PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : 2008 سالي سخت، 2009 سالي سخت‌تر



franch
08-02-2009, 14:27
ركود اقتصادي فراگير همچنان ادامه دارد و هر روز هم به تعداد قربانيان آن از ميان صنايع و بخش‌هاي مختلف افزوده مي‌شود. گوشي‌هاي موبايل هم به عنوان يك صنعت پررونق و بازاري داغ از اين جريان مصون نمانده‌اند.


اين همان اتفاقي است كه از ماه‌ها پيش براي توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان گوشي‌هاي موبايل به دغدغه‌اي نگران كننده تبديل شده و ذهن كارشناسان و تحليل‌گران اين صنعت را به خودش مشغول كرده است.

به اين ترتيب گزارشات و تحقيقات آماري انجام شده در اين زمينه هم اين موضوع را تصديق مي‌كنند.

آخرين گزارش منتشر شده از سوي موسسه تحقيقاتي IDC در اين مورد نشان مي‌دهد كه بازار جهاني گوشي‌هاي موبايل با وجود سپري كردن فصل چهارم سال 2008 با ميزان صادرات و فروش نسبتا معمولي، ركودي غيرمعمول را در كل سال گذشته تجربه كرده است.

براين اساس توليدكنندگان گوشي موبايل 289ميليون دستگاه گوشي را در فصل چهارم سال گذشته به سرتاسر جهان صادر كرده‌اند كه اين رقم در مقايسه با صادرات جهاني 8/330ميليون دستگاهي گوشي در فصل چهارم سال 2007، با كاهش 6/12درصدي همراه بوده است. از طرفي اين توليدكنندگان براي كل سال 2008 در نهايت
18/ 1ميليارد دستگاه گوشي موبايل را به دنيا صادر كرده‌اند كه اين ميزان نسبت به صادرات جهاني 14/1ميليارد دستگاه گوشي در سال 2007 تا 5/3درصد افزايش داشته است.

«رامون لياماس» مدير بخش تحقيقات موبايل موسسه IDC در اين مورد مي‌گويد: «فصل چهارم سال 2008 در حقيقت هجوم عوامل مختلف براي ايجاد چنين نتيجه‌اي را به همراه داشت. اين عوامل تركيبي از ضعف تقاضاي كاربران نهايي، ناپايداري وضعيت مالي و محدوديت اعتبارات مالي در دسترس بودند كه از ايجاد شرايط مناسب براي بازار جهاني موبايل در جهت تجربه افزايش معمولي ميزان صادرات در اين فصل جلوگيري كردند. با اين اوصاف انتظار داريم كه نيمه اول سال 2009، روزهاي بسيار سختي براي توليدكنندگان و حتي فروشندگان گوشي‌هاي موبايل باشد. در واقع اگر اين شرايط ادامه پيدا كند، بازار جهاني گوشي موبايل تا اواخر امسال و حتي تا سال 2010 هم به وضعيت پايدار گذشته برنخواهد گشت.

در واقع به عقيده كارشناسان اگر فقط يك نقطه قوت در سال 2008 وجود داشت، رشد گوشي‌هاي موبايل هوشمند بوده است. در اين سال صادرات جهاني گوشي‌هاي موبايل هوشمند در مقايسه با سال 2007 تا 5/22درصد افزايش داشته كه در حقيقت اين رقم در مقايسه با باقيمانده صنعت گوشي موبايل با سرعت بسيار بيشتري رشد كرده است.
«رايان ريت» يكي از تحليل‌گران موسسه IDC در اين باره اعلام كرده است: «در بازار‌هاي بزرگ مانند آمريكاي شمالي و EMEA (اروپا، خاورميانه و آفريقا) صادرات موبايل‌هاي هوشمند در سال 2008 به ترتيب تا 1/70 و 25درصد افزايش يافته است.
او معتقد است: «بخش گوشي‌هاي موبايل هوشمند در مقايسه با ديگر بخش‌هاي صنعت موبايل، منحصر به فرد است. قابليت‌هايي مانند انتقال و ذخيره اطلاعات و خدمات متنوع در اين نوع گوشي‌ها در مقايسه با گوشي‌هاي معمولي يكي از عوامل رشد صادرات آن‌ها در سال 2008 است. در واقع در صورتي كه توليد‌كنندگان قابليت‌هاي مختلف گوشي‌ها را افزايش دهند و اپراتورها هم بيشتر به سمت يارانه دادن براي خريد گوشي پيش بروند، بخش گوشي‌هاي هوشمند مي‌تواند ركود بازار گوشي‌هاي معمولي را هم پوشش داده و باعث رشد نهايي صنعت موبايل شود.»

آينده بازار
آنچه در پيش‌بيني اغلب كارشناسان وجود دارد اين است كه سال 2009 براي توليد‌كنندگان گوشي‌هاي موبايل، سازندگان قطعات سخت‌افزاري گوشي و حتي اپراتورها هم سال سخت‌تري نسبت به سال گذشته خواهد بود و آن‌ها مي‌بايست براي دوام اين صنعت، در جهت بازسازي ميزان سهم مصرف‌كنندگان در سرمايه‌گذاري‌هاي صنعت موبايل گام بردارند.

لياماس در اين مورد مي‌گويد: «كاهش قيمت‌ها و افزايش بازده عملي مي‌تواند سنگ بناي استراتژي همكاري در جهت رشد اين صنعت باشد. از طرفي توليدكنندگان هم بهتر است منابع و توانمندي‌هايشان را روي اهدافي مانند گوشي‌هاي موبايل هوشمند و خدمات متنوع آنها، متمركز كنند. علاوه بر اينها استفاده از سيستم‌عامل‌هاي كاربردي و مناسب هم مي‌تواند نقش مهمي در كل بازار داشته باشد.»

سهم مناطق مختلف جهان
بازار آمريكاي شمالي به عنوان يك بازار بزرگ سال 2008 را با كاهش صادرات متوالي فصلي و سالانه به پايان رساند. با اين حال بازار موبايل‌هاي هوشمند، اما رشد دو رقمي را در فصل چهارم نصيب بازار اين منطقه كرد. اين رشد در واقع به دنبال استراتژي توليدكنندگان برتر اين بازار يعني شركت‌هاي Apple و Research-In Motion براي ايجاد تركيبي از قابليت‌هاي مهم و كليدي در محصولاتشان، اتفاق افتاد.

در بازار آمريكاي لاتين، اما سقوط چشمگير نرخ سهام در بازار بورس به كاهش ميزان خريدهاي تجاري و مصرفي منجر شد. بازار موبايل‌هاي هوشمند، اما در فصل چهارم در اين منطقه هيچ تغييري را در ميزان فروش خود احساس نكرد.

بازار موبايل كشورهاي اروپاي غربي هم ضربه سختي از بحران مالي موجود خورد تا كاهش بي‌سابقه‌اي را در ميزان فروش خود تجربه كند. در اين ميان حتي بازار هميشه پررونق تعطيلات پايان سال و معرفي محصولات جديد هم نتوانست براي افزايش فروش اين بازار كفايت كند.

بازار موبايل اروپاي مركزي و شرقي، اما در وضعيت ركود، كاهش چشمگيري را در ميزان فروش و صادرات خود احساس نكردند.

بازار موبايل كشورهاي منطقه آسياي پاسيفيك و در راس آنها بازار چين در فصل چهارم سال 2008 وضعيت چندان اميدوار كننده‌اي نداشتند. اين اتفاق در واقع به دليل كاهش چشمگير ميزان خريد در اين منطقه به دنبال ركود اقتصادي، رخ داد.


توليدكنندگان برتر
NOKIA: بزرگترين توليدكننده موبايل دنيا فصل چهارم را به سختي پشت سرگذاشت. NOKIA در اين فصل با كاهش 27درصدي در ميزان فروش محصولات و خدمات خود در مقايسه با سال گذشته مواجه شد. از طرفي اخراج تعداد زيادي از كارمندان اين شركت هم تاثير بسياري بر روند رشد آن گذاشت. با اين حال NOKIA براي جلوگيري از ادامه اين روند سعي دارد تا با اضافه كردن قابليت اينترنت و پنج خدمات نقشه، موسيقي، پيام‌رساني، چند رسانه‌اي و بازي به گوشي‌هايش، اعتماد تعداد بيشتري از كاربران را به خودش جلب كند.

Samsung: اين توليد كننده كره‌اي با فروش كمتري نسبت به آنچه براي كل سال 2008 پيش‌بيني مي‌كرد، مواجه شد. در مقابل، اما افزايش تقاضا براي خريد گوشي‌هاي لمسي و هوشمند در بازار كشورهاي توسعه يافته و تقاضاي خوب كاربران كشورهاي در حال توسعه براي خريد گوشي‌هاي مجهز به دوربين‌هاي قدرتمند، اين شركت را در وضعيت پايدار و نسبتا مناسبي قرار داده است.

LG Electronics: اگر چه به دنبال كاهش ميزان فروش، سود خالص اين شركت براي اولين بار از فصل چهارم سال 2007 به عدد يك رقمي رسيد، اما LG در نهايت توانست در فصل چهارم سال 2008 و براي كل اين سال به جايگاه سوم در ميان توليدكنندگان برتر بازار جهاني موبايل صعود كند. اين شركت تصميم دارد براي حفظ جايگاه خود به عرضه مدل‌هاي جديد شامل گوشي موبايل مبتني بر سيستم عامل Android در فصل دوم سال 2009 روي بياورد.

Sony Ericsson: اين شركت به دنبال كاهش چشمگير فروش و سود حاصل از فروش به جايگاه چهارم در ميان توليدكنندگان برتر سقوط كرد. با اين حال اما sony ericsson تصميم دارد با انجام يك سرمايه‌گذاري بزرگ و شركت در «اتحاد گوشي گسترده»، وضعيت خود را در سال 2009 تغيير دهد.

Motorola: اين شركت آمريكايي به دنبال دومين فصل كاهش فروش خود در فصل چهارم، سال گذشته به جايگاه پنجم توليدكنندگان برتر بازار جهاني گوشي موبايل سقوط كرد. بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين اتفاق به دليل كاهش قابل توجه قيمت محصولات اين شركت و توليد گوشي‌‌هاي معمولي رخ داده است. Motorola، اما تصميم دارد اين ركود را با طراحي و توليد گوشي‌هاي موبايل هوشمند و مبتني بر سيستم عامل Android در سال 2009 جبران كند.