PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : افزایش تلاش توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای متن‌باز بر پایه Cloud



franch
02-02-2009, 16:00
بر اساس نتايج حاصل از آخرين بررسي‌هاي مرکز Evans Data در حوزه نرم‌افزارهاي متن‌باز،‌ حدود نيمي از شرکت‌هايي که در زمينه توسعه نرم‌افزارهاي متن‌باز فعاليت مي‌کنند در نظر دارند ابزارهايي را به عنوان خدمات اينترنتي بر مبناي سرويس‌هاي مبتني بر Cloud عرضه کنند.

اين بررسي‌ها نشان داد، 40 درصد مراکز توسعه‌دهنده نرم‌افزار به دنبال اين هدف هستند. از اين تعداد شرکت‌ها، 29 درصد در نظر دارند از Google App Engine استفاده کنند، اين در حالي است که 15 درصد تاکيد دارند تا از سرويس‌هاي Amazon استفاده کنند.

در حال حاضر ديگر شرکت‌هايي که خدمات Cloud را عرضه مي‌کنند شامل IBM، مايکروسافت و Salesforce مي‌شوند و به گفته شرکت Evans چندان محبوب و مردمي نيستند.

"جان اندروس"(John Andrews) مديرعامل شرکت Evans Data طي بيانيه‌اي گفت: «با افزايش هزينه انرژي، کارمند و منابع مربوط به پايگاه‌هاي داده، شرکت‌هاي تجاري به نويد‌ها و قول‌هاي داده شده ترغيب شده‌اند: حرکت به سوي زيرساخت‌ها و ابزارهاي سازماني شرکت‌هاي توسعه‌دهنده نرم‌افزي مبتني بر خدمات Cloud. بسياري از شرکت‌ها از اين مدل استفاده مي‌کنند تا نه تنها هزينه‌ زيرساخت‌هاي خود را کاهش دهند،‌ بلکه به طور همزمان قابليت‌هاي کامپيوتري و محاسباتي خود را بيشتر کنند».

براي ديگر کانال‌ها، بيشتر نرم‌افزارهاي متن‌باز که ميزان آن‌ها حدود 30 درصد اعلام شده است، از طريق پورتال‌هاي OSS توزيع مي‌شوند. اما آن‌ دسته از مراکزي که محصولات خود را از طريق فروشگاه‌هاي عرضه کننده خدمات تلفن‌همراه ارايه مي‌دهند، بيشتر از ديگر مراکز کسب درآمد مي‌کنند.

اين مطالعات که روي بيش از 360 مرکز توسعه‌دهنده نرم‌افزارهاي متن‌باز صورت گرفت، در نوامبر 2008 انجام شد و نشان داد که 52 درصد اين افراد از سيستم‌عامل لينوکس در يک فضاي مجازي استفاده مي‌کنند و MySQL به عنوان يک پايگاه داده متن‌باز مناسب براي آن‌ها محسوب مي‌شود و بيش از نيمي از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار آن را در برخي طرح‌هاي خود به کار مي‌گيرند.

دوسوم مراکزي که در اين بررسي‌ها شرکت کرده ‌بودند، يکي از پايگاه‌هاي داده SQL را به صورت تجاري يا متن‌باز کار مي‌بردند و تنها 10 درصد سيستم‌هاي مديريت پايگاه داده غير SQL را به کار مي‌گرفتند. علاوه بر اين، يک‌پنجم افراد زبان برنامه‌نويسي Flex را در برخي مواقع مورد استفاده قرار مي‌دادند.