PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آخرين اطلاعات از تهديد استفاده از تلفن همراه براي انسان



mohamad23
22-11-2008, 04:50
در حالي که امروزه زندگي بدون داشتن يك تلفن همراه براي اغلب افراد دشوار و حتي غيرممکن به نظر مي‌رسد ممکن است اين پرسش به ذهن هر کسي خطور کرده باشد كه آيا امواج تلفن همراه به علت تماس دايم با بدن سلامت انسان را به خطر مي‌اندازند؟
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران،از سایت ایسنا، زماني که تلفن همراه به يک پديده فراگير تبديل شده نگراني‌ها نسبت به احتمال سرطان‌زا بودن آن روز به روز قوت بيش‌تري گرفته است.
چند سالي است هشدارهايي در مورد خطرات امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه منتشر مي‌شوند اما اين گزارش‌ها چندان گسترده نبوده‌اند؛ به عقيده‌ي برخي اين امر به دليل تلاش براي پنهان كردن حقيقت از سوي كساني است كه منافع عمده‌اي دارند و مطمئنا سازندگان صنعت تلفن همراه هستند.
توجه به اين امر که قرار گرفتن انسان در ميدان هاي الکترومغناطيسي ممکن است پيامدهايي به‌دنبال داشته باشد به نگراني‌ها دامن زده و پژوهش‌هاي زيادي را به‌دنبال داشته است.
تلفن‌هاي همراه نيرويي را ساطع مي‌كنند كه به امواج فركانس راديويي معروف‌اند و تا زمان ساخت تلفن‌هاي همراه بسياري از محققان نسبت به آن‌ها نگران نبودند و تصور مي‌رفت اين امواج بي‌ضرر هستند زيرا نسبت به تشعشع يونيزه شده كه توسط اشعه ايكس توليد مي‌شود قدرت كم‌تري دارند.
كشورهاي مختلف جهان نظرات متفاوتي در زمينه تاثير امواج تلفن همراه بر روي انسان و ايجاد سرطان دارند. اكنون برخي از محققان اظهار مي‌كنند قرار گرفتن طولاني مدت در معرض امواج تلفن موجب بروز تومور مغزي مي‌شود درست مانند سيگار كشيدن كه هيچ كس متوجه نمي‌شد به سلامتش آسيب وارد مي‌شود تا زماني كه نشان داده شد ابتلا به سرطان ريه در اثر سيگار كشيدن مداوم صورت مي‌گيرد.
كامل‌ترين مطالعه‌اي كه تاكنون در مورد خطرات ناشي از تلفن همراه برروي سلامتي انجام گرفته نزديك به تكميل است اما اين پژوهش كه به مدت هشت سال در جريان بوده ممكن است نتواند اين پرسش را حل و فصل كند.
اين مطالعه معروف به Interphone از سوي سازمان بين‌المللي پژوهش برروي سرطان (International Agency for Research on Cancer) كه ديده‌بان سازمان ملل است سازماندهي شده است و در مورد فراواني چهار نوع سرطان در ناحيه‌ي سر و گردن برروي كاربران تلفن همراه در 13 كشور جهان تحقيق مي‌كند.
بر اساس برخي يافته‌هاي اين مطالعه، افزايش احتمال بروز تومورهاي مغزي در نزد افرادي که به مدت 10 سال يا بيش‌تر از تلفن همراه استفاده كرده‌اند بيش‌تر است.
مطالعات بيش‌تري وجود دارند كه هيچ خطري را نشان نمي‌دهند اما متاسفانه اين مطالعات تلفن‌هاي همراه را به مدت 10 سال يا بيش‌تر بررسي نكرده‌اند.
به گفته‌ي محققان، شكل‌گيري بيش‌تر سرطان‌هاي مغزي تقريبا 10 سال طول مي‌كشد. دانشمندان درباره خطرات تلفن‌هاي همراه به ويژه براي کودکان کمتر از 12سال هشدار دادند زيرا در حالي که امواج الكترومغناطيسي در حدود دو اينچ در مغز بزرگسالان نفوذ مي‌کند تا حدود وسط مغز يك كودك 10 ساله و كاملا از مغز يك كودك پنج ساله مي‌گذرد از اين رو مغز كودكان که هنوز درحال رشد است از همه بيش‌تر آسيب‌پذيرتر است.
طبق خبرنامه ماه سپتامبر موسسه‌ي ملي سرطان، كودكان ممكن است نسبت به بزرگسالان تحت خطر بيش‌تري باشند زيرا سيستم‌هاي عصبي آن‌ها در زماني كه در معرض اين امواج قرار مي‌گيرند به طور كامل شكل نگرفته‌اند.
به علاوه در طول عمر خود سال‌هاي زيادي در معرض تشعشع قرار بگيرند. مقامات در کشورهاي بريتانيا، فرانسه و هند احتياط در استفاده‌ي تلفن همراه توسط کودکان را خواستار شده‌اند.
طبق اعلام اين خبرنامه، مطالعات بزرگ‌تري لازم است تا به پرسش‌ها در مورد استفاده طولاني مدت از تلفن همراه پاسخ دهند اما اين تمام ماجرا نيست. يافته‌هاي مقدماتي يك اپيدميولوژيست سرشناس در سوئد كه تلفن همراه را به مدت 20 سال مورد استفاده بود، مورد نگران كننده‌اي يافته است.
بنا بر گفته‌ي وي، افرادي كه از نوجواني استفاده از تلفن همراه را آغاز مي‌كنند تا زمان رسيدن به 20 سالگي پنج برابر بيش‌تر در معرض ابتلا به گلايوما قرار دارند كه نوعي سرطان مغزي است.
با وجود نگراني‌هاي مربوط به حريم خصوصي دانشمندان از شركت‌هاي تلفن همراه درخواست كرده‌اند آمار استفاده از آن‌ها را منتشر كنند و عنوان كرده‌اند پاسخ نهايي ممكن است در كمتر از چند سال يافته شود اما هيچ پاسخي از جانب صنعت تلفن همراه داده نشده است.
اما چه بايد كرد؟ آيا امكان دارد استفاده از تلفن همراه را متوقف كنيم؟ به نظر مي‌رسد هيچ راهي وجود نداشته باشد؛ تلفن همراه به بخشي از زندگي ما تبديل شده و به ما در مواقع اضطراري يا هنگام حضور در مكان‌هايي كه دسترسي به وسايل ارتباطي ايمن ديگر مقدور نيست كمك مي‌كند.
مي‌توان براي به حداقل رساندن چنين خطري و به عهده گرفتن مسووليت سلامت خود اقدام كرد. به دليل اين كه نيروي امواج راديويي با افزايش مسافت كاهش مي‌يابد افرادي كه از بابت قرار گرفتن درمعرض تشعشعات نگران هستند مي‌توانند با استفاده از هدست يا هدفون، كاهش مدت مكالمه يا استفاده از تلفن ثابت از قرار گرفتن طولاني مدت در معرض تشعشعات آن بپرهيزند.
به عقيده‌ي برخي همانند سيگار يا خوراكي‌هاي ورزشي بايد يك قانون عمومي براي نظارت بر بازاريابي، فروش و استفاده از تلفن همراه وجود داشته باشد. قانوني كه برچسب زدن پيام‌هاي هشدار برروي تمامي تلفن‌هاي همراه مانند «استفاده طولاني مدت از تلفن همراه سرطان زاست» را اجبار مي‌كند.

iritn.com

Retired User
22-11-2008, 15:32
جالب بود اما آيا گوشي هاي موبايل داخل ايران امواج بيشتري رو نسبت به گوشي هاي خارجي ساتع نميكنند؟