PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : موقعيتي مناسب براي بهره برداري از نرم افزار "هوشمندي تجاري" Business Intelligence



franch
04-03-2009, 12:22
ركود اقتصادي علاقهء شركت ها به نرم افزار Business Intelligence) BI) را افزايش داده است. اين نرم افزارها كمك مي كنند تا مديران از داده ها استفاده كرده، از هزينه هاي خود بكاهند و فروش را افزايش دهند. بسياري از شركت ها در آمريكا اقداماتاتي در جهت افزايش سوددهي انجام داده اند و يكي از اين اقدامات بكارگيري نرم افزار Business Intelligence) BI) است. با استفاده از اين ابزار مديران مي توانند روندهاي مصرف مشتريان را تحليل كرده و تصميم گيري بهتري در حوزهء تجاري نمايند. اين سيستم ها تصميم گيران را قادر مي سازند تا به عمق بيشتري از ظرف اطلاعاتي شركتشان رخنه كنند. ون دكر از شركت Gartner معتقد است: "فشار براي كنترل هزينه بالاست و مي بايد پيش بيني هاي دقيقي از ميزان فروش و هزينه ها به عمل آورد تا درآمد و هزينه تراز شوند و اين دقيقاً كاري است كه نرم افزارهاي Business Intelligence) BI) انجام مي دهند."

نرم افزار Business Intelligence) BI) داده را از جايجاي شركت گردآوري مي كند و شركت ها مي توانند بر اساس روندهاي گذشته پيش بيني و تحليل نمايند. برخي از نرم افزارهاي Business Intelligence) BI) اجازه مي دهند كه اطلاعات محيط بيروني نيز به كار گرفته شود، مثل قيمت بنزين و يا نرخ بيكاري در برخي از مناطق. ادغام اين اطلاعات كمك مي كند رابطهء بين محرك هاي محيطي و روند مصرف بهتر درك شود.

بنابر گزارش شركت تحقيقاتي Forrester شركت ها عمدتاً در حوزهء نرم افزارهاي هوشمندي تجاري سرمايه گذاري خواهند كرد. در حالي كه بودجه هاي IT در سال 2009 ثابت باقي خواهد ماند بازار Business Intelligence) BI) در سال 2014 به بيش از 12 ميليارد دلار خواهد رسيد، در حالي كه اين رقم در سال 2008، 8.5 ميليارد دلار بوده است. در سال هاي اخير كليهء شركت هاي نرم افزاري عمده مثل SAP ،IBM ، Oracle، و مايكروسافت شركت هاي كوچكتر توليد كنندهء نرم افزارهاي Business Intelligence) BI) را خريداري كرده اند. اين روند بيانگر اهميت روز افزون اين حوزه در صنعت نرم افزار است.

از فوايد ملموس نرم افزار Business Intelligence) BI) موارد زير قابل ذكرند:
- دسترسي به اطلاعات ارزشمند جهت واكنش سريع به بازار
- جمع آوري اطلاعات از جايجاي شركت به منظور پيش بيني هزينه و فروش
- تعيين حوزه هاي افزايش فروش و تخصيص منابع لازم به آن سمت
- تعيين حوزه هاي افزايش هزينه و تمركز بر كاهش آنها
- دسترسي به اطلاعات ارزشمند مشتري و تقويت ارتباط با مشتريان
- تصميم گيري به موقع در شرايط سخت رقابتي