PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : چرا "یاهو" صاحب بعدی "تکنوراتی" است؟



Hoom@n
01-02-2006, 23:47
این روزها موتور جستجوی تکنوراتی بهترین روزهای خود را سپری می کند، اکثریت وبلاگ نویسان آن را برترین موتور جستجوی وبلاگی می دانند و پشت سرهم مطالبشان را با تکنوراتی برچسب میزنند. از طرف دیگر شرکت های بزرگی نیز خواستار خرید سرویس جستوی وبلاگ تکنوراتی هستند.

تکنوراتی را هم اکنون یک گروه 30 نفره مدیریت می کند و طبق آمارهای موجود تنها 2 درصد از سهم بازار موتور های جستجوی اینترنتی در اختیار تکنوراتی است. تکنوراتی برای حفظ همین 2 درصد سهم خود در سال گذشته با رقیبان سرسختی روبرو شد که از مهمترین آن ها میتوان به blogsearch گوگل اشاره کرد.

سرویسی که از طرف گوگل برای از دور خارج کردن تکنوراتی ایجاد شد اما مرور زمان نشان داد که نه تنها باعث کمرنگ تر شدن تکنوراتی نشده است بلکه برعکس خود در حال فراموشی است.

حال این سئوال پیش می آید که خریدار تکنوراتی چه کسی خواهد بود و اصلا چرا این سرویس این قدر خواهان دارد؟ در میان شرکت هایی که از آن ها به عنوان خریدار تکنوراتی در آینده نزدیک نام برده می شود نام های معتبری همچون مایکروسافت، یاهو و Barry Diller دیده می شود.

پرواضح است که مایکروسافت با خرید تکنوراتی حضور خود را در عرصه جنگ موتور های جستجو پر رنگ تر می کند ولی مسئله اینجاست که مایکروسافت ده سالی است که پس از Hotmail دست به خرید هیچ کمپانی شناخته شده ای روی اینترنت نزده است و انگار که دیگرعلاقه ای به خرید سرویس های این چنینی ندارد باید دید مایکروسافت نیاز خود به چنین سرویسی را از طریق خریدن محبوبترین آنها برطرف خواد کرد؟ امری که کمی بعید می رسد.

از طرفی Barry Diller پس از خریدن موتور جستجوی Ask Jeeves برای کامل شدن همچنان نیازمند یک موتورجستجوی وبلاگی است. ترکیب ASK و تکنوراتی می تواند کمک بزرگی برای رسیدن آن ها به نقشه های بزرگشان باشد؟ همچنان روی این گزینه می توان حساب باز کرد.

از اواسط سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر خرید تکنوراتی توسط یاهو شنیده می شد. ولی یاهو سال گذشته علی رغم این شایعات دو خرید دیگر انجام داد. یاهو ابتدا فلیکر راخرید. فلیکر محبوب ترین سرویس برچسب گذاری ( tag ) تصاویر و اشتراک آن ها مابین کابران است. یاهو مدتی بعد هم سرویس بسیار محبوب برچسپ گذاری بوکمارک و اشتراک بوکمارک ها بین کاربران یعنی دلیشس را خریداری کرد. هر دوی این سرویس ها را یاهو به قیمتی تقریبا ارزان یعنی 20 تا 30 میلیون دلار خریداری کرده است.

یاهو در این مدت چندین خرید دیگر از اینگونه نیز انجام داده است که اغلب بدون سر وصدا انجام شده اند. شاید آخرین آن ها خرید Webjay ( سرویس تگ گذاری آهنگ ها و ایجاد Playlist از آن ها ) را بتوان نام برد. قضیه به همین جا ختم نمی شود، یاهو قصد خرید youtube ( سرویس تگ گذاری و اشتراک ویدئو ) و Digg سرویس معروف خبررسانی مشترک را در سر دارد.

این درحالی است که در چند ماه گذشته شاهد رشد قارچ گونه سرویس های تگ گذاری بوده ایم. به نظر می رسد دارد اتفاقی می افتد. اتفاقی که در نگاه اول عده ای آن را از اثرات پدیده web2.0 بر می شمرند. اما اگر بشنوید یاهو در آینده نزدیک سیستم تبلیغاتی جدید خود موسوم به Tagvertising یا به عبارتی advertising on tags را معرفی خواهد کرد چه فکری خواهید. اگر چنین امری به وقوع بپویندد که احتمال آن هم بالاست باید صاحب بعدی تکنوراتی را یقینا یاهو بدانیم. حتی ممکن است این اتفاق تهدیدی برای سیستم تبلیغات گوگل نیز باشد.

تکنوراتی در حال حاضر قیمتی در حدود 40 میلیون دلار دارد. مبلغی که برای یاهو هیچ محسوب می شود اما گام بزرگی برای اتمام نقشه های یاهو خواهد بود. شما خریدار بهتری سراغ دارید؟
منبع خبر: UpdateBlog.Net