PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مخابرات سودآورترين صنعت خاورميانه بعد از نفت و گاز است



reza2pars
24-08-2008, 15:13
نتايج بررسي هاي مجله فورچون نشان مي دهد صنعت مخابرات از نظر سرعت رشد رتبه پنجم را در جهان به خود اختصاص داده است.
به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس به نقل از مجله فورچون و سي ان ان، صنعت مخابرات در نقاط مختلف جهان به يكي از پولسازترين صنايع مبدل شده و ميلياردها دلار درآمد در انتظار فعالان اين بخش است.
گزارش سال 2008 مجله فورچون نشان مي دهد اين صنعت از لحاظ سرعت رشد در سال جاري ميلادي پس از صنايعي همچون بانكداري، نفت، اتومبيل سازي و مواد غذايي رتبه پنجم جهاني را به خود اختصاص داده است.

* جايگاه مناسب شركت هاي مخابراتي در ميان 500 غول تجاري جهان

صنعت مخابرات از نظر سودآوري نيز در ميان 500 حرفه و شغل مختلف رتبه 12 را در اختيار دارد. نكته جالب توجه ديگر آن است كه 22 شركت مخابراتي در جهان در ميان 500 شركت برتر جهان از نظر درآمد و كسب سود قرار دارند.
در ميان اين شركت ها غول مخابراتي آمريكا موسوم به AT&T با 118.928.000.000 دلار درآمد رتبه 29 در ميان 500 شركت برتر جهان و رتبه اول در ميان غول هاي مخابراتي جهان را در اختيار دارد. درآمد و سود اين شركت نيز در سال 2007 نسبت به سال 2006 به ترتيب 89 و 63 درصد افزايش يافته است كه اين رشد حيرت انگيز خود نشان گر پتانسيل هاي غيرقابل انكار صنعت مخابرات است.

رتبه دوم اين فهرست را نيز شركت Verizon Wireless به خود اختصاص داده است. اين شركت آمريكايي كه رتبه 53 درميان 500 شركت تجاري برتر جهان را در اختيار دارد به ترتيب درآمد و سودي معادل 93.755.000.000 و 5.521.000.000 دلار به خود اختصاص داده است.

ژاپني ها رتبه سوم اين ليست بلندبالا را به خود اختصاص داده اند. شركت مخابراتي تلگراف و تلفن نيپون رتبه 54 را در ميان 500 شركت تجاري بزرگ جهان كسب كرده و سود آن در سال 2007 معادل 5.562.000.000 دلار بوده است.

در اين فهرست آلمان ها با شركت دويچه تله كام ، اسپانيايي ها با تله فونيكا و فرانسوي ها با فرانس تله كام در رتبه هاي چهارم، پنجم و ششم هستند. همچنيو وودافون انگلستان، چاينا موبايل چين و تله كام ايتالياي كشور ايتاليا رتبه هاي هفتم تا نهم را در اختيار دارند.

* مخابرات سودآورترين صنعت خاورميانه بعد از نفت و گاز

اما شايد جالب باشد كه بدانيد سودآوري صنعت مخابرات تنها محدود به قاره هاي اروپا و آمريكا نيست و شركت هاي مخابراتي خاورميانه اگر چه در ميان شركت هاي مخابراتي برتر جهان جاي نمي گيرند، اما در رقابت با غول هاي تجاري در منطقه، شركت ها و موسسات مخابراتي بعد از شركت هاي بزرگ نفتي بلافاصله رتبه دوم را به خود اختصاص داده اند.

جديدترين فهرست ارائه شده از 100 شركت بزرگ دولتي و خصوصي منطقه خاورميانه نشان مي دهد بعد از شركت نفتي آرامكوي عربستان سعودي، شركت ملي نفت ايران، شركت نفت كويت، شركت نفتي پتروناس مالزي و چند شركت فعال در حوزه انرژي، پتروشيمي، گاز و نفت از كشورهاي عراق، تركيه، امارات، نيجريه و ليبي، الجزاير، سوريه، اندونزي، قطر، عمان، آذربايجان و ... رتبه بيستم متعلق به شركت مخابرات عربستان يا سعودي تله كام است كه با نزديك به 9 ميليارد دلار درآمد در سال 2007 برترين رتبه را در منطقه خاورميانه از آن خود كرده است.

در ادامه فهرست شركت هاي مختلفي از تركيه، امارات، عربستان، قزاقستان، مالزي و پاكستان و ايران ( كه با شركت ايران خودرو رتبه 24 را در اختيار دارد) رتبه هاي بعدي را از آن خود كرده اند. اين شركت ها در حوزه انرژي، ساخت و ساز، امور مالي وبانكداري فعال هستند و سود سالانه آنها بين 9 تا 6 ميليارد دلار در نوسان است. در اين ميان شركت تله كام اندونزي با درآمد حدودا 5.5 ميليارد دلاري خود رتبه 34 فهرست صدتايي برترين شركت هاي خاورميانه را در اختيار دارد.
پس از آن گروه سعودي بن لادن كه به غير از مخابرات در حوزه معدن وساخت وساز هم فعال است با 5 ميليارد دلار درآمد و شركت مخابرات مالزي و ترك سل شركت تركيه قرار دارند. رتبه اين شركت ها 39، 40 و 41 بوده و درآمد آنها نيز از 5 تا 4.7 ميليارد دلار در نوسان است.


* جاي خالي اپراتورهاي ايراني و لزوم توجه به خصوصي سازي

در اين فهرست شركت هاي مخابراتي ديگري نيز وجود دارند كه عبارتند از اتصالات (رتبه 47 و 4.5 ميليارد دلار درآمد سالانه) ، اراسكام مصر ( رتبه 48 و 4.4 ميليارد دلار درآمد سالانه)، زين (ام تي سي سابق) كويت ( رتبه 54 و 4.1 ميليارد دلار درآمد) ، ماكسيس مالزي ( رتبه 86 و 2.3 ميليارد دلار درآمد) و تله كام مصر (رتبه 100 و 1.7 ميليارد دلار درآمد). با اين حال شركت مخابرات ايران و اپراتورهاي فعال تلفن همراه كشورمان عليرغم پتانسيل هاي فراوان وبازار بالقوه موجود در ايران جايي در اين فهرست ندارند.

اين در حالي است كه اپراتورها و شركت هاي مخابراتي كشورهايي با جمعيت بسيار كمتر از ايران مانند كويت وامارات رتبه هاي مناسبي را در فهرست صدتايي قدرتمندترين شركت هاي تجاري خاورميانه به خود اختصاص داده اند. به بيان بهتر جاي خالي ايران به وضوح در اين فهرست مشاهده مي شود.
نكته بسيار جالب آن كه به غير از شركت تله كام اندونزي كه دولتي است تمامي شركت هاي مخابراتي ديگر يا در حال خصوصي سازي است و سهام آنها در حال عرضه شدت به بورس است و يا كاملا خصوصي شده اند.

اين آمار و ارقام نشان مي دهد كه بدون شك صنعت مخابرات وارائه خدمات تلفن همراه به عنوان يكي از زيرشاخه هاي اين صنعت از جمله سودآورترين و پررونق ترين صنايع جهان است و در منطقه خاورميانه پس از صنعت ديرپاي نفت و گاز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. از سوي ديگر خصوصي بودن اكثريت قريب به اتفاق شركت هاي مخابراتي برتر و سودآور در منطقه خاورميانه نشان مي دهد خصوصي سازي راه موفقيت را در اين بخش هموار مي كند، راهي كه خوشبختانه كشورمان پس از فراز و فرود فراوان در آن پاي نهاده است.