PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : اصلاحات در ویکی‌پدیا دستخوش جنجال شد



avecina.ir
10-04-2009, 11:20
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]ویکی‌پدیا بیش از دو میلیون و 700 هزار مقاله به زبان انگلیسی منتشر کرده است


مسئولان دانشنامه آنلاین ویکیپدیا که محتویات آن توسط کاربران اینترنت تهیه می شود مشغول بررسی تغییراتی عمده در نحوه اداره آن هستند.
بر اساس تغییرات پیشنهادی وقتی کسی قصد دارد مطلبی را به یکی از موارد موجود در ویکیپدیا اضافه کند، بخش اضافه شده باید پیش از انتشار تایید شود.
این پیشنهاد پس از آن مطرح شده که در اطلاعات مربوط به رابرت برد و ادوارد کندی، اعضاء سنای آمریکا، اطلاعات مطالبی درج شده بود که درگذشت این دو نفر را القاء می کرد.
اما تغییر پیشنهادی به مسئله ای بحث برانگیز در میان کاربران ویکیپدیا تبدیل شده و بهبحثی تند میان سردبیران این سایت انجامیده است.
جیمی ولز، بنیانگذار ویکیپدیا پیشنهاد تایید پیش از انتشار تغییرات را مطرح کرده است.
این سیاست تغییر جهتی عمده نسبت به خط مشی فعلی این سایت محسوب می شود که تقریبا به هر کسی اجازه می دهد هر طملبی را تغییر دهد.
جیمی ولز در یک وبلاگ نوشته اگر از سیستم تایید پیش از انتشار (که با نام "تغییرات علامت گذاری شده" (Flagged Revisions) مشهور شده) استفاده شده بود، "100 درصد امکان جلوگیری از انتشار مهملات" مطرح شده در گزارش های مذکور وجود داشت.
آقای ولز ابراز امیدواری کرده که تغییرات پیشنهادی هر چه زودتر اجرا شود.
او در بیانیه ای نوشت: "به بنیاد ویکیپدیا: به استناد نظر سنجی از جامعه انگلیسی زبان ویکیپدیا و بخاطر توصیه شخصی من، لطفا امکان استفاده از تغییرات علامت گذاری شده را که در نظر سنجی تایید شده فراهم کنید."
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]پیشنهاد جیمی ولز بنیانگذار ویکی‌پدیا باعث ایجاد جنجال شده است


با این حال انتشار این بیانیه بر روی سایت شخصی آقای ولز باعث انتشار توفانی از انتقادات بر روی سایت او شد و بسیاری از سردبیران ویکیپدیا می گویند این پیشنهاد عملی نیست.
یک کاربر نوشته است: "فعال کردن امکان استفاده از تغییرات علامت گذاری شده بدون شک آنچنان مانعی در روند انتشار اطلاعات ایجاد می کند که قادر به حل آن نخواهیم بود."
کاربر دیگری نیز پیشنهاد جیمی ولز را ناقص توصیف کرد.
آقای ولز اکنون یک راه حل میانه را پیشنهاد کرده و از مخالفان پیشنهاد خود خواسته "ظرف 7 روز آینده پیشنهاد دیگری را مطرح کنند تا در 14 روز پس از آن به رای گذاشته شود."
سایت آلمانی ویکیپدیا در طی تقریبا یک سال گذشته از یک سیستم انتشار تغییرات علامت گذاری شده استفاده کرده است.
با این حال منتقدان این روش آن را بسیار پرهزینه (از نظر نیروی انسانی لازم) می دانند و می گویند انتشار برخی از تغییرات ممکن است تا چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد.

s@leh
12-04-2009, 01:05
به نظر من باید در بعضی مقالات اینطوری باشه

چون همین الان هم یه سری افراد مغرضانه میان و مطالب رو عوض میکنن ، مخصوصا در مورد مطالب قومی ، دینی و تاریخی این مساله به چشم میخوره

درسته که اینطوری زمان و نیروی زیادی میطلبه ، اما از اطلاعات بهتر حفاظت میشه