مشاهده نسخه کامل
: تاپیک اختصاصی Chuck Schuldiner (گروه Death)
Mentally Art
13-12-2008, 04:34
بیاد انسانی بزرگ با افکاری زیبا
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام دوستان
امروز 13 december هست و سالروز درگذشت Chuck Schuldiner ،
وکال و نوازنده گیتار بند DEATH
و به قولی Death Metal GodFather
از DEATH هفت آلبوم به یادگار مونده که تک تک تراک های این هفت آلبوم بحث های مفصلی رو می طلبه ...
اهداف کلی تاپیک :
سبک نوازندگی خاص چاک
تکنیک هایی که چاک از اونا به هر نحوی استفاده میکرده
فضایی که چاک و سایر اعضای گروه برای هر آهنگ بوجود می آوردن
اشعار چاک بهمراه معانی و محتوای اشعار
و...
امیدوارم با کمک دوستان بتونیم تاپیک پرباری رو ایجاد کنیم
با تشکر
دوست من
من با وجود اينكه خيلي كلاسيك راكو متال گوش ميكنم ولي تا به حال چيزي راجعبه اين گروه نشنيدم.ميشه 1 حالي بدي نمونه كاري-بيوگرافيي-....... بدي ما هم بيايم تو باق!!!؟!؟؟!؟؟!؟؟؟
Mentally Art
13-12-2008, 13:42
درود بر چاک شلداینر
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بیوگرافی چاک و نحوه شکل گرفتن بند DEATH :
از زمانيكه هنوز پانزده سال بيشتر نداشت در آن روزها، چاك شلداينر با همكاري دو هم مدرسه اي به نامهاي ريك رز Rick Rozz و كم لي Kam Lee گروه منتس Mantas را تشكيل داده بودند. در زماني كه دنياي متال با ظهور گروههايي چون متاليکا Metallica و اسلير Slayer به سمت و سوي تكامل مي رفت، در غرب ايالات متحده گروه پازسد Possessed نوع ديگري از متال را ابداع كرد كه امروزه مي توان آنرا در زمره Death Metal دث متال جاي داد. با اين وجود مجموعه چهارآهنگي منتس كه عنوان مرگ با متال را بر خود داشت، موقعيتي هم ارز با پازسد براي منتس اما در شرق امريكا به ارمغان آورد. بعدها شلداينر از آنروزها به تلخي ياد مي كند: "موقعيت مكاني براي اجراي اين نوع موسيقي غير ممكن بود، مردم به چشم تحقير به ما مي نگريستند و گروه هاي ديگر ساكن ارلاندو Orlando گمان مي كردند ما زباله خالص هستيم. البته آن روزها ما خيلي پر سرو صدا بوديم ولي داشتيم دث متال را پايه گذاري مي كرديم و البته فهمش برااي همه سنگين بود."
اين عدم حمايت از چاك و گروهش، سرانجام به فروپاشي منتس منجر شد. در 1984، چاك با روحيه اي فولادين گروه جديد تشكيل داد و نامش را مختصر و پر مفهوم، مرگ Death نهاد. در ابتدا نمي دانست كه گروه را در تامپا يا كاليفرنيا مستقر كند، ضمن آنكه عشق او به مادرش مانع از دل كندنش از فلوريدا بود. در سال 1985، درست پس از هجدهمين سالروز تولدش، رز و لي را به كمك فرا خواند تا آلبوم حكومت ترور Reign of Terror را خلق كند. شلداينر به سادگي در خصوص اين آلبوم مي گويد: "اين بار موسيقي ما حتي سنگين تر از قبل شده بود به طوري كه فرا سوي ادراك بود."
نهم مارس 1985، چاك، ريك و كم اين فرصت را مي يابند تا يك دموي استوديويي ضبط كنند. مرگ جهنمي Infernal Death آخرين دموي اين تيم بود. در همان موقع اسكات كارلسون Scott Carlson نوازنده بيس اهل ميشيگان توجه چاك را به خود جلب كرده بود، به طوري كه چاك در مورد او گفته بود: اسكات براستي يك قاتل است. بدين ترتيب اسكات به ارلاندو مي آيد و گيتاريستي به نام مت اليوو Matt Olivo را (كه تجربه هم نوازي با او را در جنوسايد Genocide به دست آورده بود) به همراه خود مي آورد. ولي تنهايي چاك و نبود نوازنده درام، دث را بلاتكليف به حال خود رها مي كند. اسكات و مت به ميشيگان باز مي گردند و چاك را اندوهگين اما سرشار از روحيه تنها مي گذارد.
سپتامبر 1985، چاك به قصد همكاري با اريك برشت Eric Bresht نوازنده درام گروه DRI كه آن روزها در روياي خلق سريعترين نوع اسپيد متال بود به سانفرانسيسكو باز مي گردد. اين همكاري چنگي به دل چاك شلداينر نمي زند و در نهايت با بازگشت او به فلوريدا در ماه دسامبر، خاتمه مي يابد. در همان روزها، گروه اسلاترSlaughter طي يك تماس تلفني از وي دعوت مي كند تا براي ضبط آلبوم استراپادو Strappado به آنها در تورنتو ملحق شود. چاك به ناچار مي پذيرد و ژانويه 1986 تمرينات را با اسلاتر آغاز مي كند. گرچه نوازندگي در يك گروه براي او لذت بخش است، بار ديگر نياز به بيان ايدها و ديدگاههاي دروني در قالب موسيقي به سراغ او مي آيد. او كار را نيمه تمام رها مي كند و به سانفرانسيسكو مي رود تا با كريس رايفرت Chris Reifert ملاقات كند. در آوريل آن سال چاك و كريس يك دمو شامل سه آهنگ Mutilation ضبط مي کنند. اين دمو نظر استوديوي كامبت Combat را جلب مي كند به طوري كه به دث فرصت داده مي شود تا يك آلبوم كامل را تنظيم و اجرا كند.
جولاي 1986، چاك وكريس در يكي از استوديوهاي كامبت در فلوريدا، شروع به كار مي كنند ولي به دنبال معايب و ضعفهاي استوديوي فلوريدايي بلاجبار به استوديوي موزيك گرايندر Music Grinder در كاليفرنيا نقل مكان مي كنند. به فاصله چند روز چاك و كريس آلبوم را ضبط مي كنند و كار ميكس آلبوم را به رندي برنزRandy Burns واگذار كرده و به خانه باز مي گردند. هنوز ميكس آلبوم به پايان نرسيده كه چاك و كريس با گيتاريستي به نام جان هندJohn Hand آشنا مي شوند. اين دوستي به قدري پيشرفت مي كند كه آنها تصميم مي گيرند عكس جان را، گرچه هيچگاه حتي يك نت با دث ننواخت، پشت جلد صفحه نخست خود در كنار عكسهاي خود چاپ كنند. ماه مه 1987، آلبوم (زخم خونين را فرياد كن)Scream Bloody Gore عرضه مي شود و توجه منتقدان را به شدت جلب مي كند.
چاك شلداينر در اين آلبوم آهنگساز، شاعر، گيتاريست، نوازنده بيس، خواننده و حتي طراح جلد صفحه و لوگوي گروه است. پس از موقعيتي كه اين آلبوم به دست مي آورد سه نفر از گروه فلوريدايي مَسِكِرMassacre از جمله ريك رز، به چاك مي پيوندند تا اولين تور گروه را راه اندازي كنند. طي كنسرتي كه اين گروه در ميلواكي مي دهد، سه آهنگ جديد نيز به نامهاي (مرده متولد شده) Dead Born ، (تابوت باز) Open Casket و (پريز را بكش يا بعبارتي خود را رها ساز)Pull the Plug كه نشان دهنده جا افتادگي و پختگي گروه بود نيز به مردم معرفي مي شود. آوريل 1988، دث در استوديوي موريساند فلوريدا Morrisound كه پاتوق بزرگترين گروههاي دث متال (موربيد انجل Morbid Angel،كنيبال كورپس Cannibal Corpse و ناپالم دث Napalm Death) به حساب مي آيد و با راهنمائيهاي دن جانسون Dan Johnson آلبوم دوم خود، (جذام)Leprosy را مي آفريند. جذام كه همچنان در مكتب Slayer/Venom ساخته شده بود تأكيد بيشتري بر پاساژهاي ملوديك (كه بعدها تبديل به امضاي دث شد) دارد. اين اثر همانند بمبي در جنبش زيرزميني متال منفجر مي شود و تأثير بسزايي بر گروههاي دث متال اروپايي همچون انتومبد Entombed و ناپالم دث مي نهد.
سه تا از اشعار آلبوم به قدري زيبا و عميق بود كه توجه همه صاحب نظران اشعار راك را بر مي انگيخت و شيوه نواختن درام (اجراي نت هاي چهارلاچنگ با تمپويي بالاتر از 240 روي درام Snare) درامرهاي جز را متعجب مي كرد. قطعه (تو رنج مي كشي) مشتمل بر دو گيتار، يك گيتار بيس، درام، فيد بك آمپلي فايرها و شعري به غايت فلسفي، با همكاري جان زرن John Zorn كه (پير جز) لقب گرفته بود، نواخته شد.در Bands by Night گزارش شده است كه متاليكا با شنيدن كل اين آلبوم در يك مهماني، به مدت يك ساعت هيچ حرفي با يكديگر نمي زنند!. جذام سرشار از مفاهيم عميق است.هر قطعه اين مجموعه به گونه غريبي بيانگر واقعيات هولناكي است كه بسيار مشوش كننده تر از داستانهاي تخيلي خون آشامها و زامبيهاست.
اشعار اين آلبوم بگونه اي هنرمندانه اشاره به مضاميني چون جنگ افروزي، مرگ ترحم، مرگ انسانيت ، ارتجاع سياه و عدم اطلاع از زندگاني پس از مرگ در قالب استعاراتي مانند جذام و... دارد. با اين حال اعضاي گروه بار ديگر چاك را تنها مي گذراند. او كه همواره از يك سو درگير مسائل فكري خود است، هرازگاهي بايد زجر تنها ماندن را تحمل كند. پناه او طبيعت، دريا، گلهايش و خانه و خانواده اش است. خوشبختانه همواره نوازندگاني كه او را تحسين مي كردند و همراهي او برايشان به رويايي مي مانست به ياريش مي شتافتند. همچون جيمز مورفي James Murphy گيتاريست نابغه فلوريدايي كه با هر گروهي همنوازي كرده موجب ارتقاي كلي در موسيقي آن گروه بوده است. در روزهاي واپسين سال 1989چاك شلداينر نااميد از ريك رز كه علاقه اي به ارتقا و پيشرفت نشان نمي داد به ستوه آمد و سرانجام جيمز مورفي را جايگزين او كرد.
درمان روحاني Spiritual Healing به تهيه كنندگي اسكات برنز Scott Burns ضبط مي شود. چاك مي گويد: درمان روحاني، نشانگر آوايي است كه مي توان از دث متال توقع داشت، هنگامي كه تأكيد بر عمق موسيقيايي اثر و غناي اشعار فراتر از مزخرفاتي چون شيطان پرستي است و من معتقدم با اين آلبوم مي توان نظر بسياري از مردم را نسبت به اين موسيقي تغيير داد.
چاك در قطعه هيولاي زنده Living Monstrosity سخن از مادران معتادي مي راند كه فرزندان معتاد به دنيا مي آورد و در اعماق ذهن Within The Mind از قدرت و قواي فردي انسان و اعتماد به نفس سخن مي گويد. يكبار ديگر اتفاق بد هميشگي حادث مي شود. تري باتلرTerry Butler و بيل اندروز Bill Andrews دث را ترك مي كنند و جيمز مورفي براي ضبط آلبوم دليل مرگ Cause of Death به آبيچواري Obituary مي پيوندد. رسانه ها شروع به شايعه پراكني راجع به شلداينر مي كند. زماني كه نيروي دروني او به ياريش مي آيد تا آلبوم بشر Human را تكميل كند، چاك در دفترچه آلبوم از كسانيكه كه از موسيقي حمايت مي كنند نه از شايعات، قدرداني مي كند. بشر نقطه عطفي در همه تاريخ دث متال محسوب مي شود. ضمن آنكه نخستين آهنگ بدون كلام دث در اين آلبوم جاي مي گيرد و اشعار مجموعه از ادبياتي قويتر و عميقتر نشأت گرفته است: تقاضاي مرگ با وقار، آيا چيز زيادي براي خواستن است؟ و در آهنگ چهره پنهان به مردمي كه از اعتمادها سوء استفاده مي كنند حمله مي كند: آسيب پذير بخاطر اعتماد، حيات هزار توي معماهاست، هديه مردماني كه چهره اي پنهان دارند. در آهنگ سياره هاي متروك همچون يك پيشگو، از ويراني نسل بشر بدست خويش شكايت مي كند: گذرگاههاي افكارمان را محدود ساخته اند، آيا آنها تمثيل ارتجاعند؟ و در آهنگ از ميان روياها نظاره كن ،اشاره اي انديشمندانه به نكته ي دارد كه توضيح آن در سروده او براحتي آشكار
است: چشمانت را ببند و دمي تصور كن هستي ات را بدون هر آنچه كه با چشمان باز، بي ترديد پذيرفته اي.
1993 چاك با خلق الگوهاي افكار فردي Individual Thought Patterns افقهاي تازه اي به روي دث متال مي گشايد. با اين آلبوم، دث متال به درجه اي از تعالي موسيقيايي مي رسد كه برخي منتقدان به دنبال نام تازه اي براي اين سبك مي گردند. ريتمهاي بسيار پيچيده، بيس هنرمندانه استيو دي جورجوSteve Di Giorgio و آكوردهاي Open E موسيقي اين آلبوم را حتي قراتر از بشر مي برد. گرچه براي گوش ناآزموده موسيقي اين آلبوم خشونت آلبومهاي قبل را ندارد، ليكن فريادهاي خشمناك چاك شلداينر كه به عقيده بسياري بهترين آواز او در ميان آلبوم هايش به حساب مي آيد، به هيچ وجه روي جنون جاري در موسيقي دث را كم رنگ نمي كند.
در اين زمان، چاك شلداينر بسيار درگير فلسفه و روان شناسي است. او كه اوقات فراغت خود را به رسيدگي گل هايش و بازي با دو سگ خود، هايدي و باستر كه همواره آنها را جزء مهم ترين علائق زندگي اش مي دانست، مي گذراند، ساعات شب را صرف مطالعه فلسفه و ارتباط عميق موسيقي با روانشناسي سپري مي كند. چاك با الكس وبستر Alex Webster كه براي نزديكي به او كنيبال كورپس Cannibal Corpse را از نيويورك به فلوريدا آورده بود در بسياري از يافته ها همسو و هم نظر است.
گرچه پاره يي از تفكرات كه ذهن وبستر را به خود مشغول داشته همچون خام خواري و ترك گوشت همانند پيروان بيرمينگامي دث متال، كركس Carcass، كه نفرت خود را از گوشت خواري در آلبوم زياده سخن گفتن از مضرات Descanting the Insalubrious همچون مانيفستي كه شباهت بسيار آن با فوايد گياهخواري صادق هدايت قابل توجه است، خيلي بر چاك تأثير نمي گذارد.
ليكن نظريه مغاك نيچه، كه نه تنها در دوران پروتو متال (1983 - 1969) كه در دوران مدرن (1988 - 1983)، پست مدرن (1966 - 1988) و حتي در دوره ارگانيك (1997) باني پديدار شدن اين موسيقي كه به طور مستقيم اشاره به مرگ و زجر كشيدن دارد، است. به قول خود او بر ذهنش خالكوبي مي شود.
چاك شلداينر تاريخ اجتماعي چهار دوره مذكور موسيقي متال را به خوبي مي شناسد و به متال هدونيستي همچون كيس Kiss و جوداس پريست Judas Priest به شدت عشق مي ورزد. او به ارتباط جامعه شناسي اين چهار دوره (سبمولوژيكال - مصرف گرايي - احساس گرايي و اخلاق گرايي) و رابطه آن با جريان مخالف كه همواره در موسيقي متال هر دوره بيان شده است(هدونيستي - وظيفه شناختي، پوچ گرايي و فرا سوي ماديات) اشراف كامل دارد. به سبب اين شناخت عميق، چاك در دوره خود آثاري را ارائه كرده كه نقطه اوج آن دوران به حساب مي آيند. و بدين ترتيب، در روزهايي كه احساس و انديشه ي كانت ذهن خلاق او را به شدت به خود مشغول داشته، آلبوم نمادين Symbolic را مي آفريند. بار ديگر اثري سرشار از ادبيات ناب، موسيقي پربار و مفاهيمي عميق دنياي متال را متحول مي سازد.
ترانه نمادين كه آهنگ عنوان مجموعه است، اشاره به دوران كودكي به عنوان دوران بي گناهي و روح سرشار از اميد دارد. او خود در خصوص دوران طفوليت مي گويد:
هنگامي كه كودكي بيش نيستي، زيستن بس ساده و سهل است. تو به راستي از آنچه پيرامونت مي گذرد، آگاه نيستي، تو قدم به قدم از بي گناهي دور مي شوي. بي گناهي چيزي گران قدر و الهي است. افسوس زماني كه آدم بالغي مي شوي و درگير مشغله روزمره، به كلي آنرا از دست مي دهي. بدين سان همواره در احتياج آرام بخشي به نام بي گناهي خواهي بود، اما افسوس كه اين دارو توليد و عرضه نمي شود. آن هنگام كه كودكي بيش نيستي، مي تواني از دوچرخه ات بيفتي، گل و لاي را ببلعي، زخمي شوي و خونريزي كني، و دوباره سوار دوچرخه شوي... تا بيشتر و بيشتر سواري كني.
موسيقي آلبوم نمادين سرشار از فراز و نشيب است و ملودي هاي جاري در آن به گونه اي غريب زيباست. شلداينر يكايك نتها را با ظرافتي كه نشانه آگاهي او از روانشناسي نت هاست و به ندرت در آهنگسازان همرده او ديده مي شود، براي همه سازهاي اثرش نوشته است. فراتر از آن، احساسي كه در اشعار آلبوم سيلان مي كند، كاملاً با بهره گيري از اصول شعر ارسطو، همانگونه كه رمبو مي سرايد، سروده شده است. در اشعار كاملاً سمبوليستي آلبوم، سخن از قضاوتها، تعصبها، ابهامها و اصالت وجود انسان گفته مي شود.
از آن جا كه استوديوي جورجو و اندي لاروك گرفتار گروه هاي خويش اند، شلداينر با همكاري جن هاگلن(درام)، كلي كانلن(بيس) و بابي كولبل(گيتار) اين آلبوم را ضبط مي كند. از يك نقطه نظر اين آلبوم برترين اثر دث متال دو دهه 80 و 90 شناخته مي شود. پايان اين آلبوم، با بهره گيري از صداي محزون گيتار آكوستيك و سولوي گيتار الكتريك، كه مرثيه اي در غالب موسيقي مي ماند كه مو را بر اندام شنونده راست مي كند.
پس از اجراي كنسرت هاي آلبوم نمادين چاك شلداينر تصميم به آغاز پروژه جديدي با عنوان Control Denied مي گيرد و از دو نوازنده گمنام و در عين حال قدرتمند با نامهاي شانُن هَم Shannon Hamm و ريچارد كريستي Richard Christy در كنار تيم آيمر Tim Aymar خواننده هزار صداي گروه Psychoscream و استيودي جورجو، بيسيست افسونگر متال بهره مي گيرد. در واقع كنترل دينايد يك گروه پاور متال Power Metal است كه ساختار موسيقيايي آن بسيار به دث شباهت دارد و با اين وجود، ازالِمان هاي موج نو هوي متال انگليسي (N.W.O.B.H.M) نيز انباشته است. كنترل دينايد با ضبط قطعه اي به نام هنگامه وضوح خود را به ثبت مي رساند. ولي ناگهان چاك كار را متوقف مي كند چرا كه نشانه هاي تولد آلبوم ديگري از دث را در روح خود در مي يابد. او از نوازندگان كنترل دينايد مي خواهد تا براي ضبط اين شاهكار، وي ر ا ياري كنند. اسكات كلندن Scott Clendenin جاي خالي استيو دي جورجو را كه در آن زمان، مشغوليات خود را دارد، پُر مي كند. و چاك خود خواندن آوازها را به عهده مي گيرد. آواي پايداري The Sound of Perseverance با اصولي ترين و علمي ترين شكل آهنگسازي، اشعاري و متأثر از افكار فريدريش ويلهم نيچه، في الواقع آخرين آلبوم دث است. در دفترچه آلبوم، چاك، آخرين اثرش را به همه كساني كه روياها و خواسته هاي مثبت دارند تقديم مي كند و بار ديگر از هوادارانش ميخواهد كه به جاي شايعات از موسيقي حمايت كنند و به كساني كه در عناصر منفي غرق شده اند هشدار مي دهد كه به خود بيايند و تفاوت زنده بودن با وجود داشتن را دريابند. پشت جلد دفترچه جمله اي از كتاب فراسوي نيك و بد اثر نيچه نقش بسته. و روي جلد به نقاشي زيبايي كه نشان دهنده مغاك است آراسته شده. هر آهنگ اين آلبوم مي تواند ذهن شنونده را براي مدتي طولاني به خود مشغول كند و در پايان هنگامه وضوح منتهي با اجراي دث فرجام دهنده افسانه دث مي شود. چاك در پايان اين آهنگ، با احساسي شگرف و هول انگيز خدا را صدا مي زند و از او پاسخ مي طلبد. اين قسمت كه در شعر آهنگ نگاشته نشده بود هنگام ضبط به وقوع مي پيوندد و همگان را در استوديو متحير و ميخكوب مي كند. پس از آن چاك با اجراي آهنگ مسكن Painkiller اثر جوداس پريست Judas Priest تعلق خاطر خود به گروه هاي متال نسل اول را به اثبات مي رساند گرچه هارموني هايي كه او استفاده مي كند به مراتب قوي تر و استادانه تر از اجراي خود جوداس پريست است.
چاك در قطعه قصه اي بهر گفتن انگار از آنچه در انتظار اوست با خبر است:
"هنگاميكه حقيقت را ميچشي همانند ديگران درخواهي يافت كه براي تو من ماضي ام قصه اي بهر گفتن، باز گويش كن! " و هنگامي كه درگير كنسرتهاي آلبوم است، يك روز دردي در ناحيه گردن خود احساس مي كند. در آغاز آنرا جدي نمي گيرد ولي با طولاني شدن درد و مراجه به دكتر در مي يابد كه داراي نوعي تومور مغزي بدخيم است. او بلافاصله تحت معالجه قرار مي گيرد و زماني كه علايم بهبودي را در خود مي بيند، شروع به نوشتن آلبومي مي كند. هنر شكننده وجود The Fragile Art Of Existence در نوع خود شاهكاري است كه در عين تازگي، مهر تاييدي نيز بر آلبومهاي دث خصوصا آواي پايداري مي زند. درست هنگامي كه زندگي، بدون نقص به نظر مي رسد چيزي پيش مي آيد و ما را از پا در مي آورد.
چاك شلداينر كه در همه آثار خود همچون يک پيشگو سخن مي گويد، در اين آلبوم، همانند مجموعه آواي پايداري به صراحت از Deja-Vu، پديده اي كه انسان در حالتي ترديد آميز گمان مي برد واقعه يي جاري را در گذشته ديده بوده است، نام مي برد. گرچه پزشكان به او و خانواده اش اميد بهبودي مي دهند، گويا چاك به راستي از سرنوشت خود آگاه است كه تصميم مي گيرد كنسرت بزرگي در لس آنجلس برگزار كند و از همه آلبومهايش، قطعاتي را براي هوادارانش بنوازد. در اين كنسرت آخر، چاك حتي قطعاتي از آلبوم نخست خود اجرا مي كند. در روزهاي بعد حال او به شدت به سمت بدتر شدن پيش مي رود. شيمي درماني و معالجات معمول سرطان اثري ندارند. مادرش تصميم مي گيرد نوعي معالجه سنتي با گياهان دارويي را در پيش بگيرد. معالجه سرطان در ايالات متحده بسيار گران است و خانواده شلداينر همه دارايي خود را صرف مداواي چاك كرده اند.
در شرايطي كه موسيقي بي مايه و سطحي عوام پسند، دلارها را به جيب كمپاني ها، صاحبانشان و شبه هنرمنداني كه محبوبيتشان از عمر كوتاهي بر خوردار است جاري مي كنند، امپراتور دث متال بيمار و با فقر دست به گريبان است.
كليه دوستداران او از همه جاي دنيا كمكهاي مالي مي كنند و دوستانش نيز از جمله استيو دي جورجو، الكس وبستر، جك اوون، بارني گرينوي، گروه مورتيشن و خيلي هاي ديگر نيز در اين كمكها سهيم اند. تستامنت Testament ، اگزوداس Exodus ، فلوتسم اند جتسم Flotsam & Jetsam، سادوس Sadus و اس.او.دي S.O.D به همراه چند گروه ديگر كنسرتي به نفع چاك تدارك مي بينند. اين همه كمك مالي و روحي، و حتي روحيه سترگ خود چاك، نمي توانند بر تومور بد خيم مغز پيروز شوند و سر انجام در عصر روز سيزدهم دسامبر 2001، ساعت 16، در حاليكه تامپاي فلوريدا را هوايي مه آلود و خاكستري رنگ در بر گرفته بود، چاك شلداينر، امپراتور دث متال، پس از مبارزه اي طولاني و حزن آور با تومور بدخيم مغز، سرانجام به سرنوشتي كه معتقد بود همچون حقيقتي در پس پرده سردرگمي ها او را انتظار مي كشد، پيوست. بزرگ شاعر و فيلسوف دنياي متال، عبور براي يافتن نيمه حقيقي خود را از سالها قبل در اشعارش منعكس كرده بود.
مرگ او نه تنها دنياي متال، كه موسيقي مدرن را سوگوار و سياهپوش مي كند و اشك از چشمان بسياري از هنرمندان و هنردوستان دنيا جاري مي سازد.
Mentally Art
13-12-2008, 13:48
مصاحبه با Jane Schuldiner مادر Chuck:
در چه سنی چاک گروع به نواختن گیتار کرد؟ آیا به کلاس رفت یا خودش یاد گرفت؟
چاک نواختنه گیتار رو از سنه 9 سالگی شروع کرد.برادر 16 ساله چاک (فرانک) در یک سانحه تصادف کشته شد و ما برای چاک یک گیتار خریدیم و فکر کردیم که می تونه اونو کمی از فکره مرگه برادرش بیرون بیاره و سرگرم بشه.با همون گیتار تقریبا یه سالی به کلاس رفت اما خوشش نیمد و بی خیاله گیتارش شد.بعد از اون ما یک گیتار الکتریک دیدیم و براش خریدیم که البته خیلی خوشش اومد.بعد از گرفتن آمپلی فایر،هیچوقت نواختن گیتار رو قطع نکرد و به خودش آموزش داد و بعد از اون شروع به نوشتن آهنگ کرد.
چاک چقدر در روز نواختن گیتار رو تمرین می کرد وقتی که اوایله کارش و نوجوون بود؟
چاک در یک گاراژ یا اتاق خودش مشغول گیتار زدنش بود و اکثرا روزهای شنبه و یکشنبه گیتار تمرین می کرد که به حداکثر سه ساعت محدود بود،البته در فصل تعطیلات مدرسه.
آیا چاک از ابتدا نقشه ای داشت برای اینکه به یک آهنگسازه بزرگ هوی متال تبدیل بشه؟
بله،همچنان که او از سنه 12 یا 13 سالگی همه نوع موسیقی رو دوست داشت،Heavy Metal موسیقی مورد علاقه اش بود.او اولین گروهش(Mantas) رو تشکیل داد و پس از اون،تو گاراژه من شروع به تمرین کردند.چاک ابتدا موزیکش از Billy Idol و Kiss الهام می گرفت.منم باید مراقبه خودش و بقیه دوستاش بودم تا بتونه رو پایه خودش وایسه و بتونه اجرای زنده ای داشته باشه چون هنوز به سنه کافی برای اینکار نرسیده بود.
آیا چاک دوست دختری داشت که خیلی باهاش نزدیک باشه؟ احتمالا دوست دخترای زیادی داشته ولی ولی درکناره شما(مادر چاک) و خواهرش کسی بوده که خیلی براش مهم باشه؟!
چاک تو زندگی اش یک عشقه خیلی خوبی داشت بنام Kim که خیلی دوستش داشت.
می شه چندتا از کارهایی که چاک قبل از اینکه یک موزیسین بشه داشته؟!من واقعا کنجکاو هستم که چه جوری چاک به موسیقی علاقه مند شد و با فشار زیاد ناشی از جو تازه موسیقی متال،شروع به آهنگسازی کرد؟
چاک هنگامی که تازه به سنه جوونی زسیده بود،تو یک مغازه ای کار می کرد که فکر منم اسمش Dell Taco بود.چاک چند ماه اونجا کار می کرد ولی به شدت از کارش متنفر بود.هنگامی که سخت درگیر موسیقی زمان خویش شده بود،ما ازش خواستیم که بیشتر روی موسیقی تمرکز کنه.
از کارهای مورد علاقه چاک بجز نواختنه گیتار چیا بودند؟
چاک بیوگرافی و اعضای گروههای موردعلاقه ایش و همچنین رکوردهای زیادی جمع آوری می کرد.او بیشتر از هزار رکورد رو جمع کرده بود.همچنین جمع کردن گیتار و ویولن های قدیمی و آنتیک از کارهای موردعلاقش بود.
چه کتابهایی مورد علاقه چاک هستند،مخصوصا در موزیک و فلسفه؟
من نگاهی به کتابخانه چاک انداختم که پر از کتابهای بزرگ متفرقه از ناشرین مختلف بود.Maurice Sendak (کتاب مورد علاقه چاک از زمان بچگی)،
Joseph Murphy, Leo Buscaglia, James Herriot و بیوگرافی های گروه موردعلاقش مثله Iron Maiden, Kiss و کتابهای فلسفی از Caroline Knapp, Aristole, Socrates, Nietzsche, and Steve Bakor.من باید کتابهایه موسیقی رو دقیقتر ببینم.اینجا هنوز اتاقهای بسیاری هستن که باقی موندن.
08 - آیا تا حالا چاک در مورد اشعارش با شما مشورتی کرده یا چیزهایی که نوشته مثله یک کتاب؟
چاک چندین بار ازم خواست که این کار رو بکنم،ولی من وقتی برای انجام این کار نداشتم.شاید در آینده نزدیک.
هنگامی که به موسیقی های Death و Control Denied گوش می دیم،می شه فهمید که چاک مجبور بود موسیقی های دیگه رو در کناره متال دوست داشته باشه(شاید کلاسیک).چاک ملودی رو مثله هارمونیک خیلی خوب می فهمید مخصوصا در تواناییه نوشتنه آهنگ و ساختنه موسیقی.آیا چاک به نوشتنه آهنگهای بغیر از متال هم علاقه ای داشت و لذت می برد؟
بله،چاک موسیقی های دیگر رو هم در کناره متال دوست داشت.چاک در استودیو آهنگهایه بسیاری مثله Classic و Jazz ضبط کرده که من تمام CDهای اونهارو دارم.چاک به تمام موسیقی ها علاقه داشت بجز Rap و Country.حتی برای من و پدرش آهنگ های بسیار قشنگی ساخته و ضبط کرده.من واقعا این کاراشو جمع می کنم و گرامی می دارم.
من چندین سال است که گیتار می زنم و سعی می کنم آهنگهای چاک رو یاد بگیرم.ساول من در همین موضوعه:چاک از چه گیتاری استفاده می کرد؟
چاک از گیتاری با این خصوصیات استفاده می کرد: B.C. RICH, one volume and one pick-up
می خواستم بدونم که پس از فوت چاک،گیتاره سیاه زنگه چاک چی شد؟
به درخواست چاک،تمام تجهیزات و سازهاش به همراه گیتاره مورد علاقه اش یعنی Stealth به برادر زاده اش(کریستوفر) داده شد.کریستوفر واقعا اونارو گرامی می داره.چاک بهش یاد داد که چه جوری با Stealth بزنه.
من می دونم که چاک گیتاری داشت که فقط در قسمت "گیتارهای اختصاصی" شرکت B.C. RICH هستش.این گیتارها واقعا گرون هستند و من می دونم که چاک این گیتار رو از آلبوم «جزام»(Leprosy) یا شاید زودتر خریده.آیا او پول کافی برای خرید این گیتار رو داشت؟همون طور که می دونم ارزونترین قیمت این نوع گیتارها حداقل 1700 دولار هست که فکر کنم پوله زیادی باشه.آیا چاک گیتاره مخصوصه خودش رو سفارشی گرفت یا اینکه از گیتاریسته دیگری خرید؟
چاک از طرف شرکت B.C. RICH حمایت می شد و اکثره گیتارهایش به سفارش و با خصوصیات موردعلاقه چاک طراحی می شدند مخصوصا گیتاره موردعلاقه چاک یعنی Stealth.من و پدرش ابتدا دو گیتار برای او خریدیم که بعد از اون خودش گیتاره خودش رو خرید.
آیا چاک از قبل برای اینکه موزیسین Heavy metal باشد برنامه ریزی کرده بود؟
بله اون Heavy metal رو خیلی دوست داشت و از 12-13 سالگی علاقه مند شد. اون اولین گروهشو درست کرد و در گاراژ من تمرین میکردند اولین تاثیر رو گروه Kiss رو چاک گذاشت. من باید اون و دوستاشو به کنسرت Kiss میبردم و داخل هم نمیشدم چون مادر باید در پشت در باشه اینجوری بهتره.
میخوام بدونم که دلیل اصلی انتخاب اسم Death برای گروه چی بوده ؟!
چاک ابتدا اسم Mantas رو برای گروه انتخاب کرده بود و زمانی که خواست اونو ثبت کنه دید که همچین گروهی وجود داشته. و این زمانی بود که چند سال از حادثه مرگ برادرش میگذشت من همیشه فکر میکنم که قرار دادن اسم Death برای گروه دلیلش مرگ برادرش بوده و آهنگ Open Casket هم محتواش مرگ برادرش هست .
آیا قبر چاک جایی هست که بتونیم بریم؟
افراد بسیاری از سراسر دنیا این سوال رو از ما میپرسند. چاک دوست داشت که سوزونده بشه و ما خواستشو بر آورده کردیم. محلی نهایی برای ملاقات شما هنوز مشخص نشده ولی من حتما این محل رو در سایت Empty Wordsقرار خواهم داد.
روحش شاد.واقعا بزرگمردي بود...اونقدر بزرگ كه نميشه چيزي در موردش گفت كه درخورش باشه.
Rock Magic
16-12-2008, 01:10
فقط ستایشش میکنم .. فقط ...
فراتر از کلمات بود و هست ..
Rock Magic
16-12-2008, 01:17
دوست من
من با وجود اينكه خيلي كلاسيك راكو متال گوش ميكنم ولي تا به حال چيزي راجعبه اين گروه نشنيدم.ميشه 1 حالي بدي نمونه كاري-بيوگرافيي-....... بدي ما هم بيايم تو باق!!!؟!؟؟!؟؟!؟؟؟
حالا جدا از اشعار وعقاید چاک که واقعا ناب بودش من یه ترک اینسترومنتال بهتون معرفی میکنم که چاک و هنر والاش و کلا دث رو میتونید حس کنید
Voice Of Soul
Doyenfery
16-12-2008, 20:41
حالا جدا از اشعار وعقاید چاک که واقعا ناب بودش من یه ترک اینسترومنتال بهتون معرفی میکنم که چاک و هنر والاش و کلا دث رو میتونید حس کنید
Voice Of Soul
اوووف
این Voice of Soul رو من 1000 بارر گوش دادم ..
چه می کنه واقعا :18:
بابا من تو باغ نيستم.2 لينك بديد ما هم روشن بشيم
Rock Magic
17-12-2008, 01:14
اینجا همین آهنگ رو آپ کردم:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
کسی میتونه این آهنگ رو واسم بزاره؟
Voice of Soul
Doyenfery
05-08-2009, 06:54
here this
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
EEEEnjot It
Mentally Art
13-08-2009, 04:17
سلام دوستان
بعد یه غیبت طولانی اومدم که درباره چند تا از اهدافی که تو پست اول نوشتم یه صحبتی بکنیم....
برای شروع میرم سراغ قطعات clean که چاک تو آهنگاش بکار برده
لیست آهنگایی که توش clean بکار برده شده :
LACK OF COMPREHENSION
DESTINY
EMPTY WORDS
SACRED SERENITY
CRYSTAL MOUNTAIN
PERENNIAL QUEST
VOICE OF THE SOUL
همونطور که میبینیم تو آلبوم های اولیه ( 3 آلبوم اول ) هیچ کلینی استفاده نشده !
و اوجش هم تو آلبوم Symbolic 1995 بوده....
حالا چرا همین اول کار رفتم سراغ clean ؟
بند به این خشنی ، صدای وکال با این عصبانیت ، این همه صداهای دیستروشن و .....
خب ، هر کدوم از این clean ها تو نوع خودشون معرکه و حتی جادویی هستن !!!
پوزوشن ها و نت هایی که چاک استفاده کرده و همچنین احساسی که تو اون آهنگ نهفته و با این قطعات clean کاملتر میشه ، بی نظیرن
و همه اینها نشون دهنده احساسات ظریف Chuck Schuldiner هستن
LACK OF COMPREHENSION
38 ثانیه ی ابتدا از clean استفاده شده
بر حسب مضمون آهنگ ، تو این clean از تقابل میان ساده لوحی و اندیشمندی استفاده کرده
این clean line با Electric Guitar نواخته شده
DESTINY
40 ثانیه ی ابتدای آهنگ clean هست که تا ثانیه ی 13 یک گیتار مینوازه و از 13 تا 40 گیتار2 میاد جلو که نقش ملودیک داره
مچ شدن ملودی گیتار 2 روی آرپج گیتار1 واقعا شاهکاره
از اواسطش هم صدای سینتی اومده روش و یه حالت موج داده بهش...
حتی fret noise های گیتار 2 که تو 25و26 هست گوشنوازه....
واقعا با ظرافت نوشته و نواخته شده ، آدم رو به آرامش عجیبی فرو میبره
این clean line با Acoustic Guitar نواخته شده
EMPTY WORDS
40 ثانیه ی ابتدای آهنگ از نوعی clean عجیب و غریب که یه رگه هایی از تم شرقی هم توش دیده میشه استفاده شده
از کیبرد و درام هم تو این قطعه استفاده شده
این clean line با Electric Guitar نواخته شده
SACRED SERENITY
خب این clean با اونایی که تا حالا معرفی کردم کمی متفاوته...
بعد از سولوی اصلی آهنگ وارد این کلین آرامش بخش میشه که بوسیله Electric Guitar نواخته شده و افکتهای Reverb & Chorus هم روی این کلین اعمال شده که زیباییشو چند برابر کرده....
این clean رو میشه به نوعی break این track دونست که از اواسطش یه distrotion solo هم میاد روش و بعد به main riff ختم میشه....
در عین سادگی ، آرامش و ظرافت خاصی توش نهفتست....
CRYSTAL MOUNTAIN
اواخر این آهنگ شاهد سولوی آکوستیک گیتار هستیم
این قطعه حالتی شرقی و متفکرانه داره که با مضمون و lyric آهنگ همخونی داره
حین اجرای این قطعه هم main riff و هم سولویی که بعد از تموم شدن سولوی اصلی شاهدش بودیم اجرا میشه و در حالت loop قرار میگیره و سولو آکوستیک میاد روش
PERENNIAL QUEST
2 دقیقه پایانی این آهنگ شاهد این clean عجیب ، عمیق ، احساسی ، محزون هستیم !
یعد از گفتن آخرین جمله توسط چاک (! time is a test ) یه Electric Guitar solo ما رو به قسمت Clean میرسونه
و کمی بعد سولویی با دیستروشن ملایم روی این آرپژ میاد
این 2 دقیقه که به عنوان Fade Out این آهنگ محسوب میشه ، خودش دارای fade in & out های زیبا و حرفه اییه که 3 پارت مختلف رو به زیبایی بهم متصل میکنه....
مجموع این fade out که حالتی خاص و غم انگیز رو در آدم ایجاد میکنه کاملا با مضمون آهنگ هماهنگی داره.
واقعا ظریف و زیبا نوشته و نواخته شده ، نمیدونم چجوری وصفش کنم !!!
VOICE OF THE SOUL
دومین و آخرین آهنگ Instrumental از DEATH
صدای گیتار آکوستیک تو کل این آهنگ شنیده میشه و کل آهنگ بر اساس آرپژ ها و ریتم های گیتار آکوستیک ساخته شده
صدای دیستروشنی هم که میاد روش از چند پارت tapping , slide & bending تشکیل شده , البته جاهایی هست که ترکیب اینها باشه...
هر کدوم از این تکنیکها واقعا عالی اجرا شدن که در واقع نشونه ایی از نوازندگی چاک تو همشون هست....
اینها همشون درک و حس من از قسمتهای clean بود...
اگه عمری باقی بود در مورد تکنیکها و اجزای تشکیل دهنده آهنگهای DEATH بازم مینویسم
گوش دادن به این قسمتها در حین نوشتن مطالب انرژی و حس عجیبی بهم داد و همچنین باعث اندیشیدن درباره بعضی مسائل شد....
شما هم امتحان کنید !
درود بر چاک
روحش شاد و یادش گرامی
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.