ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نسل بعدي سفينه ها



farbod123
05-02-2009, 15:25
مترجم : يونس بخشي

شايد بشقاب هاي پرنده ديگر يك فريب يا جعل علمي نباشد. آقاي سوبرتا روي يكتن ازپرفيسوران همكار در رشته انجنيري فضا و كيميا در دانشگاه فلوريدا درخواستي را براي طرح و ساخت سفينه فضايي شبيه بشقاب هاي پرنده كه بار ها در فلم هاي امريكايي ديده شده، تحويل داده است.

اما آقاي روي اين طرح خود را " وسيله نقليه فضايي بدون بال الكترو مقناطيسي" يا WEAV مي نامد. مدل اوليه طراحي شده آن بسيار كوچك ( كوچكتر از شش انچ) مي باشد كه نصب باطري ها در خود آن مناسب مي باشد.

روي مي گويد " طرح را مي توان از نظر مقياس و اندازه بزرگ ساخت اما كار نظري بايد روي شكل بزرگتر آن انجام شود. حتي از اين نمونه ميناتوري و كوچك مي توان استفاده زيادي كرد. نقش عمده و اساسي آن تجسس و هدايت خواهد بود. يعني اين سفينه كوچك را مي توان طوري طراحي كرد كه يك كمره با نور لازم در آن نصب گردد و از فاصله هاي بسيار دور كنترول شود. نيروي هوايي ايالات متحده و ناسا به اين طرح علاقمند شده اند و دانشگاه نيز در صدد آن است تا جواز اين طرح را رسمي كند. اين يك تدبير بديع است و در صورت موفق انقلابي را ايجاد خواهد كرد."

مواد سوخت يا انرژي لازم براي اين وسيله توسط يك پديده بنام هايدروديناميك مقناطيسي Magneto hydrodynamics تهيه مي گردد كه در زمان عبور يا حركت رسانايي (هدايت كننده) از يك ميدان يا جريان مقناطيسي ايجاد مي شود. اما براي اين سفينه جريان هدايت كننده توسط قطب هاي مقناطيسي كه سطح سفينه را پوشانيده و هواي اطراف آن را به پلازما تبديل مي كند، ايجاد مي شود.

نيروي ايجاد شده در اثر عبور يك جريان الكتريكي از ميان پلازما هواي اطراف را فشار مي دهد و چرخش ايجاد شده در هوا حركت و سرعتي ايجاد مي كند كه مي تواند در برابر تندباد، پايدراي بوجود بياورد. با هدف وسيع ساختن ميدان تماس ميان هوا و سفينه، طرح آقاي روي اندكي ميان تهي و پيوسته كج و شبيه يك ماهي تابه است كه بوسيله الكترومقناطيس پرواز مي كند.

يكي از وجه هاي انقلابي اين طرح استفاده از هايدرو ديناميك مقناطيسي است كه در آن سفينه هيچ بخش متحرك نخواهد داشت. نبود بخش يا قسمت هاي ميكانيكي سفينه هاي سنتي ، مانند يك انجن تعبيه شده يا جت، بايد اطمينان چشمگيري براي اين سفينه بوجود بياورد. اين طرح در ضمن امكان نشست و پرواز عمودي را براي سفينه مي دهد.

تا كنون هيچ سفينه فضايي با سوخت پلازما بصورت موفقانه پرواز ننموده. اين گونه طرح ها در فضا، جائيكه نيروي جاذبه و كشندگي بسيار كم است، بسيار موفق مي باشند. اما اگر بخواهيم كه يك سفينه در داخل اتموسفر زمين پرواز كند، در آنصورت به نيروي عظيم پيش ران يا موتور نياز خواهيم داشت.
منبع:هوپا

seymour
12-02-2009, 23:25
حالا جدا از این قضایای تئوریک، الان این یه بحث خیلی جدی ایه که بعد از شاتل ها که قراره سال 2010 بازنشسته بشن (یعنی میشه حدود 10 تا پرواز دیگه) ، چه چیزی جاشون رو بگیره ؟ ... سال 2005 بود که ناسا بصورت جدی به بوئینگ/لاکهید مارتین/نورثروپ (سه تا غول صنعت هوافضا) گفتش که ایده بدن ... الان جدی ترین طرح Ares هستش (اگه اشتباه نکنم مال لاکهید مارتین) که واقعا دیگه به مرحله رسمی و اجرایی رسیده (احتمالا 2014) ...


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


ولی واقعا شاتل ها ماندگار هستن ... و من اعتراف می کنم اولین بار که تاریخ رسمی بازنشستگی شون اعلام شد ، یه نم اشکی اومد تو چشمام ... به جون خودم .. [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

مرتضی nvcd
16-02-2009, 16:03
ولی واقعا شاتل ها ماندگار هستن ... و من اعتراف می کنم اولین بار که تاریخ رسمی بازنشستگی شون اعلام شد ، یه نم اشکی اومد تو چشمام ... به جون خودم ..

باهات موافقم ... نمی شه هیچ وقت چنین دست ساخته های بشر رو فراموش کرد ... من که بهشون می گم ارزوهای براورده شده بشر ...

ارزوی اینکه با یه سفینه ( همه پرنده های فضایی در قدیم به این اسم بودن ) بتونیم هم بریم فضا و هم مثل هواپیما برگردیم زمین ... شاید باورش سخت باشه ولی واقعا شاتل یه روزی ارزوی دانشمندان نجومی بوده ...

مثل اینکه اعلام کردن برای ماندگار شدن شاتل ها ... اونا به صورت قطعه قطعه به موزه های مختلف می فروشن .. تا این ارزوی براورده شده بشر تا سالیان سال برای نسل های بعدی ماندگار بمونه ...

ممنون

مرتضی

omid2020-com
20-03-2009, 21:27
این عکسی که گذاشتید همون Ares هستش؟
این چطور قراره برگرده زمین؟

seymour
20-03-2009, 22:19
این عکسی که گذاشتید همون Ares هستش؟
این چطور قراره برگرده زمین؟
آره - این Ares I هستش ... عین موشک های کلاسیک ... یعنی یه سفینه کوچکتری رو با خودش حمل می کنه (احتمالاً Orion) که بعدا اون با همون روش مرسوم (چتر نجات) برمی گرده به زمین ..


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

omid2020-com
20-03-2009, 23:28
آره - این ares i هستش ... عین موشک های کلاسیک ... یعنی یه سفینه کوچکتری رو با خودش حمل می کنه (احتمالاً orion) که بعدا اون با همون روش مرسوم (چتر نجات) برمی گرده به زمین ..






چرا این شکلی؟
مگه روش شاتلها بد بوده که عوض کردن؟
من شنیدم شاتلها بعد از رسیدن به استگاه فضایی، به استگاه وصل میشدن و استگاه رو کمی بالاتر میبردن (به این علت که جاذبه زمین ایستگاه رو به سمت خودش میکشه) آیا این سفینه این کار رو میکنه؟

seymour
21-03-2009, 20:58
چرا این شکلی؟
مگه روش شاتلها بد بوده که عوض کردن؟
دقیقا همینه..یعنی وقتی که طراحی جدید ، کاملا ایده شاتل ها رو کنار می زنه و برمی گرده به همون طراحی کلاسیک ، معناش اینه که مفهوم شاتل رو کلا رد کرده ان .. این یه واقعیت بود که شاتل ها بخصوص از نظر هزینه و البته چه از نظر کارآیی ، امنیت ، طراحی و ... نتونست به اون اهدافی که واسه اش در نظر گرفته بودن برسه ... و البته مساله اطمینان (همون چیزی که همیشه شاهدش هستیم؛ مثلا اینکه پروازها به دلایل مختلف ، به تاخیر میفتن یه نمونه اشه)


اصلا معتقدن که هزینه های سنگین شاتل ، باعث شده که ناسا خیلی پروژه های جنبی اش رو بی خیال بشه و خب اینم یه بحثه خیلی مهمه (بخصوص در زمینه فرستادن انسان به فراتر از مدار زمین)


من شنیدم شاتلها بعد از رسیدن به استگاه فضایی، به استگاه وصل میشدن و استگاه رو کمی بالاتر میبردن (به این علت که جاذبه زمین ایستگاه رو به سمت خودش میکشه) آیا این سفینه این کار رو میکنه؟
این حرفی که در مورد افول تدریجی ارتفاع ایستگاه زدید ، کاملاً درسته ... و اینکه شاتل ها می تونن باعث افزایش ارتفاع مجددش بشن هم درسته .. اما ایستگاه برای تصحیح ارتفاعش صرفاً متکی به شاتل ها نیست و فکر نکنم این چندان مهم باشه که پروژه آرس هم قادر به این کار هست یا نه ... ایستگاه دو تا موتور داره که می تونن این کار رو بکنن ، و البته سفینه های دیگه که با موشک میرن مثل پروگرس (مال روس ها) و atv (مال اروپایی ها) هم می تونن این کار رو بکنن ...

omid2020-com
22-03-2009, 22:21
این حرفی که در مورد افول تدریجی ارتفاع ایستگاه زدید ، کاملاً درسته ... و اینکه شاتل ها می تونن باعث افزایش ارتفاع مجددش بشن هم درسته .. اما ایستگاه برای تصحیح ارتفاعش صرفاً متکی به شاتل ها نیست و فکر نکنم این چندان مهم باشه که پروژه آرس هم قادر به این کار هست یا نه ... ایستگاه دو تا موتور داره که می تونن این کار رو بکنن ، و البته سفینه های دیگه که با موشک میرن مثل پروگرس (مال روس ها) و atv (مال اروپایی ها) هم می تونن این کار رو بکنن ...
جایی که من این موضوع رو خوندم این طور نوشته بود
جریان مربوط به سقوط کلمبیا میشد که بعد از اون اگه اشتباه نکنم یکی دو سالی قرار شد شاتل پرتاب نشه
نویسنده نوشته بود مشکل اصلی مربوط به ایستگاه بین الملی میشه و اینکه وقتی شاتل نیست ایستگاه مشکل از دست دادن ارتفاع رو داره و همینطور نوشته بود که سفینه های روسی نمی تونن این کار رو بکنن (شاید نمی تونند به خوبی شاتل این کار رو بکنن)

seymour
23-03-2009, 20:35
جایی که من این موضوع رو خوندم این طور نوشته بود
جریان مربوط به سقوط کلمبیا میشد که بعد از اون اگه اشتباه نکنم یکی دو سالی قرار شد شاتل پرتاب نشه
نویسنده نوشته بود مشکل اصلی مربوط به ایستگاه بین الملی میشه و اینکه وقتی شاتل نیست ایستگاه مشکل از دست دادن ارتفاع رو داره و همینطور نوشته بود که سفینه های روسی نمی تونن این کار رو بکنن (شاید نمی تونند به خوبی شاتل این کار رو بکنن)
دقیقا کجا خوندی ؟ ... منبع چی بوده ؟ ... نه - متکی صرف به شاتل ها نیست ..


بهرحال مثلا این لینک ها رو برای مطالعه بیشتر چک کن :


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
(صفحه اصلی مال ناسا - پاراگراف سوم از بخش دوم رو بخون)

و


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
(صفحه ناسا که گزارش ماموریته - پاراگراف آخر رو ببین)