PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : چین دسترسی کاربران به سایت های ایندکس شده در گوگل را آزاد کرد



arkadas
16-10-2005, 04:02
دولت چین سرانجام دست از فیلتر کردن بخش ایندکس گوگل برداشت. تا پیش از این کاربران اینترنت در چین قادر به دیدن صفحات ایندکس شده وب سایت ها در گوگل نبودند. این سرویس که Google Cache نام دارد به کاربران اجازه می دهد تا تصویری از وب سایت های ایندکس شده در گوگل را بینند. با استفاده از این سرویس می توان تصویر یک سایت را که در چند روز گذشته را که در دیتا بیس گوگل ایندکس شده است, دید.
یکی از مزایای این سرویس امکان دیدن وب سایت های فیلتر شده است. زیرا همواره نسخه قدیمی ایندکس شده یک وب سایت فیلتر شده را می توان از این طریق مشاهده کرد. همین امکان دولت چین را در ماه های اخیر به سمت فیلتر کردن این سرویس گوگل کشانده بود.
چین در راستای سیاست خود برای تعدیل سانسور در اینترنت, فیلترینگ تمامی وبلاگ های سرویس BlogSpot را نیز برداشته است. البته برخی کارشناسان معتقدند فیلترینگ سرویس Google Cache نه از سوی دولت چین بلکه از سوی گوگل و برای خوش خدمتی به چینی ها صورت گرفته بود.
البته گوگل اخیرا بیانیه صادر کرده است و در آن مدعی شده است که این سرویس خود را در هیچ کشوری نبسته است و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد کشور میزبان مقصر است.