PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نسل جديد پخش كننده هاي Dvd‌ در نمايشگاه Ces به نمايش درآمد



Babak_King
08-01-2006, 15:37
گروه‌هاي مختلفي كه بر سر به دست گرفتن كنترل نسل بعدي DVD وارد مبارزه شديدي شده‌اند، محصولات خود را با قيمت‌هاي بسيار متفاوت در نمايشگاه ‍CES به نمايش گذاشتند.


خبرگزاري رويترز – گروه‌هاي مختلفي كه بر سر به دست گرفتن كنترل نسل بعدي DVD وارد مبارزه شديدي شده‌اند، روز چهارشنبه محصولات خود را با قيمت‌هاي بسيار متفاوت در نمايشگاه CES 2006 به نمايش گذاشتند. تنوع اين قيمت‌ها انعكاس دهنده ديدگاهي است كه هر يك از اين گروه‌ها در خصوص شروع اين صنعت چندميليارد دلاري دارند.

گروه HD DVD كه دفاع از آن را شركت توشيبا به عهده گرفته، معتقد است كه مصرف‌كنندگان نسبت به خريد دي‌وي‌دي‌هاي HD و پخش‌كننده‌هاي مربوطه حتماً اقدام خواهند كرد، منتها به شرط آن كه قيمت مناسبي داشته باشند.

در راستاي همين امر، توشيبا در نمايشگاه CES روز چهارشنبه اعلام داشت كه اولين سري پخش‌كننده‌هاي دي‌وي‌دي‌هاي HD را در ماه مارس با دو قيمت 799 دلار و 499 دلار عرضه خواهد كرد.

اين قيمت‌ها، پايين‌تر از قيمت‌هاي يكي از اعضاء گروه رقيب موسوم به Blu-ray است كه دفاع از آن را شركت سوني به عهده گرفته است. شركت پايونير عضو ديگري از اين اردوگاه اعلام كرده است كه پخش‌كننده‌هاي Blu-ray را در ماه مي و با قيمت 1800 دلار عرضه خواهد كرد.

شكست دو جناح در رسيدن به يك استاندارد واحد زمينه را براي شروع نبردي ميان فرمت‌ها فراهم ساخت. اين مبارزه يادآور پيكار VHS و بتاماكس در سال‌هاي دهه 80 است. هر يك از طرفين انتظار دارد كه بازار رو به افول 24 ميليارد دلاري ويدئو خانگي را خودش با پخش‌كننده‌ها و ديسك‌هاي جديدي به دست بگيرد كه ظرفيت بالاتر و امكانات تعاملي جذاب‌تري ارائه مي‌دهند.

به گفته اندي پارسون، يك سخنگوي Blu-ray و معاون پايونير الكترونيكس «اختلاف‌هاي ما فلسفي است. ما فكر مي‌كنيم محصولات جديد كساني را مورد هدف قرار داده‌اند كه از قبل به اين فناوري عادت كرده‌اند و تمركز روي كارايي است نه قيمت».

استوديوهاي هاليوود نيز فهرست فيلم‌هايي را كه براي نسل بعدي DVD آماده مي‌شوند فاش ساختند. استوديو سرگرمي خانگي سوني پيكچرز (متعلق به شركت سوني)، فاكس قرن بيستم (متعلق به شركت نيوز) و ليونزگيت، كه همگي از طرفداران پر و پا قرص Blu-ray هستند، اسامي فيلم‌هاي با فرمت Blu-ray را اعلام كردند.

فاكس قرن بيستم اعلام كرده كه در موج اول اين صنعت، امسال 20 فيلم را به صورت Blu-ray عرضه خواهد كرد. استوديو پارامونت پيكچرز، يكي از طرفداران معتقد به پشتيبا هر دو فرمت، فيلم‌هايي را به صورت HD DVD و Blu-ray عرضه كرده كه از ميان آنها مي‌توان به Tomb Raider اشاره كرد. استوديو وارنر بروز (متعلق به شركت تايم وارنر) نيز در نظر دارد براي هر دو فرمت فيلم‌هايي را عرضه كند.

استوديوهاي يونيورسال، تنها شركتي كه فقط مدافع HD DVD است نيز به زودي فيلم‌هاي مورد نظر خود را اعلام خواهد كرد. شركت‌هاي بسياري در صنعت كامپيوتر، از جمله مايكروسافت و اينتل، حمايت خود را از HD DVD اعلام كرده‌اند.

هيولت پاكارد، كه مدت‌هاست حامي Blu-ray بوده است، بعد از اين كه اين فرمت نتوانست با برخي تكنولوژي‌هاي پيشنهادي اين شركت سازگاري نشان دهد، تصميم گرفت به جناح مدافعان HD DVD بپيوندد.

به نظر مي‌رسد Blu-ray سوني توانسته است متحدان بيشتري را جمع كند، كه از جمله آنها اپل، پاناسونيك، و تعداد زيادي از استوديوهاي فيلم‌سازي هستند.

به اعتقاد تد شادلر، تحليل‌گر شركت تحقيقاتي فارستر، قيمت‌گذاري بي‌باكانه HD DVD كمك بزرگي به اين جناح است. او مي‌گويد: «شكي نيست كه HD DVD با ضرر فروخته مي‌شود. براي توشيبا، ضرر مالي از جهت فروش پخش‌كننده‌ها اهميت كمتري نسبت به ضرري دارد كه از شكست در اين نبرد متحمل خواهد شد. بازي الان بر سر اين است كه كدام يك مي‌توانند قيمت‌ها را زودتر پايين بياورند تا مشتري بيشتري جلب كنند».