PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : openGL ومسائل مربوط به آن



armintirand
17-10-2008, 15:20
سلام دوستان تو این تاپیک میخوام کلیه مسائل مربوط به openGL مطرح بشه در ابتدا یک سوال دارم میشه نحوه افزودن openGL به کامپایلر رو بگین فرق نمیکنه هر کامپایلری بود قبوله البته قفط ویژوال C++ واستدیو نباشه :31:

bahareh655
17-10-2008, 23:07
سلام

برای شروع کار با OpenGL باید یکسری از مراحل را بپیماییم.با هم یک یک آنها را بررسی می کنیم:
1- تهیه ی کامپایلر
شما می توانید از کامپایلرهای مختلفی استفاده کنید.اما ما کامپایلر VC++ محصول Microsoft را پیشنهاد می کنم.همچنین برای سادگی کار از محیط توسعه ی یکپارچه (IDE) ی Visual Studio .Net استفاده کنید.
کامپایلر vc++ بصورت رایگان از سایت سازنده قابل دانلود است.

2- تهیه ی کتابخانه ی OpenGL
این کتابخانه شامل فایل نصاب می باشد که سه دسته فایل اصلی را ر بر می گیرد.فایل های هیدر ، فایل های کتابخانه ای و dll ها ( که بورت اتوماتیک در محل لازم قرار می گیرند) .اما برای شناسایی فایل های هیدر و کتابخانه ای باید محل آنها را به کامپایلر معرفی کنیم.

3- تهیه ی کتابخانه ی GLU
این کتابخانه شامل فایل نصاب می باشد که سه دسته فایل اصلی را ر بر می گیرد.فایل های هیدر ، فایل های کتابخانه ای و dll ها ( که بورت اتوماتیک در محل لازم قرار می گیرند) .اما برای شناسایی فایل های هیدر و کتابخانه ای باید محل آنها را به کامپایلر معرفی کنیم.

4- تهیه ی کتابخانه ی GLUT
این کتابخانه شامل فایل نصاب می باشد که سه دسته فایل اصلی را ر بر می گیرد.فایل های هیدر ، فایل های کتابخانه ای و dll ها ( که بورت اتوماتیک در محل لازم قرار می گیرند) .اما برای شناسایی فایل های هیدر و کتابخانه ای باید محل آنها را به کامپایلر معرفی کنیم.

5- تنظیمات
تمام فایل ها هیدر را در مسیری مانند \include\GL قرار دهید.همنین تمام فایل های کتابخانه ای را در مسیری ماننذ \lib قرار هید.حالا در visual studio از منوی Tools گرینه ی Options … را انتخاب کنید.در پنجره ی باز شده در سمت چپ به مسیر Projetcs and Solutions->VC++ Directories بروید.از لیست Show directories for گزینه ی Library files را انتخاب کرده سپس مسیری جدید را با کلید روی دکمه ی line new (با تصویر فولدر) ایجاد کرده و مقدار آن را همان مسیر فایل های کتابخانه ای قرار دهید.از لیست Show directories for گزینه ی Include files را انتخاب کرده سپس مسیری جدید را با کلید روی دکمه یline new (با تصویر فولدر) ایجاد کرده و مقدار آن را همان مسیر فایل های هیدر قرار دهید (مثلا اگر مسیر آنها C:\Include\GL است مسیر C:\Include را وارد کنید)
به جای کلیک رو دکمه ی new line می توانید از ctrl+Insert استفاده کنید.
روی دکمه ی OK کلیک کنید تا پنجره بسته شود.

6- آزمایش
حالا می خواهیم آزمایش کنیم که همه چیز درست کار می کند یا نه.پس ابتدا کد زیر را با کامپایلر خود کامپایل کنید خروجی را بررسی کنید.اگر از VC++ استاده می کنید ، برای این کار مراحل زیر را طی کنید:
# یک پروژه ی جدید از نوع Win32 باز کنید.پروژه را Empty انتخاب کنید.
# یک فایل جدید با نام دلخواه و با پسوند .cpp به پروژه اضافه کنید.
# کد زیر را وارد آن کنید

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
# کلید F5 را برای اجرای برنامه فشار دهید
# خروجی برنامه را مشاهده کنید
# کلید Shift+F5 را برای توقف برنامه فشار دهید

منبع:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

در ضمن تو این تاپیک از فرومی که خدمتتون معرفی کردم،بحث های خیلی خوب و نسبتاً کاملی در مورد OpenGL مطرح شده!
پیشنهاد می کنم هر سه صفحه ی تاپیک رو مطالعه کنین و بازم اگه سوالی یا مطلبی داشتین،در ادامه بگین.

موفق باشید:20:

armintirand
18-10-2008, 22:51
سلام دوست عزیز بابت کمکت ممنون اما همونطور که گفتم من با ماکروسافت مشکل دار م (کامپایلرش) درسته که رایگان است اما فایل اجرایی که میده الکی است و ارور میده که نسخه کامل نیست منم کرک ندارم و..
خلاصه به دلایل زیادی با بورلند حال میکنم تا با ماکروسافت اگه میشه نحوه این کارو به بورلند بگو ضمناً این همه مطلب رو ساده نگو دیگه میدونم باید برای این کار کامپایلر داشته باشم اینقدرم ... نیستم بابا.
من روش شما رو امتحان میکنم(موقتاً) تا از قافله عقب نمونم .
اما یک سوال از خودت چقدر تو این ضمینه کار کردی ؟
با این کتابخانه میشه مثلاً عکس, فایلهای سیو شده 3Dmax رو به برنامه اضافه کرد؟
قبلاً از شما ممنونم.

armintirand
18-10-2008, 23:21
سلام دوباره
دوست عزیز این کارا رو که شما گفتین با Vc++‌کردم اما باز یک ارور به همین برنامه میده ارور مربوط به خط اول برنامه شماست مثل اینکه این هدر رو نمیشناسه میشه باز راهنماییم کنین