PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مرورگر اينترنتي جديد "فلاك" با دنيايي از ايده‌هاي جالب از راه رسيد



arkadas
06-11-2005, 20:30
هرچند هم‌اكنون بيشتر اخبار مربوط به مرورگرهاي اينترنتي به رقابت دو مرورگر "اينترنت اكسپلورر" و "فايرفاكس" ختم مي‌شود، اما از اين ميان مرورگر جديدي به نام "فلاك" با گستره وسيعي از قابليتهاي جالب و بديع سربرآورده‌است.
مرورگر "فلاك"(‪ (Flock‬محصول شركت تازه راه‌اندازي شده "فلاك" است كه بر پايه هسته اصلي مرورگر داراي كد باز "فايرفاكس" بنياد "موزيلا" طراحي شده و به رايگان منتشر شده‌است.
اين مرورگر علاوه بر برخورداري از اغلب قابليتهاي "فايرفاكس"، به ويژگي‌هاي جالب جديدي مجهز شده كه در زير به برخي از آنها اشاره مي‌شود.
برخلاف شيوه مرسوم انتخاب و علامت‌گذاري سايتهاي مورد علاقه(‪ favorites‬در مرورگر "اكسپلورر" و ‪ Bookmarks‬در مرورگر "فايرفاكس")، در مرورگر "فلاك" كاربر تنها با يك كليك، وب سايت در حال مشاهده را نشانه‌گذاري(‪ (star‬مي‌كند كه با اين اقدام لينك سايت مذكور به يك حساب شخصي اينترنتي فرستاده شده و در آنجا ذخيره مي‌شود.
بدين‌ترتيب به جاي اينكه اطلاعات مربوط به سايتهاي مورد علاقه شما تنها در همان رايانه‌اي كه مشغول كار كردن با آن هستيد ذخيره شود، اين اطلاعات در اينترنت ذخيره شده و شما از هر رايانه‌اي كه به اينترنت وصل شويد مي‌توانيد فهرست و آدرس وب سايتهاي مورد علاقه و نشانه‌گذاري شده خود را مشاهده كنيد.
با استفاده از همين خدمات كاربران مي‌توانند در صورت تمايل، وب سايتهاي مورد علاقه ديگر كاربران را نيز مشاهده كنند و درباره سايتهاي مشابهي كه ساير كاربران نشانه‌گذاري كرده‌اند، اطلاعات كسب كنند.
مروگر "فلاك" داراي قابليتهاي گسترده وب لاگ نويسي است و با برخورداري از يك واژه پرداز، مطالب تايپ شده توسط كاربران را به سادگي به برخي مهمترين ارائه‌دهندگان خدمات وب لاگ، از جمله خدمات "بلاگر" شركت "گوگل" ارسال مي‌كند.
اين مرورگر جديد در زمينه جستجوي اينترنتي نيز به ويژگي‌هاي جالبي مجهز است به طور مثال چنانچه كاربر كلمه‌اي را در پنجره جستجو وارد كند، مرورگر "فلاك" در ميان آدرس و يا عنوان سايتهاي نشانه‌گذاري شده توسط كاربر و همچنين سايتهايي كه كاربر به تازگي از آنها بازديد كرده، به جستجوي واژه مذكور پرداخته و اين سايتها را نمايش مي‌دهد.
مرورگر داراي كد باز "فلاك" هم‌اكنون براي سيستم‌عالهاي "ويندوز"، "مك او اس ايكس" شركت "اپل" و همچنين سيستم‌عامل "لينوكس" قابل دانلود است.
نگارش فعلي مرورگر "فلاك" داراي برخي ايرادهاي برنامه نويسي است كه سبب ناپايداري مرورگر مي‌شود اما به گفته طراحان اين مرورگر، يك نگارش پايدارتر از "فلاك" در ماه ميلادي آينده منتشر شده و نگارش نهايي آن در اوايل سال ميلادي آينده از راه خواهد رسيد.
بر طبق آخرين آمارهاي جمع آوري شده در ماه اكتبر، هم‌اكنون ‪ ۸۶/۵۲‬درصد از كاربران اينترنت از مرورگر "اينترنت اكسپلورر" شركت مايكروسافت استفاده مي‌كنند، ‪ ۸/۵۹‬درصد به "فايرفاكس" محصول بنياد "موزيلا" روي آورده‌اند، ‪ ۲/۵۶‬درصد از مرورگر "سافاري" شركت "اپل" استفاده مي‌كنند، ‪۱/۲۶‬ مرورگر "نت اسكيپ" شركت "اي او ال" را برگزيده‌اند و ‪ ۰/۵۴‬درصد نيز كاربر مرورگر "اوپرا" هستند.
آمارها نشان مي‌دهند مرورگر اينترنتي "فايرفاكس" كه تعداد دانلودهاي آن به تازگي از مرز ‪ ۱۰۰‬ميليون بار گذشته همچنان براي به دست گرفتن بيش از ‪ ۱۰‬درصد بازار مرورگرهاي اينترنتي تلاش مي‌كند اما به نظر مي‌رسد روند پيشرفت "فايرفاكس" براي دستيابي به جايگاه مذكور و به خطر انداختن سهم بازار مرورگر غالب "اينترنت اكسپلورر"، با كندي مواجه شده باشد.
كارشناسان عقيده دارند هنوز مشخص نيست كه مرورگر تازه وارد "فلاك" چه درصد از كاربران اينترنت را به خود جلب كرده و آيا هيچ‌گاه خواهد توانست به جمع چند مرورگر پركاربر اينترنت وارد شود يا خير.
منبع:irna