CG Art
24-09-2008, 23:52
سلام. امیدوارم استفاده کنید و لذت ببرید.
منبع :3Dtutorial.ir
در اين آموزش كه برگردانده شده به زبان فارسي است و توسط Stealth Snake آموزش داده شده است شما را با واژه Light caustics بيشتر آشنا مي سازيم . اگر بخواهيم براي اين كلمه تعريفي داشته باشيم .. به نوري گفته مي شود كه بروي كف بوجود مي آيد و در واقع حاصل عبور از اجسامي مثل شيشه است. در اين آموزش از Mental Ray renderer و Mental Ray glass material استفاده شده است .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم اول :
يك Plane در مركز صحنه يا محيط خود ايجاد كنيد . براي ايجاد يك plane مي توانيد ابتدا به create رفته ، سپس بروي Geometry كليك كنيد و در آنجا plane را انتخاب كنيد . پس از اين كار (يعني ايجاد Plane ) به تب modify برويد و Length Segs و Width Segs را به 1 تغيير دهيد . در ادامه Plane خود را با استفاده از ابزار scale بزرگ كنيد تا آنجا كه كل محيط Perspective را پر كند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم دوم :
يك Teapot در وسط صحنه ايجاد كنيد . سپس به modify برويد و Segments را به 15 تغيير دهيد تا سطحي نرم تر داشته باشيد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم سوم :
كار را با ايجاد متريال براي Teapot شروع مي كنيم . براي اين كار Material Editor را بازدن كليد M باز كنيد . سپس يك اسلات خالي را انتخاب كرده و بازدن كليك بروري دكمه standard پنجره Material/Map Browser را باز كنيد در اين پنجره Glass (physics_phen) را انتخاب كنيد . پس از اينكار نام اسلات خود را به teapot glass تغيير دهيد . شيشه در واقع يكي از جنس هاي است كه در زندگي واقعي باعث ايجاد light caustics مي شود .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم چهارم :
در اين مرحله متريال plane را ايجاد خواهيم كرد . براي اين كار كافي است يك اسلات خالي ديگر را انتخاب كنيم و رنگ diffuse را به سفيد تغيير دهيد . در ضمن نام اسلات را نيز به ground تغيير دهيد . خوب يك نكته كه يادم رفت بگويم اين بود كه متريالها را به اجسام نسبت دهيد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم پنجم :
در اين مرحله سراغ تنظيمات نور مي رويم . براي اين كار ابتدا به Create و بعد Lights رفته در آنجا Skylight را براي شبيه سازي نور روز انتخاب مي كنيم. بعد از اين كار نوبت به اضافه كردن يك نور Omni است كه براي پرتوهاي نوري براي اين افكت ما استفاده مي شود .
نكته : در اين بخش اين را متذكر مي شوم كه موقعيت Skylight براي اين افكت مهم نيست ولي براي نور Omni برعكس . چراكه با گذاشتن نور در هر مكاني از جسم افكت مخالف آن بوجود مي آيد . مثلا اگر نور در پشت قرار گيرد در مقابل شما افكت را رؤيت خواهيد كرد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در ادامه shadows را براي نور omni فعال مي كنيم .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي انكه از overburning بر روي تصوير خود ، توسط نور جلوگيري كنيم . ما بايد روشن سازي را از plane خود متثني كنيم . براي اين كار بر روي Exclude در زير Shadow كليك كنيد و Plane01 را از ليست طرف چپ به راست بياوريد فقط illumination در اينجا مد نظر است .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم ششم :
در اين مرحله سراغ تنظيمات محيط و رندر مي رويم. براي اين كار ابتدا از منو render گزينه Environment را انتخاب كنيد ( يا كليد 8 صفحه كليد خود را فشار دهيد ) . پس از باز شدن پنجره Environment and Effects همچنانكه در تب Environment قرار داريد رنگ پشت زمينه يا background خود را به سفيد تغيير دهيد .كه به روشن شدن محيط و همچنين reflection بهتر در شيشه كمك مي كند .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا بازدن كليد F10 پنچره Render Scene را باز كنيد . سپس به تب Indirect Illumination رفته و در زير بخش Caustics and Global Illumination (GI) گزينه Caustics را فعال كنيد . اين كار باعث مي شود تا Mental Ray render engine بفهمد كه ما caustics را فعال كرديم و آن بايد در زمان رندر اين كار را محاسبه كند .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا اگر دكمه رندر را فشار دهيد با پيغامي مثل زير مواجه مي شويد كه دليل آن نبودن object در صفحه است كه بتواند caustic را توليد كند . پس ما بايد اين كار را به صورت دستي براي teapot خود انجام دهيم..
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي اين كار ابتدا برروي teapot01 راست كليك مي كنيم . سپس گزينه Properties را انتخاب مي كنيم . سپس از كادر باز شدن به تب Mental Ray مي رويم و به ترتيب گزينه Generate Caustics را فعال و گزينه Receive Caustics را غير فعال مي كنيم .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در آخرين مرحله تنها كاري كه باقي مي ماند فعال كردن Final Gather و Global Illumination (GI) است كه در واقع باعث تغيير مسير پرتوهاي نوري مي شوند . واين جلوه اي واقعي به اجسام شما مي دهد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اميدوارم كه از آموزش لذت برده باشيد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
منبع :3Dtutorial.ir
در اين آموزش كه برگردانده شده به زبان فارسي است و توسط Stealth Snake آموزش داده شده است شما را با واژه Light caustics بيشتر آشنا مي سازيم . اگر بخواهيم براي اين كلمه تعريفي داشته باشيم .. به نوري گفته مي شود كه بروي كف بوجود مي آيد و در واقع حاصل عبور از اجسامي مثل شيشه است. در اين آموزش از Mental Ray renderer و Mental Ray glass material استفاده شده است .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم اول :
يك Plane در مركز صحنه يا محيط خود ايجاد كنيد . براي ايجاد يك plane مي توانيد ابتدا به create رفته ، سپس بروي Geometry كليك كنيد و در آنجا plane را انتخاب كنيد . پس از اين كار (يعني ايجاد Plane ) به تب modify برويد و Length Segs و Width Segs را به 1 تغيير دهيد . در ادامه Plane خود را با استفاده از ابزار scale بزرگ كنيد تا آنجا كه كل محيط Perspective را پر كند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم دوم :
يك Teapot در وسط صحنه ايجاد كنيد . سپس به modify برويد و Segments را به 15 تغيير دهيد تا سطحي نرم تر داشته باشيد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم سوم :
كار را با ايجاد متريال براي Teapot شروع مي كنيم . براي اين كار Material Editor را بازدن كليد M باز كنيد . سپس يك اسلات خالي را انتخاب كرده و بازدن كليك بروري دكمه standard پنجره Material/Map Browser را باز كنيد در اين پنجره Glass (physics_phen) را انتخاب كنيد . پس از اينكار نام اسلات خود را به teapot glass تغيير دهيد . شيشه در واقع يكي از جنس هاي است كه در زندگي واقعي باعث ايجاد light caustics مي شود .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم چهارم :
در اين مرحله متريال plane را ايجاد خواهيم كرد . براي اين كار كافي است يك اسلات خالي ديگر را انتخاب كنيم و رنگ diffuse را به سفيد تغيير دهيد . در ضمن نام اسلات را نيز به ground تغيير دهيد . خوب يك نكته كه يادم رفت بگويم اين بود كه متريالها را به اجسام نسبت دهيد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم پنجم :
در اين مرحله سراغ تنظيمات نور مي رويم . براي اين كار ابتدا به Create و بعد Lights رفته در آنجا Skylight را براي شبيه سازي نور روز انتخاب مي كنيم. بعد از اين كار نوبت به اضافه كردن يك نور Omni است كه براي پرتوهاي نوري براي اين افكت ما استفاده مي شود .
نكته : در اين بخش اين را متذكر مي شوم كه موقعيت Skylight براي اين افكت مهم نيست ولي براي نور Omni برعكس . چراكه با گذاشتن نور در هر مكاني از جسم افكت مخالف آن بوجود مي آيد . مثلا اگر نور در پشت قرار گيرد در مقابل شما افكت را رؤيت خواهيد كرد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در ادامه shadows را براي نور omni فعال مي كنيم .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي انكه از overburning بر روي تصوير خود ، توسط نور جلوگيري كنيم . ما بايد روشن سازي را از plane خود متثني كنيم . براي اين كار بر روي Exclude در زير Shadow كليك كنيد و Plane01 را از ليست طرف چپ به راست بياوريد فقط illumination در اينجا مد نظر است .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قدم ششم :
در اين مرحله سراغ تنظيمات محيط و رندر مي رويم. براي اين كار ابتدا از منو render گزينه Environment را انتخاب كنيد ( يا كليد 8 صفحه كليد خود را فشار دهيد ) . پس از باز شدن پنجره Environment and Effects همچنانكه در تب Environment قرار داريد رنگ پشت زمينه يا background خود را به سفيد تغيير دهيد .كه به روشن شدن محيط و همچنين reflection بهتر در شيشه كمك مي كند .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا بازدن كليد F10 پنچره Render Scene را باز كنيد . سپس به تب Indirect Illumination رفته و در زير بخش Caustics and Global Illumination (GI) گزينه Caustics را فعال كنيد . اين كار باعث مي شود تا Mental Ray render engine بفهمد كه ما caustics را فعال كرديم و آن بايد در زمان رندر اين كار را محاسبه كند .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا اگر دكمه رندر را فشار دهيد با پيغامي مثل زير مواجه مي شويد كه دليل آن نبودن object در صفحه است كه بتواند caustic را توليد كند . پس ما بايد اين كار را به صورت دستي براي teapot خود انجام دهيم..
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي اين كار ابتدا برروي teapot01 راست كليك مي كنيم . سپس گزينه Properties را انتخاب مي كنيم . سپس از كادر باز شدن به تب Mental Ray مي رويم و به ترتيب گزينه Generate Caustics را فعال و گزينه Receive Caustics را غير فعال مي كنيم .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در آخرين مرحله تنها كاري كه باقي مي ماند فعال كردن Final Gather و Global Illumination (GI) است كه در واقع باعث تغيير مسير پرتوهاي نوري مي شوند . واين جلوه اي واقعي به اجسام شما مي دهد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اميدوارم كه از آموزش لذت برده باشيد .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]