PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : حمايت شركت‌ها از پردازنده ايتانيوم اينتل و واكنش Amd



arkadas
01-12-2005, 00:29
اينتل موفق شد براي حمايت از تراشه ايتانيوم خود متحدين قدرتمندي را پيدا كند.
پس از اين كه شركت دل از پردازنده‌هاي ايتانيوم 64 بيتي سرور صرف نظر كرد، تعدادي از شركت‌هاي سازنده كامپيوتر، از جمله هيولت پاكارد، يوني‌سيس، و هيتاچي برنامه‌هاي خود را جهت حمايت از اين تراشه اعلام كردند.
شركت‌هاي فوق‌الذكر همراه با برخي ديگر از سازندگان كامپيوتر نظير بول، فوجيتسو، فوجيتسو زيمنس، نك، و سيليكون گرافيكس اعلام كرده‌اند كه در حال تشكيل «اتحاد راه‌حل‌هاي ايتانيوم» هستند كه يكي از اهداف آن ايجاد انگيزه در توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و مجموعاً ترويج پردازنده ايتانيوم است.
اقدامات اين اتحاد و همچنين صنايع احتمالاً به جبران خسارت‌هايي كه بعد از اطلاعيه دل بر اعتبار ايتانيوم وارد آمد كمك خواهد كرد. اوايل ماه جاري دل اعلام كرد استفاده از تراشه‌هاي ايتانيوم را به تدريج از چرخه توليد سرورهاي خود بيرون خواهد كرد و به جاي آن به معماري x86 زئون اينتل روي مي‌آورد.
به اعتقاد ورنون ترنر، از مديران شركت تحقيقاتي IDC «وقتي سه ميليارد دلار سرور ايتانيوم در سراسر جهان در حال اجراي 5000 برنامه هستند، بعيد است راه‌حل‌هاي ايتانيوم اقبال خود را در كسب و كارهايي که به امور حساس (مانند عمليات بانکداري يا سيستم‌هاي خدمات دولت الکترونيکي) و محيط‌هاي فني كامپيوتري مربوط هستند، از دست بدهد».
IDC پيش‌بيني مي‌كند كه عرضه سرورهاي ايتانيوم با يك سرعت غيريكنواخت در طول سال بيش از 65 درصد رشد پيدا خواهد كرد، و درآمد فروش آن در بازار با رشد 10 درصدي تا سال 2009 به 6/66 ميليارد دلار خواهد رسيد.
در همين حال، AMD نيز همزمان با اعلام حمايت شركت‌ها از ايتانيوم، سه مدل جديد از خانواده پردازنده‌هاي دو هسته‌اي Opteron خود را معرفي كرد.
مدل 880 سرورهاي 8 جهته 16 هسته‌اي طبقه انترپرايس را هدف قرار داده است، و مدل 280 براي سرورها و ايستگاه‌هاي كاري دو پردازنده پرسرعت در نظر گرفته شده است. هر دو اين تراشه‌ها در حال حاضر موجود هستند.
AMD همچنين با معرفي مدل تك‌پردازنده دو هسته‌اي 180 براي سرورها و ايستگاه‌هاي كاري اعلام كرده است كه تا 30 روز ديگر آن را آماده خواهد كرد.
مارتي سير، معاونت اقتصادي AMD گفته است «از نظر ميزان سرعت نسبت به مصرف، هيچ تراشه‌اي نمي‌تواند به پردازنده دو هسته‌اي Opteron ما برسد. اين پردازنده، مي‌تواند براي يك data center با 500 سيستم دو جهته حدود 50 هزار دلار در سال صرفه‌جويي كند».