PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : اساسنامه شركت فناوري اطلاعات



franch
07-02-2009, 17:11
اساسنامه شركت فناوري اطلاعات پس از تائيد نهايي شوراي نگهبان به زودي و در قالب چهار فصل ابلاغ مي‌شود.

متن اساسنامه شركت فناوري اطلاعات كه به تائيد و تصويب نهايي شوراي نگهبان رسيده، به شرح زير است:

فصل اول: كليات و تعاريف
ماده 1- شركت فناوري اطلاعا كه در اين اساسنامه به اختصار «شركت» ناميده مي‌شود، از شركت مخابرات ايران منفك و به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات منتقل و اساسنامه آن به شرح زير اصلاح مي‌شود.

ماده 2 هدف از تشكيل عبارت است از:
1-2 مديريت، حمايت و ساماندهي امور مربوط به امنيت فضاي تبادل اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار بالاترين آمادگي الكترونيكي، توسعه اينترنت، توسعه فناوري اطلاعات و كاربردهاي آن در كشور.
2-2 هدايت بخش فناوري اطلاعا كشو ربه عنوان كارگزار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و ارائه سياست‌هاي حمايتي از بخش خصوصي براي فراگيركردن كاربرد فناوري اطلاعا در كشور.

ماده 3- مركز شركت در تهران مي‌باشد و شركت مي‌تواند با تصويب مجمع عمومي براي انجام وظايف قانوني خود شعبي در ساير مناطق كشور تأسيس و يا عندالاقضاء نسبت به انحلال آنها اقدام نمايد.
ماده 4- شركت داراي شخصيت حقوقي مستقل بوده و به صورت شكرت سهامي خاص اداره مي‌شود. همچنين شركت داراي استقلال مالي، اداري و استخدامي مي‌باشد كه بر اساس آيين‌نامه‌هايي كه در اين خصوص در چارچوب قوانين و مقررات تهيه و به تصويب مرجع ذي‌صلاح مي‌رسد اداره مي‌شود.
ماده 5- مدت فعاليت شركت نامحدود است.

ماده 6- سرمايه شركت ( 000/000/000/400) ريال مي‌باشد كه به ( 000/000/4) سهم (000/100) ريالي با نام تقيسم مي‌گردد و ( 100% ) سهام متعلق به دولت است.
تبصره – از تاريخ ابلاغ اساسنامه شركت، حداكثر به مدت يك سال، تاسيسات، لوازم، تجهزات، نيروي انساني و كليه اموال منقول و غيرمنقول مربوط از شركت مخابرات ايران و شركت‌هاي زيرمجموعه آن به شركت منتقل مي‌شود و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور بنا به درخواست شركت فناوري اطلاعات وفق قوانين و مقررات مربوط، اسناد مالكيت اراضي و املاك مورد انتقال در دفاتر مربوط را به نام شركت اصلاح مي‌نمايد.

فصل دوم: فعاليت و وظايف شركت
ماده 7- موضوع فعاليت و وظايف شركت عبارت است:
1- ارائه پيشنهادهاي لازم در زمينه راهبردها، سياست‌ها و برنامه‌هاي بلندمدت و ميان‌مدت فناوري اطلاعات و ارائه آن در چارچوب تعيين شده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات.
2- طراحي، بروزرساني و اصلاح معماري فناوري اطلاعات كشور جهت تصويب در مراجع ذيصلاح.
3- ساماندهي، نظارت و هدايت خدمات اينترنت و اينترانت در كشور به منظور كاهش وابستگي به شبكه جهاني اينترنت.

4- مميزي و ايجاد هماهنگي بين پروژه‌هاي ملي فناوري اطلاعات.
5- تهيه و پيشنهاد دستورالعمل‌ها، ضوابط، معيارها، آيين‌نامه‌هاي لازم و استانداردهاي فني و تخصصي مورد نياز براي قلمرو فناوري اطلاعات جهت تصويب در مرجع ذي صلاح.
6- عضويت و حضور در مجامع و اتحاديه هاي تخصصي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي در چارچوب وظايف شركت ويا به نمايندگي از وزرات ارتباطات و فناوري اطلاعات.
7- پيگيري مصوبات دولت و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حوزه فناوري اطلاعات.
8- يكپارچه‌سازي سيستم‌هاي -------- و نظارت بر اجراي صحيح آن در چارچوب سياست‌هاي مربوط.
9- مديريت، نظارت و ساماندهي خادم‌هاي نام‌هاي دامنه و آدرس‌هاي اينترنتي مورد استفاده در كشور.

10- بررسي، مطالعه و ساير اقدامات لازم براي توسعه فناوري، انتقال دانش فني، حمايت از توسعه فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي در زمينه‌هاي تخصصي مرتبط با وظايف شركت.
11- ايجاد، توسعه نگهداري و بهره‌برداري از مراكز داده ملي اينترنتي به منظور ميزباني و حفظ داده‌هاي حساس دولتي.
12- جمع‌آوري، اندازه‌گيري، تحليل و پيشنهاد ارتقاء شاخص‌هاي توسعه فناوري اطلاعات و كاهش شكاف ديجيتالي جهت تصويب در مراجع ذيصلاح.
13- تهيه، تدوين و هماهنگي برنامه‌هاي امنيتي و مديريت مخابرات در حوزه فناوري اطلاعات در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌الملل.
14- مديريت، نظارت و سامادهي مراكز فوريت‌هاي امنيتي فضاي تبادل اطلاعات كشور.
15- كمك به تامين زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري توسعه كاربردهاي الكترونيكي و نرم‌افزارهاي متن‌باز.
16- تهيه و تصيب دستورالعمل‌ها و ضوابط مورد نياز و رتبه‌بندي پيمانكاران، ناظران و مشاوران در قلمرو فناوري اطلاعات.

17- تهيه و پيشنهاد ضوابط و دستورالعمل‌هاي حفظ سرمايه‌هاي مادي و معنوي، اسرار كسب‌وكار و مالكيت خصوصي در فضاي تبادل اطلاعات به مراجع ذيصلاح و نظارت بر اجراي آنها در چارچوب مقررات مربوطه.
18- رفع اختلاف در حوزه فناوري اطلاعات بين طرف‌هاي دعوي در موارد غيرفضايي.
19- ارائه خدمات مشاوره در حوزه فناوري اطلاعات.
20- مبادرت به انجام هر گونه فعاليت كه منطبق با هدف شركت باشد.
تبصره- شركت مجاز به ايجاد شركت و يا سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي ديگر نمي‌باشد.

فصل سوم: اركان شركت
ماده 8- اركان شكرت عبارت است از:
1- مجمع عمومي
2- هيات‌مديره و مديرعامل
3- بازرس (حسابرس)

4- ماده 9- مجمع عمومي شركت از اعضاي زير تشكيل مي‌شود:
1- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات (رئيس مجمع عمومي)
2- وزير امور اقتصادي و دارايي
3- وزير بازرگاني
4- وزير صنايع و معادن
5- معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور
ماده 10- مجامع عمومي عادي
الف) مجمع عمومي عادي
ب) مجمع عمومي فوق العاده

ماده 11- مجمع عمومي عادي حداقل سالي دو بار تشكيل خواهد شد. يك بار براي استماع و رسيدگي به گزارش هيات‌مديره و بازرس (حسابرس) شركت و اتخاذ تصميم نسبت به صورت‌هاي مالي و ساير موضوعاتي كه با رعايت قوانين و مقررات در دستور جلسه مجمع عمومي قرار گرفته است. بار دوم جهت رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به بودجه سال آتي و برنامه‌ها و خط‌مشي آتي شركت و ساير موضوعاتي كه در دستور جلسه مجمع قيد شده است.
ماده 12- مجمع عمومي عادي با حضور اكثريت و مجمع فوق‌العاده با حضور كل اعضا رسميت خواهد داشت و تصميمات مجمع عمومي عادي با اكثريت آراء و تصميمات مجمع عمومي فوق‌العاده با ذكر تاريخ و محل تشكيل و دستور جلسه حداقل ده روز قبل از انعقاد مجمع عمومي به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتي كه در دستور مجمع عمومي قرار دارد بايد همراه دعوتنامه براي اعضاي مجمع عمومي ارسال شود.

ماده 13- وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي به شرح زير مي‌باشد:
1- اتخاذ تصميم نسبت به سياست‌هاي كلي و ‌هاي عملياتي آتي شركت
2- رسيدگي و اظهارنظر و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش عملكرد سالانه، صورت‌هاي مالي و بودجه شركت
3- اتخاذ تصميم نسبت به اندوخته‌ها و نحوه تقسيم سود ويژه شركت با رعايت قوانين و مقررات
4- انتخاب يا عزل اعضاي هيئت‌مديره و بازرس (حسابرس) شركت
5- تعيين حقوق و مزاياي اعضاي هيئت‌مديره با رعايت مصوبات شوراي حقوق و دستمزد و تعيين پاداش اعضاي ياد شده با رعايت قوانين و مقررات مربوط
6- تعين حق‌الزحمه بازرس (حسابرس) شركت
7- اتخاذ تصميم در خصوص اصلاح آيين‌نامه مالي، معاملاتي، استخدامي و رفاهي شركت با رعايت قوانين و مقررات مربوط و ارائه آنها به مراجع ذي‌صلاح براي تصويب نهائي
8- اتخاذ تصميم در خصوص تعرفه‌هاي خدمات مرتبط با شركت در چارچوب قوانين و مقررات مربوط و ارائه آن به مراجع ذي‌ربط براي تصويب

9- اتخاذ تصميم نسبت به ساختار كلان شركت، شرح وظايف و تعيين سقف پست‌هاي شركتي موردنياز و برنامه‌هاي جذب نيروي انساني با رعايت قوانين و مقررات مربوط پس از تاكيد مراجع ذي‌ربط
10- اتخاذ تصميم نسبت به پيشنهاد هيئت‌مديره در مورد صلح و سازش در دعاوي و ارجاع امر به داوري و تعيين داور و همچنين استرداد دعوا با رعايت قوانين و مقررات مربوط
تبصره- در مواردي كه صلح و سازش در دعاوي و ارجاع امر به داوري و تعيين داور و همچنين استرداد دعوا مربوط به اموال عمومي باشد، رعايت اصل ( 139) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران الزامي خواهد بود.
11- تعيين روزنامه كثيرالانتشار به منظور درج آگهي‌هاي شركت

12- اتخاذ تصميم نسبت به ساير موضوعاتي كه طبق قوانين و مقررات و مفاد اين اساسنامه مستلزم تصويب مجمع عمومي عادي شركت است و در دستور جلسه مجمع عمومي قيد شده است.
تبصره – گزارش عملكرد سالانه هيات‌مديره و صورت‌هاي مالي شركت و گزارش بازرس (حسابرس) بايد حداقل دو هفته قبل از تشكيل جلسه در اختيار كليه اعضاي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات مربوط
ماده 14- وظايف مجمع عمومي فوق‌العاده به شرح زير مي‌باشد:
1- اتخاذ تصميم نسبت به افزايش يا كاهش سرمايه شركت و پيشنهاد به مراجع ذي صلاح براي تصويب
2-بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به اصلاح يا تغيير مواد اساسنامه شركت در چارچوب قوانين و پيشنهاد به مراجع ذي صلاح براي تصويب
3- بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به انحلال شركت در چارچوب قانون و پيشنهاد به مراجع ذيصلاح براي تصويب
ماده 15- هيات‌مديره شركت مركب از پنج عضو اصلي خواهد بود كه به پيشنهاد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و تصويب مجمع عمومي عادي از بين افراد با تحصيلات عالي و داراي سابقه مديريت و صاحب نظر در تخصص‌هاي مرتبط با فعاليت‌هاي شركت با اولويت كاركنان شركت براي مدت دو سال انتخاب مي‌شوند و پس از انقضاي مدت تا زماني كه تجديد به عمل نيامده است، در سمت خود باقي خواهند بود و انتخاب مجدد آنها براي دوره‌هاي بعد مجاز است.

تبصره 1- اعضاي هيات‌مديره بايد به طور تمام وقت به خدمت در شكرت اشتغال داشته باشند و قبول و تصدي هر گونه شغل موظف يا غيرموظف در خارج از شركت براي آنها ممنوع مي‌باشد ولي اشتغال در اموري كه صرفاً جنبه تدريس داشته باشد به نحوي كه در اداره شكرت اخلالي پيش نيايد با موافقت رييس مجمع عمومي شركت مجاز مي‌باشد. هر يك از اعضاي هيات‌مديره به ترتيبي كه هيات‌مديره مشخص مي‌نمايد، راهبري حوزه‌اي از فعاليت‌هاي شركت را عهده‌دار خواهند بود.
تبصره 2- اعضاي هيات‌مديره از بين خود يك نفر را به عنوان رئيس هيات‌مديره انتخاب و يك نفر به عنوان رييس هيئت‌مديره در حكم معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خواهد بود.
ماده 16- در صورت فوت، حجر، استعفاء يا بركناري هر يك از اعضاي هيات‌مديره، جانشين طبق ماده ( 15) اين اساسنامه براي بقيه مدت تعيين خواهد شد.

ماده 17- جلسات هيات‌مديره با حضور اكثريت اعضاء رسميت مي‌يابد و تصميمات حداقل با سه رأي موافق اتخاذ خواهد شد.
ماده 18- جلسات هيات‌مديره در هر موقع بنا به دعوت رييس هيات‌مديره و حداقل ماهي يك بار به طور منظم در محل شركت تشكيل و دستور جلسه يك هفته قبل از تشكيل جلسه توسط رييس هيات‌مديره براي اعضا ارسال خواهد شد. در موارد اضطراري رعايت تشريفات مزبور با تشخيص رييس هيات‌مديره الزامي نخواهد بود.
تبصره – اداره جلسات هيات‌مديره با رييس هيات‌مديره و در غياب او با نايب رييس هيات‌مديره مي‌باشد.
ماده 19- هيات‌مديره داراي دفتري خواهد بود كه صورتجلسه هيات مديره 9 با لحاظ نمودن نظر اعضا در آن درج و به امضا خواهد رسيد. يك نسخه از مصوبات هيات‌مديره حداكثر ظرف پنج روز به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فرستاده مي‌شود.

ماده 20- هيات مديره براي انجام هر گونه عمليات و معاملاتي كه مربوط به موضوع فعاليت شركت بوده و اتخاذ تصميم درباره آنها در حيطه وظايف مجامع عمومي قرار نگرفته باشد با رعايت قوانين و مقررات داراي اختيارات كامل است. هيات‌مديره به ويژه دارار وظايف و اختيارات زير مي‌باشد:
1- پيشنهاد خط‌مشي و برنامه‌هاي كلان شركت به مجمع عمومي
2- تاييد برنامه عملياتي شركت براي ارائه به مجمع عمومي جهت تصويب
3- رسيدگي و تاييد بودجه سالانه =، گزارش عملكرد سالانه و صورت‌هاي مالي شركت و ارائه آن به مجمع عمومي
4- تاييد آيين‌نامه‌هاي مالي، معاملاتي، استخدامي و رفاهي شركت و ارائه آن به مجمع عمومي براي اتخاذ تصميم با رعايت قوانين و مقررات مربوط
5- تصويب ضوابط مربوط به مبادله اطلاعا علمي، فني، صنعتي و بازرگاني در زمينه‌هاي مرتبط با فعاليت شركت و مفاد اين اساسنامه
6- بررسيب و تصويب اخذ وام و اعتبار به پيشنهاد مديرعامل و در قالب مصوبات مجمع عمومي با رعايت قوانين و مقررات مربوط
7- انجام تمهيدات لازم جهت حسابرسي داخلي نسبت به عمليات، معاملات و كليه فعاليت‌هاي شركت
8- بررسي و پيشنهاد اصلاح يا تغيير مواد اساسنامه به مجمع عمومي جهت اتخاذ تصميم با رعايت قوانين و مقررات مربوط
9- بررسي ساختار كلان شركت و سقف پست‌هاي سازماني و برنامه جذب و تعذديل نيروي انساني و پيشنهاد آن به مجمع عمومي
10- تصويب تشكيلات تفصيلي شركت در چارچوب كلان شركت و اعلام به مجمع عمومي طبق قوانين و مقررات
11- بررسي و پيشنهاد در مورد صلح و سازش در دعاوي و ارجاع به داوري و تعيين داور و همچنين استرداد دعوا به مجمع عمومي با رعايت قوانين و مقررات مربوط
12- انتخاب، تعيين حقوق و مزايا و عزل مديرعامل
13- بررسي و تصويب دستورالعمل‌هاي داخلي لازم براي اداره شركت
14- تشخيص مطالبات مشكوك‌الوصول و بررسي و پيشنهاد درباره مطالبات لاوصول براي اتخاذ تصميم به مجمع عمومي با رعايت قوانين و مقررات مربوط

تبصره – هيات‌مديره به مسئوليت خود مي‌تواند قسمتي از اختيارات خود را به مديرعامل تفويض نمايد.
ماده 21- مديرعامل بالاترين مقام اجرايي شركت مي باشد كه براي مدت 2 سال از بين اعضاي هيات‌مديره يا خارج از آن توسط هيات‌مديره انتخاب و با حكم وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات منصوب مي‌شود. مديرعامل مي‌تواند با تصويب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومي در عين حال رييس هيئت‌مديره شركت نيز باشد.

ماده 22- مديرعامل شركت در حدود اختياراتي كه توسط هيات‌مديره به او تفويض شده است نماينده شكرت محسوب و از طرف شركت حق امضاء دارد.
تبصره – مديرعامل مي‌تواند بخشي از وظايف و اختيارات خود را به هر يك از كاركنان شركت تفويض نمايد.
ماده 23- مديرعامل نماينده قانوني شركت در كليه مراجع اداري و قضايي بوده و براي دفاع از حقوق شركت و تعقيب دعاوي و طرح آن اعم از كيفري و حقوقي حق توكيل به غير را دارد. مديرعامل مي‌تواند با رعايت مفاد بند ( 10) ماده (13) اساسنامه نسبت به صلح و سازش در دعاوي و ارجاع موارد به داوري و تعيين داور و همچنين استرداد دعوي اقدام نمايد.
ماده 24-كليه چك‌ها، اسناد، اوراق مالي، قراردادها واسناد تعهد آور شركت بايد به امضاي مديرعامل يا نماينده وي و يكي از اعضاي هيات‌مديره برسد. مكاتبات اداري به امضاي مديرعامل يا نماينده وي خواهد رسيد. ضمناً كليه چك‌ها علاوه بر امضاي ياد شده به امضاي ذيحساب و يا نماينده مجاز وي خواهد رسيد.

ماده 25- شركت اداراي بازرس (حسابرس) خواهد بود كه با رعايت قوانين و مقررات مربوط و تصويب مجمع عمومي براي مدت يك سال انتخاب مي‌شود و تا زماني كه جانشين وي انتخاب نشده باشد به وظايف خود ادامه خواهد داد.
اهم وظايف بازرس (حسابرس) به شرح زيل است:
1- تطبيق عمليات شركت با قوانين و مقررات مربوط و اين اساسنامه و آيين‌نامه‌هاي اختصاصي و بودجه مصوب.
2- رسيدگي به صورت‌هاي مالي شركت طبق استانداردهاي حسابرسي و ارائه گزارش نتايج رسيدگي‌هاي انجام شده به مجمع عمومي و هيات‌مديره شركت
3-پيشنهاد نظرات مفيد به هيات‌مديره شركت
4- ساير وظايف پيش‌بيني شده در قوانين و مقررات مربوط
تبصره 1– اقدامات بازرس در اجراي وظايف خود نبادي مانع جريان كارهاي عادي شركت گردد.
تبصره2- مجمع عمومي عادي در مواردي كه بازرس اصلي را بر اساس قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفه اي حسابداران ذيصلاح به عنوان حسابدار رسمي- مصوب 1372- انتخاب كرده باشد ، مي تواند بازرس عملي‌البدل را نيز بر اساس همان قانون انتخاب كند تا چنانچه بازرس و حسابرس اصلي قادر به انجام وظايف خود نبود حسب تشخيص رييس مجمع عمومي به وظايف خود عمل نمايد.

فصل چهارم: امور مالي
ماده 26- سال مالي شركت از اول فروردين ماه تا پايان اسفند ماه همان سال است.
ماده 27- صورتهاي مالي شركت بايد با رعايت استانداردهاي حسابداري تهيه و در موعد مقرر در اختيار بازرس ( حسابرس) قرار داده شود.
ماده 28- شركت مكلف است هر سال معادل ده درصد ( 10%) سود ويژه خود را به منظور افزايش بنيه مالي به عنوان اندوخته قانوني منظور نمايد تا وقتي كه اندوخته ياد شده معادل سرمايه ثبت شده شركت شود.
ماده 29- شكرت مكلف است هر سال معادل بيست درصد ( 20%) سود ويژه خود را به عنوان اندوخته احتياطي منظور و پس از آنكه ميزان اندوخته به يك دهم سرمايه بالغ گرديد احتساب اندوخته احتياطي منوط به تصميم مجمع عمومي خواهد بود.
ماده 30- شركت مجاز است با رعايت قوانين و مقررات مربوط نسبت به افتتاح حساب جاري به ارزهاي خارجي در يكي از بانك‌هاي دولتي اقدام و تمام درآمد ارزي شركت حاصل از تصفيه حساب‌هاي ارزي را در اين حساب واريز نمايد.
ماده 31- تصويب صورت‌هاي مالي شركت از طرف مجمع عمومي به منزله مفاصا حساب هيات‌مديره در همان دوره تلقي مي‌شود.

فصل پنجم: ساير مقررات
ماده 32- هيات‌مديره، مديرعامل و كاركنان شركت مكلف و مسئول حفظ و اسرار و كليه سرمايه‌هاي اطلاعاتي در اختيار شكرت مي‌باشد و در صورت تخلف به مجازات مقرر در قوانين مربوط محكوم خواهند شد.
ماده 33- شركت مجاز است با موافقت وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رعايت قوانين و مقررات مربوط در صورت لزوم از خدمت اتباع واجد شرايط كشورهاي ديگر كه روابط سياسي حسنه با دولت جمهوري اسلامي ايران دارند براي مدت معين استفاده نموده و اقدامات لازم براي تربيت جانشين آنها در اسرع وقت به عمل آورد.