ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مبتدی ترین سوال های (( مکس ))



libra.2
03-04-2009, 17:37
سلام دوستان

والا من هر چی گشتم دیدم جایی نیست که همه نکات ریز 3D Max درش آموزش داده بشه

حتی در آموزش های از پایه هم یه سری مطالب ناگفته میمونه که بعضی تازه کار ها مثل من رو گیج میکنه

یه سر سوالات هست که برای خود من پیش اومده که واقعا مبتدی و شاید خنده داره باشه برای دوستان

ولی خب اینجا میپرسم :10:

libra.2
03-04-2009, 17:42
خب سوال اول :

چطور میشه سایز یک ویو پورت رو تغییر داد ، من روی اسم ویو پورت کلیک راست کردم و به Configure رفتم و در آخرین تب یه جا بود که میشد سایز داد

اما در یکی از آموزش های PDF که شهاب جان زحمت کشیده بود ، یه جا تیتر اون قسمتی که سایز رو تغییر میداد Parameter بود

حالا میخوام بدونم تغییر سایز ViewPort چطوری و از کجا است

.

سوال دوم

یک سری فلش هست که وقتی داریم اجسام رو میکشیم کنار جسم هست ( برای حرکت رو ارتفاع و عمق و عرض هست فکر کنم )

این فلش ها ( اسم تخصصی شون رو نمیدونم چیه ) برای من وجود نداره ، و نمیدونم از کجا میشه فعالشون کرد ( هر چی ریست میکنم بازم نمیاد )

.

سوال بعدی ، نحوه وارد کردن BluePrint به مکس چطوریه ؟ یعنی با Drop کردن میشه واردشون کرد ؟ یا اینکه باید Import بشه

و تنظیمات هر Viewport باید جدا انجام بشه ؟ یا با تنظیم یکیشون ، بقیه هم تنظیم میشن ؟

HOMAYOON.F
03-04-2009, 18:38
سلام.
واسه تغییر سایز ViewPort، موس رو روی مرز بین نماها (ViewPorts) ببر، موس تغییر شکل میده، حالا کلیک کن و بکش!
واسه نشون دادن اون فلش حرکت جسم(select and move): کلید حرف X از کیبرد رو بزن!!
تنظیمات بلوپرینت رو هم یه سر اینجا بزن:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنیدناگفته نماند قبلش یه سرچ یا نگاه کوچولو میکردی تو انجمن به جوابت میرسیدی!!!
موفق باشی.

_max_
03-04-2009, 18:44
سلام دوست عزيز من هم تغريبا همين مشكلهارو دارم اميدوارم افرادي كه ميتونن به اين سوالها جواب بدند...
در مورد سوال اولت متوجه نشدم چي گفتيد..
اما سوال دوم فكر كنم منظور شما همون گزينه move & select هست.با زدن گزينه windows + X روي كيبُِرد , فلش ناپديد ميشه يعني فقط حالت SELECT OBJECT داره كه با زدن دوباره همون فلش بر ميگرده .
سوال سوم رو خودم هم نميدونم اما فكر كنم HMPORT باشه ولي اطمينان ندارم.
اميدوارم دوستان لطف كنن و كامل توضيح بدن....
ممنون

libra.2
03-04-2009, 23:54
سلام.
واسه تغییر سایز ViewPort، موس رو روی مرز بین نماها (ViewPorts) ببر، موس تغییر شکل میده، حالا کلیک کن و بکش!
واسه نشون دادن اون فلش حرکت جسم(select and move): کلید حرف X از کیبرد رو بزن!!
تنظیمات بلوپرینت رو هم یه سر اینجا بزن:

سلام همایون جان ، والا اینا که گفتی هیچ کدوم جواب من نبود

من میخوام سایز ViewPort رو مثلا اگر 600*800 هست ، تغییر بدم تا بتونم اندازه سایز BluePrint درش بیارم

اون فلش ها هم 3 تا فلش به رنگ های (( قرمز - آبی و سبز )) هستن ، و با زدن دکمه X یا حتی Winkey + X بازم اونی که من میخواستم نیومد

سرچ زیاد کردم ، هر روز سرچ میزنم ، چیز خاصی نیست

اون تاپیکی هم که دادی اولا که یه چیز دیگه است کلا ، دوما که قبلا دیده بودم و پست هم داده بودم درش

خلاصه که همچنان نیازمند یاری سبز دوستان هستیم

HOMAYOON.F
04-04-2009, 01:04
:20: libra.2 عزیز، به خدا متوجه منظورتون نمیشم، اگه میشه بیشتر توضیح بدید.
شما اگه میخوای بلوپرینت استفاده کنی که نباید به ViewPort اعمالشون کنی، باید به یه Plane یا یه Box بدیشون، به ViewPort هم میشه داد ولی اون یکی راه بهتره.
در ضمن اگه بخوای همه ی ViewPort ها تبدیل به یه ViewPort بزرگ بشن میتونی کلیدهای Alt+W رو همزمان بزنی، و اگرم بخوای نماها تمام صفحه بشن Ctrl+X رو بزن.
میخوای واسه Transform Gizmos یا اون فلش جابجایی کلید حرف W رو بزن، ولی فکر نکنم اینو ندونی!
شایدم منظورتون Adjust Pivot باشه که از طریق:
Hierarchy panel > Pivot button > Adjust Pivot rollout
قابل دسترسی هست.
مسلما اینو میدونی ولی واسه یادآوری بگم که قبلش باید جسم رو انتخاب کنی.
اگه بازم جواب نگرفتی، کامل توضیح بده.

:20: راستی _max_ جان اون کلید ویندوزی رو که میگی، نیازی نیست استفاده کنی، بدون اون هم جواب میده، اون واسه یه سری کارهای خود ویندوزه و تاثیری روی کلیدهای میانبر نرم افزارها نداره!!

موفق باشید دوستان.:11::10:

libra.2
04-04-2009, 01:31
شما اگه میخوای بلوپرینت استفاده کنی که نباید به viewport اعمالشون کنی، باید به یه plane یا یه box بدیشون، به viewport هم میشه داد ولی اون یکی راه بهتره.
در ضمن اگه بخوای همه ی viewport ها تبدیل به یه viewport بزرگ بشن میتونی کلیدهای alt+w رو همزمان بزنی، و اگرم بخوای نماها تمام صفحه بشن ctrl+x رو بزن.
میخوای واسه transform gizmos یا اون فلش جابجایی کلید حرف w رو بزن، ولی فکر نکنم اینو ندونی!
شایدم منظورتون adjust pivot باشه که از طریق:
Hierarchy panel > pivot button > adjust pivot rollout
قابل دسترسی هست.

دوباره سلام

والا من تازه کار تازه کارم ، یعنی هیچی نمیدونم ، پس با خیال راحت هر چیزی رو که میخوای به یک 0 کیلومتر بگی ، بگو ( بعدا سر فتوشاپ تلافی میکنم :دی )

والا ببین همایون جان ، اولا که احتمالا نسخه مکس 7 من کامل نیست ، فایل هلپ و اینا رو نداره و حجمش 91 مگابایت بود که دانلودش کردم ، این گزینه ای که گفتی رو هم اصلا نداره

منظور من هم همون3 تا فلش هست که جسم رو میشه باهاش جابجا کرد ( عقب و جلو کرد و غیره )

طریقه وارد کردن بلوپرینت رو هم کامل بگو ببینم چطوریاست ، چطوری به باکس اعمال میشه و کلا هر چیزی که لازمه در حد بچه کلاس اولی توضیح بده

A'khz
04-04-2009, 15:17
برا اینکه به حالت move بری رو صفحه کلیک راست کن بزن move _البته اگه منظورت همین باشه )

_max_
04-04-2009, 16:20
اگه منظورتون Adjust Pivot باشه که از طریق:
Hierarchy panel > Pivot button > Adjust Pivot rollout
قابل دسترسی هست.
.
راستی _max_ جان اون کلید ویندوزی رو که میگی، نیازی نیست استفاده کنی، بدون اون هم جواب میده، اون واسه یه سری کارهای خود ویندوزه و تاثیری روی کلیدهای میانبر نرم افزارها نداره!!


سلام به دوستان...
خدا به داده اون عزيزاني برسه كه اين تاپيك رو جواب ميدن فكر كنم سوالهاي من باعث بشه خودتون هم آموزشهايي كه ديدين رو فراموش كنيد :31:
حق با شماست HF امتحان كردم كليد window نقشي نداره.
در رابطه با نوشته بالا ميشه بيشتر توضيح بديد ( اين hierarchy panel كه گفتين ) كجاي مكسِ ؟؟
پيشتر ممنون ازتون:20:

_max_
04-04-2009, 16:37
راستی _max_ جان اون کلید ویندوزی رو که میگی، نیازی نیست استفاده کنی، بدون اون هم جواب میده، اون واسه یه سری کارهای خود ویندوزه و تاثیری روی کلیدهای میانبر نرم افزارها نداره.

سلام به دوستان...
خدا كنه اون عزيزاني به سوالهاي من جواب ميدن آموزشهايي كه خودشون ديددن يادشون نره:31:
HF حق با شماست امتحان كردم كليد ويندوز نقشي نداره
1-ميشه راجب HIERACHY PANEL توضيح بيشتري بديد دقيقا" كجاي max هست؟؟
2-من به سايت آموزشي بلو پرينت خارجي هم رفتم ولي چيز زيادي متوجه نشدم:41:كسي ميتونه جوري توضيح بده كه بشه فهميد؟ اصلا اين بلوپرينتها رو از كجا ميشه آوُِرد.

3-سوال آخر اينكه چرا وقتي از نماي واير رندر ميگيرم... رندرش به صورت smooth ميشه ؟ تو خودِ نماي perspectiv هم با زدن كليد F3 اين كار رو كردم ولي باز هم نشد:19:
پيشتر ممنون

HOMAYOON.F
07-04-2009, 01:15
سلام به دوستان.
راستش چندین باره میام که جواب بدم هر بار به طریقی جور نمیشه، آخرین بار هم دیشب بود که بعد از کلی توضیحات و دردسر زمانی که خواستم کلید ارسال جواب رو بزنم برق رفت! اگه ده ثانیه دیرتر برق میرفت فرستاده بودم. آخه دیشب طوفان وحشتناکی بود: باد، بارون، رعد و برق، سیل ...:18:
خب بریم سراغ جوابها:
قبل از هر چیز باید بگم دوستان، به نظر من فعلا واسه کار با بلوپرینت یه خورده زوده، آخه بلوپرینت رو واسه مدلسازی پیچیده استفاده میکنن، که واسه شما باعث سردرگمی، پیچیدگی و دل زدگی از برنامه میشه، که نباید اینجور بشه چون در حقیقت برنامه ی مکس و کلا نرم افزارهای تری دی یه حال اساسی به تری دی کار میدن.:27:
حالا،
این تصویر رو ببینین:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

libra.2 جان شما کلیدی رو که با عدد 1 مشخص کردم رو واسه انتخاب و حرکت جسم، در امتداد محورهای Y، X و Z به کار میبری، که کلید شرت کاتش W هست، همینطور میتونی جسم رو انتخاب و کلیک راست کنی و MOVE رو بزنی(شماره 2).
زمانی که کلید SELECT AND MOVE (شماره 1) فعال هست نماد اون هم که سه پیکان یا فلش با رنگهای متفاوت (قرمز، سبز، آبی) هستن در viewport نمایان میشن، و اون نماد که اسمش Move Gizmo هست رو میشه با کلید حرف X از کیبرد مخفی یا نمایان کرد.(راه دیگه ای فعلا به ذهنم نمیرسه)
اگه اینجوری جواب نمیگیری، احتمالا به قول خودت برنامت کامل نیست.

خب، _max_ جان عزیز،
شما اگه میخوای رندر وایرفریم داشته باشی که با وایرفریم کردن viewport این کارو نباید بکنی، چون اون وایرفریم رو فقط تو viewport واسه راحتی کار در مدلسازی گذاشتن و تو رندر تاثیری نداره.
اما واسه رندر میتونی یه متریال استاندارد بهش بدی و باید اون تیک گزینه ی Wire تو متریال ادیتور که تو شکل نشون دادم رو فعال کنی. اگه اون تیک گزینه ی 2Sided رو بزنی متریال به دو طرف جسم اعمال میشه، هم بیرون و هم داخل جسم.
راستی Hierarchy رو هم تو تصویر نشون دادم، میری به Command Panel و در اونجا آیکون سوم از سمت چپ.
که به ما این امکان رو میده تا روی لینکها، اتصالات و سینماتیک معکوس که یکی از مباحث استخوانبندی و انیمیشن هست مدیریت داشته باشیم.
بذار با یه مثال واست روشنش کنم، تصویر زیر رو یه نگاه بنداز:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در تصویر شماره ی 1 ما یه در داریم که میخوایم اونو باز کنیم. اگه همینجوری بچرخونیمش محور چرخش در، وسطش قرار میگیره و مث اینکه پاشنه ی در وسطه(تصویر شماره ی 2). اما واسه اینکه پاشنه رو به یه سمت در ببریم باید همون فلشی که واسه حرکت و چرخش و تغییر اندازش هست رو به یه سمتش ببریم، خب چجوری میشه بدون حرکت دادن جسم فقط اون فلش یا Gizmo رو حرکت داد؟!!
اینجاست که HIERACHY PANEL به کمکمون میاد و ما باید به مسیری که گفتم( Hierarchy panel > pivot button > adjust pivot rollout) بریم و دکمه ی Affect Pivot Only رو بزنیم و در حینی که اون دکمه فعال هست اون Gizmo که یه جورایی تغییر شکل داده رو جابجا کنیم به یه سمت در(تصویر شماره 3).
بعد که مکان مناسب Gizmo رو تعیین کردیم واسه ی جلوگیری از جابجایی ناخواسته، دوباره دکمه ی Affect Pivot Only رو میزنیم تا غیر فعال بشه. حالا اگه در رو بچرخونیم کاملا طبیعی از یه طرف میچرخه( تصویر شماره ی 4).:46:
آهان داشت یادم میرفت، گفتی که بلوپرینت میخوای؟ خب بچه های گل خودمون قبلا زحمتشو کشیدن، اگه ندیدی برو یه سر بزن:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنیداین یکی دیگه واقعا داشت یادم میرفت، یه آموزش توپ مکس، از صفر کیلومتر. یه جورایی کلی گفته اما چیز خوبیه. گفته واسه ورژن 6 ، ولی فرقی نمیکنه:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنیدخب دیگه باید رفع زحمت کرد سوالی داشتید اگه دونستم و تونستم در خدمتم.
موفق باشید.:10:
با اجازه.:11:

_max_
10-04-2009, 18:01
سلام راستش اين پست كم كم داشت يادم ميرفت يه چند باري سر زدم ديدم خبري نيست.. :37:
تقريبا جواب سوالهامو تو تاپيكهايي كه دوستان زده بودن پيدا كردم
به هر حال خيلي ممنون بابت توضيحات:11:

hadi.h18
24-04-2009, 07:15
اقا یون من با برنامه پوزر یه اقیافه ساختم و اون رو به صورت تریدی اس ذخیره کردم و توسط تریدی مکس بازش کردم .
مشکل من اینه که وقتی میام با اون متحرک سازی انجام بدم اندامش از هم جدا میشن مثلاً وقتی دست رو می خام تکون بدم دست از بدن جدا می شه
من فکر کنم باید به این شخصیت یه اسکلت ربط بدم ولی این کار رو بلد نیستم
لطفاً کمکم کنید

ali20625
03-12-2009, 17:45
salam
man da laptabm vray nasb mikonam vali bad az restart karadan mtlvray hazf mishe? chera?

HOMAYOON.F
03-12-2009, 22:32
اقا یون من با برنامه پوزر یه اقیافه ساختم و اون رو به صورت تریدی اس ذخیره کردم و توسط تریدی مکس بازش کردم .
مشکل من اینه که وقتی میام با اون متحرک سازی انجام بدم اندامش از هم جدا میشن مثلاً وقتی دست رو می خام تکون بدم دست از بدن جدا می شه
من فکر کنم باید به این شخصیت یه اسکلت ربط بدم ولی این کار رو بلد نیستم
لطفاً کمکم کنید

خب مث اینکه دیر جواب دادم، ولی به هر حال گفتم سوال بی جواب نمونه!:31:
قبل از هر چیز شما باید قسمتهای مختلف اون کاراکتر رو به هم اتچ کنید تا مدل یه جسم واحد بشه.
بعد به مدل یه مودیفایر skin بدید تا بشه استخوانها رو به کاراکتر نسبت داد. حالا یه دونه بایپد که اسکلت آماده هستش رو به تناسب اندامهای مدل درست کنید. ممکنه نیاز به تنظیمات دستی داشته باشه. بعد که بایپد آماده شد به مودیفایر skin کاراکتر رفته و استخوانها رو اضافه کنید. میشه یکی یکی اضافه کرد و میشه همه رو با هم. فرقی نمیکنه، هر جور شما راحت ترید. بعد احتمال قریب به یقین باید ورتکسهای مدل به صورت مناسب وزن دهی بشن. یعنی اینکه با حرکت دادن استخوان پا، فقط پای کاراکتر حرکت کرده و این استخوان تاثیری روی دست کاراکتر نداشته باشه. خب تنظیمات وزن دهی که تموم شد با حرکت هر استخوان، قسمت مرتبط با اون استخوان حرکت میکنه. همین.
چون خیلی کلی توضیح دادم، ممکنه حین کار خیلی سوالات و مشکلات بوجود بیاد که اصلا جای نگرانی نیست و با کمک هم حل میشن.
با اینکه ممکنه سوال کننده دیگه به اینجا سر نزنه، گفتم شاید به درد کسی دیگه بخوره.
موفق باشید.:10:

HOMAYOON.F
03-12-2009, 22:43
salam
man da laptabm vray nasb mikonam vali bad az restart karadan mtlvray hazf mishe? chera?

با سلام و خوش آمد گویی به شما عضو جدید...:11:
ظاهرا شما بعد از انتخاب وی ری به عنوان موتور رندر، بعد از هر بار رستارت برنامه دوباره موتور رندر به حالت دیفالت که غیر از وی ری هستش برمیگرده. ای کاش اسم برنامه رو میگفتید، ولی اگه با تری دی مکس کار میکنید باید وی ری رو به عنوان رندرر دیفالت واسه برنامه معرفی کنید که این کار هم خیلی سادس!
کافیه همون جایی که موتور رندر مورد نظرتون رو انتخاب میکنید، بعد از انتخاب موتور رندر مورد نظر (در اینجا وی ری) پایین ترین دکمه ی رول آوت Assign Renderer رو که Save as Defaults هستش رو بزنید تا رندرر مورد نظر به عنوان موتور رندر دیفالت در نظر گرفته بشه و با هر بار رستارت برنامه نیاز به انتخاب اون نباشید.

موفق باشید...:11:

ali20625
05-12-2009, 00:21
سلام
باتشکر از راهنمایی شما عزیز وگرامی
من تازه ، کار با مکس و ویری شروع کردم.
رشته ام عمران ، ودوست دارم مکس و ویری خوب یاد بگیرم ودر حد طراحی نما ودکوراسیون داخلی حرفه ای بشم.
لطفا رفرنسی که میتونه برام مفید باشه معرفی کنید.
در ضمن آبکجتهای با کیفیت معماری اگر سراغ دارید بفرمایید.:11:
قربان شما از شاهین شهر اصفهان