PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سازمان ملل به دور از هرگونه توطئه براي دستيابي به اينترنت، دسترسي جهاني به آن را تضمي



arkadas
06-11-2005, 20:24
اطلاعيه مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران با عنوان سازمان ملل متحد و اينترنت به قلم كوفي‌‏عنان، دبير كل سازمان ملل متحد منتشر شد.
به گزارش ايلنا، كوفي‌‏عنان دبير كل سازمان ملل متحد در خصوص برگزاري اجلاس سران براي جامعه اطلاعاتي، اظهار داشت: هدف اصلي اين اجلاس كه قرار است ماه آينده در تونس برگزار شود ، تضمين اين امر است كه كشورهاي فقير بتوانند بهره‌‏اي همه جانبه از فناوري‌‏هاي اطلاعات و ارتباطات شامل اينترنت در راستاي توسعه اجتماعي و اقتصادي به دست آورند ؛ اما هر چه به اين نشست نزديك‌‏تر مي‌‏شويم، آواهاي فزاينده در زمينه اطلاعات نادرست درباره آن نيز بيشتر مي‌‏شود.
كوفي عنان ، در ادامه با اشاره به اين مطلب كه تصور اين كه سازمان ملل قصد دارد اينترنت را به دست گرفته و كنترل نمايد صحت ندارد، تصريح كرد: سازمان ملل درصدد است به دور از هرگونه توطئه براي دستيابي به اينترنت دسترسي جهاني به آن را تضمين نمايد.
وي ، در ادامه با اشاره به اينكه اين اقدام سازمان ملل در مركز ثقل اجلاس ماه آتي قرار دارد ، گفت: انتظار مي‌‏رود در اين اجلاس ، احساسي قوي براي حمايت از اينترنت وجود داشته باشد.
دبير كل سازمان ملل متحد، خاطرنشان كرد: با گذشت زماني كوتاه از عمر اينترنت ، اين پديده تبديل به عامل تحولات بنيادي و حتي انقلابي در كليه زمينه‌‏ها از بهداشت و آموزش گرفته تا روزنامه‌‏نگاري و سياست شده و در فعاليت‌‏هاي خود سازمان ملل براي توسعه هنوز در ابتداي بهره‌‏برداري از منافع اينترنت قرار داريم.
وي ، عنوان كرد: از جمله اين اقدامات مي‌‏توان به هماهنگي‌‏هاي صورت گرفته براي ارايه كمك‌‏هاي سريع تر و بهتر به قربانيان بلايا و ارايه اطلاعات پزشكي نجات بخش براي ساكنان نقاط دور افتاده، دسترسي به اطلاعات سانسور نشده براي مردمي كه در دام دولت‌‏هاي سركوب گرفتار شده‌‏اند و ايجاد مجرايي براي انتشار شكايات و درخواست كمك‌‏هاي آنها اشاره كرد.
وي ، افزود: هم‌‏چنين ملاحظات قانوني درباره استفاده از اينترنت براي تحريك تروريسم و يا كمك به تروريست‌‏ها، اشاعه فحشا، تسهيل در فعاليت‌‏هاي غيرقانوني يا عظمت بخشيدن به نازيسم و ساير عقايد تنفر آفرين وجود دارد.
كوفي‌‏عنان، با تاكيد بر اينكه دفاع از اينترنت دفاع از خود آزادي است، گفت: سانسور كردن سايبراسپيس، مطالعه زيربناي فني آن و يا تسليم كردن آن در برابر بازرسي‌‏هاي سخت دولتي به اين معني است كه به بزرگترين ابزار پيشرفت پشت كنيم.
وي ، خاطرنشان كرد: تاكنون كنترل موضوعات مربوط به بهره‌‏برداري از اينترنت مانند اسپم يا تخلفات مربوط به سايبر به روش متفرق و مجزا صورت گرفته ، درحالي كه زيربناي اينترنت با همكاري دسته جمعي موثر اما غير رسمي ميان موسسات گوناگون تحت رهبري بخش خصوصي تجاري، جامعه مدني، دانشگاه‌‏ها و جوامع فني مديريت شده است.
دبير كل سازمان ملل متحد، اظهار داشت: كشورهاي در حال توسعه در پيروي از اين فرايندها مشكل داشته و احساس مي‌‏كنند در ساختارهاي كنترل اينترنت عقب مانده‌‏اند.
وي ، با اشاره به اينكه ايالات متحده براي گسترش اينترنت و ارايه آن در جهان شايسته قدرداني است، ادامه داد: به دلايل تاريخي ايالات متحده، اختيار نهايي در مورد بعضي از منابع اصلي خود را داشته و برخي مي‌‏گويند در اين اختيارات بايد با جامعه بين‌‏المللي سهيم شود.
كوفي‌‏عنان ، افزود: ايالات متحده كه مسووليت‌‏هاي نظارتي خود را به طور منصفانه و افتخاري انجام داده، شخصا ملاحظات شروع عمومي و مستقل ساير دولت‌‏ها را به رسميت شناخته و معتقد است تلاش‌‏ها براي اينكه ترتيبات نظارتي بيشتر بين‌‏المللي شوند، بايد ادامه يابد.
وي ، عنوان كرد: نياز به تحول بازتاب زمان گذشته و حتي حال نيست ، بلكه منعكس كننده آينده و زماني است كه رشد اينترنت در كشورهاي در حال توسعه بسيار گسترده خواهد شد.
دبيركل سازمان ملل متحد ، بيان كرد: آنچه ما شاهد آن هستيم آغاز گفت و گو ميان دو فرهنگ متفاوت است، از يك سو جامعه غيردولتي اينترنتي با سنت‌‏هاي غيرسمي با تصميم‌‏گيري‌‏هاي از پايين به بالا و از سوي ديگر جهان سازمان‌‏هاي بين‌‏دولتي و دولتي بيشتر رسمي.
وي ، تصريح كرد: اينترنت براي اقتصاد و مديريت هر كشوري بسيار مهم شده به گونه‌‏اي كه بسيار ضعيف انگاشته خواهد شد ، اگر با وجود درخواست‌‏هاي رو به افزايش خدمات عمومي در مواردي مانند آموزش و مراقبت‌‏هاي بهداشتي، علاقه‌‏اي به آن نشان ندهند.
كوفي‌‏عنان ، يادآور شد: دولت‌‏ها نياز به سياست‌‏هاي اينترنتي درست داشته تا بتوانند با يكديگر و جامعه اينترنتي هماهنگ باشند.
وي ، با اشاره به اين كه دولت‌‏ها به تنهايي نمي‌‏توانند قوانين وضع‌‏ كنند ، خاطرنشان كرد: دولت‌‏ها بايد بياموزند كه با شركاي غيردولتي همكاري نمايند ؛ زيرا بعد از همه آنها هستند كه نقش حساس در ايجاد و هماهنگي اينترنت ايفا كرده و به عنوان قواي محركه براي گسترش و ابتكار بيشتر باقي خواهند ماند.
دبيركل سازمان ملل متحد، عنوان كرد: در اجلاس قبلي كه دو سال قبل در ژنو برگزار شد بحث‌‏ها پيرامون كنترل اينترنت به بن بست رسيد ؛ بنابراين كشورهاي عضو ملل متحد از من خواستند تا گروه كاري براي بررسي اين مساله ايجاد كنم.
وي ، افزود: اين گروه كاري كنترل اينترنت يافته‌‏هاي خود را در قالب گزارشي كه منعكس كننده نقطه نظرات اعضاي آن است و نه عقايد سازمان ملل ارايه و پيشنهاد فضاي جديدي براي گفت و گو مجمعي كه براي گردآوري كليه شركا براي سهيم شدن در اطلاعات و بحث پيرامون مسايل دشوار را داده ، اما توان تصميم‌‏گيري ندارد.
كوفي‌‏عنان ، تاكيد كرد: اين گروه كاري همچنين چندين پيشنهاد براي ترتيبات بازرسي با درجه‌‏هاي گوناگون دخالت دولتي و روابط با سازمان ملل را ارايه داده كه هيچ يك از آنها نمي‌‏گويد سازمان ملل بايد اختيار كنترل اينترنت را از نهادهاي فني كه اينك آن را انجام مي‌‏دهند بگيرد.
وي ، ادامه داد: هيچ‌‏پيشنهادي در مورد ايجاد آژانس جديد سازمان ملل وجود نداشته و برخي پيشنهادات نيز خواستار عدم نقش سازمان ملل است.
كوفي‌‏عنان ، گفت: همه اين پيشنهادات بيان مي‌‏كند كه مديريت روزمره اينترنت بايد به عهده موسسات فني براي محفوظ نگه داشتن آن از سياست زدگي گذاشته شود كه همانند ساير پيشنهادات در حال حاضر از سوي كشورهاي عضو ملل متحد در حال بررسي است.
دبيركل سازمان ملل متحد ،‌‏ با بيان اينكه همگان بر نياز مشاركت بيشتر روابط بين‌‏المللي در مباحث مربوط به مسايل كنترل اينترنت تاكيد دارند، گفت: عدم توافق بر موضوع چگونه يافتن به آن است ،‌‏ بنابراين اجازه ندهيد نگراني خود را از طرح سازمان ملل براي اينترنت كنار بگذاريم ،‌‏ زيرا عدم اجراي آن خود باعث باز شدن جبهه ديگر حمله عليه سازمان ملل متحد شده و ادامه اين مجادله راه به جايي نخواهد برد.
وي، تصريح كرد: سازمان ملل متحد مي‌‏خواهد گفت و گو و اجماع را در ميان شركا ترويج كرده و در نهايت شاهد اين باشد كه كليه مردم در منافع اينترنت سهيم هستند.
كوفي‌‏عنان، با اشاره به اينكه جلسات مقدماتي اجلاس حق انسان براي خواستن، يافتن و انتقال اطلاعات و عقايد از راه هر رسانه بدون حد و مرز را مورد تاكيد قرار داده است ، خاطرنشان كرد: من از تمامي شركا دعوت مي‌‏كنم به گونه‌‏اي مهيا به تونس بيايند كه پلي بر روي شكاف ديجيتالي ايجاد كرده و آماده ساختن جامعه اطلاعاتي باز و فراگير باشند تا همه مردم را غني و توانمند ساخته و بتوانند اين هديه استثنايي را از قرن بيستم به قرن بيست و يكم انتقال دهند.