PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ربات‌هاي انسان نما به درك بهتر از «هوش انسان» كمك مي‌كنند



franch
04-04-2009, 11:36
پژوهشگران ادعا مي‌كنند ربات‌هاي انسان نما مي‌توانند به دانشمند‌ان در زمينه‌ درك بهتر «هوش» انساني كمك كنند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پژوهشگران كالج سلطنتي لندن معتقدند ربات انسان نمايي كه به تازگي در اين كالج طراحي شده است مي‌تواند درك محققان و دانشمند‌ان را از هوش انسان عميق‌تر كند.

اين ربات iCub نام دارد و تقريبا به اندازه يك كودك سه ساله انسان است.

محققان دپارتمان‌هاي مهندسي رايانه‌ و برق و الكترونيك در كالج لندن در مقاله جديدي تصريح كردند كه iCub تحقيقات آنها را در زمينه‌ «پروسه ادراك» گسترش خواهد داد.

«پروسه ادراك» در واقع پروسه دانستن است كه شامل آگاهي، درك، استدلال و قضاوت مي‌باشد.

پژوهشگران تلاش مي‌كنند دريابند كه چطور انسان‌ها از پروسه ادراك براي تعامل با دنياي خود استفاده مي‌كنند.

محققان بر اين باورند كه با ساخت ربات‌هاي مانند iCub مي‌توان دريافت كه چطور اين پروسه انجام مي‌گيرد.

iCub داراي مفاصل مكانيكي است كه به ربات امكان مي‌دهند سر، بازوها، انگشتان، چشمها و پاهاي خود را درست به شيوه انسان‌ها حركت دهد.

موراي شاناهان، محقق كالج لندن در اين باره متذكر شد: اين توانايي در iCub حائز اهميت است، چرا كه پروسه ادراك با شيوه تعامل ما انسانها با دنياي خود ارتباط تنگاتنگي دارد.

وي در توضيح اين توانايي اظهار داشت: طبيعت باعث مي‌شود كه قدرت درك در ما ايجاد شده و رشد كند به طوري كه بتوانيم با دنياي فيزيكي و اجتماعي بهتر تعامل كنيم.

وي تشريح كرد: اگر بخواهيم طبيعت ادراك را بهتر بفهميم بايد واقعا آن را در حوزه حركات و تعاملات با اشياء و اجسام مطالعه و درك كنيم و روباتهايي نظير iCub اين امكان را براي دانشمند‌ان فراهم مي‌كنند.

اين تيم پژوهشي در بررسي‌هاي آتي، تئوري‌هاي خود را درباره پروسه ادراك با خلق يك شبيه سازي رايانه‌يي از مغز مورد آزمايش قرار خواهند داد.

اين الگوي رايانه‌يي در واقع نحوه تعامل نورون‌ها در مغز واقعي انسان را طي انفجارات كوتاه انرژي الكتريكي شبيه سازي كرده و نمونه‌هاي زيادي از آن را براي مطالعه تكثير مي‌كند