PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : شکست پروژهء "خانهء دیجیتال" سونی



franch
31-01-2009, 13:14
ظرف هفته گذشته بسياري از شرکت ها عملکرد مالي خود را گزارش دادند. وضعيت مالي گوگل و اپل بهبود يافته بود. مايکروسافت و اينتل هر دو در حال تعديل نيرو هستند. نوکيا اعلام کرد که بازار موبيل در سال جديد 10% کوچک تر خواهد شد و گزارش داد که سودش نسبت به سال گذشته 69% کاهش يافته است.

در مورد سوني داستان فرق مي کند. اين شرکت براي اولين بار ظرف 14 سال گذشته معادل 2.9 ميليارد دلار ضرر عملياتي داشته که 4 برابر پيش بيني تحليل گران بوده است. اين شرکت که تواماً در حوزه هاي تکنولوژي و لوازم الکترونيک فعاليت مي کند علت اين ضرر هنگفت را افزايش ارزش ين در برابري با دلار ذکر کرده است. درآمدهاي بين المللي سوني که به دلار (با نرخ پايين) است به موقعيت اين شرکت در ژاپن کمک نمي کند و محصولاتي که برمبناي ين توليد مي شوند و به دلار فروخته مي شوند سود چنداني را عايد اين شرکت نمي سازند.

اين در حالي است که پروژهء "خانهء ديجيتال" سوني بر مبناي دستگاه PlayStation3 بنا شده است و با توجه به افزايش ارزش ين بعيد به نظر مي رسد که اين دستگاه بتواند در بازارهاي آمريکاي شمالي و اروپايي فروش داشته باشد و از لحاظ قيمت با رقبايي مثل Xbox 360 و Nintendo Wii هم آوردي کند. اگرچه Nintendo Wii را يک رقيب ژاپني توليد مي کند اما اين دستگاه تکنولوژي گراني مثل Blu-ray را در بر نمي گيرد.

در اين بازار خاص مايکروسافت با دستگاه Xbox 360 رهبري را به دست خواهد گرفت و اين در حالي است که روياي "خانه ديجيتال" سوني آرام آرام بر روي دريايي از ين گران به دوردستي نامعلوم سير مي کند.