PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مشکل در آزمایش میز نیرو



ali zi zeperto
27-04-2009, 09:45
من آزمایشگاه فیزیک دارم و آزمایش میز نیرو رو انجام دادم.امیدوارم که فیزیکدانان عزیز باهاش آشنا باشن.همون که وزنه ها رو با نخ از مرکز میز رها می کنیم در زاویه مناسب و باید در وضعیت تعادل قرار بگیرن.یعنی این شکل
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اعداد این آزمایش رو نوشتم مثلا که وزنه های ۲۵ و ۵۰ و ۷۵ در زاویه ۶۵ و ۱۰ و ۲۱ تعادل دارند.اما نمی دونم با این عددها جیکار باید بکنم و به قولی برآیند نیرو ها رو چطوری حساب کنم.دوستانی که آشنا هستند با این مساله لطفا کمکم کنن.

پسر شرقی
28-04-2009, 18:05
با سلام
من این آزمایش رو انجام ندادم اما اونطور که شما شرح دادین فکر نمی کنم مشکل خاصی داشته باشه . نیروهای موثر بر حلقه وسط که موجب تعادل اون میشن نیروهای کشش نخ هستن . راستای هر بردار نیرو هم با توجه به زوایایی که بدست اوردین معلومه . اندازه نیروی کشش نخ با توجه به تعادل وزنه ها برابر با نیروی وزن هر وزنه است ( از نیروی اصطکاک صرف نظر می کنیم ). شما باید با رسم بردارهای نیروی کشش نخ با توجه به اینکه راستای هر نیرو مشخصه و اندازه هر بردار هم معلومه این مساله رو که در هر وضعیت تعادل مجموع نیروهای وارد بر جسم برابر با صفر است رو به صورت تجربی نشون بدین .

4i469x
22-11-2009, 00:55
شما باید یک صفحه مختصات رسم کنید حالا با توجه به زوایای به دست آمده روی شکل مشخص کنید حالا شما بردارهای نیرو را داری د که با زوایای نشان داده شده اند خوب حالا هر کدوم از بردارها رو ی محورهای مختصات تصویر میکینیم مثلا نیروی 2 نیوتن که در ربع اول مختصات قرار دارد و زاویه آن با محور x 30 درجه است پس نیروی f در راستای X برابر 2در کسینوس 30 است و نیروی در راستای محور y برابر 2 در سینوس 30 است حالا همه نیروها را تصویر و بعد باید در راستای محمور x و y برآیند نیروها صفر باشه درصورت تایید آزمایش رو درست انجام دادید:20: