطات
در حوزه فناوری اطلاعات، یک شبکه مجموعه ای از نقاط و گره هاست که به وسیله راه های ارتباطی به هم متصل شده اند. یک شبکه می تواند به شبکه های دیگری هم متصل یا خود از چندین زیر شبکه تشکیل شده باشد.
متداول ترین بهمبندی ( توپولوژی ) یا پیکره بندی شبکه ها از این قرار است : گذرگاه ( باس )، ستاره، حلقه و توری مانند. از حیث فاصله، یک طبقه بندی دیگر شبکه ها عبارت است از :
▪ شبکه های داخلی یا LAN Local Area Network
▪ شبکه های گسترده یا WAN Wide Area Network
▪ شیکه های شهری یا MAN Metropolitan Area Network
شبکه هارا از منظر دیگری نیز طبقه بندی می کنند: فناوری انتقال اطلاعات ( مانند معماری IP/ TCP )؛ اینکه صوت داده یا هر دو آن ها را منتقل کند؛ از این بابت که چه کسانی از آن ها استفاده می کنند (عمومی یا خصوصی )؛ از روی ماهیت نحوه ارتباط ( از طریق خطوط تلفن یا اتصالات مجازی ) و از این حیث که رابط ( لینک ) های فزیکی اش از چه نوعی هستند؛ فیبر نوری، کابل هم محور ( کواکسیال ) یا زوج سیم به هم تابیده.
شبکه های بزرگ رایانه ای یا مخابراتی از همکاری میان شرکت های بزرگ به وجود می آیند.
۲) هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به شبیه سازی هوش بشری اطلاق می شود که به وسیله ماشین ــ مخصوصا سامانه های رایانه ای ــ پردازش می شود. این پردازش ها عبارتند از: یادگیری ( کسب اطلاعات و قوانین ناشی از اطلاعات )، استدلال ( استفاده از قوانین برای استنتاج ) و خود اصلاح گری. کاربرد های مشهور هوش مصنوعی عبارتند از : سیستم های خبره، تشخیص صوت و بینایی ماشین.
۳) تجارت الکترونیکی
منظور از تجارت الکترونیکی، خرید و فروش کالا و خدمات بر روی اینترنت است؛ خصوصا از طریق وب. توجه داشته باشید که " وب " ( اختراع تیم برنر زلی ) تنها یکی از کاربرد های " اینترنت " ( اختراع وینتون سرف ) است. به صورت عملی، گاهی از عبارت کسب و کار الکترونیکی نیز بدین منظور استفاده می شود. در حوزه خورده فروشی بر خط ( آن لاین ) از عبارت " خرده فروشی الکترونیکی " بهره می برند.
۴) آموزش الکترونیکی
معمولا از عبارات " آموزش الکترونیکی " و " دانشگاه مجازی " به جای یکدیگر استفاده می شود؛ چه بسا، برای توصیف سیستم آموزش الکترونیکی صراحتا عبارت " دانشگاه مجازی " به کار برده شود و بدین خاطر، طراحی سیستم دانشگاه مجازی یه طور کلی متفاوت از سیستم آموزش الکترونیکی است.
آموزش الکترونیکی می تواند به آسانی فرستادن یک نامه الکترونیکی باشد؛ اما مفهوم دانشکاه مجازی چیزی فراتر از این هاست. دانشگاه مجازی عبارت است از ایجاد یک محیط دانشگاهی خیالی که در آن کارکنان، مدیران، دانشجویان، و استادان می توانند بدون توجه به مکانی که در آن هستند، در هر لحظه به تبادل اطلاعات بپردازند. این کار با کمک پیشرفت هایی که در فناوری ارتباطات به وجود آمده، عملی شده است که باید امکاناتی را در اختیار دانشجویان قرار دهد؛ مانند سیستم مدیریت اطلاعات ایمن، جریان اطلاعات کار آمد، و رسانه ارتباطی ارزان قیمت. هدف نهایی، دستیابی به یک کنترل بهتر برای مدیریت دانشگاه است تا در کارایی و هزینه ها پیشرفت صورت گیرد. اخیرا در کشورمان نیز چندین دانشگاه دولتی اقدام به ارائه دوره های مجازی ــ به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های مربوط به ICT ــ کرده اند؛ از جمله دانشگاه صنعتی امیر کبیر، علم وصنعت ایران، وشیراز. چندین دانشگاه دانشگاه دیگر نیز در حال ملحق شدن به این گروه هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به وب سایت دانشگاه های فوق مراجعه فرمایید.
۵) امنیت اطلاعات
با چندین جنبه مختلف از " اطمینان " سر و کار دارد.
عبارت متداول دیگری که برای این منظور به کار می رود، " تضمین اطلاعات " است. امنیت اطلاعات، به سیستم های رایانه ای یا برگه های الکترونیکی ــ که به وسیله ماشین خوانده می شود ــ محدود نیست؛ بلکه در همه جنبه های محافظت از داده ها و اطلاعات ــ به هر شکلی که باشند ــ مربوط است.
در فرهنگ واژگان " سیستم امنیت اطلاعاتی ملی " ایالات متحده امریکا، مقابل عبارت " امنیت سیستم های اطلاعاتی " مرسوم به INFOSEC چنین آمده است : " حفاظت سیستم های اطلاعاتی در برابر دسترسی های غیر مجار یا تعدیل اطلاعات، در هنگام ذخیره، پردازش یا انتقال، و در برابر خدمت نرساندن به کاربران مجاز یا تدارک دیدن خدمات به کاربرانی غیر مجاز و همچنین مقیاس های لازم برای شناسایی، مستند سازی و مقابله کردن با یک چنین تهدید هایی " .
سه عنصر پذیرفته شه از امنیت اطلاعات عبارتند از :
۱) محرمانگی
۲) جامعیت
۳) دسترسی.

masih_m2000
09-05-2009, 16:51
سلام
بازم مطلب مفید دارم

همه چیز درباره فیبر نوری ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])

فيبر نوری يکی از محيط های انتقال داده با سرعت بالا است . امروزه از فيبر نوری در موارد متفاوتی نظير: شبکه های تلفن شهری و بين شهری ، شبکه های کامپيوتری و اينترنت استفاده بعمل می آيد. فيبرنوری رشته ای از تارهای شيشه ای بوده که هر يک از تارها دارای ضخامتی معادل تار موی انسان را داشته و از آنان برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی استفاده می شود.

masih_m2000
09-05-2009, 16:51
سلام بازم مطلب خوب و مفید

مبانی فيبر نوری
فيبر نوری ، رشته ای از تارهای بسيار نازک شيشه ای بوده که قطر هر يک از تارها نظير قطر يک تار موی انسان است . تارهای فوق در کلاف هائی سازماندهی و کابل های نوری را بوجود می آورند. از فيبر نوری بمنظور ارسال سيگنال های نوری در مسافت های طولانی استفاده می شود.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
يک فيبر نوری از سه بخش متفاوت تشکيل شده است :
<LI dir=rtl>هسته (Core) . هسته نازک شيشه ای در مرکز فيبر که سيگنا ل های نوری در آن حرکت می نمايند.
<LI dir=rtl>روکش (Cladding) . بخش خارجی فيبر بوده که دورتادور هسته را احاطه کرده و باعث برگشت نورمنعکس شده به هسته می گردد.
بافر رويه (Buffer Coating) . روکش پلاستيکی که باعث حفاظت فيبر در مقابل رطوبت و ساير موارد آسيب پذير ، است .
صدها و هزاران نمونه از رشته های نوری فوق در دسته هائی سازماندهی شده و کابل های نوری را بوجود می آورند. هر يک از کلاف های فيبر نوری توسط يک روکش هائی با نام Jacket محافظت می گردند.
فيبر های نوری در دو گروه عمده ارائه می گردند:
<LI dir=rtl>فيبرهای تک حالته (Single-Mode) . بمنظور ارسال يک سيگنال در هر فيبر استفاده می شود( نظير : تلفن )
فيبرهای چندحالته (Multi-Mode) . بمنظور ارسال چندين سيگنال در يک فيبر استفاده می شود( نظير : شبکه های کامپيوتری)
فيبرهای تک حالته دارای يک هسته کوچک ( تقريبا" 9 ميکرون قطر ) بوده و قادر به ارسال نور ليزری مادون قرمز ( طول موج از 1300 تا 1550 نانومتر) می باشند. فيبرهای چند حالته دارای هسته بزرگتر ( تقريبا" 5 / 62 ميکرون قطر ) و قادر به ارسال نورمادون قرمز از طريق LED می باشند

masih_m2000
09-05-2009, 16:52
سلام

مطلب خوب می خواهید درست پیدا کردید .

ارسال نور در فيبر نوری
فرض کنيد ، قصد داشته باشيم با استفاده از يک چراغ قوه يک راهروی بزرگ و مستقيم را روشن نمائيم . همزمان با روشن نمودن چراغ قوه ، نور مربوطه در طول مسير مسفقيم راهرو تابانده شده و آن را روشن خواهد کرد. با توجه به عدم وجود خم و يا پيچ در راهرو در رابطه با تابش نور چراغ قوه مشکلی وجود نداشته و چراغ قوه می تواند ( با توجه به نوع آن ) محدوده مورد نظر را روشن کرد. در صورتيکه راهروی فوق دارای خم و يا پيچ باشد ، با چه مشکلی برخورد خواهيم کرد؟ در اين حالت می توان از يک آيينه در محل پيچ راهرو استفاده تا باعث انعکاس نور از زاويه مربوطه گردد.در صورتيکه راهروی فوق دارای پيچ های زيادی باشد ، چه کار بايست کرد؟ در چنين حالتی در تمام طول مسير ديوار راهروی مورد نظر ، می بايست از آيينه استفاده کرد. بدين ترتيب نور تابانده شده توسط چراغ قوه (با يک زاويه خاص) از نقطه ای به نقطه ای ديگر حرکت کرده ( جهش کرده و طول مسير راهرو را طی خواهد کرد). عمليات فوق مشابه آنچيزی است که در فيبر نوری انجام می گيرد.
نور، در کابل فيبر نوری از طريق هسته (نظير راهروی مثال ارائه شده ) و توسط جهش های پيوسته با توجه به سطح آبکاری شده ( Cladding) ( مشابه ديوارهای شيشه ای مثال ارائه شده ) حرکت می کند.( مجموع انعکاس داخلی ) . با توجه به اينکه سطح آبکاری شده ، قادر به جذب نور موجود در هسته نمی باشد ، نور قادر به حرکت در مسافت های طولانی می باشد. برخی از سيگنا ل های نوری بدليل عدم خلوص شيشه موجود ، ممکن است دچار نوعی تضعيف در طول هسته گردند. ميزان تضعيف سيگنال نوری به درجه خلوص شيشه و طول موج نور انتقالی دارد. ( مثلا" موج با طول 850 نانومتر بين 60 تا 75 درصد در هر کيلومتر ، موج با طول 1300 نانومتر بين 50 تا 60 درصد در هر کيلومتر ، موج با طول 1550 نانومتر بيش از 50 درصد در هر کيلومتر)

masih_m2000
09-05-2009, 16:53
سلام

مطلب توپ دارم

سيستم رله فيبر نوری
بمنظور آگاهی از نحوه استفاده فيبر نوری در سيستم های مخابراتی ، مثالی را دنبال خواهيم کرد که مربوط به يک فيلم سينمائی و يا مستند در رابطه با جنگ جهانی دوم است . در فيلم فوق دو ناوگان دريائی که بر روی سطح دريا در حال حرکت می باشند ، نياز به برقراری ارتباط با يکديگر در يک وضعيت کاملا" بحرانی و توفانی را دارند. يکی از ناوها قصد ارسال پيام برای ناو ديگر را دارد.کاپيتان ناو فوق پيامی برای يک ملوان که بر روی عرشه کشتی مستقر است ، ارسال می دارد. ملوان فوق پيام دريافتی را به مجموعه ای از کدهای مورس ( نقطه و فاصله ) ترجمه می نمايد. در ادامه ملوان مورد نظر با استفاده از يک نورافکن اقدام به ارسال پيام برای ناو ديگر می نمايد. يک ملوان بر روی عرشه کشتی دوم ، کدهای مورس ارسالی را مشاهده می نمايد. در ادامه ملوان فوق کدهای فوق را به يک زبان خاص ( مثلا" انگليسی ) تبديل و آنها را برای کاپيتان ناو ارسال می دارد. فرض کنيد فاصله دو ناو فوق از يکديگر بسار زياد ( هزاران مايل ) بوده و بمنظور برقرای ارتباط بين آنها از يک سيتستم مخابراتی مبتنی بر فيبر نوری استفاده گردد.
سيتستم رله فيبر نوری از عناصر زير تشکيل شده است :
<LI dir=rtl>فرستنده . مسئول توليد و رمزنگاری سيگنال های نوری است .
<LI dir=rtl>فيبر نوری مديريت سيکنال های نوری در يک مسافت را برعهده می گيرد.
<LI dir=rtl>بازياب نوری . بمنظور تقويت سيگنا ل های نوری در مسافت های طولانی استفاده می گردد.
دريافت کننده نوری . سيگنا ل های نوری را دريافت و رمزگشائی می نمايد.
در ادامه به بررسی هر يک از عناصر فوق خواهيم پرداخت .

masih_m2000
09-05-2009, 16:53
سلام
بازم مطلب خوب و خیلی زیبا

فرستنده
وظيفه فرستنده، مشابه نقش ملوان بر روی عرشه کشتی ناو فرستنده پيام است . فرستنده سيگنال های نوری را دريافت و دستگاه نوری را بمنظور روشن و خاموش شدن در يک دنباله مناسب ( حرکت منسجم ) هدايت می نمايد. فرستنده ، از لحاظ فيزيکی در مجاورت فيبر نوری قرار داشته و ممکن است دارای يک لنز بمنظور تمرکز نور در فيبر باشد. ليزرها دارای توان بمراتب بيشتری نسبت به LED می باشند. قيمت آنها نيز در مقايسه با LED بمراتب بيشتر است . متداولترين طول موج سيگنا ل های نوری ، 850 نانومتر ، 1300 نانومتر و 1550 نانومتر است .
بازياب ( تقويت کننده ) نوری
همانگونه که قبلا" اشاره گرديد ، برخی از سيگنال ها در موارديکه مسافت ارسال اطلاعات طولانی بوده ( بيش از يک کيلومتر ) و يا از مواد خالص برای تهيه فيبر نوری ( شيشه ) استفاده نشده باشد ، تضعيف و از بين خواهند رفت . در چنين مواردی و بمنظور تقويت ( بالا بردن ) سيگنا ل های نوری تضعيف شده از يک يا چندين " تقويت کننده نوری " استفاده می گردد. تقويت کننده نوری از فيبرهای نوری متععدد بهمراه يک روکش خاص (doping) تشکيل می گردند. بخش دوپينگ با استفاده از يک ليزر پمپ می گردد . زمانيکه سيگنال تضعيف شده به روکش دوپينگی می رسد ، انرژی ماحصل از ليزر باعث می گردد که مولکول های دوپينگ شده، به ليزر تبديل می گردند. مولکول های دوپينگ شده در ادامه باعث انعکاس يک سيگنال نوری جديد و قويتر با همان خصايص سيگنال ورودی تضعيف شده ، خواهند بود.( تقويت کننده ليزری)
دريافت کننده نوری
وظيفه دريافت کننده ، مشابه نقش ملوان بر روی عرشه کشتی ناو دريافت کننده پيام است. دستگاه فوق سيگنال های ديجيتالی نوری را اخذ و پس از رمزگشائی ، سيگنا ل های الکتريکی را برای ساير استفاده کنندگان ( کامپيوتر ، تلفن و ... ) ارسال می نمايد. دريافت کننده بمنظور تشخيص نور از يک "فتوسل" و يا "فتوديود" استفاده می کند.

masih_m2000
09-05-2009, 16:54
سلام

عزیزان من بازم مطلب عالی و مفید دارم

مزايای فيبر نوری
فيبر نوری در مقايسه با سيم های های مسی دارای مزايای زير است :
<LI dir=rtl>ارزانتر. هزينه چندين کيلومتر کابل نوری نسبت به سيم های مسی کمتر است .
<LI dir=rtl>نازک تر. قطر فيبرهای نوری بمراتب کمتر از سيم های مسی است .
<LI dir=rtl>ظرفيت بالا. پهنای باند فيبر نوری بمنظور ارسال اطلاعات بمراتب بيشتر از سيم مسی است .
<LI dir=rtl>تضعيف ناچيز. تضعيف سيگنال در فيبر نوری بمراتب کمتر از سيم مسی است .
<LI dir=rtl>سيگنال های نوری . برخلاف سيگنال های الکتريکی در يک سيم مسی ، سيگنا ل ها ی نوری در يک فيبر تاثيری بر فيبر ديگر نخواهند داشت .
<LI dir=rtl>مصرف برق پايين . با توجه به سيگنال ها در فيبر نوری کمتر ضعيف می گردند ، بنابراين می توان از فرستنده هائی با ميزان برق مصرفی پايين نسبت به فرستنده های الکتريکی که از ولتاژ بالائی استفاده می نمايند ، استفاده کرد.
<LI dir=rtl>سيگنال های ديجيتال . فيبر نور ی مناسب بمنظور انتقال اطلاعات ديجيتالی است .
<LI dir=rtl>غير اشتعال زا . با توجه به عدم وجود الکتريسيته ، امکان بروز آتش سوزی وجود نخواهد داشت .
<LI dir=rtl>سبک وزن . وزن يک کابل فيبر نوری بمراتب کمتر از کابل مسی (قابل مقايسه) است.
انعطاف پذير . با توجه به انعظاف پذيری فيبر نوری و قابليت ارسال و دريافت نور از آنان، در موارد متفاوت نظير دوربين های ديجيتال با موارد کاربردی خاص مانند : عکس برداری پزشکی ، لوله کشی و ...استفاده می گردد.
با توجه به مزايای فراوان فيبر نوری ، امروزه از اين نوع کابل ها در موارد متفاوتی استفاده می شود. اکثر شبکه های کامپيوتری و يا مخابرات ازراه دور در مقياس وسيعی از فيبر نوری استفاده می نمايند.

masih_m2000
09-05-2009, 16:55
سلام بازم مطلب خیلی عالی

کاربرد کامپوزیت های FRP در صنعت برق، مخابرات



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حدود 20 سال است که کامپوزیتهای پلیمری تقویت شده با الیاف FRP در کاربردهای الکتریکی مصرف می شوند . این مواد در ساخت قطعات گوناگون صنعت برق و مخابرات به کار می روند؛ از جمله:
سینی كابل، سیستم های حمل کابل در تونل ها و پل ها، کابل‌های فیبر نوری، تیرهای انتقال برق، بازوهای عرضی (کراس آرم ها)، مقره ها، برج های ارتباطی و غیره .

ویژگیها:
مقاومت در برابر خوردگی
سبك((در حدود یك چهارم سازه مشابه فولادی)
عایق بودن
حمل و نصب و نگهداری سریع و آسان
عدم نیاز به تعمیر و نگهداری در طول مدت زمان
مقاومت مکانیکی بالاتر ضربه نسبت به مشابه فولادی
کاهش تداخلات امواج رادیویی
کاهش افت توان خط
محصولات كامپوزیتی پایه پلیمر از رزین های گرما سخت تقویت شده با شیشه و به نحوی طراحی و ساخته می شوند که یکپارچگی سازه ای آنها با انواع فولادی و آلومینیمی رقابت می کند؛ با این تفاوت که مشکلات خوردگی، سنگینی وزن و هدایت الکتریکی آنها را ندارند.
این محصولات در برابر اسیدها، نمک ها، قلیاها و محدوده وسیعی از محیط ها و مواد شیمیایی خورنده که بر آلومینیم و فولاد گالوانیزه اثرات شدیدی دارند، مقاومند. حتی محصولات آلومینیمی یا فولادی پوشش داده شده نیز ممکن است به علت خراش های کوچک ایجاد شده حین نصب یا پس از آن، در معرض آسیب باشند.
این محصولات در مقایسه با فولاد یا آلومینیم، دارای نسبت استحکام به وزن بسیار بالایی هستند درحالی که یکپارچگی سازه ای مشابهی با آنها دارند .پروفیل های کامپوزیتی پالترود شده که در این سیستم ها به کارگرفته می شوند دارای وزن مخصوصی حدود یک چهارم فولاد و یک سوم آلومینیم هستند که این امر حمل و نقل و برپا کردن آن ها را تسهیل می کند . برخلاف فولاد زنگ نزن این قطعات را می توان در محل و با وسایل دستی برید و سوراخ کرد.
از آنجاییکه سینی و نردبان های این سیستم نارسانا هستند ، از بابت انتقال برق به سیستم حمل کابل از کابل های آسیب دیده هیچ نگرانی وجود ندارد . علاوه بر آن احتیاجی به جلوگیری از خوردگی الکترولیتی در شرایط ویژه نیست . ویژگی های نارسانایی و مغناطیسی نبودن به معنی سیستم حمل کابل ایمن ترند.

شركت MSG؛ مركز معتبر مدیریت توسعه و تحقیقات بازار در زمینه انواع پروفیل، گریتینگ و سینی‌كابل های كامپوزیتی پایه پلیمر (FRP) در ایران می باشد. جهت دریافت اطلاعات فنی و نمونه محصولات با مدیریت بازرگانی شركت تماس حاصل نمایید.
آدرس:میدان ونك، كوچه شهید صانعی، پ 42 . تلفن 02188879951 و 09127231487

masih_m2000
09-05-2009, 16:56
سلام

بازم مطلب مفید نظر بدیدها

شرکت نوکیا از فن آوری نانو، در تلفن های همراهی که بر اساس مفهوم مورف کار می کنند، استفاده می کند ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


شرکت نوکیا و دانشگاه کمبریج روز دوشنبه مفهومی به نام مورف - Morph - در زمینه ی فن آوری نانو را معرفی کردند که نشان می دهد چگونه دستگاه های سیار آینده می توانند به اندازه ی کافی انعطاف پذیر باشند تا بتوان آنها را به شکل های مختلف در در آورد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز)، به گفته ی شرکت نوکیا، مفهوم مورف که مشترکاً توسط مرکز پژوهشی نوکیا و دانشگاه کمبریج توسعه داده شد، از مواد کشسان و انعطاف پذیر، الکترونیک شفاف(یعنی وسایل الکترونیکی که نور از آن ها عبور کرده و پشت آن ها نیز نمایان است)، و سطوح خود پاک کن تشکیل شده است که قابلیت های کارکردی جدیدی در فن آوری نانو ایجاد خواهد کرد.
مورف از یک اصل شبیه ابریشم عنکبوت استفاده می کند که طبق آن یک خاصیت کشسانی در دستگاه های سیار ایجاد می کند و لذا برای تنظیم دستگاه ها برای انجام یک وظیفه ی خاص، می توان آنها را به انواع مختلف شکل ها تبدیل کرد.
مورف می تواند از یک طرح تاشو برای استفاده در تلفن های همراه سنتی، یا یک طرح تانشوی بزرگ تر برای نمایش اطلاعات بیشتر و یا از صفحه کلید و صفحه نمایشگر لمسی، تشکیل شده باشد.
استفاده از مفهوم مورف می تواند منجر به ساخت دستگاه های سیاری شود که از این قابلیت ها برخوردار باشند: استفاده از مواد شفاف، دفع لکه و چرک و اثر انگشت روی دستگاه ها، استفاده از انرژی خورشیدی برای شارژ دستگاه و بالاخره استفاده از سنسورهای مجتمع برای فراهم کردن اطلاعات بیشتر درباره ی محیط. مورد آخری ایده ای بود که شرکت نوکیا اخیراً آن را با عنوان مفهوم سنسورهای مربوط به محیط معرفی کرده است. این ایده، یک تلفن همراه قابل پوشش است که از یک سنسور برای تجزیه و تحلیل سلامتی شخص و همچنین محیط پیرامون تشکیل شده است.
باب یانوچی، مدیر فنی شرکت نوکیا در بیانیه ای اظهار داشت: "مرکز پژوهشی نوکیا در نظر دارد یک تغییر و تحول اساسی در کارکرد دستگاه های سیار به وجود آورد. مفهوم جدید مورف نشان می دهد که این کار عملی است."
شرکت نوکیا در ماه مارس با دانشگاه کمبریج رابطه ای برقرار کرد و یک مرکز تسهیلات پژوهشی در دانشکده ی آنجا دایر کرد. مرکز پژوهشی سازندگان تلفن همراه در پروژه های متعددی، خصوصاً در زمینه ی فن آوری نانو، با دانشگاه کمبریج همکاری می کنند.
طی هفت سال آینده، برخی از اجزای مورف می تواند به صورت مجتمع در دستگاه های سیار گران قیمت استفاده شود. به گفته ی نوکیا، نهایتاً فن آوری نانو که در مورف از آن استفاده شده می تواند منجر به دستگاه های کم هزینه تر شود. همچنین امکان ایجاد کارآئی بیشتر در فضای کم تر را میسر خواهد کرد.
مفهوم جدید مورف، در موزه ی هنر مدرن که از 24 فوریه تا 12 می در شهر نیویورک دایر خواهد بود در بخش طراحی و ذهن کشسان به نمایش گذاشته خواهد شد.

masih_m2000
09-05-2009, 16:57
سلام بازم مطلب مفید دارم

کم شدن نگرانی ها درباره ی آلودگی ناشی از ساخت سلول های خورشیدی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])



دانشمندان طی یافته ای که می تواند نگرانی های مربوط به تأثیرات محیطی منفی سلول های خورشیدی را کم کند، اظهار می کنند که ساخت سلول های خورشیدی، آلاینده های خیلی کم تری نسبت به فن آوری های با سوخت فسیلی ایجاد می کند. این گزارش دانشمندان، اولین گزارش جامع و گسترده ای است که روی آلاینده های تولید شده در طول ساخت سلول های خورشیدی انجام گرفته است.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، چندین سال است که انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی مطمئن تر و تمیزتر نسبت به سوخت های فسیلی قلمداد شده است تا پاسخی به تقاضای روزافزون انرژی باشد. محیط زیست شناسان و دیگران درباره ی تأثیر منفی فن آوری سلول خورشیدی (فتوولتائیک) روز به روز نگران تر می شوند.
ساخت سلول های فتوولتائیکی به طور بالقوه نیاز به فلزات سمی از قبیل سرب، جیوه و کادمیم دارد و در عوض گاز دی اکسید کربن تولید می کند که به گرم شدن کره ی زمین کمک خواهد کرد.
طی مطالعه ی جدیدی، آقای واسیلیس و همکارانش، از سیزده شرکت تولید کننده ی سلول خورشیدی در اروپا و امریکا و در سال های 2004 تا 2006، اطلاعاتی مربوط به مواد آلاینده گردآوری کردند. سلول های خورشیدی شامل چهار نوع تجاری اساسی است: سیلیکان چند بلورین، سیلیکان تک بلورین، سیلیکان نواری، و کادمیوم تلوراید با لایه ی نازک.
پژوهشگران عقیده دارند که تولید برق از سلول های خورشیدی، نسبت به فن آوری های با سوخت فسیلی معمولی، 90 درصد آلاینده های کمتری وارد هوا می کند.
موضوع «گسیل های ناشی از چرخه های فتوولتائیکی» برای روز پانزدهم مارس در انجمن شیمی امریکا بخش فن آوری و علم محیطی برنامه ریزی شده است.
برگرفته از اطلاعات گردآوری شده توسط انجمن شیمی امریکا (ACS) و ,! EurekAlert(سرویسی از AAAS(سازمانی در واشنگتن که در زمینه ی پیشرفت علوم فعالیت می کند))

masih_m2000
09-05-2009, 16:58
سلام

بازم مطلب مفید عالی
کیت طراحی کنترلی موتور برای افزایش بازده توان عرضه می شود ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


شرکت اینفینئون، برای آن دسته از مهندسانی که سعی دارند فاکتورهای مهم در طراحی کنترل موتورهای صنعتی و خانگی را، مانند قیمت پائین و بازده بالا، با یکدیگر ادغام نمایند، یک کیت طراحی عرضه کرده است که با این هدف ساخته شده است.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز)، کاربرد موتورهای کنترل نشده در مصارف خانگی یا کاربردهای صنعتی مانند ماشین های ظرف شویی، لباس شوئی ها، دستگاه های تهویه و امثال آن چنان تاثیر بدی بر مصرف برق دارند که معروف به خوک های انرژی می باشند. متخصصان بر این باورند که در صورت کنترل موتورهای AC و DC جهت مصرف بهینه ی انرژی خود، سطح انرژی مصرفی می تواند تا بیش از 30 درصد کاهش یابد. کنترل میدان گرا (FOC) یکی از تکنیک های توسعه یافته برای این منظور می باشد و از آن جا که از سنسور ها استفاده نمی شود باعث ایجاد یک راه بسیار کم هزینه می شود. نکته ی قابل توجه در کاربردهای FOC ، حجم بسیار بالای محاسباتی آن ها می باشد که از اینرو به پروسسور های نسبتا قوی نیاز دارند.
شرکت اینفنئون در حال حاضر یک کیت طراحی ارائه کرده است که امکان طراحی کاربردهای FOC را، با استفاده از MCU های 8 بیتی سری XC886 شرکت که از FOC پشتیبانی می کنند، مهیا می سازد.این کیت طراحی همچنین امکان استفاده از CIPOS (Control Integrated Power Systems) متعلق به همین شرکت را میسر می سازد. کیت کاربردهای موتور درایو سه فاز همچنین زمان تولید کمتری را به طراحان متحمل کرده و در عین حال به ادعای اینفنئون، ویژگی هایی همچون دینامیک گشتاور عالی، نویز کاهش یافته و قابلیت اطمینان بالای سیستم را دارا می باشد.
این کیت جدید به همراه نرم افزار کنترل موتور FOC خود یک پلتفرم مرجع توانا برای درایو کردن انواع موتور های سنکرون با آهنربای دائمی (PMSMS) و موتور های القائی (ACIMS) با توان بالای 750 وات تشکیل می دهد.
MCU های سری XC886 یک هسته ی 8051 ارتقاء یافته به همراه یک واحد برداری 16 بیتی و تعداد زیادی وسایل جانبی شامل یک ADC ده بیتی و یک واحد مقایسه کپچر را با یکدیگر ادغام می نمایند. به گفته ی اینفنئون، ماژول توان CIPOS نیز با حذف 23 قطعه ی مجزا موجب بهبود بازده هزینه ای آن گشته است.

masih_m2000
09-05-2009, 17:01
سلام بازم مطلب دارم

اینتل پردازنده ی جدید خود را بر اساس فرایند 45 نانومتری عرضه می کند ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


شرکت اینتل روز گذشته، خبر از عرضه ی پردازنده های جدید خود به همراه افزایش پشتیبانی به هفت سال، یک چیپست جدید و یک سرور کاریر داد. این پردازنده ها، که بر اساس فرمول ترانزیستور دارای گیت فلزی و high-k اینتل بوده و مبتنی بر فرایند 45 نانومتری این شرکت ساخته شده اند، شامل پردازنده ی چهار هسته ای زئون اینتل سری 5400 و پردازنده ی دو هسته ای زئون اینتل سری 5200 می باشد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از فیزورگ، این پردازنده های جدید با چیپست جدید اینتل به نام Memory Controller Hub (MCH) سری 5100 که به لحاظ مصرف توان بهینه شده است، ترکیب شده و شامل اولین پلتفورم سی پی یو 45 نانومتری می باشد. در صورت استفاده از چیپست 5000P اینتل، پردازنده های 45 نانومتری برای کاربردهای با کارکرد کامل و با حافظه ی متمرکز مانند ذخیره سازی، روترها، کارکردهای امنیتی و پزشکی، و نیز کاربردهای مخابراتی مانند IP Multimedia Subsystems (IMS)بسیار ایده آل می باشند.
این پردازنده ها از فرمول ترانزیستور دارای گیت فلزی high-k و مبتنی بر هافنیوم بهره می برند که موجب کاهش مصرف توان، افزایش سرعت سوئیچینگ شده و بطور قابل توجهی تراکم ترانزیستور را نسبت به تکنولوژی پیشین 65 نانومتری این شرکت افزایش می دهد. پلتفورم های 45 نانومتری مبتنی بر CPU، که بر اساس چیپست MCH 5100 اینتل می باشند، برای حداکثر توان 200 وات ایده آل می باشند.
دوگ دیویس، نائب رئیس و مدیر کل گروه مخابرات اینتل، گفت: "ما کاملا از تقاضا برای کارائی و نگرانی های مشتریانمان درباره ی مصرف توان آگاه هستیم و زمانی که پلتفورم اول چهارهسته ای 45 نانومتری مبتنی بر چیپست 5100 MCH اینتل را تائید اعتبار کردیم، به مقدار قابل توجه 67 درصد بازده محاسباتی بیشتر در هر وات دست یافتیم." وی افزود: "علاوه بر این، پردازنده های چهارهسته ای 45 نانومتری همچنین 22 درصد کارائی بیشتری نسبت به نسل قبلی پلتفورم ها در قالب پروفایل 2 حرارتی یکسان مهیا می سازند، که در نتیجه آن ها را تبدیل به گزینه ی مناسبی برای کاربردهای با حجم محاسباتی بالا مانند IMS و پلتفورم های ذخیره سازی، روترها و امنیتی می سازد."
پردازنده های 45 نانومتری به همراه خدمات پشتیبانی افزایش یافته، هم اکنون به قیمت هایی بین 321 تا 690 دلار در دسترس می باشند. پردازنده ی دو هسته ای زئون اینتل L5238 در سطح 35 واتی در ماه آوریل در دسترس خواهد بود. چیپست 5100 MCH اینتل نیز هم اکنون با قیمت پایه ی 76 دلار در دسترس می باشد.

masih_m2000
09-05-2009, 17:03
سلام

دیگه چی می خواهید این همه مطلب بازم دارم ولی نظر یادتون نره ها.

ربات مين‌ياب كنترل از راه دور طراحي و ساخته شد ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


دانشجويان مبتكر دانشگاه آزاد اسلامي مهريز يزد موفق به طراحي و ساخت ربات مين‌ياب شدند.
به گزارش ایسنا، يوسف نظرآده، دانشجوي الكترونيك دانشگاه آزاد مهريز و از طراحان اين ربات در يزد گفت: اين ربات مين‌ياب با سرمايه‌گذاري بالغ بر 30 ميليون ريال و در مدت هفت ماه ساخته شده است.
وي افزود: اين ربات نيم متري قابليت كنترل از راه دور را نيز داراست.
اين دانشجوي مبتكر خاطرنشان كرد: ربات مذكور با توجه به سرعت و دقت بالايي كه دارد، قابليت خنثي‌سازي انواع مين‌هاي جنگي را دارد و بر خلاف ساير مين‌ياب‌ها، هر نوع مين جنگي اعم از فلزي و يا پلاستيكي را از ساير قطعات هم‌جنس تفكيك مي‌كند.
وي اظهار داشت: اين ربات مين‌ياب طوري طراحي شده است كه به راحتي و بدون هيچ مشكلي همانند يك تانك در مناطق بياباني و ماسه‌يي حركت مي‌كند.
نظرآده در ادامه قابليت اتصال به GPS را از ديگر ويژگي‌هاي اين ربات عنوان كرد و گفت: بدين ترتيب نقشه مكان‌هاي مورد شناسايي توسط ربات بر روي رايانه به نمايش در مي‌آيد.
اين مبتكر جوان ديگر همكاران خود در اين طرح را امير دادجو و محمد‌رضا فكري از دانشجويان برق قدرت همين دانشگاه عنوان و خاطرنشان كرد: در نظر داريم با تكميل كردن اين طرح، حتي اندازه‌ي مين‌هاي شناسايي شده توسط ربات نيز تعيين شود.

masih_m2000
09-05-2009, 17:06
سلام

بازم مطلب دارم ها


شرکت NXP کوچکترین موسفت های با کارائی بالای جهان را عرضه می کند ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


شرکت NXP، روز دوشنبه، از تولید نوع جدیدی از موسفت های سیگنال کوچک که در یکی از کوچکترین پکیج های موجود جهان قرار گرفته اند، SOT883، خبر داد. موسفت های SOT883 شرکت NXP، که مساحت قابل تحسینی به اندازه ی 1 در 6 میلی متر دارد، تلفات توان و کارائی قابل مقایسه با SOT23 از خود نشان داده و در عین حال تنها 14 درصد از فضای بورد چاپی را اشغال می نماید.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز)، موسفت SOT883 برای گستره ی وسیعی از کاربردها شامل ماژول های مبدل DC/DC، منابع تغذیه ی LCD TV، و تغییر بار برای گوشی های تلفن همراه و دیگر وسایل همراه طراحی شده است و ویژگی هایی نظیر مساحت سطحی بسیار پائین، پروفایل 0.5 میلی متری فوق العاده پائین و بهترین سرعت سوئیچینگ در کلاس مربوطه و نیز Rds(on) بسیار کم، این امکان را برای تولیدکنندگان مهیا ساخته است که نیاز مشتریان را برای محصولات فشرده تر و بهینه تر برآورده سازد.
دین مونتانو، مدیر بازاریابی NXP، گفت: "تقاضای بازار برای دستگاه های قابل حمل کوچک تر با باتری های دارای طول عمر بیشتر، رقابتی در جهت ایجاد کارکردهای پیچیده تر درون بسته های کوچک و کوچک تر بوجود آورده است."
NXP علاوه بر کاهش بسیار زیاد مساحت موسفت، با از بین بردن lead های آن، موجب آزادی بیشتر در فضای بورد و بهبود کارکرد گرمائی آن می شود. این ترکیب از کارکرد گرمائی بهتر و مقدار Rds(on) کمتر از 0.65 اهم در 2.5 ولت، امکان ظرفیت حمل جریان بالاتری را برای جدیدترین موسفت های NXP مهیا می سازد. این سری جدید بهترین سرعت سوئیچینگ را در کلاس خود داشته، زمان روشن شدنی بین 12 تا 16 نانوثانیه و زمان خاموش شدنی بین 17 تا 24 نانوثانیه دارد.
SOT883 در پکیج های بدون lead با 2 تا 24 پایه و ابعادی بین 1 در 6 در 4 میلی متر تا 5 در 6 در 0.85 میلی متر عرضه شده است. این پکیج ها استفاده از سیلیکون فعال را بر روی بورد حداکثر کرده و استفاده از مواد خام را به حداقل می رساند که موجب کاهش هزینه ها می گردد.

masih_m2000
09-05-2009, 17:08
سلام
بازم مطلب مفید
الکترودهای جدید امکان ساخت باتری های لیتیمی مطمئن تر و قوی تر را میسر می کند ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


طبق مطالعات جدید، پژوهشگران اسپانیائی و انگلیسی از توسعه ی یک الکترود جدید خبر می دهند که نگرانی های موجود در رابطه با ضریب اطمینان باتری های لیتیمی حال حاضر را برطرف می کند. الکترودهای جدید توان باتری های لیتیمی کنونی را ارتقا خواهد داد.
باتری های لیتیمی تعداد زیادی لپ تاپ و دستگاه های الکترونیکی قابل حمل را تغذیه می کند و در ساخت وسایل نقلیه ی موتوری آینده نقش مهمی ایفا می کند. همزمان با تحقیق پژوهشگران در پیدا کردن موادی برای ساخت باتری های مطمئن تر و قوی تر، گزارشات اخیر راجع به گرم شدن بیش از حد باتری های لیتیمی کنونی، باعث افزایش نگرانی های ایمنی در این رابطه شده است.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، روزا پالاسین و همکارانش طی مطالعات جدید، کارکرد باتری های لیتیمی کنونی را با باتری های لیتیمی در دست ساخت، مقایسه کردند. گفتنی است که الکترود باتری های نوع اول از کربن و الکترود باتری های نوع دوم از نیترید لیتیم نیکل ساخته شده است. به گفته ی پژوهشگران الکترود باتری های نوع دوم کارآمدتر و احتمال زیاد داغ شدن در آنها کم تر از نوع دوم است. پژوهشگران همچنین اظهار داشتند که پیشرفت های دیگر در این رابطه می تواند با تغییر شرایط واکنش و فرآیند الکترود حاصل شود.
موضوع «به سوی مواد الکترود منفی جدید برای باتری های لیتیمی: خواص الکترو شیمیائی باتری های نیترید لیتیم نیکل»، روز یازدهم مارس در انجمن شیمی امریکا بررسی خواهد شد.
برگرفته از اطلاعات فراهم شده توسط انجمن شیمی امریکا(ACS) و به وسیله ی EurekAlert! (سرویسی از AAAS(سازمانی در واشنگتن که در زمینه ی پیشرفت علوم فعالیت می کند))

masih_m2000
09-05-2009, 17:10
سلام

بازم مطلب مفید دارم

ذرات نانوي پرانرژي ميتوانند نور خورشيد را به برق تبديل نمايند ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


الكترونهاي موجود در ذرات نانوي فلزات نجيب بي وقفه با فركانس نور با هم نوسان ميكنند. محققين دانشگاه فناوري چالمرز در سوئد نشان دادند كه اين پديده ميتواند در ساخت سلولهاي خورشيدي بهتر و ارزانتر مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، سلولهاي خورشيدي مولد برق يكي از پر طرفدار ترين جايگزينها به منظور فراهم آوردن سيستم انرژي با ماندگاري طولانيست ، با اين وجود تاكنون سلولهاي خورشيدي نتوانسته اند از نظر اقتصادي با سوختهاي فسيلي رقابت كنند. محققين هم اكنون در حال بررسي اين مسئله هستند كه چگونه نانو تكنولوژي ميتواند در پايين آوردن هزينه ها كمك نمايد.
سلولهاي خورشيدي از لايه هايي ساخته ميشوند كه ميتواند نور خورشيد را جذب كند و آنرا به جريان الكتريسيته تبديل كند. اگر قابليت جذب نور خورشيد توسط سلولهاي خورشيدي بهينه گردد، سلولهاي با ضخامت كمتر ميتوانند الكتريسيته بيشتر و همچنين ارزانتري را نسبت به سلولهاي امروزي توليد نمايند.
يكي از راههاي افزايش قابليت جذب مواد جذب كننده نور در سلول خورشيدي ، استفاده از ذرات نانوي فلزات نجيب است. كارل هاگلاند از دانشگاه چالمرز در پايان نامه دكتراي خود كه به تازگي به اتمام رسانده به چگونگي اين مطلب پرداخته است.
ذرات مذكور خصوصيات ويژه نوري دارند كه علت آن الكترونهاي آنهاست كه با هم به جلو و عقب با بسامدي برابر بسامد نور ، يعني رنگ نور، نوسان ميكنند. اين ذرات همانند يك آنتن كوچك نور را ميگيرند و با نوسانات خود انرژي را به صورت الكتريسيته منتقل ميكنند. اين نوسانات ، پلاسمونها ، در بسامد هاي رزونانس پلاسمون معين بسيار قوي هستند ، كه اين نوسانات ، خود تحت تاثير شكل و اندازه ذرات و نيز ذرات مجاور آنهاست.
كارل هاگلاند در اين باره ميگويد : " آنچه ما انجام داديم اين است كه با استفاده از نانو تكنولوژي اين ذرات را توليد نماييم و بنابر اين توانستيم خصوصيات اين ذرات را مشخص و بررسي كنيم كه چگونه ميتوانند جذب نور رنگهاي مختلف را افزايش دهند."
در ساخت سلولهاي خورشيدي ، چالش عمده ، تبديل با بازده انرژي جذب شده در نوسان الكترون به انرژي الكتريسيته ميباشد.
كارل هاگلاند در اين باره ميگويد : " ما نشان داديم اين دقيقاً نوسانات ذرات است كه انرژي را تبديل مينمايد و بررسي نموديم كه چگونه به ماده منتقل و به الكتريسيته تبديل ميشود. اين انرژي ميتوانست به انرژي ديگري بيانجامد، به طور مثال ، اين نوسانات ميتوانست به سادگي گرما توليد كند."
در حال حاضر بازدهي بهترين سلولهاي خورشيدي بسيار بالاست. اين امكان دستيابي به سلولهاي خورشيدي حتي بهتر از سلولهاي موجود همزمان باعث كاهش مواد مورد استفاده و متعاقباً كاهش هزينه هاي توليدي ميگردد.
با استفاده از سلولهاي خورشيدي خاصي كه از ذرات نانوي طلا طراحي شده اند، آنچه كه كارل هاگلاند به آن پرداخته ، يك لايه كه فقط چند بيليونيم متر ضخامت دارد كافيست تا ذرات بتوانند نور را با بازدهي مناسبي جذب نمايند.
اين پايان نامه تاثير ذرات نانوي فلزات نجيب را در دو نوع مختلف سلولهاي خورشيدي مورد بررسي قرار ميدهد ، كه ميتوان گفت دو كرانه را نمايان ميسازد. در يك نوع سلول خورشيدي ، نور در مولكولهاي سطح و در نوع ديگر در عمق دروني ماده جذب ميشود.
اين نتايج تئوري و آزمايشي نشان ميدهد كه ذرات ميتوانند به روشهاي مختلف در تبديل انرژي نور به الكتريسيته مفيد كمك نمايند و اينكه با مكانيزمهاي متفاوتي ميتوان قابليت جذب سلولهاي خورشيدي را هم در سطح و هم در عمق دروني افزايش داد.
اين پروژه در چارچوب برنامه تحقيق علوم مواد ( فتو نانو ) انجام گرفته كه بودجه آن توسط بنيان سوئدي تحقيقات استراتژيك تامين گرديده است.

masih_m2000
09-05-2009, 17:12
سلام

بازم مطلب

تلاش برای رسیدن به سریعترین پردازشگر جهان، با سرعت یک ملیون تریلیون محاسبه در ثانیه ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])



آزمایشگاه های ساندیا و اوک ریج، با تاسیس موسسه تحقیقاتی Advanced Architectures ، تحقیقات مشترک خود را برای طراحی اولین پردازنده اگزا فلاپ آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، یک اگزا فلاپ هزار بار سریعتر از پردازنده های پتا فلاپ و یک ملیون برابر سریعتر از پردازنده های ترا فلاپ کنونی است. پردازنده های ترا فلاپ که ده سال پیش طراحی شد و امروزه به عنوان سریعترین طراحی پردازنده شناخته می شود نیز در آزمایشگاه ساندیا طراحی شده بود. این پردازنده ها تریلیون ها محاسبه در ثانیه انجام می دهند. پردازنده های اگزا فلاپ در صورت طراحی سرعتی در حدود یک ملیون تریلیون محاسبه در ثانیه را خواهند داشت.
هدف این مرکز از طراحی پردازنده ای با این سرعت افزایش کارائی وعملکرد ابرکامپیوترهای کنونی اعلام شده است. مدیر پروژه ساندیا، سادیپ دوسانژ می گوید: "ما اعتقاد داریم با تغییر در طراحی پردازنده ها می توان به این هدف دست یافت".
ابر کامپیوترهای فوق سریع به محققان فرصت می دهد با تقسیم و چند بخش کردن پردازشهای مورد نیاز با سرعت بیشتری به بررسی حجم اطلاعات زیاد به دست آمده از آزمایشها بپردازند.
جیمز پیری، مدیر بخش محاسبات و ریاضی طرح، می گوید: "نیاز به کامپیوتر های اگزا فلاپ ضروری به نظر می رسد چون نیاز به پردازشهای دقیق تر وسریعتر برای یافتن پاسخ های بهتر در مسائل ومحاسبات فنی ومهندسی وهمچنین علوم پایه، مسائل دفاعی، انرژی، آب وهوا و پزشکی اجتناب نا پذیر است." او افزود: " در پردازنده اگزا فلاپ احتمالا داده قبل از پردازش در سی پی یو در پردازنده های دیگری آماده خواهد شد."
به گفته ی دوسانژ، این امر با از میا ن برداشتن اختلاف سرعت انتقال اطلاعات به پردازنده و مدت زمان پردازش یعنی با افزایش سرعت انتقال دیتا جامه عمل خواهد پوشید. سرعت پردازش به سرعت عمل پردازنده باز می گردد وسرعت انتقال به مدت زمان دریافت اطلاعات از حافظه و برگشت آن به حافظه بعد از پردازش اشاره دارد. با بزرگ شدن حجم پردازشها زمان بیشتری برای انتقال وذخیره اطلاعات تلف خواهد شد.
تقسیم پردازش در پردازشگرتکنولوژی جدیدی است که به تازگی به طراحان این امکان را داده که با تعبیه دو، چهار، و امروزه هشت و در آینده ای نه چندان دور 24 هسته در یک تراشه سرعت پردازش داده به صورت موازی را افزایش دهند. جف نیکولز مسئول بخش تحت نظر لابراتوار اوک رایج این مرکز می گوید: "ما نیاز داریم تمام توانائی خود را برای درحال تعادل نگاه داشتن سرعت رشد نرم افزارها وسخت افزارها به کار بگیریم. امروزه مشکلات وچالش های بزرگی در برنامه نویسی نرم افزارها وجود دارد که ما برآنیم با انجام این کار هر چه بیشتر این شکاف ها را کاهش دهیم." پردازش داده به صورت موازی به این معناست که هر بخش از پردازنده همزمان با سایر بخشها سهم خود از پردازش داده را انجام دهد و با این کار سرعت پردازش داده ها افزایش یابد. این روش دیگر نیازی به افزایش سرعت کلاک که باعث افزایش غیر قابل کنترل دما و نشت جریان و اتلاف توان می شود ندارد. این روش باعث استوار ماندن قانون مور که بر اساس پیش بینی او هر دوسال تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در پردازنده دو برابر می شود خواهد شد.
چالش دیگر این مرکز کاهش توان مصرفی کامپیوترهای اگزا فلاپ است. دوسانژ میگوید: "انرژی به کار رفته در تکنولوژی امروز چند ده مگاوات است که ماقصد کاهش آن را داریم. او افزود: "دو شرکت ساندیا واوک رایج با هم به تحقیقات ادامه خواهند داد بسته به مقدار تجربه ای که در هر بخش دارند ودر برخی زمینه ها ساندیا ودر بعضی اوک رایج به فعالیت خود ادامه می دهند."
ده سال پیش که برای اولین بار کامپیوتر ترافلاپ در ابر کامپیوترها به کار گرفته شد همه را متحیر کرد در حالی که این نوع پردازنده فقط قادر به انجام یک تریلیون محاسبه در ثانیه است!
در پایان باید اشاره کرد که این مرکز در روز 8 فوریه بودجه 7.4 ملیون دلاری خود را که توسط سازمان امنیت هسته ای آمریکا و وزارت انرژی تامین می شود را دریافت کرد.

masih_m2000
09-05-2009, 17:14
سلام
بازم مطلب مفید دارم دوستان


ابداع منطق آنالوگ برای محاسبات کوانتومی به جای منطق دیجیتالی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


منطق دیجیتالی، یا همان بیت ها، تنها الگوی جهان IT بوده و تاکنون محققین بصورت انحصاری از آن برای مطالعه ی پردازش اطلاعات کوانتومی استفاده می کردند. اما دانشمندان اروپائی، اثبات کردند که در دنیای کوانتوم، یک نوع روش آنالوگ بسیار آسان تر از روش دیجیتال می باشد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، محاسبات پیشرفته ی امروزی دیجیتال می باشند، یک سری از صفر و یک ها که با ترکیب در یکدیگر، سیستم های پردازش اطلاعات بسیار قوی را ایجاد می کنند. این سیستم آن قدر آسان می باشد - روشن یا خاموش، بله یا نه - که اغلب بی معنی به نظر می رسد. در واقع سادگی فوق العاده ی آن است که چنین قدرتی را به پردازش دیجیتالی بخشیده است. این روش بسیار عالی عمل می کند.
اما یک مشکل وجود دارد. مدارات سیلکونی به قدری به سوی کوچک شدن پیش می روند که به زودی در قبال یک محدودیت فیزیکی بنیادی ضربه ی سختی خواهند خورد.
نیکولاس سرف، مدیر هماهنگی پروژه ی Covaqial ، در این مورد هشدار داده و می گوید: "ما به خوبی می دانیم که همچنان که مینیاتورسازی رایانه ها ادامه می یابد، در یک نقطه حامل های اطلاعات به ابعادی نزدیک به ابعاد اتم ها خواهند رسید. در این حال که فیزیک کلاسیک غیر قابل کاربرد می شود، ما برای سیستم های پردازش اطلاعات آینده ی خود، باید به سوی مکانیک کوانتومی حرکت کنیم."
و این همان چیزی است که دانشمندان کوانتومی در طول 20 سال گذشته انجام داده اند. آن ها به ناچار تلاش کرده اند که رایانه ی کلاسیک دیجیتالی از صفر و یک ها را در دنیای میکروسکوپیک، با استفاده از ذرات ریزی برای انتقال اطلاعات، بیت های کوانتومی یا همان کوبیت ها، بازسازی نمایند. تاکنون، این تنها روش ممکن در دنیای کوانتوم بوده است.
منطق، البته نه به گونه ای که ما می شناسیم
اما این روش در حال تغییر است. پروژه ی کواکیال با تولد خود در چهار سال پیش، بار حامل الکتریکی را به سوی نوع جدیدی از پردازش اطلاعات کوانتومی سوق داد. در این روش با تغییر نگرش، با استفاده از متغیرهای پیوسته به جای صفر و یک ها، به الگوی منطقی آنالوگ برای دنیای کوانتوم توجه شد.
سرف یادآورد شد : "در محاسبات کلاسیک، تلاش هایی برای ایجاد یک منطق آنالوگ انجام شد، اما موفقیت عمده ای بدست نیامد. اما این امر به چند دلیل تغییر می کند، بطوری که استفاده از یک روش آنالوگ، مانند متغیرهای آنالوگ، احتمالا در دنیای کوانتوم بسیار خوب کار خواهد کرد. ما فکر کردیم که این یک روش امیدبخش خواهد بود، و به همین دلیل کواکیال را آغاز کریدیم."
برخلاف کوبیت ها، زمانی که یک اتم یا ذره ی کوچک، اطلاعات را با خود حمل می دهد، متغیرهای پیوسته (CV) از حالت کلی اتم ها یا فوتون ها برای حمل اطلاعات استفاده می کنند. - اولی با ماده و دومی با نور.
هر دو روش دیجیتال و آنالوگ در علم اطلاعات کوانتومی، از ویژگی های منحصربفرد ذرات کوانتومی مانند اسپین یک الکترون مجزا و یا پلاریزاسیون یک فوتون برای کوبیت ها، یا ویژگی های آنالوگ یک گروه از الکترون ها یا فوتون ها برای CV استفاده می کنند.
سرف گفت : " این ویژگی کلی این گروه از الکترون ها، یا فوتون ها می باشد که نقش حامل اطلاعات را در CV به عهده دارد. هنگامی که شما این ذرات زیاد را در اختیار دارید می توانید آن را پیوسته بخوانید اگر چه گام های بسیار کوچکی در متغیرهای اطلاعاتی رمزگذاری شده وجود دارد."
حاصل این امر و آن چه که CV را جذاب می سازد، این است که دستکاری کردن، کنترل و آزمایش کردن با آن بسیار آسان تر از ذرات تنها می باشد. انتقال اطلاعات کوانتومی بوسیله ی کوبیت ها، در اوایل دهه ی 1990 توصیف و 5 سال بعد بطور تجربی اثبات گشت. بر خلاف این، انتقال اطلاعات با CV بطور تجربی تنها یک سال بعد از بیان تئوری آن، اثبات شد. علت این امر تماما به دلیل ساده تر بودن CV ها می باشد.
این زمینه ی جدید بیار امیدوارکننده به نظر می رسید، و پس از یک سری از نتایج جالب، کواکیال اثبات کرد که CV می تواند راه حل های بهینه ای برای برخی از موضوعات اساسی موثر در پردازش اطلاعات کوانتومی ارائه کند.
سرف در این باره توضیح داد: "ما به اولین نتیجه ی اصلی در کمتر از یک سال دست یافتیم. و آن یک حافظه ی کوانتومی عملی بود. این حافظه مانند یک حافظه ی کلاسیک بود، بنابراین واقعا یک پیش نیاز در این زمینه می باشد."
این گروه حافظه ای را به نمایش گذاشت که یک پالس نوری در یک گروه اتمیک و در طول یک میلی ثانیه توسط CV ذخیره می شد. شاید این مقدار چندان زیاد به نظر نرسد، اما به یاد داشته باشید که نور در همین مدت زمان چند صد کیلومتر را طی می کند. حتی اگر در یک فیبر نوری به صورت یک حرکت حلقه وار درآید، انرژی آن آن قدر ضعیف است که شاید در کمتر از یک میلی ثانیه محو شود. آن ها این کار را در دمای اتاق انجام دادند، در حالی که کوبیت های اتمی در حالت عادی باید به صورت ابر سرد درآیند.
نتیجه ی دوم منجر به ایجاد یک "گربه ی شرودینگر" نوری شد. گربه ی شرودینگر یک آزمایش نظری بود که نشان داد، اشیاء چگونه می توانند در یک زمان یکسان، دو حالت متمایز داشته باشند، در مورد این حالت یک گربه ی مرده و یک گربه زنده را می توان در نظر گرفت.
کواکیال یک پالس نوری ایجاد کرد - گروهی از فوتون ها - که بطور همزمان در دو حالت قرار داشتند. سرف اظهار داشت: "این امر برای توسعه ی یک تکرارکننده ی کوانتومی بسیار مهم است که امکان ارتباطات کوانتومی را در جهت افزایش فواصل دورتر میسر می سازد."
سرانجام، برای اولین بار، یک آزمایش، انتقال اطلاعات کوانتومی را که دارای خصوصیاتی درون خود بود به نمایش گذاشت. انتقال اطلاعات جایی اتفاق می افتد که حالت یک ذره روی ذره ی دیگری جابجا می شود. سرف در این باره گفت : "این کار پیش از این با فوتون ها یا اتم ها انجام شده بود، اما ایم اولین باری است که این کار از فوتون ها به اتم ها انجام شد. این ها موثرترین نتایج ما بودند اما بیش از این ها در اختیار داشتیم."
در نتیجه کار این گروه، CV ها هم اکنون موضوعی داغ در زمینه ی پردازش اطلاعات کوانتومی می باشند، و کواکیال منجر به پیشگامی اروپا در این زمینه شد. در حال حاضر، این گروه تا چند ماه دیگر کار خود را بر روی پروژه ی جدید کمیسیون اروپائی، COMPAS، شروع خواهد کرد.
سرف اینگونه گفت که : "اگر بخواهیم دقیق بگویئیم، کواکیال درباره ی ارتباطات کوانتومی بود، اما همه ی این نتایج برای توسعه ی محاسبات و رایانه های کوانتومی ضروری خواهند بود. پروژه ی COMPAS بطور مستقیم به سوی چالش های پیش روی پردازش اطلاعات کوانتومی بوسیله ی CV ها یورش خواهد برد."
برگرفته از مطالب ICT Results ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
.

masih_m2000
09-05-2009, 17:16
سلام
مطلب دارم

بهبود عملکرد تکنولوژی 22-nm CMOS ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


در اروپا تحقیقات بر روی پروژه ی مهم و سطح بالائی موسوم به DUALLOGIC یا منطق دوتایی ، CMOS دو کاناله ای برای لاجیک زیر 22 نانومتری ، آغاز گشته است.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از فیزورگ، سرمایه گذاری این طرح توسط هفتمین برنامه کمیسیون اروپایی(FP7) در زمینه اطلاعات و تکنولوژی مخابراتی صورت پذیرفته و این پروژه پرچمدار CMOS R&D در این کمیسیون می باشد.با بسیج شدن مراکز تحقیقاتی نیمه هادی اروپا ، تولید کنندگان تجهیزات ، آزمایشگاه ها ، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها پروژه DUALLOGIC کوششی برای تولید CMOS هایی برتر از تکنولوژی 22-nm امروزی با استفاده از دستاوردهای بدست آمده در زمینه ی مواد نانو الکتریک ، تجهیزات ، پردازش و مجتمع سازی وسائل بر روی سیلیکون می باشد.
در پایان سال 2007 تولید 45-nm CMOS که گوردون مور از آن به عنوان بزرگترین انقلاب و دستاورد تکنولوژی ترانزیستور در 40 سال اخیر یاد کرد ، صورت پذیرفت. در حال حاضر این محصول با استفاده از تکنولوژی ترکیب گیت های ترازیستور با یک فلز و یک دی الکتریک ویژه بجای تعداد زیادی Si/SiO2 که مدت زیادی تصور می شد که غیر قابل تعویض می باشند بکار می رود.
باید در نظر داشت که اگر قلب ترانزیستور یعنی گیت دی الکتریک آن بتواند تغییر داده شود، هر قسمت دیگر ترانزیستور نیز می تواند بدرستی تعویض شود. گام بعدی پس از تعویض گیت برای بهبود عملکرد 22-nm تعویض کانال فعال (active channel) می باشد.
با توجه به اینکه بارهای حامل ژرمانیم قابلیت جابجائی بالاتری دارد بنابراین جایگزینی سیلیکون با ژرمانیم در ناحیه ی کانال می تواند باعث بهبود کارایی واقعی ترانزیستور شود. متاسفانه بعد از 5 سال تحقیقات متمرکز مشخص شده که ژرمانیم فقط برای pMOS مناسب می باشد، بنابراین یک تکنولوژی مکمل MOS که تماماً از ژرمانیم ساخته شده باشد، در حال حاضر امکان پذیر نیست.این تحقیقات نشان می دهد که در عوض بقیه نیمه هادی ها مانند ترکیبات عناصر سه و پنج ظرفیتی ، ترکیبات III-V، (برای مثال GaAs, InGaAs)در واقع برای nMOS مناسب ترند اما برای pMOS مناسب به نظر نمی رسند. بر خلاف چیزی که در چند سال اخیر تصور می شد ، نیمه هادی هایی که از ترکیب ژرمانیم و ترکیبات III-V بدست می آیند نه تنها رقیب هم نیستند بلکه می توانند مکمل هم در تراشه های مشابه باشند.
بر اساس این یافته ها ، پروژه DUALLOGIC تلاش می کند که pMOS ژرمانیم و III-V nMOS را در کنار هم بر روی یک لایه ی سیلیکونی دارای مهندسی پیچیده یکپارچه ساخته و برای اولین بار تکنولوژی CMOS دو کاناله را به نمایش بگذارد.
برای انجام این پروژه مبلغ 5.8 میلیون یورو به کنسرسیومی اروپائی متشکل از 9 عضو اختصاص داده شده است. تمام منابع مورد نیاز و متخصصان تراز اول برای مدت 36 ماه همکاری گرد هم آمده تا این پروژه را به سرانجام برسانند.
موضوع اصلی و محوری در این پروژه اثبات این مطلب است که یک تکنولوژی CMOS دارای قابلیت جابجائی بالا و دو کاناله، قابل تولید انبوه و مقیاس پذیر می باشد. برای رسیدن به این موضوع محققان یک فرایند سازگار با سیلیکون را در مقیاس 65-nm/200-mm در اختیار خواهند گرفت.محققان انتظار دارند تا پایان سال 2009 پروژه DUALLOGIC مشخص کند که آیا این مسیر ، یک مسیر قابل رشد و ترقی برای CMOS های فراتر از 22-nm می باشد. تحقیقات در این زمینه علاوه بر پیشرفتی که در زمینه تکنولوژی پایه 22-nm صورت می دهد باعث پیشرفت در تکنولوژی دو کانال نیز می شود و بنیانی محکم برای آینده ی تحقیقات خواهد بود.
دانشمندان در آزمایشگاه تحقیقاتی زوریخ پیشتاز تلاش برای رسیدن به بهینه ترین مواد و ترکیبات مواد برای گیت های ترانزیستور می باشند. زمینه کاری آن ها در مورد بررسی دستیابی به نوعی اکسید برای گیت و دستیابی به بهترین ترکیب برای گیت های فلزی و ساخت کانال های فعال با استفاده از نیمه هادی های III-V می باشد.
پژوهشگران IBM به تحقیق در مورد قرار دادن عناصر III-V برای کانال های سطحی دستگاه ها و نیز رشد دگرساختارها؛ که کانال III-V زیر لایه های دیگر قرار می گیرد، خواهند پرداخت.دکتر چیارا مارچیوری، محقق آزمایشگاه زوریخ IBM و عضو پروژه ی DUALLOGIC، گفت: "این امر چالشی بزرگ برای ترکیب بهینه ی این مواد جدید در قالب ساختارهای کنونی دستگاه ها و فرایندهای تولید می باشد، ما تلاش خواهیم کرد تا با همکاری هم با این چالش مقابله نمائیم."

masih_m2000
09-05-2009, 17:28
سلام

مطلب دارم مفید

آیا گرمای تلف شده از اگزوز خودرو می تواند برای کمک به تأمین برق خودرو بازیابی شود؟ ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


پژوهشگران دانشگاه کاردیف کشور ولز بر روی این موضوع تحقیق می کنند که چگونه گرمای تلف شده از اگزوز خودرو می تواند به عنوان یک منبع تغذیه ی جدید برای آن استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز)، پروفسور مایک رو طی پژوهش طولانی مدت و مورد علاقه ی خود در دانشکده ی مهندسی دانشگاه کاردیف در زمینه ی ترموالکتریک (حرارتی ـ برقی)، از ترموکوپل هائی برای تبدیل گرما و حرارت به برق استفاده می کرده است. فن آوری تبدیل در کاربردهای روزانه استفاده می شود مانند کنترل کردن سیستم گرمائی مرکزی و یا کنترل کردن دمای یخچال.
حالا پروفسور رو، قصد دارد که از این فن آوری برای تولید برق از گرمای تلف شده در خودروها، استفاده کند. وی اظهار داشت: "هدف اصلی در خودروها کاهش مصرف سوخت و گاز دی اکسید کربن((CO2 می باشد. با به کارگیری گرمای تلف شده شما می توانید آن را جایگزین دینام کنید. با این کار 5 درصد در مصرف سوخت صرفه جوئی خواهد شد."
تولید کنندگان وسایل نقلیه در امریکا از قبل برای کشف این فن آوری سرمایه گذاری کرده اند. هر چند پروفسور رو، علاقه ی کشور انگلیس را در کشف این فن آوری کم تر می بیند.
وی همچنین افزود: "تولید ترمو الکتریک یک راه حل تازه و کم تجربه می باشد. استفاده از ترموالکتریک در خیلی موارد کم هزینه تر از انرژی خورشیدی می باشد. این فن آوری پتانسیل وسیعی در آینده خواهد داشت که به نظر می رسد در انگلیس تا به امروز نسبت به آن غفلت شده است."
بر گرفته از اطلاعات گردآوری شده توسط

masih_m2000
09-05-2009, 17:30
سلام

بازم مطلب مفید

موفقیت NEC در ساخت ترانزیستور نانولوله ای کربنی (CNT) با استفاده از فرایند پوشش ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


شرکت NEC از توسعه ی موفقیت آمیز یک ترانزیستور نانولوله ای کربنی (CNT) با استفاده از فرایند پوشش خبر داد. عملکرد اولیه ی ترانزیستور جدید با مشخصه های پیشرفته مورد بررسی قرار گرفت که کاربرد آن را در زمینه ی الکترونیک چاپی مورد تائید قرار می داد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از فیزورگ، مواد استفاده شده در کانال ترانزیستورهای ارگانیک رایج معمولا جابجائی الکترونی پائینی از خود نشان می دهند و بنابراین برای دستگاه های الکترونیکی با سرعت عملکرد بالا، نامناسب می باشند. عملکردهای اولیه ی ترانزیستور توسعه یافته ی جدید مورد تائید قرار گرفته است که در آن از CNT ها به عنوان مواد داخل کانال ترانزیستور استفاده شده که منجر به افزایش 100 برابری جابجائی الکترونی نسبت به ترانزیستورهای ارگانیک معمولی گشته است.
نتایج این تحقیق، پتانسیل CNT ها را به عنوان ماده ی هسته ی ترانزیستور ، حتی در زمینه ی الکترونیک چاپی به اثبات رساند. انتظار می رود تحقیقات بعدی پتانسیل آن ها را برای افزایش چشمگیر محدوده ی کاربردهای الکترونیک چاپی بیش از پیش به نمایش بگذارد.
NEC به ترانزیستور CNT جدید به عنوان کلیدی برای توسعه ی دستگاه های الکترونیکی با رعایت حداقل تاثیرات محیطی می نگرد.
الکترونیک چاپی
تقاضا برای وسایل الکترونیکی در طول سال های اخیر و در کنار آن نگرانی های زیست محیطی به سرعت افزایش یافته است. این امر منجر به احساس نیاز به محصولات الکترونیکی پیشرفته تر و در عین حال با تاثیرات محیطی کمتر شده است.
ترانزیستورهای ارگانیک و دیگر محصولات الکترونیک چاپی دارای پتانسیل لازم برای حل این مشکل می باشند. تکنولوژی های مرتبط با الکترونیک چاپی به گونه ای منحصر بفرد می باشند که این امکان را به ترانزیستورها می دهند تا بطور مستقیم بر روی یک صفحه چاپ شوند. این امر به این معناست که فرایندهای تولید به طرز باورنکردنی نسبت به نیمه هادی های رایج ساده تر شده، مواد زائد ناشی از فرایندهای تولید کاهش یافته و انتشار گاز CO2 تا بیش از 60 درصد کاهش می یابد.
نتایج این تحقیق در "کنفرانس و نمایشگاه بین المللی نانوتکنولوژی نانوتک 2008" که از 13 تا 15 فوریه در توکیو برگزار شد، ارائه شد.

masih_m2000
09-05-2009, 17:30
سلام

مطلب دارم خوب

پیراهن های نانوفیبری که می توانند با استفاده از حرکات بدن شما الکتریسیته تولید کنند ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


یک پارچه ی فیزوالکتریک که از طریق خمیدگی نخ هایش انرژی الکتریسیته تولید می کند، می تواند مقدار مناسبی از انرژی را با بهره گیری از حرکات بدن فرد پوشنده مهار کند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از نیوساینتیست، در سال 2007 ژونگ لین وانگ ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])، محقق رشته ی مواد در موسسه ی تکنولوژی جئورجیا در آتلانتا،امریکا، ژنراتوری متشکل از جنگلی از نانوسیم های اکسید روی فیزوالکتریک تولید کرد که بر بالای آن یک صفحه ی رسانای صاف قرار گرفته بود. همین که صفحه به طرف پائین فشار داده می شد، سیم ها خم شده، منجر به تولید ولتاژی می شد که جریانی را داخل صفحه القاء می کرد.
هم اکنون وانگ ایده ی خود را به سمت نخ تولیدکننده ی الکتریسیته متوجه کرده است، که قصد دارد آن را در قالب یک پارچه بسازد. گروه وی به نحوه ی کشت نانوسیم ها بر روی یک رشته فیبر کولار به جای یک صفحه ی صاف دست یافتند، بنابراین سیم ها از فیبر بیرون می آیند مانند موهای زبر روی یک لوله پاک کن.
هنگامی که دو فیبر زبر در خلاف جهت به یکدیگر سابیده می شوند، نانوسیم ها دچار شکل کج و معوجی می شوند که منجر به جاری شدن جریان درون یک لایه ی نازک فلزی که بر روی یکی از فیبرها کشیده شده است، می شود.
در آزمایشاتی انجام شده با تنها دو فیبر کوتاه، گروه وانگ موفق به تولید چند پیکووات توان شدند، اما آن ها دریافتند که هنگامی که سه جفت از فیبرها به هم تابیده می شوند، به علت افزایش سطح تماس، توان خروجی تا 50 برابر افزایش می یابد.
وانگ تخمین می زند که این پارچه با استفاده از حرکات عادی پیراهن یا یک پرده ی متحرک در باد، قادر به تولید حدود 80 میلی وات الکتریسیته بر مترمربع خواهد بود که برای شارژ یک تلفن همراه یا وسایل الکترونیکی قابل حمل دیگر کافی می باشد.
البته هنوز چند مشکل کوچک در راه تولید پیراهن های مولد انرژی وجود دارد. اغلب مواد استفاده شده در این پیراهن ها به آب حساس هستند و معلوم نیست چگونه می توان این لباس ها را شستشو داد و یا اینکه آیا تعریق بدن کار آن ها را مختل خواهد کرد؟
وی اضافه می کند که یک پارچه ی بافته شده از چنین فیبرهای پوشیده ای نباید در نهایت چندان گران قیمت باشد چرا که نانوسیم ها می توانند بصورت انبوه تولید شوند. همچنین با وجود فیبرهایی به قطر 40 میکرومتر، به لحاظ خارش و زبری مشکلی برای فرد پوشنده پیش نمی آید.

masih_m2000
09-05-2009, 17:31
سلام بازم مطلب دارم


نظارت بی سیم بر افراد و اشیاء : آینده ی شبکه ی اجتماعی ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


اگر شما نیازمند اطلاعاتی باشید، اینترنت منابع ارزشمندی در اختیارتان قرار می دهد. اما اگر به دنبال شخص یا چیز خاصی باشید، یک رایانه چندان کمکی نمی کند. این امر احتمالا به زودی تغییر خواهد کرد. برچسب های الکترونیکی، نوید ایجاد چیزی را می دهند که برخی آن را "اینترنت چیزها" می نامند، که در آن چیزها و افراد از طریق یک شبکه ی مجازی به یکدیگر متصل هستند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، برای مشاهده ی آنچه جهان آینده شبیه به آن خواهد بود، یک پروژه ی آزمایشی با حضور گروه های زیادی از داوطلبان در ساختمان کامپیوتر دانشگاه واشنگتن گام بعدی را در راستای شبکه ی اجتماعی بر می دارد، که در آن افراد و اشیاء در یک محیط بسته بصورت بی سیم تحت نظارت قرار می گیرند. در این طرح که از ماه مارس آغاز خواهد شد، دانشجویان، مهندسین و کارمندان داوطلب، برچسب های الکترونیکی را بر روی لباس ها و وسایل شخصی خود خواهند پوشید که موقعیت آن ها را از هر پنج ثانیه در سراسر ساختمان پنج طبقه ردیابی خواهد کرد. اطلاعات بدست آمده در دیتابیسی ذخیره شده و در صفحات وب مخصوصی انتشار خواهد یافت تا در ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. این پروژه یکی از گسترده ترین آزمایشاتی است که در یک مجموعه ی اجتماعی به برچسب های بی سیم نظر دارد.
به گفته ی ماگدا بالازینسکا، مدیر پروژه و استادیار مهندسی کامپیوتر دانشگاه واشنگتن، پروژه ی اکوسیستم RFID در نظر دارد جهانی خلق کند که بسیاری از کارشناسان تکنولوژی وقوع آن را در مقابل دیدگان خود شاهدند. این پروژه کاربرد برچسب های شناسائی هویت رادیو فرکانسی یا RFID را در یک محیط اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد. گروه مسئول حدود 200 آنتن در مرکز پال آلن مهندسی و علم کامپیوتر نصب کرده اند. اوایل ماه آینده محققین شروع به استخدام 50 داوطلب از بین 400 نفری خواهند کرد که بطور مداوم از این ساختمان استفاده می کنند.
بالازینسکا گفت: "هدف ما این است که بفهمیم چه مزایایی از این تکنولوژی می توانیم بدست آوریم و در عین حال چگونه می توانیم حریم خصوصی افراد را حفظ کنیم. ما می خواهیم تصوری از موضوعاتی بیابیم که در صورت محقق شدن این سیستم ها، جهان با آن ها دست به گریبان خواهد بود."
تجارت های بسیاری پیش از این از برچسب های RFID برای ردیابی محصولات خود استفاده می کردند. هم اکنون این ابزار به نواحی دیگر قدم گذاشته است. برخی از آژانس های ترانزیت از برچسب های رادیویی در عبور و مرور اتوبوس ها و قطارها بهره می برند. گذرنامه های جدید امریکا از این برچسب ها استفاده می کنند. کارشناسان تکنولوژی پیش بینی می نمایند که برچسب های RFID به زودی در دستگاه های مصرف کننده همچون تلفن های همراه، رایانه های قابل حمل، و دستگاه های پخش موسیقی بکار گرفته خواهند شد.
هر برچسب، که کمی شبیه به یک کارت اعتباری نازک و قابل انعطاف است، حدود 20 سنت هزینه ی تولید دارد. یک کارت خوان ویژه می تواند کارت را از درون هر مانع غیر فلزی و از حداکثر فاصله ی 30 فوت، بسته به نوع برچسب، اسکن کند. برچسب های RFID چیپ های رایانه ای کوچکی هستند که نسبت به بارکد اطلاعات بیشتری را در بر می گیرند. همچنین، شما می توانید روی یک برچسب RFID بنویسید، به این معنی که سیگنال نه تنها می تواند آن را شناسائی کند بلکه اینکه به چه گروهی تعلق دارد، کی برای آخرین بار دیده شده است، و اطلاعات دیگری قابل نوشتن است.
این تکنولوژی پیش از این کارائی خود را در ردیابی کالاها نشان داده است. یک تولیدکننده می تواند ماشین حمل نان های همبرگر را شناسائی کرده، بداند از کدام کارخانه آمده، چه زمانی عرضه شده است و دمای آن در طول حمل چگونه بوده است.اعضای پرسنلی ساختمان کامپیوتر دانشگاه واشنگتن قبلا درخواست شرکت در این تحقیق را کرده بودند چرا که قادر خواهند بود تجهیزات خود را هنگامی که در ساختمان جا به جا می شوند، ردیابی نمایند.
اما این تکنولوژی برای مردم سوالاتی ایجاد می کند. یک کارت RFID می تواند از فاصله ی دور و بدون اطلاع پوشنده ی آن خوانده شود. دیتابیس های مربوطه گستره ی عظیمی از اطلاعات را بایگانی می کنند.
گائتانو بوریئلو گفت: "اگر کارت خوان های RFID همه جا بودند، و هر چیزی برچسب RFID داشت چه می شد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ با آن همه داده چه کار می کردید؟" استاد علوم رایانه ی دانشگاه واشنگتن افزود: "در [دانشکده] علوم رایانه، سعی ما بر این است که جهان آینده ای خلق نمائیم که هنوز بوجود نیامده است. ما تمایل داریم به جای حدس و گمان به تجربه ای در این باره دست یابیم."
هر یک از شرکت کنندگان قادر خواهند بود که خود این موضوع را کنترل نمایند که چه کسی می تواند داده ی او را مشاهده نماید، و نیز می تواند هر داده ای را پاک نماید یا هر زمانی بدون هیچ گونه توضیح و جریمه ای از این تحقیق خاج شود. محققین همچنین خاطر نشان کردند که هیچ برچسب خوانی نزدیک حمام ها یا غذاخوری ها نصب نشده است، چرا که این ها به عنوان فضاهای شخصی در نظر گرفته می شوند.
داوطلبان تحقیق به طور متناوب مورد مصاحبه قرار خواهند گرفت. محققین هم جوانب مثبت، مانند ردیابی وسایل گم شده تا محل ملاقات دوستان شما برای نوشیدن یک قهوه، و هم جوانب منفی مانند از دست رفتن حریم شخصی را ارزیابی خواهند کرد.
اعضای تحقیق، این سیستم را بر روی خودشان آزمایش کرده اند. در طول سال گذشته، تمام 10 عضو گروه برچسب ها را بر روی گردن خود پوشیده و آن ها را روی برخی از وسایل مخصوص خود قرار داده اند. بالازینسکا این سیستم را بر روی خود سوار کرده است، در نتیجه هرچند او دانشجویان خود را نمی بیند اما به آن ها اجازه می دهد تا به داده های او دسترسی داشته باشند. دانشجویان گه گاه از اخطارهایی برای دسترسی به استادشان در بیرون از ساختمان استفاده می کنند. بسیاری از اعضاء گروه در مورد استفاده از دیتابیس برای یافتن وسایل گم شده ی خود گزارش هایی دادند.
در این تحقیق از ابزار Google Calendar به عنوان یک ابتکار استفاده شده است. شرکت کنندگان در این تحقیق می توانند سیستم را به گونه ای تنظیم نمایند که بطور همزمان فعالیت های آن ها بر روی تقویم تحت وب آن ها ثبت شود، کارهایی مانند زمان رسیدن به سر کار، ملاقات ها یا زمان ناهار.
ابزار دیگر یک دوست یاب است، که RFIDer نامیده شده است. این ابزار هشدارهایی به ایمیل یا تلفن همراه شرکت کنندگان ارسال می نماید که زمان حضور دوستانشان را در مکان های مخصوصی اطلاع می دهد. با RFIDer ، هر کابری قادر است تعیین کند که چه کسی می تواند داده های او را ببیند. آن ها می توانند تنظیمات را در هر زمانی تغییر دهند و هر زمان که نخواهند پیدا شوند، به دلخواه آن را خاموش نمایند. این سیستم متصل به Twitter می باشد، یک وبلاگ آنلاین که به مردم امکان می دهد در مورد مکان های که هستند بطور آنلاین مطلبی پست کنند.
محققین همچنین در حال بهبود نحوه ی تشکیل دیتابیس ها هستند تا امکان جستجو و تفسیر اطلاعات با وجود سیل عظیم داده هایی که روانه می شود، امکان پذیر باشد.
یکی از نقاط بحرانی این تحقیق استخراج اطلاعات از داده های ناقص می باشد. فلزات می توانند سیگنال RFID را از بین برده و استفاده از این داده ها برای تشخیص مکان واقعی افراد را با مشکل روبرو نمایند. به گفته ی بالازینسکا، آن ها سعی دارند با استفاده از این سیستم یک محیط کنترل شده بوجود آورند و عموم را در مورد موضوعاتی که ممکن است روی دهد، آگاه سازند.
سرمایه گذاری این پروژه توسط بنیاد ملی علوم، تحقیقات مایکروسافت و کالج مهندسی دانشگاه واشنگتن انجام گشته است.
آیا این پروژه و جهانی که برای آینده ی بشریت خلق خواهد کرد، به نفع بشریت تمام خواهد گشت یا بیش از پیش حریم شخصی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

masih_m2000
09-05-2009, 17:33
سلام

بازم مطلب مفید و خوب


رشد‌٣٠ درصدي تيم‌هاي شرکت کننده در مسابقات جهاني ربوكاپ ايران ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


سومين دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ايران، اواسط فروردين در قزوين برگزار مي‌شود. رييس کميته ملي ربوکاپ ايران با اشاره به حضور بيش از 480 تيم در سومين دوره مسابقات بين المللي ربوکاپ آزاد ايران 2008، از رشد 30 درصدي تيم هاي شرکت کننده در اين مسابقات خبر داد.
به گزارش ايسنا، دکتر مرتضي موسي خاني با اعلام اين مطلب افزود: به دنبال برگزاري موفقيت آميز دو دوره قبلي مسابقات ربوکاپ آزاد ايران از سوي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، مجوز برگزاري سومين دوره مسابقات 2008 نيز براي اين واحد دانشگاهي صادر شد.
وي افزود: در سومين دوره مسابقات بين المللي ربوکاپ آزاد ايران 2008 که 15 تا 17 فروردين سال 87 در واحد قزوين برگزار مي شود، علاوه بر تيم‌هاي ايراني، 24 تيم از کشورهايي نظير آلمان، چين، برزيل، اسپانيا، ترکيه، مالزي، هلند، مکزيک، امارات و... نيز با يکديگر به رقابت مي پردازند.
رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين خاطرنشان کرد: سال 2006، 89 تيم، سال 2007، 360 تيم و سال 2008 با رشد 30 درصدي، بيش از 480 تيم در اين مسابقات شرکت کردند.
وي اذعان داشت: اين دوره از مسابقات در 15 ليگ برگزار مي شود و با توجه به پايين بودن سطح علمي ليگ ربات هاي تغيير مسير، اين ليگ از سومين دوره مسابقات ربوکاپ حذف شده و علاوه بر آن مطابق قوانين فدراسيون ربوکاپ، اندازه ربات‌هاي فوتباليست‌هاي متوسط تغيير كرده است.

masih_m2000
09-05-2009, 17:34
سلام

بازم مطلب دارم

کنفرانس انتقال و توزیع IEEE/PES در سال 2008 برگزار می شود ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


کنفرانس انتقال و توزیع IEEE/PES، از 21ام تا 24ام آوریل 2008 در شیکاگو،ایلینویز،امریکا برگزار می گردد. این کنفرانس فرصت خوبی جهت آشنائی متخصصان سراسر جهان با یکدیگر و آگاهی آن ها در مورد تکنولوژی های روز، تجارب و دانش ساخت حرفه ای می باشد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز)، این کنفرانس با هدف کمک به تمامی کارشناسان صنعت انتقال و توزیع، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی متنوعی در زمینه های مرتبط با مهندسی قدرت شامل طراحی انتقال و توزیع، حفاظت و کنترل، انرژی های تجدیدپذیر، و عملیات و مدیریت برگزار خواهد کرد.
برنامه ی فنی کنفرانس جهت بررسی اثر راه حل های فنی و اقتصادی در کنار روش ها و شیوه های راه اندازی و نگه داری سیستم های توزیع قدرت و نگاهی کلان به چشم انداز آینده ی آن طراحی شده است.
جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت رسمی کنفرانس مراجعه نمائید:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

masih_m2000
09-05-2009, 17:35
سلام
بازم مطلب مفید

فراخوان مقاله : کنفرانس قدرت و نیروی محرکه ی وسایل نقلیه 2008 ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


کنفرانس قدرت و نیروی محرکه ی وسایل نقلیه IEEE، (VPPC 2008) از سوم تا پنجم سپتامبر 2008 در هاربین چین برگزار خواهد شد. این کنفرانس قصد دارد تا فضایی برای اشتراک دانش، تجربه و ایده های مبتکرانه در زمینه ی قدرت و نیروی محرکه ی وسایل نقلیه فراهم آورد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز)، این کنفرانس شامل سخنرانی های معتبر، جلسات فنی، کارگاه های آموزشی، ارائه ی مقالات و نمایش محصولات خواهد بود.
کنفرانس VPPC 2008 بر روی موضوعاتی چون سیستم های قدرت وسایل نقلیه، نیروی محرکه، الکترونیک قدرت و موتور درایو ها تمرکز خواهد کرد.
مقالات ارائه شده باید در مورد یکی از دسته های شش گانه ی سیستم های قدرت الکتریکی وسایل نقلیه و بارها، الکترونیک قدرت وسایل نقلیه و موتور درایوها، وسایل نقلیه ی پیشرفته، اجزاء/سیستم های ذخیره سازی انرژی، الکترونیک وسایل نقلیه، و مدلسازی، تحلیل، دینامیک و کنترل باشد.
مهلت ارسال چکیده ی مقالات تا یکم مارس و نسخه ی نهایی مقالات تا 15 ام ژوئن 2008 می باشد.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت رسمی کنفرانس مراجعه نمائید:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

masih_m2000
09-05-2009, 17:36
سلام
مطلب دارم مفید


پروتئین های "قابل نگاشت"، نسل بعدی مواد ذخیره سازی حافظه ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


محققین ژاپنی خبر از پیشرفت هائی به سوی توسعه ی یک حافظه ی پروتئینی می دهند که می تواند به عنوان جایگزینی برای سیستم های ذخیره سازی مغناطیسی و نوری رایج (دیسک های فشرده، DVD ها، و دیسک سخت) باشد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، همان گونه که طبیعت پروتئین ها را به عنوان محیط ذخیره سازی حافظه ی مغز انتخاب کرد، دانشمندان نیز سال های زیادی صرف جستجوی امکان استفاده از پروتئین ها و دیگر مواد بیولوژیکی برای ساخت دستگاه های حافظه ای کردند تا با بهره گیری از پتانسیل موجود در آن ها اطلاعات را سریع تر پردازش کرده و ظرفیت ذخیره سازی بالاتری نسبت به مواد موجود ایجاد نمایند. اگرچه تعداد کمی از مواد پروتئینی حافظه، در مطالعات آزمایشگاهی نتایج امیدبخشی از خود نشان داده اند، اما توسعه ی چنین موادی برای استفاده های کاربردی همچنان به عنوان چالشی اساسی پابرجا است.
در این تحقیق جدید، تتسورو ماجیما و همکارانش پروتئین فلوئورسنت خاصی را برای "نگاشتن" یک الگوی اطلاعاتی معین بر روی یک اسلاید شیشه ای بکار بردند. با استفاده از ترکیب جدیدی از نور و مواد شیمیائی، محققین نشان دادند که می توانند این الگو را "بخوانند" و سپس طببق خواست خود آن را پاک نمایند.
بنابراین، آن ها اثبات کردند که پروتئین ها می توانند ذخیره سازی، بازپخش، و پاکسازی اطلاعات را انجام دهند، چیزهایی که به گفته ی دانشمندان نشانه های یک دستگاه حافظه ی موفقیت آمیز می باشد. به گفته ی آن ها، علاوه بر دستگاه های حافظه ی رایج، پروتئین ها نیز نتایج خوبی برای بیوحسگرها ارتقا یافته و آزمایش های تشخیصی از خود نشان می دهند.
نتایج این تحقیق در مقاله ای با نام "ماده ی پروتئینی نگاشتی : آرایه ی پروتئینی نگاشت نوری/قابل پاک سازی با استفاده از اتصال دهنده ی UV-Eliminative" در شماره ی 4 ام مارس مجله ی ACS' Langmuir چاپ خواهد شد.

masih_m2000
09-05-2009, 17:37
سلام
بازم مطلب


پروتئین های "قابل نگاشت"، نسل بعدی مواد ذخیره سازی حافظه ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


محققین ژاپنی خبر از پیشرفت هائی به سوی توسعه ی یک حافظه ی پروتئینی می دهند که می تواند به عنوان جایگزینی برای سیستم های ذخیره سازی مغناطیسی و نوری رایج (دیسک های فشرده، DVD ها، و دیسک سخت) باشد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، همان گونه که طبیعت پروتئین ها را به عنوان محیط ذخیره سازی حافظه ی مغز انتخاب کرد، دانشمندان نیز سال های زیادی صرف جستجوی امکان استفاده از پروتئین ها و دیگر مواد بیولوژیکی برای ساخت دستگاه های حافظه ای کردند تا با بهره گیری از پتانسیل موجود در آن ها اطلاعات را سریع تر پردازش کرده و ظرفیت ذخیره سازی بالاتری نسبت به مواد موجود ایجاد نمایند. اگرچه تعداد کمی از مواد پروتئینی حافظه، در مطالعات آزمایشگاهی نتایج امیدبخشی از خود نشان داده اند، اما توسعه ی چنین موادی برای استفاده های کاربردی همچنان به عنوان چالشی اساسی پابرجا است.
در این تحقیق جدید، تتسورو ماجیما و همکارانش پروتئین فلوئورسنت خاصی را برای "نگاشتن" یک الگوی اطلاعاتی معین بر روی یک اسلاید شیشه ای بکار بردند. با استفاده از ترکیب جدیدی از نور و مواد شیمیائی، محققین نشان دادند که می توانند این الگو را "بخوانند" و سپس طببق خواست خود آن را پاک نمایند.
بنابراین، آن ها اثبات کردند که پروتئین ها می توانند ذخیره سازی، بازپخش، و پاکسازی اطلاعات را انجام دهند، چیزهایی که به گفته ی دانشمندان نشانه های یک دستگاه حافظه ی موفقیت آمیز می باشد. به گفته ی آن ها، علاوه بر دستگاه های حافظه ی رایج، پروتئین ها نیز نتایج خوبی برای بیوحسگرها ارتقا یافته و آزمایش های تشخیصی از خود نشان می دهند.
نتایج این تحقیق در مقاله ای با نام "ماده ی پروتئینی نگاشتی : آرایه ی پروتئینی نگاشت نوری/قابل پاک سازی با استفاده از اتصال دهنده ی UV-Eliminative" در شماره ی 4 ام مارس مجله ی ACS' Langmuir چاپ خواهد شد.

masih_m2000
09-05-2009, 17:38
سلام

بازم مطلب مفید

فراخوان چکیده ی مقالات: اولین کنفرانس مدیریت قدرت ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


اولین کنفرانس مدیریت قدرت که در تاریخ 17-18 سپتامبر 2008 در کالیفرنیا،امریکا، برگزار خواهد شد، فراخوان پذیرش چکیده ی مقالات را اعلام کرد.
به گزارش الکترونیوز، کنفرانس مدیریت قدرت، دربرگیرنده ی مهندسین طراح در تمامی زمینه های مدیریت قدرت سیستم، از مدارات گرفته تا کنترل گرمائی و روش های نرم افزاری خواهد بود.
برنامه یفنی کنفرانس شامل چهار گام اصلی خواهد بود:
- نرم افزار
- مدیریت گرما
- مقالات منابع تغذیه در سطح سیستم و در سطح پشتیبان
- مقالات قدرتی مداری
مهلت ارسال مقالات ششم مارس می باشد. برای اطلاعات بیشتر یا ثبت چکیده ی مقاله ی خود به آدرس زیر مراجعه نمائید:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

masih_m2000
09-05-2009, 17:39
سلام
نظر یادتون نره

پیوند بلوتوث با Wi-Fi ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


فن آوری بی سیم و محبوب بلوتوث، می تواند سال آینده با بهره گیری از فن آوری Wi-Fi که قبلاً برای وسایل زیادی ساخته شده، خیلی سریع تر کار کند.
به گزارش الکترونیوز و به نقل از خبرگزاری اسوشییتد پرس، پیوند بلوتوث و Wi-Fi انتقال میزان زیادی موزیک بین کامپیوترها و تلفن های همراه را راحت تر و سریع تر می کند. همچنین ارسال تصاویر از یک گوشی دوربین دار به یک چاپگر یا یک ویدئو از کمکوردر به تلویزیون، نیز راحت تر و سریع تر انجام می شود.
مایکل فولی، سرپرست گروه ویژه ی بلوتوث اظهار داشت: "اولین وسایلی که با این فن آوری کار خواهند کرد، اواسط سال آینده به بازار عرضه خواهند شد." این گروه که بیش از ده هزار شرکت های عضو دارد، دیروز اعلام کرد که قصد به پیش بردن این فن آوری و در دسترس گذاشتن آن را در سال آینده دارد.
فولی افزود: "گروه بلوتوث در سال 2006 اعلام کرد که یک کانال انتقالی سریع برای بلوتوث، که از یک فن آوری رادیوئی متفاوت و پهنای باند بسیار زیاد استفاده می کند، در حال طراحی است ولی تأخیری که در روند کار ایجاد شد این گروه را بر آن داشت که نگاهی هم به Wi-Fi داشته باشند."
برخی از محصولات مانند لپ تاپ از قبل با ترکیب عملکردهای بلوتوث و Wi-Fi کار می کنند با این تفاوت که این دو روی تراشه های جداگانه ای قرار دارند. به احتمال زیاد، تولیدکنندگان فقط از یک تراشه که در حال حاضر در دست توسعه است، برای ترکیب قابلیت های بلوتوث و Wi-Fi استفاده خواهند کرد.
فولی همچنین اظهار داشت: "به نظر می رسد که بعد از این، اولین محصولات این گروه، ترکیبی از بلوتوث و Wi-Fi خواهند بود و اعضای ما در صدد بهره گیری از مزایای آن ها می باشند. همه ی سازندگان اصلی تراشه های بلوتوث در این پروژه شرکت می کنند."
فولی افزود: "وسایلی که از ترکیب بلوتوث و Wi-Fi ساخته می شوند از رادیوهای بلوتوث کم مصرف معمولی استفاده خواهند کرد تا همدیگر راتشخیص دهند و با یکدیگر در ارتباط باشند. اگر نیاز به انتقال فایل بزرگی باشد، رادیوهای بلوتوث قادر به روشن کردن رادیوهای Wi-Fi شان خواهند بود. همچنین رادیوهای بلوتوث می توانند بعد از تمام شدن انتقال فایل و به منظور صرفه جویی در انرژی، رادیوهای Wi-Fi شان را خاموش کنند."
این فن آوری جدید اسم ندارد و مشخص نیست که مصرف کنندگان چگونه آن را از وسایل مجهز به فن آوری بلوتوث با پهنای باند بسیار زیاد( Bluetooth-UWB) که هنوز صنعت آن را پشتیبانی می کند، تشخیص خواهند داد.
فولی همچنین گفت: "غیر ممکن است که ما با وجود این فن آوری جدید، از فن آوری بلوتوث با پهنای باند بسیار زیاد برای دستیابی به سرعت زیاد، استفاده کنیم."
وقتی که این فن آوری جدید به عنوان یک فن آوری رادیوئی خاص شروع به کار کند، بلوتوث به تدریج، تبدیل به یک استاندارد کلی برای انواع و اقسام فن آوری های رادیوئی خواهد شد. غیر از مزایایی همچون سرعت زیاد، سازمان SIG یک فن آوری بی سیم بسیار کم مصرف را که توسط شرکت نوکیا توسعه داده شده، به ثبت رسانده است که قبلاً با نام Wibree شناخته شده بود. انتظار می رود سال بعد، محصولاتی مانند ساعت های مچی و مسافت سنج ها که از این فن آوری استفاده می کنند، بازار فروش خوبی داشته باشند.
گروه ویژه ی بلوتوث:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید