PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نخستين موتور گرافيكي سه بعدي در ايران ساخته شد



Babak_King
30-01-2006, 21:55
نخستين و تنها موتور گرافيكي سه بعدي در كشور، توسط يك شركت نرم افزاري طراحي و ساخته شد.

مهندس "امير سهراب زندي" مسوول گروه مجري اين طرح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آي تي ايرنا گفت: طراحي اين موتور در بومي‌سازي دانش توسعه سه بعدي و ارتقا اين دانش در كشور نقش موثري دارد.

وي با اشاره به اينكه نام اين موتور گرافيكي سه بعدي (‪List( PowerX‬ ‪ Feature‬است ، افزود: اين برنامه با امكاناتي منحصر به فرد، قابليت‌هايي فراتر از يك موتور بازي‌ها و شبيه‌سازي هاي كاملا سه بعدي را با بهره‌گيري از جديدترين ويژگي‌هاي سخت افزاري و تكنيكهاي نرم افزاري توليد مي‌كند.

به گفته مهندس زندي، بيش ازپنج سال است كه از ساخت نخستين نسخه نمونه اين موتور در شركت "نياز افزار" مي‌گذرد و در اين مدت گروه مهندس زندي در تلاش براي ارايه بهترين نمونه آن بوده‌اند.

مهندس زندي در بخشي ديگر از اين گفت و گو افزود: اين موتور كه مجموعه‌اي از قابليت‌هاي گرافيكي، صوتي، فيزيكي، ورودي و خروجي و شبكه اي برخوردار است، نخستين برنامه‌اي است كه در كشور، در جهت توسعه برنامه‌هاي سه بعدي به صورت كاملا سفارشي، و نه بصورت الگو برداري از موتورهاي ديگر ايجاد شده است.

"اين برنامه از قابليتهاي منحصر به فردي برخوردار است و گروه توسعه دهنده آن، دائما در حال اصلاح و بهينه‌سازي قابليت‌هاي پيشين و افزودن ويژگي‌هاي جديد به آن است ."
به گفته مجري اين طرح و مسوول شركت "نياز افزار"، از بارزترين خصوصيات نسخه جاري اين موتور طراحي كاملا شي گرا، معماري مبتني بر ساختار ‪ COM‬و مبتني بر ‪،Microsoft DirectX 9c‬استفاده به صورت ‪lib, ActiveX, plug-in‬ ,‪ ،dll‬سيستم ذخيره و بازيابي بازي، طراحي مرحله، قابليت ساخت دمو، تشخيص خودكار قابليت‌هاي سيستم، پشتيباني از سيستم‌هاي شبكه‌اي خدمات‌دهنده مشتري، ‪ ,LAN‬ارتباط دو طرفه، بازي آن لاين، و محيط مجازي (سايبر)،است.

وي از جمله خصوصيات ديگر اين موتور به سيستم پيغام رساني، پروتكلهاي ‪ UTP‬و ‪ ,TCP‬بهره‌گيري از ‪ DirectPlay‬و ‪ ، WinSocket‬ويرايشگر مراحل (‪editor‬ ‪ (level‬سفارشي، ويرايشگر محيط با قابليت پيش طراحي لي اوت بازي و ايجاد و نمايش اسكريپت، قابليت رندر بصورت آن لاين، در قالب مشتري ميزبان و نيز ماشين حالت رندر، پشتيباني از انواع فرمت‌هاي مش ثابت و متحرك (‪obj, md2‬ ,‪ (...md3, pov, ase x, mdl‬با قابليت انيميشن پوستي (‪ ,(skin‬اسكلتي (‪ (skeletal‬و ماتريسي، ارائه فرمت سه بعدي سفارشي (‪ (TAG‬با قابليتهاي فوق العاده بالا و پشتيباني از انواع روشهاي متحرك‌سازي ، بافت زني و محاسبات فيزيكي) به همراه برنامه مبدل فرمت فايل كاملا سفارشي اشاره كرد.

مهندس زندي و گروه همكارش تلاش دارند با بهره گرفتن از فن آوري‌هاي نوين نرم افزاري و سخت افزاري ،ايده‌ها و مفاهيم مورد نظر كاربران را در طرح‌هاي مختلف ، و به صورت سه بعدي در ايران ساخته و عرضه كنند.