Mehrdad-bx
12-07-2008, 20:27
سلام
در اینجا هرمقاله و کتاب از دو سه صفحه تا 1000 صفحه که درباره ساخت بازی ترجیحا با OpenGL و DirectX باشه پیدا میشه(هدف اینه)
دلایل ایجاد این تاپیک : با توجه به علاقه دوستان و اینکه تاپیک کتاب های C خیلی شلوغ شده و مهمترین دلیل ایجاد این تاپیک اینه که فقط برنامه نویسی Cpp نیست و کتاب های مرتبط با دلفی و... هم قاطی اجناسمون هست.
یه توضیح مختصر درباره مبحث اکثر کتاب ها و نحوه ساخت بازی های سه بعدی: بیشتر بازی های سه بعدی یا با توابع کتابخانه OpenGL ساخته میشوند یا با DirectX و یا هردو(اکثر برنامه نویسیان بازی های موفق از هردو استفاده میکنند)
برخی تفاوت های اولیه ایندو:
DirectX محصول ماکروسافته و اوپن سورس نیست، برخلاف اوپن چی ال(که خیلی ها میگن این ضعف DirectX مثل اکثر محصولات ماکروسافته، البته من نمیگم محصولات ماکروسافت ضعفشون اینه یا DirectX ضعیفه یا...).
پس از تفاوت بالا میشه نتیجه گرفت که دایرکت ایکس وابسته به پلتفرم ویندوزه(یعنی فقط در ویندوز کار میکنه)، درحالی که برنامه های اوپن چی ال در هر پلتفرمی(چه لینوکس، ویندوز، سولاریس ، مکینتاش و...) اجرا میشه.
دیگر تفاوت اینها اینه که دایرکت ایکس فقط با سیستم مورد نیاز کارمیکنه و مثلا اگه کارت گرافیک شما اون حدی نباشه که بازی میخواد بازی اجرا نمیشه. درحالی که اوپن چی ال این قابلیت رو داره تا بازی رو با کیفیت بد اجرا کنه(من در لینوکس عینا مشاهده میکنم این پدیده رو، چون کارت گرافیکم بده اکثر بازی ها مثلا به جای چمن یه سطح یه رنگ سبز و صاف دارن و...). خیلی ها میگن این برای دایرکت ایکس ضعفه و برخی دیگر میگن تقطه قوتیه برای دایرکت ایکس.
{چون من با OpenGL کار میکنم و ازش خوشم میاد شاید تو متنم یه کوچولو از اپن جی ال نا خودآگاه تعریف شده باشه، به خاطر همین اینجا میگم دایرکت ایکس خوبه! کافیه یا بازم بهم گیر میدید؟ چون باورتون شه مسخره نمیکنم میگم که دایرکت ایکس فایل های ساخته شده با تری دی مکسو با فرمت .x میاره تو محیط برنامه نویسی و من نمیدونستم اپن جی ال اینکارو نمیکنه(البته راه های دیگه ای هست) }
اگه خودتون خواستید مقایسه کنید میتونید بروید بخش بازی و درباره چند تا بازی ببینید کدوم رو با دایرکت ایکس و کدوم رو با اپن جی ال ساختن(بازی های ویندوز رو مقایسه کنید، اکثر بازی های لینوکس توانایی اوپن جی ال رو نشون نمیدن :31: )
البته موضوع کتاب ها غیر از اینها هم هستند مثلا کتابی برای قوانین فیزیکی بازی ها.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
فهرست :
Programming Linux Games => پست 2
Tricks of the Windows Game Programming Gurus 2nd ed => پست 3
Teach Yourself Game Programming in 24 Hours => پست 4
Java Game Programming for Dummies => پست 5
Advanced Graphics Programming using OpenGL => پست 8
با تشکر ، Mehrdad-bx
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
در اینجا هرمقاله و کتاب از دو سه صفحه تا 1000 صفحه که درباره ساخت بازی ترجیحا با OpenGL و DirectX باشه پیدا میشه(هدف اینه)
دلایل ایجاد این تاپیک : با توجه به علاقه دوستان و اینکه تاپیک کتاب های C خیلی شلوغ شده و مهمترین دلیل ایجاد این تاپیک اینه که فقط برنامه نویسی Cpp نیست و کتاب های مرتبط با دلفی و... هم قاطی اجناسمون هست.
یه توضیح مختصر درباره مبحث اکثر کتاب ها و نحوه ساخت بازی های سه بعدی: بیشتر بازی های سه بعدی یا با توابع کتابخانه OpenGL ساخته میشوند یا با DirectX و یا هردو(اکثر برنامه نویسیان بازی های موفق از هردو استفاده میکنند)
برخی تفاوت های اولیه ایندو:
DirectX محصول ماکروسافته و اوپن سورس نیست، برخلاف اوپن چی ال(که خیلی ها میگن این ضعف DirectX مثل اکثر محصولات ماکروسافته، البته من نمیگم محصولات ماکروسافت ضعفشون اینه یا DirectX ضعیفه یا...).
پس از تفاوت بالا میشه نتیجه گرفت که دایرکت ایکس وابسته به پلتفرم ویندوزه(یعنی فقط در ویندوز کار میکنه)، درحالی که برنامه های اوپن چی ال در هر پلتفرمی(چه لینوکس، ویندوز، سولاریس ، مکینتاش و...) اجرا میشه.
دیگر تفاوت اینها اینه که دایرکت ایکس فقط با سیستم مورد نیاز کارمیکنه و مثلا اگه کارت گرافیک شما اون حدی نباشه که بازی میخواد بازی اجرا نمیشه. درحالی که اوپن چی ال این قابلیت رو داره تا بازی رو با کیفیت بد اجرا کنه(من در لینوکس عینا مشاهده میکنم این پدیده رو، چون کارت گرافیکم بده اکثر بازی ها مثلا به جای چمن یه سطح یه رنگ سبز و صاف دارن و...). خیلی ها میگن این برای دایرکت ایکس ضعفه و برخی دیگر میگن تقطه قوتیه برای دایرکت ایکس.
{چون من با OpenGL کار میکنم و ازش خوشم میاد شاید تو متنم یه کوچولو از اپن جی ال نا خودآگاه تعریف شده باشه، به خاطر همین اینجا میگم دایرکت ایکس خوبه! کافیه یا بازم بهم گیر میدید؟ چون باورتون شه مسخره نمیکنم میگم که دایرکت ایکس فایل های ساخته شده با تری دی مکسو با فرمت .x میاره تو محیط برنامه نویسی و من نمیدونستم اپن جی ال اینکارو نمیکنه(البته راه های دیگه ای هست) }
اگه خودتون خواستید مقایسه کنید میتونید بروید بخش بازی و درباره چند تا بازی ببینید کدوم رو با دایرکت ایکس و کدوم رو با اپن جی ال ساختن(بازی های ویندوز رو مقایسه کنید، اکثر بازی های لینوکس توانایی اوپن جی ال رو نشون نمیدن :31: )
البته موضوع کتاب ها غیر از اینها هم هستند مثلا کتابی برای قوانین فیزیکی بازی ها.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
فهرست :
Programming Linux Games => پست 2
Tricks of the Windows Game Programming Gurus 2nd ed => پست 3
Teach Yourself Game Programming in 24 Hours => پست 4
Java Game Programming for Dummies => پست 5
Advanced Graphics Programming using OpenGL => پست 8
با تشکر ، Mehrdad-bx
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=