PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تاسيس خانه فن‌آوري اطلاعات ايران*



franch
04-05-2009, 12:47
يك كارشناس:
كشور نيازمند مركز ملي توسعه ظرفيت‌هاي ict‌ بخش خصوصي است




در حالي كه ايران بر اساس آمارهاي تقريبي، ‌بيش از 20 ميليون كاربر اينترنت، بيش از يكصد هزار سايت اينترنتي و بيش از دو ميليون وبلاگ فعال يا نيمه فعال دارد و سالانه،‌ هزاران دانشجوي ايراني در سراسر كشور و در سطوح مختلف، ‌در رشته‌هاي مرتبط با فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات فارغ‌التحصيل مي‌شوند و ده‌ها هزار پيمانكار فعال ايراني در حوزه‌هاي مختلف ict كشور مشغول به كارند،‌ تاسيس خانه فن‌آوري اطلاعات ايران‌ نياز مهمي است كه بايد در دستور كار مقامات عالي كشور قرار بگيرد.


‌علي محمد آقازماني - كارشناس فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: همان طور كه خانه تكواندو و كشتي در ايران وجود دارد، ‌فن‌آوري اطلاعات ايران نيز نيازمند يك مركز ملي براي توسعه طرفيت‌هاي ict‌ بخش خصوصي است.
وي تصريح كرد: اين كه كشور ما به اندازه كشتي و تكواندو، به فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات علاقه‌مند است و طرفدار دارد بر هيچ‌كس پوشيده نيست اما چگونه است كه خانه كشتي و خانه تكواندو در استان‌هاي مختلف وجود دارد ‌ولي مراكزي مانند خانه فن‌آوري اطلاعات در مراكز استان‌هاي كشور در اختيار علاقه‌مندان نيست. آيا اهميت فن‌آوري اطلاعات و طرفداري از آن در كشور ‌كم‌تر از كشتي و تكواندو است؟ قطعا خير.
او ادامه داد: اهميت ورزش و تاكيد بر آن بر كسي پوشيده نيست و نمي‌توان آن را كتمان كرد اما بايد پذيرفت كه رونق و توسعه فعاليت‌هاي علمي كشور، ‌با توسل به ظرفيت‌هاي انجمن‌ها و گروه‌هاي علمي و تخصصي متمركز، ‌بيش از پيش مفيد و مثمر ثمر خواهد بود و بي شك ‌ تشكيل چنين خانه‌اي در استان‌هاي مختلف ‌مي‌تواند مركزي براي تبادل افكار، ‌نظرات و ايده‌هاي فعالان اين عرصه و محفلي براي مديريت و آموزش فن‌آوري اطلاعات براي شهروندان باشد.
اين كارشناس تاكيد كرد: خانه فن‌آوري اطلاعات مي‌تواند به ساماندهي، ‌ارزيابي،‌ آموزش، ‌بازپروري علمي فارغ‌التحصيلان اين رشته و هم چنين،‌ مركزي براي حمايت از فعاليت‌هاي اقتصادي در سطوح مختلف ict در شهرهاي مختلف ايران باشد.
به گفت او فن‌آوري اطلاعات ايران به اتاقي مانند اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نياز دارد تا فعالان اين عرصه بتوانند از طريق نشست‌ها،‌ رايزني‌ها و گفت‌وگو‌ها با فعالان داخلي و خارجي اين عرصه و تبادل آرا و نظرات با مسوولان دولتي،‌ نيازها و مطالبات قانوني خود را طلب كنند و از حمايت‌هاي لازم برخوردار شوند.
او ادامه داد: حتي سازمان هاي نظام صنفي به دليل وابستگي‌ها به مراكز دولتي‌، نمي‌تواند جايگزيني براي خانه فن‌آوري اطلاعات كشور باشد كه نياز است تا مجموعه‌اي خصوصي و با حمايت مادي و معنوي دولت باشد. اعضاي اين خانه، ‌همه كاربران ايراني هستند و اين خانه، ‌موظف به پيگيري حقوق مسلم آنان در محيط ديجيتالي است.
وي تصريح كرد: اهم فعاليت‌هايي كه مي‌توان براي خانه فن‌آوري اطلاعات ايران در نظر داشت عبارتند از سازماندهي و حمايت از تشكيل اصناف مختلف فعالان ict‌، ارائه امكانات براي برگزاري نشست ها و همايش ها ، تشكيل صندوق حمايت از ايده هاي ديجيتالي، تنظيم ساز و كارهاي حمايت از حقوق شهروندان ديجيتالي، مشاوره حقوقي و اجرايي به شركت هاي ict‌ كشور، رايزني براي صادرات محصولات آي تي كشور و آموزش،‌ برنامه‌ريزي و استانداردسازي فعاليت‌هاي ict‌ بخش خصوصي.
به گفته آقازماني خانه فن‌آوري اطلاعات ايران مي‌تواند به عنوان تشكلي براي حمايت از مجموعه‌ها و گروه‌هاي پيمانكاري و اجرايي فعال در حوزه‌هاي مختلف فن‌آوري اطلاعات مانند مخابرات،‌ ارتباطات، ‌در جهت تشكيل اصناف باشد. هم اكنون بسياري از شركت‌هايي كه در زمينه‌هاي مختلف ict‌ و شاخه‌هاي حرفه‌يي آن مشغول به كارند‌ ،از صنف واحدي براي پيگيري و پشتيباني از خواسته‌هاي خود بهره‌مند نيستند كه خانه فن‌آوري اطلاعات كشور مي‌تواند، ‌اين خواسته جامعه گسترده اي از پيمانكاران را جامه عمل بپوشاند.
او ادامه داد: تشكيل صندوق‌هايي براي حمايت از طرح‌ها و ايده‌ها و پايان‌نامه‌هاي برتر دانشجويي در حوزه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات،‌ از مهم‌ترين ماموريت‌هاي اين خانه تصور مي‌شود كه نمونه مشابهي در كشور ندارد. آيا فعالان آي تي ايران نبايد صندوق حمايتي در اختيار داشته باشند؟ ده‌ها هزار شركت آي تي كار ايراني، ‌اكنون آمادگي دارند تا در قالب خانه فن‌آوري اطلاعات ايران، ‌اين صندوق را تشكيل دهند.
وي گفت: اين خانه مي‌تواند از طريق معاونت حقوقي خود ‌به پيگيري خواسته‌هاي به حق شهروندان در فضاي ديجيتال اقدام كند. انجام امور قضايي مشورتي و حل اختلاف در حوزه‌هاي ديجيتالي‌، مي‌تواند از پتانسيل‌هاي ديگر اين خانه ict‌ تلقي شود؛ استانداردسازي فعاليت‌هاي بخش خصوصي در حوزه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و برگزاري آموزش‌هاي عالي در اين حوزه را مي‌توان در ماموريت آموزشي و راهبردي خانه فن‌آوري اطلاعات ايران ‌تعيين كرد.
اين كارشناس تصريح كرد: اين محورها ‌بخشي از ماموريت‌هاي قابل تصور براي خانه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات ايران است و بي شك،‌ فراهم كردن ساز و كارهاي اجرايي و معنوي تشكيل اين خانه مي‌تواند رونق و تخصص‌گرايي را به فعاليت هاي دنياي آي تي ايران، منتهي كند كه سود سرشاري براي كاربران‌، دولت و بخش خصوصي خواهد داشت.