PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : چاپ تصاوير متحرك روي سطحي مشابه كاعذ در آينده نزديك ممكن مي‌شود



Mohammad
17-10-2005, 14:23
يك شركت توليدكننده تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي در آلمان به فن‌آوري جديدي دست يافته كه امكان ايجاد تصاوير متحرك روي نمايشگري به نازكي كاغذ را ممكن مي‌كند.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، از اين فن‌آوري جديد كه توسط شركت "زيمنس" معرفي شده مي‌توان براي ايجاد تبليعات متحرك در مجله‌ها، بليطها، بسته‌بندي مواد غذايي و داروها و بسياري موارد ديگر استفاده كرد.

نمونه اوليه اين نمايشگر دو رنگ بوده و قادر است در زمان نصف ثانيه از رنگ اول به رنگ دوم تغيير شكل دهد.

شركت "زيمنس" در همايش "پلاستيك الكترونيكس ‪ "۲۰۰۵‬در فرانكفورت آلمان نمونه‌اي از اين كاغذ را به نمايش گذاشته كه كاربر مي‌تواند با استفاده از يك كنترل‌كننده كوچك موجود روي آن، تصاوير به نمايش درآمده را تغيير بدهد.

اين صفحه نمايش از نمونه‌هاي مشابه قبلي سريعتر و با كيفيت‌تر است و به علاوه فن‌آوري مورد استفاده در آن از فن‌آوري "كاغذهاي الكترونيكي" ساده‌تر و ارزان‌تر بوده و توليد انبوه آن ساده‌تر است.

به علاوه "كاغذهاي الكترونيكي" با اتصال به رايانه كار مي‌كنند اما نمايشگر جديد به رايانه نيازي ندارد و تنها با اتصال به يك باطري كوچك فعال مي‌شود.

اين صفحه نمايش شامل يك لايه ماده "الكتروكروميك" است كه ميان دو لايه الكترودي جاي گرفته‌است. ماده مذكور با تحريك توسط جريان الكتريسيته از يك رنگ به رنگ ديگر درمي‌آيد و ازآنجا كه لايه الكترودي بالايي از پلاستيك شفاف ساخته شده، مي‌توان تصاوير نقش گرفته بر لايه رنگي وسط را از ميان آن مشاهده كرد.

شركت "زيمنس" تركيبات ماده "الكتروكروميك" خود را فاش نكرده اما اين تركيبات معمولا از پليمرهاي رسانا از جمله پليمر "پولي‌آنيلين" ساخته مي‌شوند.

اين نمايشگر بسيار نازك توسط يك مدار كوچك كه روي خود صفحه نمايش چاپ شده، كنترل شده و از يك باتري بسيار نازك و يا باتري‌هاي خورشيدي نازك استفاده مي‌كند.

به گفته كارشناسان "زيمنس"، از اين فن‌آوري مي‌توان به طور مثال براي چاپ طريقه مصرف داروها روي جعبه آنها استفاده كرد به طوري كه بيمار با فشردن يك تكمه كوچك، اين اطلاعات را در زبانهاي مختلف مشاهده خواهد كرد.

شركت "زيمنس" اميدوار است بتواند هزينه‌هاي توليد اين فن‌آوري جديد را تا سال ‪ ۲۰۰۷‬به حد قابل قبولي كاهش داده و توليد انبوه آن را آغاز كند.