PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : توليد نمونه صنعتي cwdm براي انتقال اطلاعات در فواصل كوتاه



franch
01-02-2009, 13:39
نمونه صنعتي cwdm كه امكان انتقال اطلاعات در فواصل كوتاه شهري و بين شهري را فراهم مي‌كند در مركز تحقيقات مخابرات ايران توليد شده و در مرحله تائيد نمونه است.


غلامرضا داداش‌زاده - رئيس پژوهشكده فناوري ارتباطات مركز تحقيقات مخابرات ايران - در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب درباره پروژه‌هاي مركز در مباحث ارتباطات نوري به ساخت نمونه صنعتي cwdm اشاره و اظهار كرد: موفق شديم نمونه صنعتي cwdm را توليد كنيم و با يك شركت داخلي جهت توليد انبوه محصول مذاكراتي شده است تا توليدات در شبكه مخابرات كشور قرار بگيرد.

وي به توليد نمونه‌اي با ظرفيت بالاتر اشاره و تصريح كرد: اميدواريم بتوانيم نمونه نيمه صنعتي dwdm را تا پايان امسال در مركز توليد كنيم؛ اين قطعه با 33 كانال در شبكه زيرساخت و شبكه‌هاي پرظرفيت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و اين هم ازموفقيت‌هايي است كه تا دو ماه آينده شاهد آن خواهيم بود.

داداش‌زاده ادامه داد: اين سيستم‌ها تا به حال وارداتي بوده و از آنجا كه جزء لبه‌هاي تكنولوژيكي صنعت مخابرات نوري محسوب مي‌شوند قرار گرفتن آنها در رديف توليدات داخلي مي‌تواند صرفه اقتصادي زيادي براي كشور داشته باشد. درست است كه حجم استفاده از اين قطعات كم است اما چون در شبكه زيرساخت كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد هر مقدار توانمندي خود را در توليد آن بالا ببريم توانسته‌ايم امنيت كشور را تضمين كنيم.

وي با بيان اين كه اگر بتوانيم قرارداد انتقال دانش جهت توليد cwdm را تا آخر دي ماه ببنديم در شش ماه آينده اولين محصول cwdm را خواهيم داشت افزود: شايد بتوانيم تا پايان سال نمونه آزمايشگاهي و نزديك به نمونه نيمه صنعتي dwdm را داشته باشيم همچنانكه فرآيندي هم براي تبديل به نمونه نيمه صنعتي خواهيم داشت.

او در پايان خاطر نشان كرد: هزينه‌هاي مربوط به توليد انبوه اين تجهيزات از سوي شركتي كه كار را قبول كرده پرداخت خواهد شد. براي حمايت از تحقيقات اين طرح برون سپاري شده مركز تحقيقات مخابرات ايران نزديك به يك ميليارد تومان تا مرحله تاييد نمونه‌هاي پژوهشي هزينه كرده است