ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آشنايي با فرهنگ و اصطلاحات سینمایی



Hossein_nasa62
21-02-2008, 00:01
سلام دوستان

اصطلاحات سينمايي براي كساني كه ميكس كارميكنند مهمه پس اينجا براتون چندتا از اون رو قرار ميدم


تالوناژ: به اصلاح رنگ و فیلم درمرحله ی پایانی تدوین می گویند که درآن نور و رنگ تصاویر به گونه ای همسان اصلاح میشوند.

آداپته :اقتباس ازآثار دیگران و یاازعرصه های دیگری هنری درسینما را گویند . متاسفانه اقتباس و یا آداپته درسینمای ایران به شکلی بسیار غیرحرفه ای صورت می گیرد . مانند فیلم « شوخی» که میشود گفت سرقت است تا اقتباس . این فیلم ازروی «قهرمان» ساخته ی « استیون فریزر» با بازیدرخشان « داستین هافمن» ساخته شده است.

آرک: نوری قوی وسفید رنگ که درصحنه های وسیع مورد استفاده قرار می گیرد.

آنونس : فیلم کوتاهی که برای تبلیغ و معرفی یک فیلم تهیه می شود .

آیریس: آیریس یا دیافراگم ، قطعه ایتعبیه شده در دوربین فیلمبرداری وعکاسی است که ساختمانی چون عنیبیه چشم دارد و میزان نوردهی به نگاتیو را کنترل می کند.

آپرای صابونی: درآغاز به سریالهای کم ارزش تلویزیونی گفته می شد که به صورت مداوم پخش می شد و بعدها این اصطلاح به سینمانیز راه یافت . علت استفاده از این اصطلاح این بود که مخاطبهای این نوع ، زنانی بودندکه حین کار درآشپزخانه آنها را میدیدند و تبلیغ کالاهای شوینده در این گونه فیلمهارایج بود . سریال «دوستان» چندین سال است که در تلویزیون آمریکا پخش می شود ، ازاینگونه فیلمهاست .

اپیزود: هرقسمت از یک فیلم کوتاه چند قسمتی کامل که با درونمایه یا مضمونی به دیگر قسمتها متصل می شود ، هرچند هر قسمت داستان متفاوتی داشته باشد . مثل فیلم «یازده سپتامبر» که توسط یازده فیلمساز ازجمله سمیرا مخملباف ساخته شد و یا فیلم اپیزودیک « کابوس » ساخته ی برادران « تاویانی » . تازه ترین نمونه آن ، فیلم « بلیت » است که کیارستمی به همراه دوکارگردان دیگرسازنده ی یک قسمت آن هستند .

اسپلایس: چسباندن انتهای دوقاب ( فریم)درمرحله ی تدوین به نحوی که یک نوار ممتد تشکیل دهند ، اسپلایس نامیده می شود.

اسپلایسر: دستگاهی است که هنگام تدوین برای چسباندن قطعه های فیلم به یکدیگر به کار می رود .

استودیو : فضایی است بسته که شبیه مکانهای فیلم بازسازی می شود.

اسکار: مراسم جایزه ی اسکار یا جایزه ی آکادمی فیلم آمریکا ، اولین و مهمترین جشنواره سینمایی جهان است . اسکار از سال 1929رسما آغاز به کارکرده است . دراین مراسم که هرساله در منطقه ی بورلی هیلز آمریکا برگزار می شود ، توسط اعضای فراوان اسکار ، در شاخه های بازیگری ، کارگردانی ، فیلم نامه نویسی ، فیلمبرداری ، تدوین ، طراحی صحنه ، موسیقی و ... افرادی برگزیده می شوند و تندیس طلایی 30 سانتی اسکار به آنها اهداء میگردد . این مراسم منظم ترین جشنواره یفیلم در جهان است و بعد از هر مراسم اسکار ، الگوی تولید و پرکاران سال بعد مشخص میشود .

اسلپ استیک: اسلپک استیک به نوعیاز فیلمهای صامت کمدی گفته می شود که عنصر تحرک و بزن و بکوب درآنها چشمگیراست. بنیانگذار این نوع کمدی ، « مک سنت» آمریکایی است . این نوع در سالهای 1910 تا 1920رواج داشت اما به تدریج افول کرد . فیلمهای آن دوره « هارولد لوید» و « لورل وهاردی » ازجمله ی این کمدیهاست .

اکسپرسیونیسم: نهضتی ادبی- هنری است که درفاصله ی سالهای 1903 تا 1933 درآلمان وجود آمد. ویژگیهای این نهضت نگریستن به جهان از دریچه ی عواطف و احساسات است . درآثار اکسپرسیونیستی ، واقعیت به همان شکل که به نظر هنرمند می رسد ، بیان می شود.

اکشن: حرکت و رفتار بازیگران نسبت به همدیگر و محیط را که بیانگر یک کنش است میگویند . اکشن به دستور شروع به حرکت بازیگرازجانب کارگردان هم گفته میشود.

انیمیشن: انیمیشن به نقاشی متحرک گفته می شود. امروزه غالبا مراد از این اصطلاح ، فیلمهای مرسوم به کارتون و یا فیلمهایی است که ترکیبی از نقاشی متحرک و فیلم به معنی مصطلح آن است . گفتنی است فیلمهای کارتونی در واقع نقاشیهای بیجان فراوانی هستند که در فرایند فیلمبرداری تک فریم جان می گیرند. درشرایط کنونی و درحالی که فناوری پیشرفت گسترده ای یافته است ، انیمیشن سازی دشواری گذشته را ندارد و اینک با استفاده از رایانه ، آسان تر انجام می پذیرد . شرکت « والتدیزنی» مشهورترین تولید کننده ی فیلمهای انیمیشنی است و معروف ترین شخصیتهای انیمیشنیدیزنی ، تام و جری ، میکی ماوس ، دانلدک وگوفی است . از فیلمهای مشهور اخیر انیمیشمنيی توان به «شیرشاه» ، « شرک» و « در جستجوی نیمو» اشاره کرد .

ایستمن کالر: نوعی نسخه ی منفی فیلم رنگی است که پس از تکنی کالر و برای رفع نقایص آن ابداع شد . درتکنیک تکنی کالر به علت استفاده ازسه نوار فیلم ، دوربینی سنگین تر و بزرگتر ازدوربینهای عادی لازم بود اما فیلم رنگی ایستمن کالر در دوربینهای عادی قابل استفاده بود . همچنین سهولت کارو ارزانی و امکان چاپ درتمامی لابراتورهای چاپ رنگی ازدیگر مزایای ایستمن کالراست .

موفق باشيد

Hossein_nasa62
21-02-2008, 00:04
آشنایی با اصطلاح ویدیویی فریم بر ثانیه Fps



اين عبارت خلاصه شده، برای تصاويری که 24 فريم درثانيه هستند و بصورت Progressive Scan ضبط شده اند، استفاده می شود.

اين عبارت در مورد ابعاد تصوير توضيحی نمی دهد اما فرض بر اين است که برای پخش HD استفاده خواهد شد که دارای ابعاد 1080 X 1920 می باشد (توجه کنيد که ابعاد تصوير درسيستم پال فعلی 720 X 576 می باشد.) البته ATSC فرمتهای 1080، 720، و 480 خط را بااستفاده از 24p تعريف کرده است علاوه بر اين --- فرمت 576 خط را نيز به آن اضافه نموده است. با توجه به اين توضيحات مشخص می شود که 24p ميتواند برای SD هم مثلHD استفاده گردد.

گلوگاههايی برای استفاده از اين فرمت در SD وجود دارد مثل عدم عموميت دستگاههايی که ضبط اين فرمت را با امکان خروجی مستقيم انجام می دهند. اگرچه بعضی شرکتها مثل Avid's Symphony و Film Cutter و يا Quantel's Editbox سيستمهای مبتنی بر ديسک را که با اين فرمت کار ميکنند ارائه داده اند اما عملکرد واقعی آنها بر روی HD يا فيلم ميباشد که با تبديل از فرمت بالا به پايين از خروجی دوربينهای HD اين کار را انجام می دهند.

اما استفاده از اين فرمت بيشتر درفرمتهای HD مورد نظرمی باشد که شامل ابعاد تصوير 1080 X 1920 با تناسب تصوير 16:9در تعداد 23.97، 24، 25، 29.97 و 30 فريم در ثانيه بصورت Progressive Scan است و در می سال 2000توسط ITU-R BT.709-4 بصورت استاندارد درآمد و بعنوان فرمت برگزيده شده برای توليدات جديد و مبادله بين المللی يا Common Image Format (CIF) حتی درکشورهايی که پخش HD ندارند، طراحی گرديد.

از اين پس رشد علاقمندی به 24p بعنوان فرمت توليد جهانی افزايش يافته و 24p به ابعاد تصويرHD اشاره خواهدنمود

موفق باشيد.

Hossein_nasa62
21-02-2008, 00:17
آشنايي با اصطلاح ویدئویی ابعاد تصوير Aspect Ratio



هنگاميكه به مشخصات يك تصوير مراجعه می نماييد، يا در انتهای تدوين يكتصوير برای Export كردن پارامترهای مربوط به فرمت فايل نهايی را تنظيم می نماييد،مسلما با اين اصطلاح روبرو شده ايد. بياييد كمی بيشتر درباره اين واژه بدانيم:

بطور كلی نسبت بین عرض به طول تصویر را Aspect Ratio می نامند. این نسبت برای سیستم تصویر PAL (متداول در بیشتر کشورهای دنیا از جمله اروپا و همینطورایران) با عدد 4:3 (چهار به سه خوانده می شود) و برای سیستم تصویر NTSC (متداول درژاپن، آمریکا و تعدادی از کشورهای امریکای لاتین) با عدد 16:9 (شانزده به نه خواندهمی شود) تعریف می گردد و بدین معنی است که بازای هر 4 (یا 16) واحد برای عرض تصویر 3 (یا 9) واحد برای ارتفاع تصویر داریم. برای مثال یک تلویزیون 32 اینچ (يعنی قطر منطقه فعال تصویر آن 32 اینچ است) دارای عرض 25.6 و ارتفاع 19.2 می باشد.

در حال حاضر دو روش برای بیان ابعاد تصویر بکار می رود که یکی توسط نسبت دو عددصحیح و دیگری بیان آن توسط یک عدد اعشاری می باشد که از تقسیم این دو عدد بدست آمده است. برای مثال نسبت 4:3 را می توان بصورت 1.33 و نسبت 16:9 را نیز بصورت 1.78 بیان نمود. در بحث فیلم طیف ابعاد تصویر متنوع تر می باشد و استفاده از اعداد اعشاری متداولتر است، چرا که تمامی نسبتها را نمی توان بصورت نسبت دو عدد صحیح بیان نمود.

تولید کنندگان رفته رفته از ابعاد تصویر 1.85 حمایت می نمایند چرا که عموم فیلمهای آمریکایی با این Aspect Ratio تولید می شوند. علاوه بر آن اتحادیه کارگردانان آنان را برای آموزش ساخت فیلم با ابعاد 2:1 دعوت نموده است.

آخرين خبر اينكه : گویا قرار است تا ابعاد منطقه فعال تصویر سیستمهای HD یا High Definition از 1.78 به 2.35 افزایش یابد .

Javad_Ed
21-02-2008, 01:22
ممنون حسین جان
keep going:10:

Hossein_nasa62
21-02-2008, 12:09
ممنون حسین جان
keep going:10:

خواهش ميكنم جواد جان اميدوارم
براتون مفيد باشه

Mohammadn17
15-03-2008, 22:57
سلام
دستتون درد نکنه. عالیه
با اجازه من هم این لینک رو می ذارم. فرهنگ لغات سینمایی مال سایت شبکه دو هست:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید