PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : 90 درصد بازار آي تي ايران از محصولات انباشته شده در دوبي است



ali...
22-12-2008, 18:05
رخي منابع داخل ايران معتقدند كه حدود 90 درصد از بازار آي تي ايران از محصولاتي انباشته شده كه از دوبي وارد كشور شده است. اما به اعتقاد آنها طي دو سال اخير اين كسب و كار رسمي تر و شناخته شده تر شده و قوانين و مقرراتي در اين زمينه وضع شده است.

به گزارش فارس به نقل از آي تي پي و چانل نيوز آسيا، عدم وجود مجاري شفاف و شناخته شده توزيع و دشواري دسترسي به خدمات بانكي در نقاط مختلف جهان به علت تحريم هاي اقتصادي موجب نشده كه بازار فناوري اطلاعات ايران رونق خود را از دست بدهد و بدون شك اين بازار از پتانسيل و آينده اي خوب برخوردار است.

بازار آي تي ايران از جمله بازارهايي است كه كماكان مرحله آزمون و خطا را پشت سر مي گذراند. در زمينه مصرف محصولات آي تي بازار ايران استحقاق آن را دارد كه به اندازه بازارهايي مانند مصر، عربستان و امارات مورد توجه قرار بگيرد. بازار 70 ميليوني ايران از جمله بازارهايي است كه مي تواند به هدف بسياري از غول هاي فناوري اطلاعات براي دستيابي به درصد رشد دو رقمي سالانه كمك كند.

به غير از تهران كه بزرگترين بازار آي تي ايران است، شهرهايي همچون اصفهان، تبريز و شيراز نيز در اين زمينه موقعيت ممتازي دارند.

زنجيره تهيه و توزيع كالاهاي آي تي در ايران در نوع خود منحصر به فرد است. تعدادي توزيع كننده عمده در اين كشور محصولات مختلف را در اختيار توزيع كنندگان متوسط قرار داده و آنها نيز محصولات مذكور را در ميان 6 تا 7 هزار فروشنده عمده كشور توزيع مي كنند.
بسياري معتقدد كه بازار آي تي ايران بزرگترين بازار آي تي خاورميانه است، اما شگفت آن است كه بسياري از توليدكنندگان محصولات آي تي به طور رسمي در اين بازار حضور ندارند و عرضه كالاهاي آنها از طريق يك زنجيره منحصر به فرد صورت مي گيرد.

اگر چه به علت تحريم هاي آمريكا بسياري از شركت هاي بزرگ آي تي اين كشور از تاسيس نمايندگي در ايران محرومند، اما نام هايي همچون AMD، اينتل، سيسكو، Dell و مايكروسافت در بازار ايران حضور دارند. در واقع صادرات مجدد محصولات آي تي از دوبي به ايران از جمله منابع عمده تامين اين بازار گسترده محسوب مي شود.

برخي منابع داخل ايران معتقدند كه حدود 90 درصد از بازار آي تي ايران از محصولاتي انباشته شده كه از دوبي وارد كشور شده است. اما به اعتقاد آنها طي دو سال اخير اين كسب و كار رسمي تر و شناخته شده تر شده و قوانين و مقرراتي در اين زمينه وضع شده است. فروشندگان كوچك تر يا كنار رفته اند يا براي تداوم حضور و بقاي خود با يكديگر ادغام شده اند. قاچاق كالاهاي آي تي در مجموع در حال كاهش است و شيوه هاي قانوني واردات اقلام آي تي به ايران بيشتر شده و ارتقا يافته است.

يكي از مهم ترين خطراتي كه رونق بازار آي تي ايران را در شرايط فعلي تهديد مي كند كاهش پشتيباني مالي بانك هاي بزرگ و به خصوص بانك هاي مهم اروپايي مانند دويچه بانك و Standard Chartere از شركت هايي است كه با ايران روابط اقتصادي و تجاري دارند. علت اصلي اين امر فشار شديد آمريكاست كه قصد دارد دسترسي ايران به منابع ارزي خارجي را محدود كند. همين مساله موجب شده تا فروشندگان اقلام آي تي در دوبي نيز سياست محافظه كارانه تري را براي فروش كالاهاي آي تي به طرف ايراني در پيش بگيرند.

امروزه بخش عمده تجارت دو طرف به علت همين مشكلات به صورت نقدي و بدون اتكا به خدمات بانكي انجام مي شود و در نتيجه فروشندگان خرده پاي اقلام آي تي در ايران كه نقدينگي چنداني در اختيار ندارند، متحمل فشارهاي مالي زيادي مي شوند و چه بسا مجبور به توقف فعاليت هاي خود شوند.

در عين حال عليرغم رشد مناسب و منطقي بازار آي تي ايران برخي محافل بر اين باورند كه مجاري توزيع به علت مشكلات مذكور با سرعت مناسب و به اندازه چند سال گذشته توسعه نيافته و پيشرفت نكرده اند، امري كه ممكن است پاسخگويي به بازار تشنه آي تي ايران را با دشواري مواجه كند.
در اين ميان يك جايگزين مناسب براي ايراني ها كالاهاي كره اي و تايواني هستند. رقباي آسيايي آمريكا كه تابع قوانين تحريم نيستند در تلاشند بازار پررونق آي تي ايران را تسخير كرده و از غيبت اين رقيب در خاك ايران نهايت استفاده را ببرند.

هم اكنون ال جي در حال فروش انواع نمايشگر و تلفن همراه، اپسون به دنبال فروش چاپگرهاي مختلف و BenQ, نيز درصدد مونتاژ و عرضه نمايشگر، نوت بوك، دوربين هاي ديجيتال و پروژكتورهاي ساخت خود است.

به گزارش فارس البته اين شركت ها نيز كه بازار پررونقي در ايران دارند طي يك سال و نيم اخير به علت تحريم هاي تجاري و به خصوص عدم امكان بهره مندي از برخي سرويس هاي بانكي دچار مشكلاتي شده اند، اما كماكان به حضور پررنگ خود در ايران ادامه مي دهند و فعاليت هاي بانكي خود را از دوبي سازمان دهي مي كنند.

در اين زمينه شركت BenQ به طور كامل نقل و انتقالات مالي خود را از ايران به دوبي منتقل كرده تا با مشكلي مواجه نشود. اما به نظر مي رسد شركت هايي مانند ال جي و سامسونگ كه دفاتر و پرسنل متعددي در داخل ايران دارند، ترجيح مي دهند پرداخت ها و امور مالي خود در ايران را با استفاده از خدمات بانك هاي داخلي سازماندهي كنند.
عليرغم همه اين مشكلات بازار آي تي ايران بازاري رو به جلو و پوياست و فعالان اين بازار نسبت به آينده و رونق آن خوش بين هستند. به اعتقاد كارشناسان بازار آي تي ايران سه بخش مهم دارد، پروژه هاي دولتي، شركت هاي خصوصي و شهروندان علاقمند به فناوري كه دوست دارند زندگي مدرن در عصر ديجيتال را تجربه كنند.

برآوردهاي BenQ حاكيست در ايران سالانه بين 3 تا3.5 ميليون واحد از انواع رايانه شخصي، نوت بوك و رايانه هاي سرور به فروش مي رود، حال آنكه اين رقم تا سه سال قبل تنها يك ميليون واحد بود. از سوي ديگر ال جي به دنبال مونتاژ 850 هزار نمايشگر سي ار تي و ال سي دي در ايران در سال 2008 است كه اين رقم در سال 2009 به 940 هزار واحد مي رسد. اپسون نيز اميدوار است تا پايان سال 2008 معادل 14 هزار چاپگر خود را در ايران به فروش برساند.

در اين شرايط شركت هايي همچون Acer و Cyberoam نيز از برنامه هاي خود براي حضور گسترده تر در بازار ايران خبر داده اند. در اين ميان افراد فعال در اين بازار تصريح مي كنند كه موفقيت در بازار ايران مستلزم استفاده از كمك و مشاوره شركت هاي بزرگ داخلي و بهره مندي از شبكه توزيع آنهاست.

به گزارش فارس مديريت و موفقيت در بازار ايران از راه دور به علت عدم درك شرايط خاص اين بازار و بدون پشتيباني داخلي امكان پذير نخواهد بود. ساختار بازار آي تي ايران يك ساختار منحصر به فرد است و با همسايگاني همچون عربستان و امارات تفاوت دارد و خرده فروشي سازماندهي شده و زنجيره اي هنوز در ايران متداول نيست.