PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : يك وبلاگ‌نويس: تاريخ مصرف پرداختن به موضوعات سطحي در وبلاگ‌هاي عاميانه گذشته است



franch
27-04-2009, 12:52
به اعتقاد يك وبلاگ‌نويس، وبلاگ‌ و وبلاگ‌نويسي در سال‌هاي اوليه بيشتر به عنوان يك تفريح و فعاليت تفنني مورد توجه بود، اما به مرور و با تحولات اجتماعي و رشد اينترنت، استفاده از وبلاگ‌ها تغيير ماهوي مطلوبي داشته و قشر عظيمي از افرادي كه اينترنت را براي تفنن و تفريح استفاده مي‌كردند، با ورود به فضاي وبلاگ‌ها، انديشه‌ها، افكار و ديدگاه‌هاي خود را پيرامون موضوعاتي كه در زندگي و جامعه با آنها مواجه هستند، از طريق اين رسانه‌ مطرح مي‌كنند.


فرنود حسني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: وبلاگ‌ هويت و شخصيتي را براي هر فردي به وجود آورده كه در قالب آن مخاطباني را پيدا مي‌كند. از سويي ديگر افراد در قالب وبلاگ‌ها مي‌توانند پاسخگوي انتقادات و پيشنهادات مخاطبان خود باشند. اين امر خود به خود سبب شده نويسندگان وبلاگ‌ها و جامعه جوانان، انتقادپذير ‌شوند و بتوانند پرسش‌هاي مردم را پاسخگو باشند و با تامل وفكر بيشتري كار كنند.
وي افزود: وبلاگ بدون ايجاد هيچ پرستيژ اجتماعي خاص، سبب مي‌شود نويسنده انديشه‌اش را از طريق قلم خود جاري كند، به جاي آنكه بخواهد داد و فرياد بي‌نتيجه‌اي در جامعه داشته باشد.
حسني تصريح كرد: وبلاگ‌ جامعه‌اي را خلق كرده‌ كه هر وبلاگ‌نويس نسبت به وبلاگ‌هاي ديگر مي‌تواند نقد و نظر داشته باشد و با توجه به تعدد و تكثر شاخه‌هاي موضوعي، افراد مي‌توانند گروه‌هاي هم فكر و غيرهم فكر خود را پيدا كنند و از اين طريق سازمان يافته‌تر و عميق‌تر به موضوعات بپردازند.
وي تاكيد كرد: وبلاگ‌نويسان توانسته‌اند ذائقه‌ي جامعه‌ي هم فكر و غيرهم فكر خود را شناسايي كنند و نسبت به موضع‌گيري‌هاي خود در قبال حوادث اجتماعي و سياسي جدي‌تر برخورد كنند. به طوري كه تا به حال شاهد اين مساله بوده‌ايم كه با مطرح شدن يك موضوع، وبلاگ‌هاي زيادي آن را هدف قرار مي‌دهند و در اولويت نوشته‌هاي خود مي‌گذارند.
حسني در ادامه گفت: بستر و قالب وبلاگ‌نويسي سبب شده مردم و صاحبان انديشه از طريق اين رسانه بتوانند ديدگاه‌هاي مشترك خود را پيدا كنند و براساس آن‌ها، توافق‌هاي اجتماعي حتي به صورت مجازي در جامعه شكل مي‌گيرد.
وي يادآور شد: تاكنون جهت‌دهي افكار عمومي مردم توسط وبلاگ‌ها به صورت زير پوستي و نامحسوس بوده، چراكه به مرور زمان رخ داده است. اما اكنون اغلب وبلاگ‌ها رويكرد تخصصي و جنبه‌ي حرفه‌اي و وجهه اجتماعي يافته‌اند. بخشي از اين مساله نشات گرفته از آن است كه نخبگان و افرادي با سطح بالاي فكري به جامعه وبلاگ‌نويسان اضافه شده‌اند و به اين جهت‌دهي سرعت بخشيده‌اند. حتي وبلاگ‌نويسي توانسته رسانه‌هاي ديگر را تحت تاثير قرار دهد.
حسني تاكيد كرد: گرايش به سمت تخصصي‌تر شدن وبلاگ‌ها بايد بيشتر شود، به‌طوري‌كه اگر وبلاگ‌نويسان رويكرد علمي اجتماعي خود را به صورت تخصصي دنبال كنند، براي جامعه نيز مفيدتر خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: تاريخ مصرف پرداختن به موضوعات سطحي در وبلاگ‌هاي عاميانه گذشته است. از سويي ديگر توسعه وبلاگ‌هاي تخصصي و همچنين وبلاگ‌هايي با زبان‌هاي غير فارسي كه سطح گفت وگو را از ايران به سطح بين‌المللي ارتقا دهند ضروري است، به صورتي كه بتوان تعامل و گفت و گو را فراتراز فضاي جامعه دنبال كرد.
اين وبلاگ‌نويس همچنين گفت: وبلاگ‌هاي غير فارسي در هر زباني به خصوص اگر همراه با ديدگاه تخصصي باشند و بتوانند افراد متخصص را در خارج از كشور شناسايي و با آن‌ها مراوده‌ي علمي داشته باشند، نتيجه‌ي مثبت‌تري دارند.