PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : شبكه بزرگ اشتراك‌گذاري اينترنتي فايلهاي رايانه‌اي "گروكستر" تعطيل شد



Sphinx
10-11-2005, 13:02
فعاليت شركت "گروكستر" به عنوان يكي از بزرگترين و قديمي‌ترين شركتهاي ارائه‌دهنده خدمات به اشتراك‌گذاري فايل در اينترنت با حكم يك دادگاه عالي در آمريكا متوقف شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس،تعطيلي شبكه جهاني "گروكستر"(‪(Grokster‬ يك پيروزي بزرگ براي صنايع ضبط و نشر موسيقي و فيلم در جهان محسوب مي‌شود كه همواره مدعي شده‌اند فعاليتهاي شبكه‌هاي به اشتراك‌گذاري فايل در اينترنت سبب انتشار غير قانوني فايلهاي داراي كپي رايت شده و ضرر زيادي را متوجه آنها مي‌كند.
وب سايت شركت "گروكستر" از روز دوشنبه تغيير شكل داده و در آن اين پيغام به نمايش درآمده‌است كه خدمات به اشتراك‌گذاري فايل اين شركت غيرقانوني بوده و ديگر به فعاليت خود ادامه نخواهد داد.
در اين وب سايت افزوده شده‌است كه كاربران بايد به جاي استفاده از چنين خدمات غيرقانوني، به خدماتي كه به صورت قانوني به فروش موسيقي و فيلم مي‌پردازند، روي بياورند.
كاربران اينترنت سالهاست كه از خدمات به اشتراك‌گذاري هارد ديسكها در اينترنت موسوم به خدمات "پير تو پير"(‪ ،(P2P‬براي دانلود رايگان فايلهاي داراي كپي رايت استفاده مي‌كنند و شركتهاي بزرگ ضبط و نشر موسيقي و فيلم نيز سالهاست كه به مبارزه قانوني با ارائه‌دهندگان اين قبيل خدمات پرداخته‌اند كه نتيجه آن تعطيلي برخي از شبكه‌هاي "پير تو پير" مشهور از جمله "نپستر" و تبديل شدن آنها به مراكز قانوني خريد اينترنتي موسيقي ديجيتالي بوده‌است.
تعطيلي خدمات شركت "گروكستر"، تهديدي بزرگ براي ساير شركتهاي مشابه نظير "كازا"، "بيت تورنت" و "يي دانكي" محسوب مي‌شود كه هم‌اكنون ميليونها كاربر از آنها براي دانلود ترانه‌هاي مورد علاقه خود از اينترنت استفاده مي‌كنند.
شركت "گروكستر" به احتمال زياد در آينده نزديك فعاليت خود را با روي آوردن به فروش قانوني فايلهاي صوتي و تصويري در اينترنت، از سر خواهد گرفت.