PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : گيگابايت X-Fi را صدا زد



franch
21-04-2009, 15:26
شركت گيگابايت مجوز استفاده از فناوري X-Fi شركت كريتيو را براي مادربوردهاي خود دريافت كرد.

فناوران- گيگابايت در ميان شركت‌هاي توليد كننده مادربورد، اولين شركتي است كه مجوز استفاده از اين فناوري را در مادربوردهاي خود دريافت مي‌كند. البته اين به معني استفاده از چيپ‌هاي پردازنده‌هاي X-Fi نيست. با توجه به اينكه بسياري از سيستم‌ها امروزه از پردازنده‌هاي نرم‌افزاري براي پردازش صدا استفاده مي‌كند، به همين دليل شركت Creative ساختار نرم‌افزاري را طراحي كرده است كه مي‌تواند توانايي‌هاي اين فناوري را به پردازنده‌هاي نرم‌افزاري صدا نيز منتقل كند.

شركت Creative بزرگ‌ترين سازنده تجهيزات صوتي براي كامپيوتر‌هاست و فناوري‌هاي ارايه شده اين شركت همواره به استانداردي براي صنعت تجهيزات صوتي در PC مبدل مي‌شود. حدود دو سال پيش اين شركت براي اولين بار فناوري را به دنياي صداي ديجيتال معرفي كرد كه با نام X-Fi يا Extreme Fidelity شناخته مي‌شد.

اين فناوري كه از بخش‌ها مختلفي تشكيل شده بود به كاربران وعده پخش افكت‌هاي صوتي بسيار طبيعي و موسيقي‌هاي MP3 را با كيفيتي حتي بالاتر از CD‌هاي صوتي مي‌داد. البته در ابتدا اين توانايي‌ها مختص توليداتي بود كه شركت Creative به بازار عرضه مي‌كرد. اما پس از مدتي با توجه به موفقيت روز‌افزون فناوري X-Fi شركت‌هاي بسياري سعي كردند تا مجوز استفاده از آن را در محصولات‌شان دريافت كنند.

اين فناوري در حقيقت تركيبي از سه نوآوري عمده است. اولين فناوري كه با نام CMSS-3D شناخته مي‌شود براي استخراج صداي فراگير از موسيقي‌هاي استريو و همچنين فيلم‌هايي که صداي آنها به صورت دو كاناله ذخيره شده است مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين فناوري در حقيقت مي‌تواند صداي فراگير را بر روي بلند‌گوهاي چند كاناله شبيه‌سازي كند.

علاوه بر اين، فناوري CMSS-3D مي‌تواند صداي چند كاناله را به گونه‌اي بر روي بلندگوها و هدفون‌هاي استريو پخش كند كه به صورت سه بعدي به گوش برسد. فناوري ديگري كه مي‌تواند بسيار پر كاربرد باشد، فناوري CRYSTALIZER است كه براي افزايش كيفيت صداي فشرده در هنگام پخش مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بيش از 90 درصد موسيقي‌ها و فيلم‌هايي كه در حال حاضر بر روي وب وجود دارد و يا به طور معمول مورد استفاده قرار مي‌گيرد به صورت فشرده ذخيره شده است. معمولا صداهاي فشرده شده داراي كيفيت پايين‌تري نسبت به صداي‌هاي غير فشرده است. به همين دليل بسياري از كاربران كه به كيفيت صدا اهميت مي‌دهند از فرمت‌هاي غير فشرده صدا استفاده مي‌كنند. اما اين فناوري حتي كاربراني را كه به گوش‌هاي خود اهميت مي‌دهند به سمت استفاده از موسيقي‌هاي فشرده خواهد كشاند.

در نهايت، مي‌توان به فناوري EAX ADVANCED HD 4.0 اشاره كرد كه براي شبيه‌سازي صداهاي محيطي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين فناوري كه در جديدترين بازي‌هاي سه بعدي استفاده شده است، مي‌تواند صداهاي موجود در بازي را با توجه به فضاي بازي پردازش كند.

به غير از افزايش توانايي‌هاي پردازنده‌هاي صوتي با استفاده از فناوري X-Fi، استفاده از اين فناوري در مادربوردهاي جديد، دلايل ديگري نيز داشته است. به دليل تغييراتي كه در هنگام پياده‌سازي DirectSound3D در ويندوز ويستا اتفاق افتاده است، بسياري از بازي‌هاي قديمي‌تر كه از اين استاندارد استفاده مي‌كنند، براي سازگار كردن خود با شرايط جديد مجبور هستند تا خروجي‌هاي چند كاناله و فراگير صوتي خود را به خروجي‌هاي استريو استاندارد تبديل كنند.

Creative با استفاده از ابزار قدرتمندي با نام Alchemy مي‌تواند افكت‌هاي EAX و صداهاي كاملا فراگير را هنگامي كه بازي‌هاي طراحي شده بر پايه استاندارد DirectSound3D در حال اجرا در ويندوز ويستا است باز‌سازي و اجرا كرده و به شما امكان دهد تا از صدايي واقعا سه بعدي در هنگام بازي بهره‌مند شويد.

پشتيباني محلي از استاندارد OpenAL در داخل واسط سخت افزار/ نرم‌افزاري صداي سه بعدي نيز كه توسط بسياري از بازي‌ها و نرم افزارهاي پخش موسيقي مورد استفاده قرار مي‌گيرد در اين استاندارد گنجانده شده است. با استفاده از OpenAL نرم افزارها و بازي‌ها مي‌توانند صداي سه بعدي را با نهايت دقت بازسازي كنند. از ديگر امكاناتي كه با استفاده از X-Fi به دست خواهيد آورد مي‌توان به مديريت هوشمند بلندي صدا به همراه اكولايزر 10 باند گرافيكي اشاره كرد. تمامي افكت‌هاي صوتي ضروري به همراه كنترل‌هاي مورد نياز، به شكلي كاملا در دسترس و آسان براي استفاده، در كنسول نرم‌افزاري اصلي قرار گرفته‌ است.

در حال حاضر مجموعه وسيعي از مادربوردهاي گيگابايت به اين فناوري مجهز شده است. در حقيقت تمامي مادربوردهايي كه از كد كننده‌هاي صوتي سري ALC889A و ALC888 استفاده مي‌كند مي‌تواند از X-Fi هم پشتيباني كند. 6 مدل از مادربوردهاي سري X58، 22 مدل از مادربوردهاي سري P45 و سه مدل از مادربوردهاي سري P45 با استفاده از X-Fi مي‌تواند تجربه صوتي جديدي را براي شما به ارمغان بياورد.