PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : وجود كدهاي مخفي در پرينترها در خدمت سازمان‌هاي اطلاعاتي



Sphinx
20-10-2005, 17:10
طبق تحقيقات Electronic Frontier Foundation (EFF)، يك كد مخفي در بسياري از پرينترهاي ليزر جت رنگي جاسازي شده است كه با استفاده از آن‌ها دولت آمريكا و برخي سازمان‌هاي خاص در اين كشور مي‌توانند تشخيص دهند كه اين پرينت‌ها چه موقع و توسط دستگاه پرينتر چه شركتي گرفته شده‌اند.
يك سازمان مستقل در سان‌فرانسيسكو اعلام كرد كه به تازگي نمونه‌هايي از نقاط زرد رنگ در همه اطلاعات پرينت گرفته شده توسط پرينترها كشف كرده است كه مي‌تواند مشخص كند كه اين پرينت‌ها كجا و چه زماني گرفته شده‌ است.
تا كنون اين نقاط زرد رنگ بر روي نمونه‌هاي پرينت گرفته شده با پرينترهاي «برادر، كنون، دل، اپسون، HP، كونيكا/ مينولتا، Kyocera، لكس‌مارك، ريكو، تكترونيكس/توشيبا و زيراكس» ديده شده است.
بررسي اين كدها نشان مي‌دهد كه دستگاه هر شركت رمزگشايي مخصوص به خود را داراست و در اين ميان كدگذاري پرينترهاي شركت زيراكس متفاوت و بدون استفاده از نقاط زرد رنگ است.
David Schoe كارمند EFF مي‌گويد: تا كنون تنها توانسته‌ايم كد پرينترهاي DocuColour زيراكس را رمزگشايي كنيم. اما مطمئن هستيم كه با دست‌يابي به رمز اين نقاط زرد رنگ، رمزگشايي از ساير پرينترها نيز امكان‌پذير خواهد بود.
اين نقاط زردرنگ، كم‌تر از يك ميليمتر قطر دارند و در تمام پرينت‌ها تكرار مي‌شوند. اين نقاط با استفاده از نور آبي، ذره‌بين و ميكروسكوپ قابل مشاهده هستند.
اين گروه اعلام كرد كه در حال حاضر فقط به جز EFF، تنها سرويس اطلاعاتي آمريكا قادر به شكستن رمز اين كدها هستند. اگر چه سرويس اطلاعاتي مدعي شده است كه از اين اطلاعات فقط براي كشف شبكه‌هاي مخفي جعل اسناد استفاده مي‌كند، هيچ چارچوب قانوني مشخصي براي جلوگيري از سو استفاده از اين تكنيك در ساير موارد وجود ندارد.
Attorney Lee Tien يكي از كاركنان EFF مي‌گويد: جنبش‌هاي زير زميني همانند Russian samizdat ، كه نشريه‌ها و آگهي‌هاي مذهبي و سياسي به صورت غير قانوني منتشر مي‌كنند، هميشه از نمونه كاغذهاي بي‌نام استفاده مي‌كنند اما اين تكنولوژي عملكرد دولت آمريكا را براي مقابله با مخالفان آسان‌تر و دستگيري آنان را راحت‌تر مي‌كند.
بدتر از همه، اين اقدام نشان مي‌دهد كه چگونه دولت و تشكيلات سري آمريكا در پشت پرده، هر روز با استفاده از تجهيزاتي مانند پرينترها استقلال سازمان‌ها را به خطر مي‌اندازند.
سوال منطقي ديگري كه ممكن است به ذهن خطور كند اين است كه: چه اقداماتي انجام گرفته است كه ما را مطمئن كند كه فناوري ما در حال خيانت به خودمان است.

همکاران سیستم