PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال؟پارتیشن!



abbas13677_2005
15-01-2006, 09:59
من یک سوال داشتم
تفاوت بین پارتیشن هایprimery & logical در چه میباشد و این دو به چه منظور هستند؟

mohammad hamed
15-01-2006, 18:15
فکر کنم که پارتیشن هایprimery اصلی و بوت شونده هست که سیستم از آن بوت می شود

M.R.M
15-01-2006, 23:47
سلام دوست عزيز.
سوال بسيار كلي مطرح نموديد كه براي پاسخ دهي به آن چندين صفحه مطلب ميتوان بيان كرد ( البته در حالت كلي ).
من سعي ميكنم در حد توانم به صورت كاملا مختصر براي شما توضيحي را در اين مورد ارائه نمايم كه اميدوارم مورد توجه شما قرار گيرد :happy: .
ضمن تشكر پيشاپيش از دوست عزيزمان mohammad hamed .
در سيستم پارتيشن بندي هارد ديسك سه نوع پارتيشن پايه وجود دارند : Primary و Extended و Logical .
پارتيشن هاي Extended ميتوانند به Logical قسمت شوند.
هر هارد ديسكي ميتواند شامل چهار پارتيشن Primary باشد ، يا ميتوان يك هارد ديسك را به سه پارتيشن Primary و يك پارتيشن Extended تقسيم كرد.
زماني كه شما در يك هارد ديسك چند پارتيشن Primary داشته باشيد تنها ميتوانيد در هر زمان يكي از آنها را Active نماييد و ساير پارتيشنها مخفي ( Hidden ) ميباشند .
اين پارتيشنها به صورت فيزيكي درون هارد ديسك وجود دارند اما در سيستم عامل ديده نميشوند. دليل اين امر Master Boot Record ( يا همان اولين سكتور فيزيكي هارد ديسك ) ميباشد.
براي سيستم يك ميز پارتيشن يا partition table تعريف ميشود كه پارتيشن فعال يا همان Active Partition را به سيستم عامل نشان ميدهد و باعث ميشود كه قسمت پردازش بوت سيستم به آن پارتيشن فعال ( Active Partition ) پرش نمايد.
تعريف چند پارتيشن Primary در يك هادر ديسك همان طور كه ميدانيد يكي از روشهاي ايجاد يك سيستم multi-boot ميباشد.
يك درايو Primary تمام درايوهاي Logical مشتق شده از نوع Extended را تحت پوشش قرار ميدهد. به شكل زير توجه نماييد :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
يكي از ويژگيهاي درايوهاي Primary كه در سيستمهاي multi-boot توصيه ميشود از آنها استفاده شود اين است كه اين درايوها كلا از دسترس يكديگر خارج ميباشند و دقيقا به همين دليل پيشنهاد ميشود هر ويندوزي در يك درايو Primary نصب گردد تا به اين ترتيب اگر يكي از ويندوزها دچار آسيب و يا ويروس شد ويندوز ديگر بدون كوچكترين مشكلي به كار خود ادامه دهد و ويروس و ... نميتوانند هيچ دسترسي به آن داشته باشند.
در دو قسمت ميتوانم مهمترين تفاوت يك درايو Primary و يك درايو Logical را به اين شكل بيان كنم :
1- قابليت bootable يا Active شدن درايو Primary كه اين قابليت در درايو Logical وجود ندارد ( دقيقا به دليل MBR يا همان Master Boot Record كه ذكر كردم ).
2- تفاوت در برچسب گذاري درايو يا Drive Letter در سيستم DOS ( كه البته تاثير آن را در سيستم عامل نيز مشاهده ميكنيد ). به اين شكل كه شما براي نامگذاري يك درايو Primary بايد از حروف C و D و در صورت بيشتر بودن درايو هاي Primary حروف E و F استفاده نماييد ( آن هم به ترتيب ) . در صورتي كه شما نميتوانيد يك درايو Logical با برچسب C ايجاد نماييد.
اميدوارم به پاسخ سوال خود ( حتي به صورت مختصر ) رسيده باشيد :) .
اگر باز هم سوالي بود حتما مطرح نماييد تا در حد توان شما را راهنمايي نماييم.
شاد و پيروز و موفق باشيد :happy: .

abbas13677_2005
16-01-2006, 13:00
من میخواهم چهار پارتیشن داشته باشم و یک ویندوز 2000 و دو تا xp و یک درایو هم برای اهنگ
میخواهم درایو اول وین2000 را بریزم و پرایمری و اکتیو کنم و درایو دوم هم ان تی اس اف و پرایمری و دریاو سوم هم همینطور و درایو اخر را فت 32
تایید میکنید؟

M.R.M
17-01-2006, 14:01
سلام دوست عزيز.
در مورد اين حالت من توصيه ميكنم شما دو درايو Primary داشته باشيد ، يكي براي ويندوز 2000 و ديگري براي ويندوزهاي XP . در واقع شما دو درايو Primary و دو درايو Logical داشته باشيد. يكي از ويندوز هاي XP را بر روي درايو Primary و ديگري را بر روي يك درايو Logical نصب نماييد.
اين بستگي به خود شما دارد ، كه ميخواهيد به چه منظوري از ويندوز استفاده نماييد تا بر آن اساس پارتيشن بندي را انجام دهيد. اگر براي مدت زمان زيادي با آن ميخواهيد كار كنيد و كارهاي اداري مهم را در آن به انجام ميرسانيد بهتر است از يك درايو Primary براي ويندوز خود استفاده نماييد و آن را از ويندوز و يا ويندوزهايي كه كارهاي روزمره خود را با آنها انجام ميدهيد و ممكن است به هر دليلي دچار آسيب و ... شوند دور نگه داريد.
بهترين برنامه براي مديريت درايوها در هر نوعي برنامه Partition Magic ميباشد كه خود برنامه نيز در اين زمينه ميتواند شما مرحله به مرحله راهنمايي كند. تنها توصيه ميكنم در كار با آن نهايت دقت و توجه را داشته باشيد تا دچار مشكلات بعدي نشويد.
شاد و پيروز و موفق باشيد :happy: .