PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نسخه كپي ممنوع، حريم خصوصي ممنوع



betab
14-08-2008, 00:28
ماهنامه شبکه

چندي پيش به صورت اتفاقي متوجه نرم‌افزار جديدي در سيستم خود شدم كه هر چه فكر كردم به ياد نياوردم چه موقع آن نرم‌افزار را دانلود كرده‌ام. اين نرم‌افزار ‌Genuine نام داشت. به گفته مايكروسافت، اين نرم‌افزار كوچك باعث مي‌شود تا سيستمي امن‌تر، كارآمدتر و با سرعت بالاتري داشته باشم، ولي به راستي كار Genuine چيست؟

اين نرم‌افزار تقريباً سه سال است كه به وجود آمده تا كاربران را در مقابل برنامه‌هاي خرابكار محافظت كند و در عين حال به آن‌ها اطمينان دهد كه نسخه ويندوز اصلي را در اختيار دارند!

البته هدف اصلي Genuine اين نيست كه كاربران را از حمله محافظت كند، بلكه محافظي براي خود شركت مايكروسافت است و راهي براي اين كه كاربران، نسخه‌هاي اصل ويندوز را خريداري كنند. اگر نسخه ويندوزي كه استفاده مي‌كنيد اصل نباشد، اين نرم‌افزار به شما كمك نمي‌كند تا فروشنده متقلب را پيدا كنيد، بلكه شما را به سايت خود هدايت مي‌كند تا مبلغ كامل نرم‌افزار را پرداخت كنيد.

جالب اينجا است كه نيازي نيست نرم‌افزار Genuine را خودتان نصب كنيد، بلكه اگر به‌روزرساني ( Update)ويندوز را به صورت خودكار تنظيم كرده باشيد، اين نرم‌افزار خودبه‌خود به درون سيستم شما نفوذ خواهد كرد. Genuine پس از نصب، به دنبال يافتن كد يكتاي سيستم مي‌گردد و وقتي مي‌خواهيد برنامه خود را به‌روز ( Update) كنيد، كد ويندوز شما را پيدا مي‌كند و سپس به سوي آدرس MAC دستگاه شما مي‌رود، سپس شماره سريال هارد درايو شما را ذخيره كرده و ميزان حافظه باقيمانده روي آن را چك مي‌كند. بعد هم به سراغ IP شما رفته و ارتباط شبكه شما را بررسي مي‌كند و هر چه دلش مي‌خواهد انجام مي‌دهد.

به راستي آيا مايكروسافت درون كامپيوتر ما را جست‌وجو مي‌كند و حريم خصوصي ما را به خطر مي‌اندازد؟ اين شركت بارها قول داده كه به حريم خصوصي كاربران تجاوز نمي‌كند. همچنين اين شركت تقريباً دو سال پيش وعده داده بود، برنامه‌هاي ActiveX در زمان به وجود آوردن كليد نرم‌افزاري يا Software Key اطلاعات شخصي را جابه‌جا نمي‌كنند.

جالب اينجا است كه اين نرم‌افزار حتي به شما پيام مي‌دهد كه نرم‌افزار شما امكان دريافت به‌روزرساني امنيتي را نيز ندارد؛ البته مايكروسافت اين قضيه را رد مي‌كند و مي‌گويد شما همچنان مي‌توانيد سيستم خود را به‌روز كنيد ولي محافظ قدرتمند امنيتي را به شما ارائه نخواهد داد.

از طرفي اگر اين نرم‌افزار را نصب كنيم (چنانچه به صورت خودكار نصب نشود)، سيستم ما كند مي‌شود و مايكروسافت از آنچه در سيستم ما اتفاق مي‌افتد، مطلع مي‌شود و از طرف ديگر اگر اين نرم‌افزار را نصب نكنيم (به‌روزرساني خودكار را غير فعال كنيم)، سيستم ما ديگر امن نخواهد بود. البته اين مشكل تنها مختص به مايكروسافت نيست بلكه خيلي از شركت‌هاي ديگر كه وب‌سايت دارند، به مشتريان خود وعده مي‌دهند كه از اطلاعات شخصي آن‌ها استفاده نمي‌كنند، مگر آن كه مشتري از آن‌‌ها خواسته باشد.

در چنين شرايطي اگر يك خرابكار به سيستم آن‌ها راه پيدا كند، چه پيش خواهد آمد؟ يا اگر پليس به آن‌ها مراجعه كند و يك آدرس IP را از آن‌ها بخواهد، نظر شما مايكروسافت در پاسخ به آن‌ها مي‌گويد: «نه! من قول داده‌ام كه اطلاعات را در اختيار هيچ‌كس قرار ندهم؟»

البته خبر جالب اين است كه سخنگوي مايكروسافت وعده داده كه اين شركت نمي‌تواند و قصد ندارد كه از راه دور كامپيوتر كاربران را خاموش كند! البته اين كار بعيد هم به نظر نمي‌رسد. وقتي به اين راحتي به سيستم ما سيگنالي مي‌فرستد و بررسي مي‌كند كه نسخه ويندوز ما اصل است يا نه، پس اين كار ساده را نيز مي‌تواند انجام دهد.

به نظر من اگر قصد، به دست آوردن اطلاعات شخصي كسي است، بهتر است با صداقت قضيه را مطرح كنيم. آن‌ها مي‌توانند اين بخش را در قسمت terms and condition بياورند و نگران نباشند زيرا بسياري از كاربران حتي يك كلمه از آن را نمي‌خوانند و سريع روي گزينه «I Agree» كليك مي‌كنند تا زودتر نرم‌افزار مورد نظرشان نصب شود.

اگر شركت مايكروسافت مي‌گويد از نسخه‌هاي كپي شده نرم‌افزارهايش استفاده نشود و كپي‌برداري ممنوع، چرا خود حريم خصوصي را نقض كرده است؟! از شركتي با اين شهرت چنين كاري عجيب است.

lord_ashkan_z
14-08-2008, 09:30
البته شايعه هاي زيادي هست كه زماني كه يك سيستم به اينترنت وصل است و براي مدتي بي كار است سيستم شروع به ارسال اطلاعات موجود داخل سيستم مي كند. البته تا به حال كسي نتوانسته است كه اين را ثابت كند ولي به هر حال برهاني بر اين امر نيست كه اين كار هم صورت نمي گيرد.

به هر حال عده اي معتقد اند كه اگر از سييستم عامل هايي مثل linux كه open source هستند استفاده كنند اين ابهام را پشت سر مي گذارند. با اين حال باز هم احتمال ارسال اين گونه اطلاعات به جايي نامشخص، وجود دارد.
از كجا معلوم كه تمام پايه ي اين سيستم عامل open source باشد. و هيچ بخش مخفي اي براي اين كار وجود نداشته باشد؟