PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : شركت "اوپرا" نسخه آزمايشي نگارش نهم مرورگر اينترنتي خود را منتشر كرد



Mohammad
23-10-2005, 18:50
شركت "اوپرا" نسخه آزمايشي نگارش بعدي مرورگر اينترنتي خود به نام "اوپرا ‪ "۹‬را در اينترنت منتشر كرد.

به گزارش سايت اينترنتي "تك وب"، نگارش نهم مرورگر "اوپرا" براي سيستم‌عاملهاي "ويندوز"، "لينوكس" و "مك او.اس ايكس" شركت "اپل" قابل دانلود است.

شركت نروژي "اوپرا" كه به تازگي تلاش زيادي را براي افزايش سهم بازار مروگر اينترنتي خود آغاز كرده، نگارش نهم از اين مرورگر را "مرلين" نام گذاري نموده‌است.

در مرورگر "اوپرا ‪ "۹‬قابليتهاي بيشتري براي مديريت ايميل درنظر گرفته شده و توانايي‌ها و سازگاري اين مرورگر با سايتهاي اينترنتي بهبود يافته است. به علاوه "اوپرا" تلاش كرده با تسهيل روش كار كردن با اين مرورگر، تعداد بيشتري از كاربران را به روي آوردن از مرورگرهاي غالب "اينترنت اكسپلورر" و "مايكروسافت" به "اوپرا"، ترغيب كند.

"جان اس.وان تچنر" مدير اجرايي شركت "اوپرا" چندي پيش اعلام كرده بود با توجه به تعداد بسيار زياد كاربران مرورگر "اينرنت اكسپلورر" شركت "مايكروسافت"، دستيابي به رتبه نخست در بازار مرورگرهاي اينترنتي بسيار دشوار است اما اين شركت تلاش خواهد كرد با پيشي‌گرفتن از مرورگر
"فايرفاكس"، خود را به رتبه دوم در اين بازار نزديك كند.

شركت "اوپرا" همچنين به منظور جلب بيشتر رضايت كاربران، در نگارش قبلي مرورگر خود يعني "اوپرا ‪ ،"۸/۵‬نمايش آگهي‌هاي اينترنتي را متوقف كرده بود.

به گفته كارشناسان، هر چند سهم بازار تنها ‪ ۰/۵۱‬درصدي مرورگر "اوپرا" در مقايسه با سهم بازارهاي ‪ ۸۶/۳‬درصدي "اينترنت اكسپلورر" و سهم بازار ‪ ۸/۳‬درصدي "فايرفاكس" نگاه‌ها را از "اوپرا" متوجه مرورگرهاي ديگر كرده، اما "اوپرا" درواقع مرورگري كامل با قابليتهاي فراوان است.

مرورگر "اوپرا" از سرعت عملكرد مناسبي برخوردار بوده و به طور مثال دستوراتي را كه كاربران در ميكروفن رايانه مي‌گويند اجرا مي‌كند، سايتهاي متعدد اينترنت را در پنجره‌هاي باريك در كنار يكديگر نمايش مي‌دهد و يك نوار ابزار امنيتي را براي حفظ كاربران از حملات اينترنتي ارايه مي‌دهد.

اين مرورگر همچنين صفحات اينترنتي كه عرض زيادي دارند را در صفحه نمايش رايانه به گونه‌اي جا مي‌دهد كه كاربر بتواند همه صفحه را بدون نياز به حركت دادن مداوم "ماوس"، مشاهده كند.

مرورگر "اوپرا" با برخورداري از يك منوي ويژه به كاربران اجازه مي‌دهد به راحتي اطلاعاتي نظير صفحات اينترنتي بازديد شده و "كوكي"ها را پاك‌سازي كنند و همچنين از بسياري از ويژگي‌هاي مرورگر محبوب "فايرفاكس" برخوردار است.

يكي ديگر از قابليتهاي اين مرورگر اين است كه به كاربر امكان مي‌دهد تنها با دو بار كليك كردن روي هر كلمه موجود در يك سايت، به فهرستي از امكانات نظير كپي كردن آن كلمه به حافظه موقت، مشاهده معني آن لغت و همچنين شنيدن تلفظ آن دست يابد.

مرورگر "اوپرا" به كاربر اجازه مي‌دهد هر بار كه مرورگر را باز مي‌كند، همان وب سايتي را مشاهده كند كه در آخرين گشت و گذار در اينترنت مشاهده كرده است.

با اين وجود، "اوپرا" باوجود برخورداري از امكانات فراوان يك مشكل اساسي دارد و آن عدم سازگاري كامل با برخي سايتهاي اينترنتي مهم و معروف است.

به گفته مسوولان "اوپرا"، از آنجا كه اين مرورگر در مقايسه با "اينترنت اكسپلورر" و "فاير فاكس" سهم بازار كمتري دارد، بسياري از طراحان سايتهاي اينترنتي، وب سايتها را به گونه‌اي طراحي مي‌كنند كه تنها در "اكسپلورر" و "فايرفاكس" به خوبي نمايش داده شوند و سازگاري سايتها با مرورگري نظير "اوپرا" را بررسي نمي‌كنند.

بر طبق آخرين آمارها، هم‌اكنون ‪ ۸۶/۳‬درصد از كاربران اينترنت از مرورگر "اينترنت اكسپلورر" شركت مايكروسافت استفاده مي‌كنند، ‪ ۸/۳‬درصد به "فايرفاكس" روي آورده‌اند، ‪ ۱/۹۳‬درصد از مرورگر "سافاري" شركت "اپل" استفاده مي‌كنند، ‪ ۱/۵۵‬مرورگر "نت اسكيپ" را برگزيده‌اند و ‪ ۰/۵۱‬درصد نيز كاربر مرورگر "اوپرا" هستند.

نسخه نمايشي مرورگر "اوپرا ‪ "۹‬هم‌اكنون به طور رايگان از وب سايت اين شركت قابل دانلود است.

محمد امين
24-10-2005, 00:17
سلام محمد جان
ممنون از توضيحاتت. واقعا همونطور كه شما هم اشاره كردي، امكانات اپرا كامل و بسيار مفيده و مشكل سازگاري با سايتها هم يك مسأله دو طرفه هست. يعني هم طراحان سايتها و هم طراحان اپرا بايستي در اين مورد تلاش كنند كه طراحان اپرا اين كارو ميكنن ولي متاسفانه طراحان سايتها نه. البته تعداد اين سايتها زياد نيست. مشكل اصلي براي ما غير انگليسي زبانها توي اپرا اين بود كه در تايپ همزمان مثلا فارسي و انگليسي جملات منظم نشون داده نميشدن البته درست بودن ولي ما اونا رو مرتب نميديديم كه اين مساله هم اونطور كه من توي تاپيك اپرا ديدم توي نسخه 9 كه شما هم بهش اشاره كردي حل شده. ولي يك مشكل ديگه هم هست و اون اينكه توي اپرا در حالت عادي نميشه صفحات رو اونطور كه توي Ie ذخيره ميكنيد ذخيره كرد كه اينو ديگه نميدونم براش فكري كردن يا نه؟
يه چيز ديگه هم اينكه فكر ميكنم اون آماري كه شما آوردي مال قبل از رايگان شدن اپرا باشه وگرنه در طي چند روز چندين مليون دانلود اپرا فقط از سايتش شده و خيلي از فرومهاي انگليسي و غير انگليسي زبان در مورد اون بحث كردن و لينك به لينك و دهان به دهان مليونها بار گشته!!!