PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : استفاده از كرمها براي محافظت از رايانه‌ها!



'POP'
07-02-2006, 21:34
كرم‌ها كه دشمنان شماره يك رايانه‌ها و سامانه‌هاي فناوري اطلاعات هستند بزودي در خدمت محافظت از سامانه‌هاي پردازش اطلاعات قرار مي‌گيرند.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از ایرنا، اين كرم‌ها مي‌توانند با سرعت در شبكه‌هاي اطلاع‌رساني پراكنده شوند و از رايانه‌ها در مقابل حمله ويروسهاي اينترنتي محافظت كنند.

از سال ‪ ۱۹۸۸‬و زماني كه نخستين كرم رايانه‌اي وارد فضاي مجازي پردازش اطلاعات شد محققان در انديشه آن بود كه بتوانند از اين برنامه‌هاي كوچك رايانه‌اي در خدمت حفاظت از سامانه‌هاي اطلاع‌رساني بهره بگيرند.

در گذشته و زمان حال راهزنان رايانه‌اي از اين كرمها و ويروسها براي حمله به نقاط ضعف سامانه‌هاي رايانه‌اي استفاده كرده‌اند، اما اكنون كارپردازان در نظر دارند از اين خاصيت كرم‌ها براي جلوگيري از حملات ويروسهاي مزاحم كمك بگيرند.

به گفته "ديويد آيتل" از شركت "‪ "Firm Immunity‬كه شيوه جديد استفاده مفيد از كرمهاي رايانه‌اي را ابداع كرده، اين روش شبيه مقابله با آتش با بهره‌گيري از خود آتش است.

از اين روش در گذشته راهزنان رايانه‌اي استفاده مي‌كردند. اما اين راهزنان صرفا از آن براي مقابله با رقباي خود و جلوگيري از گسترش ويروسها استفاده مي‌كردند.

به همين علت كاربران عادي جرات بهره‌گيري از اين كرمها را نداشتند زيرا نگران آن بودند كه خود اين كرمها زحمت آفرين شوند و مشكلات تازه‌اي برايشان به وجود آورند.

بااين حال توليدكنندگان كرمهاي محافظ نيز نگران آن بودند كه با انتشار آنها در شبكه موجب بروز تغييرات نامطلوب در دستگاهها و رايانه‌هاي موجود در شبكه شوند و به جاي آنكه خدمتي به كاربران كنند در كارشان اخلال پديد آورد.

اما آيتل مدعي است كه بر اين محدوديت غلبه كرده است. كرمهايي كه او توليد مي‌كند هر يك مجهز به نقشه‌اي از شبكه و آدرس "ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي ‪ "IP‬براي همه ماشينها و رايانه‌هاي موجود در آن بخش از شبكه هستند و تنها به سراغ ماشينها و دستگاههايي مي‌روند كه در حوزه عمل آنها قرار دارند.

روش ديگر آن است كه هر كرم قبل از وارد عمل شدن با سرويس‌دهنده رايانه‌اي در محدوده‌اي كه قصد فعاليت دارد تماس مي‌گيرد و پس از كسب اجازه اقدامات خود را آغاز مي‌كند.

به اعتقاد آيتل با استفاده از خدمات‌دهنده اي كه سامانه نام قلمروهاي رايانه‌اي را تنظيم مي‌كند "‪ " Domain Name System‬مي‌توان همه رايانه ها را به نرم‌افزار مناسبي مجهز كرد بطوري كه هر بار كه رايانه به شبكه اينترنت يا وب وصل مي‌شود بطور خودكار با كرمهاي مفيدي كه در شبكه هستند تماس بگيرد و به آنها براي وارد عمل شدن اين ماشين خاص اجازه دهد.

آيتل برنامه رايانه‌اي جديدي را تهيه كرده است كه به همه برنامه‌نويسان رايانه‌اي كه تجربه‌اي در تحرير و تاليف برنامه‌هاي مربوط به كرمهاي محافظ ندارند اجازه مي‌دهد برنامه‌هاي مربوط به كرمهايي را كه خود مي‌خواهند تاليف كنند.

براي اين برنامه جديد زبان تازه‌اي موسوم به " زبان نماتود با درجه پيچيدگي متوسط" ‪ Nematode Intermediate Language (NIL‬تكميل شده كه گام به گام شيوه طراحي كرمهاي مفيد را با استفاده از بخشها و قطعات كوچكتر برنامه‌نويسي شده توضيح مي‌دهد.

قرار است اين زبان جديد در چهار سال آينده به بازار عرضه شود.
iritn.com
;)