ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : موتورهاي جست‌وجو در سانسور گوي سبقت را از چين ربودند



mobin
06-07-2008, 18:48
سرويس‌هاي موتورهاي جست‌وجوي معمولا مطابق با سياست‌هاي سانسور اينترنت چين ارايه مي‌شوند كه مورد چندان ناشناخته‌اي نيست اما شركت‌هايي مانند گوگل، مايكروسافت و ياهو در مورد مطالب قابل سانسور به طور مستقل تصميم گرفته و ممكن است بيش از آنچه كه قوانين چيني خواستار آن هستند، دست به سانسور بزنند.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گزارشي كه از سوي لابراتوار Citizen Lab در مركز مطالعات بين‌المللي دانشگاه تورنتو منتشر شد حاكي از آن است كه موتورهاي جست‌وجوي مختلف تقريبا محتواي متفاوتي را ----- مي‌كنند.

شركت‌هاي موتور جست‌وجوي آمريكايي اظهار مي‌كنند با سياست‌هاي سانسور چين همكاري مي‌كنند زيرا حضور محدود در اين كشور بهتر از نبودن است.

بر اساس گزارش نارت ويل نو، محقق ارشد Citizen Lab، موتورهاي جست‌وجوي خارجي درواقع و با وجود خودسانسوري براي كاربران در چين حدود ‌٢٠ درصد محتواي بيش‌تر از حد معمول فراهم مي‌كنند كه ممكن است از طريق موتورهاي جست‌وجوي چيني به آن‌ها دسترسي يابند اما مشكل بزرگ اين است كه اطلاع دقيقي در مورد آنچه كه انجام مي‌دهند، وجود ندارد و شركت‌هاي موتور جست‌وجو نيز به طور عمومي در اين مورد اطلاعي نمي‌دهند.

اين محقق موتورهاي جست‌وجوي ساخته شده توسط گوگل، مايكروسافت، ياهو و بايدو را مورد آزمايش قرار داد و براي بي طرفانه بودن اين آزمايش واژه‌هاي خاصي مانند ميدان تيان آن من و news.bbc.co.uk را در تمامي اين موتورهاي جست‌وجو وارد كرد.

وي همچنين بايد تاثير فايروال بزرگ چين، سيستم -------- پيشرفته‌اي كه اطلاعات وارد يا خارج شده از چين را مسدود مي‌كند از سانسور خود موتورهاي جست‌وجو مورد تمايز قرار مي‌داد.

سايت‌هاي ياهو و بايدو به دليل اين كه در داخل چين ميزباني مي‌شوند ابراز پويشگر وب Crawler آن‌ها نمي‌تواند محتواي چيني را بدون دخالت فايروال بزرگ فهرست‌بندي كند و با اين حال كاربران خارج از چين با نتايج جست‌وجوي خود را ----- شده خواهند يافت اما در مورد گوگل و مايكروسافت وضعيت برعكس است.

اين محقق ياهو و بايدو را در داخل چين و گوگل و مايكروسافت را از خارج و با اجتناب از فايروال بررسي كرد كه براساس يافته‌هاي وي ‌٣١٣ وب‌سايت دست كم توسط يك موتور جست‌وجو سانسور شده بود.

با اين حال تنها ‌٧٦ سايت دست كم يك بار توسط هر چهار موتور جست‌وجو مورد سانسور قرار گرفته و از اين تعداد هشت سايت توسط تمامي آن‌ها در هر بار بررسي اين محقق سانسور شده بودند.

طبق اين بررسي گوگل با ‌٢/١٥ درصد پايين‌ترين شمار متوسط خودسانسوري را داشته و مايكروسافت با ‌٧/١٥ سايت پس از آن رتبه‌بندي شد و به‌دنبال آن‌ها ياهو با ‌٨/٢٠ و بايدو با ‌٤/٢٦ سايت سانسور شده قرار گرفتند.

مساله ديگري كه مورد بررسي اين محقق قرار گرفت موضوع شفافيت بود، به اين معني كه يك موتور جست‌وجو تا چه ميزان به كاربر در مورد سانسور شدن يك نتيجه جست‌وجو خبر مي‌دهد.

براساس يافته‌هاي وي، گوگل بالاترين شفافيت را در اين زمينه داشته در حالي كه ميزان شفافيت مايكروسافت و ياهو نسبت به سال ‌٢٠٠٦ پايين‌تر بود.

با اين كه مايكروسافت در بيانيه‌اي اعلام كرده كه متعهد شده است در اين زمينه به كاربران اطلاع‌رساني كند، چنين اخطارهايي فقط در هنگام جست‌وجوي كليد واژه‌هاي كلي و نه جست‌وجوي سايت‌هاي ويژه اتفاق مي‌افتد.

به گفته‌ وي، اخطار ياهو كه در هر جست‌وجو نمايش داده مي‌شود نيز تشخيص اين كه چه سايتي سانسور شده و كدام در فهرست ايندكس اين موتور جست‌وجو قرار نگرفته را دشوار مي‌كند.

در هر حال آنچه كه مساله سانسور اينترنت را در چين دشوار كرده تركيب دستورالعمل تاكتيك دولت در مورد آنچه كه بايد سانسور شود و حدس‌هاي زيادي است كه شركت‌هاي اينترنتي در مورد مطالب سانسورشدني مي‌زنند كه به سانسور بيش از حد مطالب اينترنتي در اين كشور منتهي شده است.