PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : امنيت در خريد اينترنتي



franch
08-02-2009, 16:06
شايد بتوان گفت امن‌ترين روش خريد اينترنتي استفاده از سيستم پست خريد شركت پست باشد كه امروزه اغلب فروشگاه نيز از اين سرويس استفاده مي‌كنند. شما با استفاده از اين شيوه مي‌توانيد محصول خود را سفارش دهيد و محصول موردنظر توسط شركت پست براي شما ارسال شده و سپس مبلغ كالا را به مامور پست تحويل مي‌دهيد مي‌بينيد كه در اين روش شما با اطمينان خاطر و بدون اينكه پولي را از پيش پرداخت كرده باشيد مي‌توانيد محصول خود را خريداري كنيد. استفاده از اين روش براي كالاهايي كه ماهيت فيزيكي دارند بسيار مناسب است.

امنيت در خريد اينترنتي
‌حميد سيدقريشي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
اگر قصد خريد اينترنتي از يك فروشگاه الكترونيكي را داريد بايد با چشماني باز اين كار را انجام دهيد. ما نمي‌خواهيم خريد اينترنتي را يك كار عجيب و سخت جلوه دهيم اما وقتي شما به صورت فيزيكي هم خريد مي‌كنيد مطمئنا از يك مكان معتبر خريد خود را انجام مي‌دهيد خريد الكترونيكي شايد ساده‌ترين و لذت بخش‌ترين كاري باشد كه شما در اينترنت مي‌توانيد انجام دهيد به شرطي كه به يك سري نكات مهم توجه داشته باشيد.

خريد از فروشگاه‌هاي معتبر
قبل از خريد در مورد فروشگاهي كه مي‌خواهيد از آن خريد كنيد. تحقيق كنيد فروشگاه‌هاي معتبر عموما آدرس پستي، تلفن و مشخصات خود را به طور دقيق برروي وب‌سايت‌شان درج مي‌كنند دقت كنيد كه فروشگاهي كه از آن خريد مي‌كنيد يك فروشگاه فعال است يا يك وب‌سايت رها شده. درنظر داشته باشيد تعداد زيادي وب‌سايت رها شده در اينترنت وجود دارند كه روزي به مشتريان خود سرويس‌دهي مي‌كردند اما به علل مختلف بي‌استفاده مانده‌اند اگر از طريق تبليغات با فروشگاه آشنا شديد تقريبا مي‌توان اطمينان داشت كه فروشگاه موردنظر فعال است، اما اگر به طور اتفاقي وارد فروشگاه شديد بايد بررسي بيشتري نماييد.

معمولا وب‌سايت‌هاي فعال بخش اخبارشان به روز است و به عنوان يكي از نشانه‌هاي به روز بودن فروشگاه مي‌توان درنظر گرفت است و يا اينكه بررسي كنيد اطلاعات تكميلي در مورد كالا به همراه قيمت دقيق و شرايط و هزينه‌هاي ارسال درج شده باشد معمولا فروشگاه‌هايي كه يك شعبه فيزيكي دارند بسيار مطمئن‌تر از فروشگاه‌هايي هستند كه فقط به صورت مجازي پايه‌گذاري شده‌اند و آمارها نيز نشان مي‌دهد اعتماد افراد به فروشگاه‌هايي كه شعبه فيزيكي دارند بيشتر است زيرا احتمال كلاهبرداري و يا اينكه كالاي خريداري شده به دست شما نرسد كمتر است و اگر مشكلي پيش بيايد مي‌توانيد به آدرس فروشگاه مربوطه مراجعه كنيد.

انتخاب روش خريد مناسب
وقتي از يك فروشگاه مجازي معتبر خريد مي‌كنيد معمولا انتخاب‌هاي متعددي براي نحوه خريد و دريافت كالا براي شما وجود خواهد داشت از جمله پرداخت وجه به صورت آنلاين، خريد به صورت پستي، واريز به حساب و ... . هميشه سعي كنيد روشي براي خريد خود انتخاب كنيد كه كمترين ريسك‌پذيري را داشته باشد.

خريد به صورت آنلاين
معمولا فروشگاه‌هايي كه ارائه دهنده سرويس‌هاي آنلاين هستند خدمات پرداخت اينترنتي خود را از يكي از بانك‌هاي كشور دريافت مي‌كنند و بانك‌ها نير معمولا بابت ارائه اين نوع سرويس از فروشگاه‌ها مبالغي بابت ضمانت دربافت مي‌كنند تا در مواردي كه از فروشگاه مربوطه شكايتي صورت گرفت مورد اجرا قرار دهند. استفاده از اين سيستم بيشتر در مواقعي مناسب است كه شما محصول خود را مي‌خواهيد به صورت الكترونيكي دريافت كنيد مانند خريد كارت اينترنت و ... . در پرداخت‌هاي آنلاين هميشه وقتي مي‌خواهيد مرحله پرداخت وجه را از طريق كارت انجام دهيد وارد سايت دومي خواهيد شد كه سايت بانك دريافت‌كننده وجه است كه عموما سايت‌هاي بانك سامان به آدرس sb24.com و يا سايت بانك پارسيان به آدرس pec.ir و يا سايت معتبر ديگر بانك‌ها مي‌باشد.

دقت كنيد بسياري از سارقان اينترنتي با راه‌اندازي سايت‌هايي شبيه سايت‌هاي بانك‌ها و آدرس‌هاي شبيه به آنها اقدام به كلاهبرداري نموده‌اند. اگر از مرورگر IE استفاده مي‌كنيد، بعد از ورود به صفحه پرداخت بانك، تصوير يك قفل زرد رنگ پايين صفحه مشاهده مي‌شود روي آن قفل دوبار كليك كنيد تا گواهينامه سايت بانك مذبور باز شود. در قسمت Issuedto آدرس بانك نوشته شده است. مثلا اگر وارد درگاه بانك پارسيان شده باشيد بايد
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید داخل اين قسمت نوشته شده باشد ولي اگر وارد قسمت پرداخت شديد و اين قفل زرد رنگ را نديديد، يا نام داده شده در قسمت Issuedto درست نبود، شماره كارت و رمز خود را وارد نكنيد چون نشان‌دهنده اين است كه اين سايت از نظر امنيتي تاييد شده نيست و يا اصلا سايت بانك نمي‌باشد و اطلاعات شما در اختيار افراد ديگري قرار خواهد گرفت.

شيوه خريد از طريق واريز به حساب
در اين روش براي خريد يك كالا بايد ساعت‌ها در صف بانك بايستيد تا مبلغ را به حساب فروشگاه واريز كرده سپس شماره فيش را در وب‌سايت وارد كنيد تا محصول موردنظر را براي شما ارسال كنند. اين شيوه يكي از بدترين شيوه‌هاي خريد اينترنتي است و حتي شايد نتوان آن را يك خريد اينترنتي قلمداد كرد! زيرا استفاده از تجارت الكترونيك بايد باعث سرعت و سهولت در خريد گردد، اما در اين روش شما دردسر بيشتري نسبت به خريد فيزيكي خواهيد داشت. از نظر امنيتي هم استفاده از اين روش خريد غيرعاقلانه است در پرداخت‌هاي الكترونيكي تمام سوابق تراكنش‌هاي مالي شما در سيستم ثيت مي‌شود و حتي مشخص است كه اين كالا در چه تاريخي و از چه فروشگاهي و با چه قيمتي خريداري شده است.

اما در حالتي كه شما به حساب فرد مبلغي واريز مي‌كنيد ممكن است هيچ وقت چيزي به دست شما نرسد و چون شما مبلغ را در بانك واريز كرده‌ايد و اين فروشگاه اينترنتي براي بانك شناخته شده نيست و فروشگاه ضمانتي هم به بانك نداده است اثبات اينكه شما مبلغي را بابت خريد محصول خاصي كه در اينترنت وجود داشته پرداخت كرده‌ايد مشكل‌تر است و رديابي آن سخت‌تر و يا اگر بر فرض فيش بانكي را گم كنيد كه اوضاع وخيم‌تر خواهد شد.

بسياري از سارقان از اين روش نيز براي كلاهبرداري‌هاي اينترنتي خود استفاده مي‌كنند و با راه‌اندازي يك سايت و ارائه يك محصول با قيمت وسوسه‌انگيز و ارائه شماره حساب از مشتريان مي‌خواهند مبالغ را واريز كنند. معمولا اين افراد درخواست مبالغ اندكي از مشتريان مي‌كنند، به طور مثال 3 تا 5 هزار تومان. به همين خاطر بيشتر افراد وقتي چيزي بدستشان نمي‌رسد در پي شكايت نمي‌روند، اما درنظر بگيريد اين افراد از هزاران نفر به اين شيوه كلاهبرداري مي‌كنند و مبالغ كلاني به جيب مي‌زنند!

خريد پستي
شايد بتوان گفت امن‌ترين روش خريد اينترنتي استفاده از سيستم پست خريد شركت پست باشد كه امروزه اغلب فروشگاه نيز از اين سرويس استفاده مي‌كنند. شما با استفاده از اين شيوه مي‌توانيد محصول خود را سفارش دهيد و محصول موردنظر توسط شركت پست براي شما ارسال شده و سپس مبلغ كالا را به مامور پست تحويل مي‌دهيد مي‌بينيد كه در اين روش شما با اطمينان خاطر و بدون اينكه پولي را از پيش پرداخت كرده باشيد مي‌توانيد محصول خود را خريداري كنيد. استفاده از اين روش براي كالاهايي كه ماهيت فيزيكي دارند بسيار مناسب است. هميشه سعي كنيد در فروشگاهي كه امكان خريد پستي وجود دارد از اين روش استفاده كنيد البته از اين شيوه در محصولاتي كه ماهيت فيزيكي ندارند مانند كارت اينترنتي و اطلاعات و حق عضويت و ... نمي‌توان استفاده كرد و بايد از شيوه پرداخت آنلاين استفاده شود.