PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : چرا دروغگويي آنلاين راحت‌تر از دروغگويي رودرو است؟



franch
08-05-2009, 15:36
فضاي رايانه‌يي افراد را به دروغ ترغيب مي‌كند!



در دنياي ديجيتال دروغ گفتن و فرار كردن بسيار راحت‌تر است! اين خبر براي دروغگوها خوب، اما براي كسي كه فريب مي‌خورد، بد و ناخوشايند است.


به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مايكل وود وورت ــ يك محقق و روانشناس دانشگاه بيريتيش كلمبيا در كانادا بر روي موضوع فريب خوردگي در محيط‌هاي رايانه‌يي مطالعه كرده و دريافته است كه وقتي گفت و گو به طور رودررو انجام شود، مخاطب در برابر فردي كه در حال دروغ گفتن است، سيگنال‌هاي خاصي را بروز مي‌دهد كه نشان مي‌دهد متوجه دروغگويي فرد مقابل شده است، اما در دروغگويي آنلاين اين سيگنال‌ها يا سرنخهايي فيزيكي وجود ندارد و به اين ترتيب فرد مي‌تواند دروغ بگويد و بگريزد.
وقتي مردم در حال تعامل رودررو با يكديگر هستند حالتي تحت عنوان «تاثير تضعيف انگيزه‌يي» بروز مي‌كند كه در اين وضعيت بدن انسان با افزايش عصبانيت سيگنال‌هايي را بروز مي‌دهد و با دروغ گفتن اين وضعيت در فردي كه به او دروغ مي‌گويند، بيشتر مي‌شود.
اين واكنش كار را براي فرد دروغگو دشوار مي‌كند، اما در يك محيط رايانه‌يي درست عكس اين حالت رخ مي‌دهد.
پديده عكس كه در فضاي رايانه‌يي رخ مي‌دهد، «تاثير تقويت انگيزه‌يي» نام دارد و به گونه‌اي است كه فرد در اين فضا حتي ترغيب به دروغگويي مي‌شود. چون ميزان تحريك مخاطب از پشت رايانه‌ بسيار پايين تر است و به اين ترتيب به راحتي مي‌تواند فريب بخورد و بنابراين دروغ گفتن براي طرف مقابل راحت‌تر مي‌شود.