PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : گدایی در پاکستان به وسیله Sms



mobin
17-05-2008, 05:20
پايگاه اينترنتي راديو آلمان به نقل از روزنامه ديلي تايمز نوشت گدايي از طريق ارسال پيامك در پاكستان همه گير شده است و گدايان كاسبي جديدي براي صدقه جمع كردن پيدا كرده اند.

اين پايگاه اينترنتي روز چهارشنبه اضافه كرد كه گدايان در سيل پيامك‌هاي ارسالي خود درخواست مبلغي بين ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۰۰‬روپيه، چيزي در حدود ‪ ۱۰‬سنت تا يك يورو مي‌كنند.

مبلغ در خواستي نيز با پاسخ به اين پيامك، به آنها منتقل مي‌شود و در واقع كاربران با فرستادن يك پيامك، ميزان اعتبار خط آنها را افزايش مي دهند.

دليل مشخص اين پديده را شايد بتوان در شيوه گرفتن اين كمكها دانست. در واقع پاسخ به هر پيامك، كمكي براي شارژ مجدد موجودي آنها و تبديل اعتبار آنها به يك حساب بانكي است.

با توجه به اين كه قيمت هر اس ام اس در حدود ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬روپيه است، گدايان تنها زماني سود مي‌كنند كه اس ام اس‌هاي بيشتري بفرستند.

يك كاربر زن تلفن همراه به ديلي تايمز مي‌گويد به خاطر خدا روزانه ‪۱۰‬ روپيه به يكي از اين گدايان پيامكي كمك مي‌كند. اما برخلاف اين خانم، برخي افراد كه هر روز بيش از ‪ ۱۰‬پيامك گدايي دريافت مي‌كنند واكنشي تند در قبال آن نشان مي‌دهند.

يكي ازدلايل اين شيوه گدايي مدرن، گسترش بي‌رويه و وسيع تلفن همراه درطول ‪ ۵‬سال گذشته در پاكستان است.

در سال ‪ ،۱۹۹۴‬نخستين شبكه بين‌المللي خطوط تلفن همراه راه اندازي شد و طولي نكشيد كه در سال ‪ ،۲۰۰۲‬تعداد دارندگان آن به يك ميليون نفر رسيدند.

پس از آن رشد تلفن همراه به سرعت ادامه داشت و امروزه نيز بازار فروش اين دستگاه، با داشتن بيش از ‪ ۳۱‬ميليون كاربر، يكي از بازارهاي تعيين‌كننده و درآمدزا مي‌باشد.

علاوه بر اين، ‪ ۵‬شركت مخابراتي ديگر نيز با داشتن بيش از ‪ ۳۴‬ميليون كاربر، نقش مهمي را در اين بازار بازي مي‌كنند. به اين ترتيب در حدود ‪ ۴۰‬درصد كل ساكنان پاكستان، يك تلفن همراه شخصي دارند.