PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : كنترل دماي cpu محافظت از fan



glc_engineer
03-02-2008, 12:57
در

بعضي مواقع كشيدن كار زياد از كامپيوتر، سبب وارد آمدن فشار بيش از حد به آن مي‌شود.
در اين مواقع چه بايد كرد؟ گاهي اوقات لازم است كه كامپيوتر شما براي انجام پروژه خاصي، مانند رندر كردن يك انيميشن سه‌بعدي و يا امثال آن، روزها و روزها روشن باشد. از طرف ديگر شرايط محيطي نيز در اين مورد نقش خاص خود را دارند. بدون ترديد در محيطهاي گرمسير و يا در اتاقي تنگ و كوچك و گرم كه از تهويه مناسبي هم برخوردار نيست، اجزاي كامپيوتر به سرعت گرم مي‌شوند؛ همينطور انجام محاسبات غامض و محول نمودن وظايف سنگين پردازشي به كامپيوتر، سبب گرم شدن پردازنده مي‌شود. زيرا به هر حال پردازنده‌‌اي كه دائم درگير محاسبات پيچيده باشد، به نسبت پردازنده‌اي كه وظايف ساده‌اي بر عهده مي‌گيرد، حرارت و دماي بالاتري را تجربه مي‌كند و سرانجام اگر اين گرم شدن آهسته آهسته به افزايش حرارتي بالا منتهي شود و به عبارت ديگر پردازنده بيش از اندازه داغ شود، آنگاه ضمن آنكه بايد منتظر عواقب آن باشد،

در عين حال از توان محاسباتي آن كاسته شده و در عين آنكه در كاركرد پردازنده به مرور اشكالاتي پيش مي‌آيد (مثل خطاهاي مكرر محاسباتي)، مضافا باعث كاهش عمر آن شده و حتي مي‌تواند ناگهان باعث سوختن و از كار افتادن دائمي و هميشگي آن شود.

اين مسئله تعارف‌بردار نيست و شايد برخي از دوستان مدعي شوند كه احتمال آن كم است. بله، حتي اگر اينطور باشد، چه كسي مي‌تواند احتمال آن را صفر بداند؛ ضمن اينكه همانطور كه اشاره شد، حتي اگر اين فشار و حرارت مورد بحث، منجر به سوختن كامل آن نشود، در دراز مدت صدماتي به پردازنده به عنوان مغز اصلي محاسباتي سيستم وارد كرده و از عمر و كارايي آن مي‌كاهد و گذشته از همه اينها، حرارت بالاي پردازنده حتي در مواردي مي‌تواند از طريق Socket به مادربرد آسيب برساند. در اين صورت ضمن وارد آمدن كلي خسارت به سيستم و از كار افتادن چند روزه آن، مي‌بايست با صرف هزينه‌اي قابل توجه، اقدام به تعويض قطعات سوخته و از كار افتاده نماييد و در اين وانفسا پول بي‌زبان را صرف كاري كنيد كه مي‌توانست هرگز پيش نيايد.

نكته ديگر اينكه توجه داشته باشيد كه برخي از انواع پردازنده‌ها به نسبت سايرين بيشتر گرم مي‌شوند. اين مورد در مقايسه پردازنده‌هاي اينتل (Pentium) و AMD نمود بيشتري پيدا مي‌كند، زيرا به هر حال بايد پذيرفت كه پردازنده‌هاي خانواده AMD ، در كنار كارايي بسيار مناسب، توان بالا و قيمت كاملا مقرون به صرفه، به نسبت پردازنده‌هاي خانواده اينتل بيشتر گرم مي‌شوند و از اين رو، بخصوص كساني كه داراي پردازنده‌هايي از اين نوع هستند، (مانند Athlon و Duron) و كلا كساني كه پردازنده‌اي با فركانس و سرعت بالا را مورد استفاده قرار مي‌دهند (به ويژه سرعتهاي بالاي 500 مگاهرتز) مي‌بايست در اين مورد حساس‌تر باشند و چاره‌اي اساسي براي مقابله با اين مسئله بيانديشند. (لازم به گفتن است كه كمي گرماي بيشتر در مورد پردازنده‌هاي AMD به عنوان يك نقص محسوب نمي‌شود و بيشتر به معماري و ساختار خاص داخلي پردازنده باز مي‌گردد كه به هر حال بايد با در نظر داشتن اين موضوع، ضمن نداشتن هيچگونه نگراني خاص، تا حد ممكن در رفع آن كوشيد.)

خوشبختانه فناوري در اغلب موارد مي‌تواند تا حد زيادي به ياري انسان آمده و از وقوع بسياري از صدمات و خسارتها جلوگيري كند. اين موضوع در مورد مادربردهاي مجهز به بايوسهاي جديد و پيشرفته امروزي صحت دارد

Gabana
03-02-2008, 20:51
ادغام شد .