PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : يك ميليون برابر كاهش سرعت نور و رايانه هاي كوانتومي



'POP'
26-01-2006, 07:18
استراليا:ساخت رايانه‌هاي كوانتومي با به دام انداختن پالس نوري در بلورها!
خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا):در مركز فيزيك ليزر دانشگاه ملي استراليا در «كانبرا» توانسته‌اند سرعت پرتو ليزر را قبل از توقف شدن از 670 ميليون مايل در ساعت به 670 مايل در ساعت كه در حد سرعت گلوله شليك شده از يك تفنگ است برسانند!!و ابراز داشتند كه ما اين توانايي را يافته‌ايم كه براي چند ثانيه و بيشتر اين پرتو را در چنين وضعيتي نگه‌داريم.اين زمان از مدت زمان‌هاي مشابه قبلي طولاني‌تر مي‌باشد و براي استفاده در رايانه‌هاي كوانتومي كفايت مي‌كند.

استفاده از پالس‌هاي نوري به جاي بيت‌هاي جريان الكتريكي، براي انتقال و ذخيره اطلاعات به صورت بيت‌هاي كوانتومي ابررايانه‌هاي امروزي را هم نظير رايانه‌هاي ديروز از رده خارج مي‌كند. به گفته محققان، توان پردازش با اين روش به صورت نمايي رشد مي‌كند كه بسيار سريع‌تر از رايانه‌هاي كلاسيكي داراي بيت است؛ بنابراين، براي داشتن ابزاري بسيار قدرتمند ديگر به استفاده از آن همه بيت در رايانه نياز نمي‌باشد.


بالاخره روزي رايانه‌هاي كوانتومي با استفاده از مكانيك كوانتوم خواهند توانست عمليات‌هاي بسيار پيچيدة رياضي را با سرعت بالا انجام دهند. و اگر محققان بتوانند راهي براي ذخيره پالس‌هاي نوري براي مدت طولاني بيابند، مي‌توانند حافظه‌هايي بسازند كه در مقياس كوانتومي كار كند.

دو پرتو ليزر به بلور سيليكات حاوي اتم‌هاي Praseodymium [پرازئوديميوم] كه از عناصر كمياب مي‌باشد و مي‌توان اين پرتوها را جذب كند تابانده شد. قبل از اين دانشمندان فقط توانسته بودند نور را در آزمايشگاه در بخار و نه در جامد به دام انداخته و ثابت نگه دارند...
براي خواندن ادامه كليك كنيد ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])
;)
etvto.ir