PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ادامه ركورد در حوزه it در سال 2009



franch
27-01-2009, 15:46
اگر رئيس‌جمهور جديد آمريكا بتواند برنامه‌هاي خود را عملي سازد تا حدي شيب نمودارهاي نزولي در بازارهاي دنيا كم مي‌شوند، ولي توقف ركود و يا برگشتن بازار به حالت قبلي چون رويايي مي‌مانند كه تا چند سال ديگر هم به تحقق نخواهد پيوست. ادامه ركود موجب خواهد شد كه شركت‌هاي قدرتمند it در دنيا هم كم‌كم به فكر صرفه‌جويي در هزينه‌ها بيافتند كه البته اولين راه آن هم تعديل نيروست! به عنوان نمونه صنعت it در چين طي سال گذشته بيش از 30 درصد افت توليد را تجربه نمود چرا كه شركت‌هاي it نتوانسته‌اند 100 درصد انبارهاي خود را خالي كنند.
سال 2008 هم با همه خوبي‌ها و بدي‌هايش گذشت و اكنون نوبت به ارزيابي اتفاقات اين سال رسيده است. به طور كل نمي‌توان اين سال براي تاجران سال خوبي ارزيابي نمود چرا كه كل اقتصاد دنيا با افت محسوسي روبرو شد. به طبع بازار it دنيا نيز همراه با اقتصاد جهاني ركود را تجربه نمود. گفتني است كه در بازار it دنيا شركت‌هايي هستند كه از سود بالايي برخوردارند كه از ميان آنها مي‌توان به گوگل و يا عرضه‌كنندگاني مانند hp و dell اشاره نمود.


اين شركت‌ها به دليل پشتيباني مالي قدرتمندي كه دارند توانسته‌اند به خوبي در مقابل ركود اقتصادي مقاومت كرده و تجارت خود را با سود قابل قبولي ادامه دهند. اما از سوي ديگر شركت‌هايي مانند سوني و ياهو ظاهراً به دليل ترس از وخامت بيشتر اوضاع با اخراج چند هزار نفري از كارمندان خود سعي در صرفه‌جويي در هزينه‌ها نمودند. به گفته كارشناسان خبره اقتصاد جهاني ركود اقتصادي دنيا در سال 2009 نه تنها كمتر نشده، بلكه بحران‌هاي جديدي را براي شركت‌هاي بزرگ چند مليتي به ازمغان خواهد آورد. شايد بتوان راه‌حل اين بحران را در آمريكا جست‌وجو كرد، چرا كه اين بحران از همين كشور آغاز شد و به تمام دنيا تسري پيدا كرد.

اگر رئيس‌جمهور جديد آمريكا بتواند برنامه‌هاي خود را عملي سازد تا حدي شيب نمودارهاي نزولي در بازارهاي دنيا كم مي‌شوند، ولي توقف ركود و يا برگشتن بازار به حالت قبلي چون رويايي مي‌مانند كه تا چند سال ديگر هم به تحقق نخواهد پيوست. ادامه ركود موجب خواهد شد كه شركت‌هاي قدرتمند it در دنيا هم كم‌كم به فكر صرفه‌جويي در هزينه‌ها بيافتند كه البته اولين راه آن هم تعديل نيروست! به عنوان نمونه صنعت it در چين طي سال گذشته بيش از 30 درصد افت توليد را تجربه نمود چرا كه شركت‌هاي it نتوانسته‌اند 100 درصد انبارهاي خود را خالي كنند. با ادامه اين روند قطعا شركت‌هاي چيني مجبور به تعديل نيروي گسترده‌اي خواهند شد. در سال 2009 تنها متخصصان رده اول شركت‌هاي it از امنيت شغلي برخوردار هستند، چرا كه وجود آنها لازمه بقاي شركت‌هاست. ولي نيروهاي كاري متوسط از لحاظ علمي لزوما بقاي يك شركت در حوزه it را تضمين نمي‌كند.

در سال 2009 قواعد بازي كاملاً تغيير مي كند و شركتي موفق ارزيابي مي‌شود كه كمتر ضرر كند. به تبع آن هم مديري در اين سال موفق ارزيابي مي‌شود كه بتواند دست كم سود سال‌هاي گذشته شركت‌ها را حفظ نمايد. در 3 ماهه نهايي سال 2008 بسياري از شركت‌هاي it حاضر در بازارهاي بورس حتي نتوانستند پيش‌بيني خود را جامه عمل بپوشانند. در بازار it ايران هم كه همانند سال‌هاي گذشته خبر خوبي براي عرضه‌كنندگان محصولات كامپيوتري وجود نداشت و هنوز سايه مشكلات تحريم و واردات غيرقانوني و تعرفه‌هاي بي‌حساب و كتاب بر بازار احساس مي‌شود. متاسفانه در بازار ما به دليل كارآمدي نظام مديريت كلان در it كشور، هيچ مشكلي حل نمي‌شود بلكه دائما پيچيده‌تر مي‌شود! به عنوان نمونه به معضل قاچاق توجه كنيد كه هنوز بعد از نزديك به 10 سال نه تنها حل نشده بلكه با تسري محسوس به بازارهاي ديگر مانند بازار تلفن همراه و لوازم خانگي آينده نامعلومي را براي فعالان بازار به ارمغان آورده است.

خبرهاي جديد از تعرفه‌هاي غيرمعقول در بازار محصولات شبكه نيز احتمال قاچاق در اين حوزه را نيز افزايش مي‌دهد. اگر همين وضع ادامه پيدا كند به طبع عرضه كنندگان كالاهاي it مجبور خواهند شد با عرضه محصولات قاچاق به اين چرخه وارد شوند. ولي به هر صورت مي‌توان پيش‌بيني كرد كه شركت‌هاي واردكننده محصولات شبكه در سال آينده اصلي‌ترين صنفي خواهند بود كه دچار مشكل مي‌شوند. نظر به اينكه اين شركت‌ها نقش مهمي در توسعه بسترهاي لازم it بازي مي‌كنند، افت رشد آنها بر كليه حوزه‌هاي بازار it قابل لمس خواهد بود.

با وجود ركود در اقتصاد جهاني، دولت‌ها با تزريق سرمايه در بازار در همه حوزه‌ها از جمله it سعي در ياري نمودن شركت‌ها در اين وضع اسفناك كرده‌اند ولي سياست‌هاي دولت در كشور ما حداقل در حوزه it نشان از كم‌لطفي‌هايي را مي‌دهد كه در نهايت به ضرر مصرف‌كنندگان خواهد بود. با وجود اين همه خبر بد بايد همه ما روحيه خود را حفظ و با تلاش بيشتر سعي كنيم در اين امتحان سخت اقتصادي جزو برنده‌ها باشيم.

چندي پيش در cnn گزارشي را مي‌ديدم كه گزارشگري از رهگذران مي‌خواست در عبارتي كوتاه سال 2008 را توصيف كنند. يكي مي‌گفت سالي سخت، آن يكي مي‌گفت سالي گران، بعدي مي‌گفت سال بيكاري و همينطور حرف‌هاي منفي. گزارشگر به يك خانم 23 ساله رسيد و او در كمال تعجب سال 2008 را سالي سرشار از شادي توصيف نمود! به نظر من اگر همه ما بتوانيم اين روحيه را داشته باشيم قطعاً بحران‌هاي پيش روي ما فشار كمتري را به ما وارد خواهد كرد.