PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : قيمت Dram به پايين‌ترين حد خود رسيده است



Babak_King
09-12-2005, 14:51
قيمت اغلب چيپ‌های حافظه كامپيوتر متداول از نوع DRAM يا Dynamic RAM به پايين‌ترين حد خود در بازار رسيده، و بهترين وقت برای كاربران است كه اقدام به خريد كنند.

به گزارش DRAM eXchange يك مركز انبارداری آن‌لاين برای انواع چيپ قيمت متوسط چيپ‌های حافظه متداول 256 مگابايت از نوع double data rate DRAM كه در سرعت 400 مگاهرتز اجرامی‌شوند يا به عبارتی همان DDR-400 در اوايل وقت مبادلات به 2.03 دلار نزول كرد. قيمت فعلی درست نصف قيمتی است كه اوايل سال 2005 اين محصولات به فروش می‌رسيدند و نسبت به دو هفته گذشته 7 درصد افت داشته است.

اين روزها صنعت DRAM با مشكلات عمده‌ای رو به رو است، حجم عمده چيپ اضافه در انبارها و كاهش تقاضا، از عمده اين مشكلات می‌باشد. علت افت تقاضا آن است كه اثر توليد كنندگان كامپيوتر در دنيا ذخيره سازی انواع چيپ را همواره قبل از شروع فصل تعطيلات انجام می‌دهند. در حقيقت تعدادی از فعالان اين صنعت، از ترس اينكه قيمت‌ها به اين زودی حركت نكنند، اضافه چيپ‌های خود را در بازارهای جهانی وارد كرده‌اند.

قيمت كنونی چيپ‌ها نيز خطری برای سازندگان DRAM است زيرا اين قيمت بسيار نزديك به قيمت توليد محصول است. Goldman Sachs تخمين زده است كه شركت‌های قديمی‌تر كه تاسيسات آنها چيپ‌های 200 ميلی‌متر يا 8 اينچ را توليد می‌كنند، قيمت توليد حدود 1.9 دلار برای هر چيپ DRAM می‌باشد، در حاليكه قيمت چيپ جديد 12 اينچی حدود 1.3 دلار برای هر چيپ می‌باشد.

چيپ‌های DRAM كه در حين روشن بودن كامپيوتر اطلاعات را در خود حفظ می‌كنند، چنان متداول هستند كه در بازارهای مناطق آزاد مانند كالاهايی هستند مثل روغن و گندم. قيمت‌های چيپ در پاسخ به عرضه و تقاضا معمولا متغير است و در زمان تقاضاهای ويژه‌ برای انواع كامپيوتر كه دارای انواع انواع چيپ DRAM می‌باشد نيز دچار تغييراتی می‌شود.