ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : كانال رنگي‌ Adobe Photoshop CS3



fariborz_1
19-02-2008, 05:37
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شكل 1

در اين آموزش فتوشاپ به سراغ يكي از قابليت‌هاي بسيار مهم و در عين حال پيچيده فتوشاپ مي‌رويم كه معمولاً كاربران عادي زياد به سراغ آن نمي‌روند. كانال‌هاي رنگي از مهم‌ترين قابليت‌هاي فتوشاپ هستند.

اغلب افرادي كه با چاپ سر و كار دارند، اين كانال‌هاي رنگي را به خوبي مي‌شناسند؛ زيرا يكي از اصلي‌ترين كاربرد‌هاي كانال‌ها، امكان نمايش خروجي رنگ‌ها و ميزان اشباع انواع جوهرهاي خاص در يك شابلون رنگي است.

هنگامي كه يك طراحي چهار رنگ (يا حتي بيشتر) را نزد يك متخصص چاپ مي‌بريد، ‌اولين كاري كه مي‌كند اين است كه پالت Channels را باز مي‌نمايد و كانال‌هاي رنگي طراحي شده را بررسي مي‌كند. آن‌ها با اين كار مي‌توانند دقيقاً به شما بگويند كه اين طراحي در هنگام چاپ چگونه از آب درمي‌آيد.


با اين حال در اين‌ جا اصلاً نمي‌خواهيم وارد مبحث چاپ بشويم، بلكه مي‌خواهيم روش استفاده از اين كانال‌هاي رنگي را در يكي از مهم‌ترين مباحث طراحي عكس، يعني جدا كردن سوژه از پس زمينه بررسي كنيم: روشي كه در نظر اول بسيار ساده به نظر مي‌رسد، اما در هنگام كار متوجه پيچيدگي بسيار زياد آن خواهيد شد. براي اين آموزش جدا كردن سخت‌ترين نوع سوژه، يعني يك درخت كامل با تمام شاخ و برگ‌هاي آن از زمينه را بررسي مي‌كنيم.

در اين كار از تصوير يك درخت در زمينهِ آسمان آبي در روز استفاده كرديم. در صورتي كه اين آموزش را به خوبي ياد بگيريد، مي‌توانيد از اين روش در تمام موارد مشابه (مثلاً جدا كردن موهاي سر از زمينه پشت و ...) نيز استفاده كنيد، اما اگر مي‌خواهيد آموزش را دقيقاً با استفاده از همين تصوير آغاز كنيد،
. پالت Channels در فتوشاپ، به صورت پيش فرض باز است، اما اگر قبلاً آن را بسته‌ايد، مي‌توانيد از منوي Windows< Channels آن را باز كنيد. خود اين پالت كليد ميان‌بر تعريف شده ندارد، اما انتخاب كانال‌هاي رنگي داراي ميانبرهاي بسيار خوش‌دستي است (..2،3،Ctrl+1) كه با فشردن آن‌ها مي‌توانيد به سرعت كانال رنگي مورد نظرتان را انتخاب كنيد. (شكل 1)

كانال‌هاي رنگي مي‌توانند به شما بگويند كه چه مقدار از هر رنگ در يك تصوير وجود دارد. در مورد يك عكس RGBهمانند همين عكسي كه دانلود كرده‌ايد، همان‌طور كه از نام آن مشخص است، سه كانال رنگي جداگانه
R: قرمز، G: سبز و B: آبي) وجود دارد. رنگ سفيد در يك كانال رنگي به اين معني است كه مقدار اشباع رنگ مذكور در آن محل كامل است (255)، و رنگ سياه به معني فقدان رنگ كامل (0) در آن قسمت است.

براي شروع كار بايد كانالي را انتخاب كنيد كه در لبه‌ شاخه‌هاي درخت بالاترين مقدار كنتراست را داشته باشد. يعني تصوير درخت بايد پوشيده از رنگي تيره باشد كه در لبه‌ها داراي كنتراست زيادي است. زمينه پشت آن نيز به رنگ كاملاً سفيد يا خاكستري بسيار روشن باشد. بدين ترتيب مي‌توانيد به خوبي سايه تيره‌اي از تصوير درخت را از زمينه روشن محيط اطراف آن تشخيص دهيد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شكل 2

از آنجا كه آسمان پشت درخت به رنگ آبي است، كانال رنگي(Ctrl+3 Blue) نزديك‌ترين مشخصات را نسبت به آنچه كه براي ماسك كردن درخت نياز داريم، دارد. مي‌توانيد دكمه‌هاي Ctrl+3 را فشار دهيد تا تمام كانال‌هاي ديگر، جز كانال سوم، يعني آبي، خاموش شوند. (شكل 2)


همان‌طور كه مي‌بينيد، جدا كردن كانال رنگي آبي به طور كامل موجب ماسك شدن درخت نمي‌شود.

مناطقي از درخت (همچون بدنه آن) كه در تصوير اصلي داراي رنگ هايي همچون قرمز يا قهوه‌اي هستند، نسبت به قسمت‌هاي ديگر رنگ روشن‌تري دارد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عكس 3

حتي در برخي قسمت‌ها، رنگ سفيد همچون چيزي كه در آسمان مي‌بينيد، ديده مي‌شود. توجه داشته باشيد كه ما قصد داريم فقط آسمان را از تصوير درخت جدا كنيم.

به همين دليل، اگر جايي از بدنه يا شاخه‌هاي درخت، (در كانال آبي) داراي رنگ سفيد باشد، هنگامي كه با استفاده از اين كانال عكس را ماسك مي‌كنيد، آن بخش‌ها هم ماسك مي‌شود و چنين به نظر مي‌آيد كه گويي تنه درخت سوراخ شده است. براي پوشاندن اين قسمت‌ها مي‌توانيد از يك ترفند استفاده كنيد:



با كشيدن و رها كردن كانال رنگي آبي روي آيكون New Channel در پايين پالت كانال‌ها، يك كپي از روي آن بسازيد. سپس روي آن دوبار كليك كنيد و نام آن را تغيير دهيد. سپس به همين صورت يك كپي هم از كانال رنگي قرمز بسازيد و آن را انتخاب كنيد. (Ctrl+5) (عكس 3)
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عكس 4

حالا مي‌خواهيم بخش‌هايي از تنه درخت را كه در كانال رنگي آبي به صورت روشن ديده مي‌شوند، جدا كنيم. بنابراين از كانال رنگي قرمزي كه ساختيم، به عنوان يك محدوده براي تيره‌تر كردن كانال آلفاي آبي استفاده مي‌كنيم.

در همان حال كه كانال رنگي قرمز فعال است، از منوي Image< Levels يا با فشردن ميانبرهاي (Ctrl+L) پنجره تنظيمLevel ها را باز كنيد.


مثلث سياه رنگ زير ميله‌بار را به سمت راست و مثلث سفيد رنگ را به سمت چپ بكشيد (تقريباً در حدود (Input Levels:63/0.8/153) اين كار باعث بالا رفتن كنتراست كانال قرمز جديد مي‌شود. پس از اعمال تغييراتLevel ، كانال مذكور را بگيريد و روي آيكون Load channel as selection رها كنيد. (عكس 4)

متوجه مي‌شويد كه مناطق سفيد رنگ اين كانال، به حالت انتخاب در‌مي‌آيند و مناطق سياه‌رنگ از انتخاب بيرون قرار مي‌گيرند. با زدن دكمه‌هاي Ctrl+Shift+I يا از مسير Select

حال همانطور كه محدوده انتخاب روي اين كانال فعال است، با فشردن دكمه‌هاي Ctrl+L يا از مسيرImage< Adjustments< Levels پنجره تنظيمات Levels را باز كنيد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شكل 5

سپس مثلث سياه‌‌رنگ سمت چپ را بگيريد و به سمت راست بكشيد (تقريباً حدود Input Levels:149/1.0/255) اين كار موجب تيره شدن رنگ‌هاي خاكستري موجود در محدوده انتخاب مي‌شود. به زبان ساده‌تر، تنه و شاخه‌هاي درخت كه داراي رنگ خاكستري هستند، كاملاً سياه مي‌گردند و به سايه‌هاي سياه قبلي افزوده مي‌شوند. حالا ديگر شاخه‌ها هم ماسك شده‌اند. (شكل 5)


هنگامي كه مي‌خواهيم تنه و شاخ و برگ درخت را به يك عكس ديگر منتقل كنيم، بايد تمام جزئيات درخت كاملاً به رنگ سياه و آسمان پشت آن به رنگ سفيد دربيايد. ممكن است تصور كنيد آسمان پشت تصوير كاملاً سفيد است، اما چنين نيست؛ زيرا رنگ آبي آسمان تنها از رنگ پايه آبي ساخته نشده است و ممكن است در آن مخلوط ضعيفي از رنگ‌هاي ديگر نيز وجود داشته باشد.

براي اين‌كه ببينيد آيا تركيبي از رنگ‌هاي ديگر موجب خاكستري شدن آسمان كانال آبي شده است يا خير، در حالي كه ديگر كانال‌هاي رنگي خاموشند، كانال آبي رنگ را انتخاب كنيد.



سپس با زدن دكمه‌هاي Ctrl+D محدوده انتخاب را از بين ببريد. حالا دكمه‌هاي Ctrl+L را فشار دهيد تا پنجره هيستوگرام Levelها باز شود.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شكل 6

اگر در سمت راست هيستوگرام قله‌اي وجود دارد، متغير سمت راست را كه نشان‌دهنده روشن‌ترين رنگ موجود در تصوير است، به سمت چپ و دقيقاً بعد از اين قله بكشيد. اين كار موجب حذف رنگ‌مايه خاكستري از آسمان پشت درخت مي‌شود و آن را به طور كامل از ماسك درخت جدا مي‌كند. در تصوير شماره شش اين قله را با كادر قرمز رنگ نشان داده‌ايم. (شكل 6)

دقت كنيد كه در تنظيم Levelها، همه چيز بايد در حد بهينه تنظيم گردد. مثلا اگر متغير سمت راست يا سفيد را بيش از اندازه به سمت چپ بكشيد، موجب حذف رنگ‌هاي خاكستري روشن مي‌شوند و بخش‌هايي از تصوير همچون برگ‌هاي خيلي ريز يا جزئيات نوك شاخه‌ها كه حجم رنگ بالايي ندارند، حذف مي‌گردند.


زياد كردن حجم رنگ‌هاي تيره با استفاده از متغير سمت چپ نيز احتمالاً موجب افزودن بخش‌هايي از رنگ زمينه به تصوير مي‌شود. يعني هنگامي كه عكس برش‌خورده را به زمينه ديگري منتقل مي‌كنيد، لبه عكس بسيار مصنوعي به نظر مي‌رسد. بنابراين بايد در هر دو مورد سعي كنيد مقدار تغييرات را بسيار با دقت انتخاب كنيد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شكل 7

پس از تمام اين كار‌ها، مي‌توانيد در همان حال كه كانال آلفاي آبي فعال است، دكمه هاي Ctrl+I را بزنيد تا رنگ‌هاي تصوير را نگاتيو يا برعكس كنيد. حالا آسمان پشت سياه و برگ‌هاي درخت سفيد شده‌اند.

سپس كانال مزبور را بگيريد و روي آيكون Load channel as selection در پايين پالت رها كنيد. كانال تك رنگ مذكور بلافاصله به يك محدوده انتخاب تبديل مي‌گردد. (شكل 7)

دقت كنيد كه در تنظيم Levelها، همه چيز بايد در حد بهينه تنظيم گردد.

مثلا اگر متغير سمت راست يا سفيد را بيش از اندازه به سمت چپ بكشيد، موجب حذف رنگ‌هاي خاكستري روشن مي‌شوند و بخش‌هايي از تصوير همچون برگ‌هاي خيلي ريز يا جزئيات نوك شاخه‌ها كه حجم رنگ بالايي ندارند، حذف مي‌گردند.

زياد كردن حجم رنگ‌هاي تيره با استفاده از متغير سمت چپ نيز احتمالاً موجب افزودن بخش‌هايي از رنگ زمينه به تصوير مي‌شود. يعني هنگامي كه عكس برش‌خورده را به زمينه ديگري منتقل مي‌كنيد، لبه عكس بسيار مصنوعي به نظر مي‌رسد. بنابراين بايد در هر دو مورد سعي كنيد مقدار تغييرات را بسيار با دقت انتخاب كنيد.

پس از تمام اين كار‌ها، مي‌توانيد در همان حال كه كانال آلفاي آبي فعال است، دكمه هاي Ctrl+I را بزنيد تا رنگ‌هاي تصوير را نگاتيو يا برعكس كنيد. حالا آسمان پشت سياه و برگ‌هاي درخت سفيد شده‌اند. سپس كانال مزبور را بگيريد و روي آيكون Load channel as selection در پايين پالت رها كنيد. كانال تك رنگ مذكور بلافاصله به يك محدوده انتخاب تبديل مي‌گردد. (شكل 7)


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شکل 8

تمام شد. درخت مورد نظر با تمام شاخ و برگ‌ها و جزئياتش از لايه پس‌زمينه جدا شده است و مي‌توانيد آن را روي هر عكس ديگري قرار دهيد. هنوز هم مي‌توانيد با انتخاب كانال رنگي ساخته شده بر اساس اين محدوده انتخاب، آن را دوباره ايجاد كنيد.

يعني مي‌توانيد تصوير را به همين صورتي كه هست (به همراه كانال رنگي آبي كه ساخته‌ايد) ذخيره كنيد و بعداً وقتي يك بار ديگر آن را باز كرديد، محدوده انتخاب مورد نظرتان را از روي آن كانال دوباره بازگردانيد.

به همين دليل استفاده از كانال‌هاي رنگي يكي از روش‌هاي استاندارد براي حفظ محدوده‌هاي انتخاب به شمار مي‌آيد.


همين چند روز پيش كتابي از روي اينترنت دانلود كردم كه فقط به روش‌هاي انتخاب و ماسك كردن در فتوشاپ پرداخته است و بيش از نيمي از كتاب تنها به ماسك‌ها و كانال‌ها مربوط مي‌شود (Adobe Photoshop Unmasked The Art and Science of Selections).

تنها كاربرد پلاگيني هم كه در ستون شماره قبل معرفي شده است، ماسك كردن تصاوير است. همچنين در فتوشاپ CS3 (البته من از نسخه بتاي آن استفاده مي‌كنم) ابزار جديدي ارائه شده است كه مي‌توانيد آن را روي يك تصوير بكشيد و آن ابزار به طور خودكار رنگ هاي پس زمينه را از پيش زمينه جدا مي‌كند. همه اينها به دليل پر كاربرد بودن ماسك كردن تصاوير است. البته فراموش نشود كه در اينجا منظور از ماسك كردن، جدا ساختن يك عكس از پس‌زمينه آن است.

mosii-online
19-02-2008, 22:57
دادا خودت نوشتی؟ چه حوصله ای داری...
بنظره من میتونستی خلاصه و مفید بنویسی.
در هر صورت دمت گرم.

Saeed kmss-D
20-02-2008, 16:39
سلام...

ممنون دوست عزيز،
لطف كن و منبع رو هم بزار.

موفق باشي♥♥♥