PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : جست وجوگرها ناعادلانه كار نمي كنند



arkadas
25-11-2005, 03:38
همشهري - عموما معتقد ند جست وجوگرها، صفحه هاي وب پرطرفدار را به خرج صفحه هاي وب ديگر پرطرفدارتر مي كنند. يك گروه پژوهشگر در ايالات متحده و آلمان نشان داده اند چنين نيست. سانتو فورتوناتو و همكارانش از دانشگاه اينديانا و دانشگاه بيله فلد، بر اساس تحليل شان از ترافيك وب ادعا مي كنند جست وجوگرها در واقع اثري برابركننده دارند و ترافيك وب سايت هاي كمتر محبوب را زياد مي كنند.
بسياري از جست وجوگرها، وقتي نتايج جست وجو را مي دهند، تعداد ارجاع ها به صفحه وب را در نظر مي گيرند. فُرتوناتو مي گويد: «باور رايجي هست كه جست وجوگرها چرخه ناسالمي درست مي كنند و صفحه هاي شناخته شده را خرج صفحه هاي جديد محبوب تر و محبوب تر مي كنند. درباره اين پديده فرضي (كه به آن گوگل سالاري هم مي گويند) در مجامع علوم سياسي، اجتماعي و كامپيوتري به گسترد گي بحث شده است. يافته هاي ما با اين تصوير نمي خواند.»
اين دانشمندان با استفاده از جست وجوگرهاي آلِكسا، گوگل و ياهو ترافيك و تعداد ارجاع به۲۸۱۶۴ وب سايت را سنجيدند و مدل نظري جديدي به دست آوردند كه عوامل گوناگون موثر در جست وجوي وب را كنار هم در نظر مي گيرد، از جمله درخواست هايي كه كاربر مي فرستد، روشي كه جست وجوگر نتايج را به دست مي آورد و مرتب مي كند و چگونگي استفاده كاربران از نتايج حاصل.
فُرتوناتو و همكارانش، ترافيك برحسب تعداد ارجاع را براي صفحه هاي وب رسم كردند تا يك رابطه مقياسي بين اين دو كميت به دست آورند. (ترافيك هر صفحه را كسري از كاربرها تعريف كردند كه طي يك دوره سه ماهه به آن صفحه وارد شده اند.) هر صفحه در نمونه شان يك نقطه در اين نمودار مي دهد. آن ها دريافتند مدل هاي فعلي با داده ها نمي خواند. اين مدل ها پيش بيني مي كردند ترافيك و تعداد ارجاع ها، يك رابطه تواني با هم دارند، اما فُرتوناتو و همكارانش كشف كردند بين اين دو كميت در واقع يك رابطه ساده خطي برقرار است.