PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : كارشناسانit از پيشنهاد شهردارتهران مبني ‌برايجاد شهرالكترونيك استقبال كردند



Sphinx
31-10-2005, 10:38
پايه‌گذار شهرهاي الكترونيكي در ايران گفت: كارشناسانIT از پيشنهاد دكتر«قاليباف»، شهردار تهران براي شهر
الكترونيك تهران استقبال كردند.
دكتر «علي اكبر جلالي» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اولين شهر الكترونيك در سا ل 79 در كيش مطرح شد و از آن زمان 5 سال مي‌گذرد و در آن برهه شايد به علت بي اطلاعي عمومي‌كسي باور نمي‌كرد كه نهايتا تنها راه باقي مانده براي حل مشكلات كلان شهرها استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در قالب شهر الكترونيكي باشد و اميدواريم اين بار پيشنهاد شهردار تهران مانند شهر الكترونيكي كيش و مشهد با مخالفت مديران مواجه نشده و حقوق مردم در اين زمينه تضييع نشود.
باني شهر الكترونيكي كيش و مولف كتاب شهر الكترونيكي گفت: امروزه شاهديم كه در دنياي توسعه‌ يافته، شهرهاي بزرگ به سمت الكترونيكي شدن پيش رفتند و نمونه‌ي مشخص از اين شهرهاي بزرگ شهر «سئول»، پايتخت كره‌ي جنوبي و شهر «تورنتو» در كانادا و هنگ كنگ به عنوان يك شهر كاملا الكترونيكي مطرح است.
وي اظهار داشت: هر روز به ترافيك شهر تهران افزوده و آلودگي نيز افزايش مي‌يابد و هيچ راه ديگري به جز توسعه‌ي شهر الكترونيكي در تهران امكان حل مشكل تهران را در اين خصوص ندارد و لذا شهردار تهران كه خود قبلا تجربيات استفاده از ICT را در نيروي انتظامي‌داشته است امروز راه حل منطقي ارايه كرده است .
پايه‌گذار شهرهاي الكترونيكي در ايران گفت: اگر در اين رابطه دولت وساير دستگاه‌هاي اجرايي همكاري كنند مي‌توان اميد داشت كه با اجرايي شدن طرح الكترونيكي تهران بسياري از مشكلات كاهش مي‌يابد، چون تجربه‌ي شهر الكترونيكي در دنيا فراوان است و مي‌توان با مطالعات آن‌ها و اقداماتي كه در خصوص شهر الكترونيكي كيش و مشهد داشته‌ايم شهر الكترونيكي تهران را با ديدگاهي نو مطالعه وبرنامه‌ريزي كنيم .
جلالي با بيان اين كه براي اجرايي شدن يك شهر الكترونيكي لازم است از مفاهيم شهر الكترونيكي آگاه باشيم، يادآور شد: مدل شهر الكترونيكي تهران را با توجه به به شناختي كه از آن داريم همچنين معيارهاي مشخصي كه مي‌توانند چارچوب توسعه شهر الكترونيكي باشند را با تخفيفات فراواني به دست آورديم .
به پيشنهاد وي بهتر است چند مورد شهرهاي الكترونيكي متناسب با تهران را مطالعه كرده و سپس وارد عمل شويم و بر اساس طرح سنجيده‌اي اقدامات اجرايي شهر الكترونيكي را در تهران آغاز كنيم .
مجري سند راهبردي شهر الكترونيكي مشهد در باره‌ي مزاياي شهرهاي الكترونيكي گفت : دسترسي 24 ساعته به خدمات شهري ، افزايش مشاركت مردم در اداره‌ي شهر ، كاهش ترافيك شهري با توجه به توسعه‌ي تجارت و دولت الكترونيكي و خدمات شهرداري on line، كاهش آلودگي هوا بر اثر كاهش ترافيك از جمله مزاياي اين نوع شهر‌ها مي‌باشد .
جلالي همسو كردن سرمايه‌هاي شهرداري با توجه به نياز واقعي شهروندان ، صرفه جويي در وقت و صرف انرژي ، كاهش فساد اداري و شفاف سازي برنامه‌ها را از ديگر مزاياي اين نوع شهرها برشمرد .
جلالي در ادامه به چالش‌هاي اين نوع شهرها اشاره و اظهار داشت: ايجاد شهر الكترونيكي نياز به سرمايه‌گذاري زيادي دارد كه در صورت همكاري وزارت ict اين مشكل قابل حل است .
همچنين محدوديت نرم‌افزار‌ي در اين زمينه وجود دارد از طرف ديگر دسترسي به اينترنت وشكاف ديجيتالي موجود در تهران نيز از ديگر چالش‌ها است چون فقط بخش كوچكي از مردم تهران به اينترنت دسترسي دارند .
وي حفظ امنيت و حريم شخصي افراد در شهر الكترونيك را از ديگر موارد مهم برشمرد و گفت : به آموزش عمومي‌شهروندان براي شهروند شدن اين نوع شهرها از ديگر مباحثي است كه بايد به آن توجه شود .
باني شهر الكترونيكي كيش چالش بعدي را «مديرتي» عنوان كرد و اظهارداشت : متاسفانه در كشور ما يك مدير موافق شهر الكترونيك و مديري ديگر مخالف آن است لذا بايد اصول شهر الكترونيكي نهادينه شود .
وي در پايان گفت: چالش‌هاي فرهنگي و اجتماعي زيادي بر سر راه توسعه‌ي شهر الكترونيكي وجود دارد كه مي‌توان از طريق رسانه‌ها اين مشكل تا حدودي مرتفع شود .