PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : درباره تست لپ تاپک ها



franch
29-04-2009, 15:55
راستش مدت ها بود که هوس کرده بودم یکی از این لپ تاپک ها را یک دل سیر تست کنم و ببینم به طور واقعی می توان از آنها استفاده کرد یا این جماعت موجوداتی هستند که فقط برای تفاخر تولید شده اند. در این راستا هفته پیش بود که یکی از مدل های Acer Aspire One را تست کردم. قبل از ادامه باید یادآور شوم که اغلب لپ تاپک هایی که در ایران قابل ابتیاع هستند از پردازنده تک هسته ای و ضعیف الاندام Intel Atom N270 بهره می برند که سرعت فرکانس آن محدود به 6/1 گیگاهرتز است. توان پردازشی این پردازنده حتی از شبه پردازنده Celeron هم کمتر است اما میزان مصرف دو تا پنج واتی و نیز ابعاد محدود و تکنولوژی تولید فوق العاده پیشرفته است استفاده از آن را توجیه می کند.


مشخصات
آن موجودی که من تست کردم، از سیستم عامل Windows XP Home استفاده می کرد و حدود یک کیلوگرم وزن داشت و اندازه نمایشگر LCD آن
9/8 اینچی بود و چیپ ست مادربوردش از نوع Intel 945GSE Express بود که در درون خود موتور گرافیکی اش GMA 950 را تعبیه کرده بود. رزولوشن 1024 در 600 برای این نمایشگر عالی بود اما معضل بزرگ این قبیل دستگاه ها به صفحه کلید فشرده و قدری کوچک آن مربوط می شود. اندازه کلیدهای اینگونه از دستگاه ها به طور معمول بین 80 درصد تا 97 درصد اندازه کلیدهای استانداردی است که در صفحه کلیدهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. هر چه ابعاد لپ تاپک کوچک تر باشد این نسبت از
90 درصد کمتر بوده و تنها در مدل های 10 اینچ به بالاست که نسبت کلیدها از 90 درصد بیشتر است.
میزان حافظه اصلی این دستگاه حدود یک گیگابایت است و از یک هارددیسک 160 گیگابایتی بهره می برد. باتری آن سه سلوله (3 Cell) است که در بهترین حالت حوالی دو ساعت عمر خواهد کرد. از لحاظ پورت های ارتباطی چندان غنی نیست، اما احساس کمبود نخواهید کرد.
کیفیت
راستش شاید چندان منصفانه نباشد که در باب کیفیت فنی این قبیل دستگاه ها در اینجا صحبت کنیم اما می خواهم در چند جمله خیال افرادی که به سوی این دستگاه ها تمایل پیدا کرده اند را راحت کنم. این دسته از لپ تاپک ها برای افراد خاص مناسب است. لپ تاپک ها به طور معمول در رویت صفحات وب سایت ها مشکلی ایجاد نمی کنند اما هر فعالیتی که حجم قابل توجهی از حافظه اصلی (RAM) آنها را اشغال کند به سرعت موجبات کندی فراهم خواهد شد. حال باور نمی کنید امتحان کنید.
نکته دیگر اینکه این لپ تاپک ها برای استفاده از برخی برنامه های عمومی مانند Word، Excel، PowerPoint و Outlook مناسب هستند اما باید بی خیال Visio شوید. به طور کلی استفاده از برنامه های گرافیکی را چندان توصیه نمی کنم چرا که از پس آن بر نخواهد آمد و چیزی جز اعصاب خورد برای شما باقی نخواهد گذاشت. اگر انگشتان پت و پهنی دارید بدانید که استفاده از کلیدهای این دستگاه شما را تا مرز جنون خواهد برد. هر چند ابعاد و وزن آن برای جابه جایی فوق العاده مناسب است. به طور خلاصه می توان بگویم این دستگاه همانند نامی که دارد بیشتر برای سیر و سفر در اینترنت و مرور فایل های نه چندان سنگین طراحی شده است و تصور نمی کنم انتظارات ایرانی جماعت را برآورده سازد و به طور قطع می توان گفت تنها برخی مدیران مخاطب آن خواهند بود.




منبع: سرمایه